[OT] Hemmabio

[OT] Hemmabio
Tjena!

Provade med en BT-högtalare och upplevde inget lägg direkt. Spelade iofs tv-spel, får väl sätta på en film och prova.
Men är inte så känslig för sånt och blir det för jobbigt får jag dra en kabel från hörlursurtaget till förstärkaren. Oavsett så tror jag att det blir en bra lösning, få kablar och inga fler prylar som syns.

[OT] Hemmabio
Vad är det för vits med anläggning utan grejer som syns? Det är ju som att äta utan att instagramma.

Det här är min målbild
37585-nautilus.jpg

/Johan

[OT] Hemmabio
Tjena!

Jag ha bättre ljud från Tv:n utan att lägga massor av pengar men vill inte stöka till tv-bänken med mer prylar. Som det är idag så syns bara Tv:n och tv-boxen (som stör mig enormt, men med ir-kontroll så har jag inget val)
Alla spelkonsoller och sladdar är borta. Förutom sladdarna upp till Tv:n, men dom försvinner in i väggen till hösten.
Högtalare får synas.

[OT] Hemmabio
Tjena!

Som det ser ut med högtalare, funderar faktiskt på infällda i väggen eftersom jag ändå behöver nya. Dom som står där nu är bara för storleksreferens, några riktiga skräphögtalare från ett typ femton år gammalt surroundsystem.
I skåpen finns tre spelkonsoller, dator, laddstationer för kontroller m.m. Skåpen är utrustade med fläktar så man inte behöver ha öppna dörrar när man spelar. Dock med separata brytare, funderar på en termostatlösning istället.

Edit: Nej, jag har normalt sett inte en spot riktad rakt mot Tv:n, det vara bara för att kunna ta bilden med den kassa kameran i surfplattan.

Bilagor

• 20180315_195941.jpg
    20180315_195941.jpg
    132.4 KB · Besök: 102
Senast ändrad:
[OT] Hemmabio
Jag fräste ur mittdelen på dörrarna och spännde på högtalartyg, fjärr går igenom och centern sitter bra där bakom, gör även att ps4an andas lite bättre, har såklart fläkt på baksidan.

Senast ändrad:
[OT] Hemmabio
Jimel sa:
Jag fräste ur mittdelen på dörrarna och spännde på högtalartyg, fjärr går igenom och centern sitter bra där bakom, gör även att ps4an andas lite bättre, har såklart fläkt på baksidan.

Tjena!

Har tänkt att göra en tygfront framför hålet där digitalboxen står. Men det är ett senare projekt. Dom andra dörrarna får vara intakta. Fläktarna under räcker gott och väl till att kyla PS4an. Även när jag kör tunga spel i 4k och med HDR på. Ps3 behöver jag knappt ha fläkt till och Ps2an klarar sig helt utan (spelar iofs sjukt sällan på den).

[OT] Hemmabio
HåkanC sa:
Du kan säkert få en mindre synlig "låda" med en IR-förlängning.

/Håkan

Tjena!

Satsar på tygfront istället. Så jäkla dumt med tv via fiber att man inte kan köra det direkt i Tv:n, det hade varit klart bättre. Borde inte vara så svårt för dom att fixa till med en app till Tv:n.

[OT] Hemmabio
me.I.am sa:
Kneecap, vad har du för bredband?

Tjena!

Boxer, då jag fick ett sjukt bra erbjudande. Men hittade ingen som kunde sända direkt till TVn när jag kollade runt.
Dags att byta snart, får kolla om någon har fixat det. Men har väl tänkt att skaffa Bahnhof oavsett egentligen.

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
me.I.am sa:
Kneecap, vad har du för bredband?

Tjena!

Boxer, då jag fick ett sjukt bra erbjudande. Men hittade ingen som kunde sända direkt till TVn när jag kollade runt.
Dags att byta snart, får kolla om någon har fixat det. Men har väl tänkt att skaffa Bahnhof oavsett egentligen.

Jag har BBB, dom har en liten smidig box, och fjärrisen går på radio eller nåt sånt så man kan ha boxen i ett skåp utan problem.

[OT] Hemmabio
N_sandstrom sa:
Skall man ha målbilder så ska dom vara riktiga målbilder.

Har lyssnat på en mindre modell. Dom var icke tråkiga.

Vad är det jag tittar på?
Ett gammalt kylskåp ser jag men är det väldigt precisa timglas oxå?

Ska inte grejor vara lite mer minimalistiska nuförtiden? :)
Själv köpte jag nyss ett par od-11 cloudspeakers och är mkt nöjd men de har iofs lite lagg när de kopplas till tv via apple tvn. Kanske inte perfekta för hemmabio iofs..

Senast ändrad:
[OT] Hemmabio
båtbensbudet sa:

Beror ju såklart på syftet. Det där är inte ett system som ska ta lite plats i vardagsrummet. Det där är systemet du bygger ett rum runt.
Och även med Stockholmspriser så blir nog rummet den billigare delen i det hela :p

[OT] Hemmabio
N_sandstrom sa:
båtbensbudet sa:

Beror ju såklart på syftet. Det där är inte ett system som ska ta lite plats i vardagsrummet. Det där är systemet du bygger ett rum runt.
Och även med Stockholmspriser så blir nog rummet den billigare delen i det hela :p

Jo de skriker inte "prisvärt" :)

[OT] Hemmabio
båtbensbudet sa:
N_sandstrom sa:
Skall man ha målbilder så ska dom vara riktiga målbilder.

Har lyssnat på en mindre modell. Dom var icke tråkiga.

Själv köpte jag nyss ett par od-11 cloudspeakers och är mkt nöjd men de har iofs lite lagg när de kopplas till tv via apple tvn. Kanske inte perfekta för hemmabio iofs..
Man får vad man betalar för vill man att det skall låta som en garderob eller en konsertsal.

[OT] Hemmabio
båtbensbudet sa:

Du kan köpa en aktiv Toslink-splitter och dra en optisk kabel till varje OD-11 från Apple TV, Airport Express, Sonos eller vad du nu har. Så slipper du lagget. Förstår inte hur de kunde släppa sin cloudspeaker som färdig produkt med 1 sekunds lagg över WiFi.

[OT] Hemmabio
cal. sa:
båtbensbudet sa:

Du kan köpa en aktiv Toslink-splitter och dra en optisk kabel till varje OD-11 från Apple TV, Airport Express, Sonos eller vad du nu har. Så slipper du lagget. Förstår inte hur de kunde släppa sin cloudspeaker som färdig produkt med 1 sekunds lagg över WiFi.

Nä håller med, underligt. Jag använder de faktiskt nästan uteslutande till musik så då kvittar det ju men om jag inte hade lagget skulle jag nog köra de via tvn mera. Tack för tipset!

[OT] Hemmabio
båtbensbudet sa:
Själv köpte jag nyss ett par od-11 cloudspeakers och är mkt nöjd ..

Jag sitter själv och spanar lite på vad det finns för lösningar för multiroom egentligen, men det verkar svårt att hitta en helt bra lösning.

När dom skriver "play anything, anywhere", menar dom det då, eller är det samma gamla vanliga, "om du byter ut allt not våra högtalare så kan du spela från alla tjänster vi valt att implementera" ?

[OT] Hemmabio
Det är väl mer en slogan eftersom du inte kan spela via bluetooth tex. Endast fjärr-pucken som går via bluetooth.

Men airplay och spoitify connect funkar mkt bra.

Häromdagen var det underligt. Vaknade av att tjejen satte på ngn playlist från deras fritids morgon jumpa lr liknande. Det går alltså tydligen att välja att spela upp media i högtalarna även om man inte är uppkopplad mot nätverket. Nä inte jätte användbart men lite skoj att överraska med..

Antar att det går eftersom högtalarna är uppkopplade mot molnet (ha) hela tiden o då kan väckas via spotify connect. Men lite oklart för mig ;)

Jag gillar de dock. Bra köp tycker jag då jag hittade bra pris dessutom på ebay.

[OT] Hemmabio
sdx sa:
cal. sa:
Samma här. Fina högtalare och grymt format. De spelar mössan av det mesta i samma storlek.
Spelar definitivt inte mössan av pip och Pk och är i samma storlek

å andra sidan är ingenjör Öhmans högtalare måttligt uppkopplade så det är väl som att jämföra en Tesla med en RR ungefär, det ena är en ganska traditionell HiFi produkt i den bättre presterande halvan av marknaden och OD11 är en lifestyle produkt som skall passa in i ett modernt hem med streamad musik i första hand.

[OT] Hemmabio
Om ett par år vill man koppla upp sitt ljud med någon ny teknik, och då kommer man vilja koppla en "Chromecast X" eller vad det nu blir till alla sina högtalare, oavsett om dom är helt analoga eller var "smarta" från butik.

[OT] Hemmabio
sdx sa:
cal. sa:
Samma här. Fina högtalare och grymt format. De spelar mössan av det mesta i samma storlek.
Spelar definitivt inte mössan av pip och Pk och är i samma storlek

Till hemmabio och sweet spot-lyssning gör dom säkert inte det.

Men hur bra fyller pip rummet om man vill lyssna mer "loungigt" utanför sweetspot?
Det är ju helt olika högtalare även om konstruktören bakom delvis är samma person.

Pratar vi om de minsta pip nu föresten? Vad har dom för mått och pris? Säljs de ens längre?

[OT] Hemmabio
Håller på att tappa det helt!!!!!

Förutom strömavbrott har vi haft besök av "barnbarn" som har fipplat på fjärrkontroller så nu VÄGRAR Samsug-TVn att skicka ljud till Yamaha-förstärkaren!

Slutat med att jag har fabriksåterställt både TV och förstärkare men skiten vägrar att spela upp ljud via förstärkaren. Kört HDMI felsökning, testat varenda jävla inställning men NEJ, inget satans ljud, till och med testat annan HDMI kabel....

Chromecasten skickar utan problem ljud till högtalkarna men inte den förb... TVn!

Risk att jag skaffar ny TV, någon som har några förslag vad man kan testa med mer innan den åker ut i snön!?!

[OT] Hemmabio

Förutom strömavbrott har vi haft besök av "barnbarn" som har fipplat på fjärrkontroller så nu VÄGRAR Samsug-TVn att skicka ljud till Yamaha-förstärkaren!

Slutat med att jag har fabriksåterställt både TV och förstärkare men skiten vägrar att spela upp ljud via förstärkaren. Kört HDMI felsökning, testat varenda jävla inställning men NEJ, inget satans ljud, till och med testat annan HDMI kabel....

Chromecasten skickar utan problem ljud till högtalkarna men inte den förb... TVn!

Risk att jag skaffar ny TV, någon som har några förslag vad man kan testa med mer innan den åker ut i snön!?!
går det att spela något ljud överhuvud taget.

[OT] Hemmabio

Sådär gjorde min häromdagen när jag hade flyttat.

Starta om en massa gånger så började det plötsligt fungera..

Det finns inget ljud-ut val gömt i TVn som slagit ifrån hdmi:n? Antar iofs att du redan provat det..

[OT] Hemmabio
Problemet verkar ligga i tv n som inte skickar ljudet genom hdmi om jag inte minns helt fel så skall det finnas inställning för det och se till att cec är ur bockat det ställer bara till det det gäller både receiver och tv.
Det är väl snarare så att det är CEC som möjliggör ex dubbelriktad ljudsignal öht eftersom det är därigenom informationen om vad som ska spelas upp kommer.

[OT] Hemmabio
Det är väl snarare så att det är CEC som möjliggör ex dubbelriktad ljudsignal öht eftersom det är därigenom informationen om vad som ska spelas upp kommer.
skickar me signalen från reciver till tv och tvärt om så blir det ingenting utan det fungerar inte och kopplar man in en streamer och så då är det stor lycka i att det inte fungerar jag får det inte att fungera .

Tillbaka
Topp