[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Apropå ligga och skräpa från förr, har en oeq-1 och en cxo-2l, nån som minns dom? :-)
Finns det ens nåt kul man kan göra med såna här gamla grejer idag eller är det bara dumpa på närmsta återvinning?

Testar här då google inte var min vän idag.

Jag villhöver en liten CD-spelare som kan skicka ut musiken via Bluetooth, gärna utan extern sändare.
BT-Signalen skall fångas upp av min Sonos Move 2.

Tips någon?

Mina tester med Tidal går sådär.

Utbudet är långt mycket bättre än jag trodde, men all mjukvara är kass.

Idag vill jag lyssna på musik när jag jobbar och mac-klienten hittar plötsligt inga chromecasts.
Har programet vart igång medans man kopplar bort BT-lurar så har det låst sig och behöver startas om.

Andriod-appen spelar idag inte samma låtar som den bild/text som visas.
Android/desktop har ingen aning om varandra, dvs man kan inte börja casta (dom dagar CC funkar) från en spelare och sedan styra med en annan.

Små buggar hela tiden som sabbar en upplevelse som jag vill gilla.

Tror det funkar om man
1. bara äger sin iPhone som man lyssnar ifrån
2. Har nån obskyr svindyr mediaspelare med USB-DAC till finanläggningen och bara finlyssnar från fåtöljen.

Jag har 1 app i Nvidia-shield (mediaspelare) som går till tv'n, och förstärkare eller BT-hörlurar. På telefon (android) en app som också fungerar hitintills utan ngt problem.

Tror det funkar om man
1. bara äger sin iPhone som man lyssnar ifrån
För mig har både appen(Win+Android) och att casta funkat sedan -16
2. Har nån obskyr svindyr mediaspelare med USB-DAC till finanläggningen och bara finlyssnar från fåtöljen.
2016 funkade även Tidal Connect (eller vad de kallade det på den tiden) i den billiga Pioneer surroundreceiver jag köpte då. Den fick fick även ngn/ngra FW/SW-uppdateringar ett par år efter att den hade slutat säljas. I den nuvarande billiga surroundreceivern fungerar Tidal Connect ännu bättre.
Men oavsett det har alltid Chromecast fungerat även från PC, med Windows
Men nu har jag även en ännu modernare, lanserad -24, streamer/försteg i en annan anläggning och Tidal Connect i den har förutom överlägset ljud (Chromecast konverterar tydligen allt ljud) även några fler funktioner.
Även om den ger finljud och levererar stort vid finlyssning är den inte svindyr, långt därifrån!
960x0.jpg

Wiim Ultra
Men oavsett hur nöjd jag är och vad lite jag har betalt så
är det trist att du inte kan få det att fungera som du vill.

Jag har haft knas med cast på dual band wifi. Dvs 5 o 2.4 på samma ssid.

Jag har inte kollat om det löste sig men det berodde på castande app (en del appar funkade).
Edit. Och jag testade inte med tidal. Det var väl bla discovery som inte funka

Skulle behöva skaffa en hederlig receiver, alltså fullstor 43cm bredd.
2-kanals med phonosteg.
Nått tips? Inte begagnat, för det har jag redan.

2016 funkade även Tidal Connect (eller vad de kallade det på den tiden) i den billiga Pioneer surroundreceiver jag köpte då. Den fick fick även ngn/ngra FW/SW-uppdateringar ett par år efter att den hade slutat säljas. I den nuvarande billiga surroundreceivern fungerar Tidal Connect ännu bättre.
Men nu har jag även en ännu modernare, lanserad -24, streamer/försteg i en annan anläggning och Tidal Connect i den har förutom överlägset ljud (Chromecast konverterar tydligen allt ljud) även några fler funktioner.
Även om den ger finljud och levererar stort vid finlyssning är den inte svindyr, långt därifrån!
960x0.jpg

Wiim Ultra
Jag inser att jag automatiskt sorterar bort mig själv som kundgrupp för en sån där iom detta, men att betala 5000 för nåt som bara är den delen av anläggningen som blir gammal, utan förstärkare och som dessutom är så fysiskt stor och ska stå nånstans känns ju inte speciellt lockande. Chromecast Audios absoluta USP var ju att man sätter dit den bakom det man redan har och glömmer bort den, utöver priset då förstås. Sen att man måste upp lite för audiofilkvalitet fattar jag men enkelheten och formatet borde gå att få till ändå kan man tycka ..

men att betala 5000 för nåt som bara är den delen av anläggningen som blir gammal, utan förstärkare och som dessutom är så fysiskt stor och ska stå nånstans känns ju inte speciellt lockande. Chromecast Audios absoluta USP var ju att man sätter dit den bakom det man redan har och glömmer bort den, utöver priset då förstås.
Det är ingen bra jmf mellan WiiM Ultra och ChromeCast, en ChromeCast måste ju kopplas till ngnting med en HDMI-ingång och det är inte självklart att det blir bäst resultat (ffa ljudkvalité) om man kopplar den till TVn
Dessutom ersätter WiiM Ultra flera andra burkar eftersom det är såpass mkt funktionalitet inbyggt i den
  • ChromeCast, det finns inbyggt i den (det kallas väl Google Cast?)
  • Streamer, med långtifrån enbart Spotify (och Tidal)
  • Skivspelaringång
  • EQ och PEQ
  • + mkt mer
Dessutom är WiiM Ultra endast 20cm bred
dimensions pic-BX1fn3OC.webp

och i mitt fall ersatte den en 43 cm bred och ~15cm hög surroundreceiver och högtalarna jag bytte till samtidigt är aktiva, dvs de har inbyggda effektförstärkare.

Så i mitt fall blev det en mindre burk när jag bytte till WiiM Ultra
Men då är mitt mål i första hand en anläggning med bra ljud, även vid TV-tittande

Skulle behöva skaffa en hederlig receiver, alltså fullstor 43cm bredd.
2-kanals med phonosteg.
Nått tips? Inte begagnat, för det har jag redan.
Tänkte mig uppåt 4000-5000 :-
Men det kanske inte ens finns nått vettigt i den prisklassen?
Har kollat på surroundreceivers?
De är ofta på rea och det borde inte vara svårt att hitta en lämplig
tex säljer Hifi-klubben en Denon för ~5kSEK

Har kollat på surroundreceivers?
De är ofta på rea och det borde inte vara svårt att hitta en lämplig
tex säljer Hifi-klubben en Denon för ~5kSEK
Jo, förvisso..
Men den ska inte användas för surround, så en 2-kanals skulle funka bättre tror jag.
Men det kanske är så att det inte görs några vettiga 2-kanals receivers i den prisklassen längre?

Det är ingen bra jmf mellan WiiM Ultra och ChromeCast, en ChromeCast måste ju kopplas till ngnting med en HDMI-ingång och det är inte självklart att det blir bäst resultat (ffa ljudkvalité) om man kopplar den till TVn
Dessutom ersätter WiiM Ultra flera andra burkar eftersom det är såpass mkt funktionalitet inbyggt i den
  • ChromeCast, det finns inbyggt i den (det kallas väl Google Cast?)
  • Streamer, med långtifrån enbart Spotify (och Tidal)
  • Skivspelaringång
  • EQ och PEQ
  • + mkt mer
Dessutom är WiiM Ultra endast 20cm bred
Visa bilaga 750095
och i mitt fall ersatte den en 43 cm bred och ~15cm hög surroundreceiver och högtalarna jag bytte till samtidigt är aktiva, dvs de har inbyggda effektförstärkare.

Men då är mitt mål i första hand en anläggning med bra ljud, även vid TV-tittande[/URL]
Chromecast Audio, som jag skrev. Inte Chromecast.

Den görs inget längre, men funkar fortfarande om man råkar ha en. Analog och optisk ut beroende på vilken anläggning man har. Alltså exakt samma koncept men endast ljud. Phono har min förstärkare redan, den är från den tiden det var det som gällde.

Men den ska inte användas för surround, så en 2-kanals skulle funka bättre tror jag.
Samma anledning till att jag valde två-kanaliga WiiM Ultra; det kändes onödigt med 7+2 effektförstärkare när jag inte använder ngn av dem.
Men "funka bättre", hur då?

Chromecast Audio, som jag skrev. Inte Chromecast.

Den görs inget längre, men funkar fortfarande om man råkar ha en. Analog och optisk ut beroende på vilken anläggning man har. Alltså exakt samma koncept men endast ljud. Phono har min förstärkare redan, den är från den tiden det var det som gällde.
Så började jag mina första steg mot streaming, men det är nu några anläggningar sedan
och med WiiM Ultra har jag alltså kunnat ersätta en stor och hög 43cm bred surroundreceiver med den endast 20cm breda WiiM Ultra.

Samma anledning till att jag valde två-kanaliga WiiM Ultra; det kändes onödigt med 7+2 effektförstärkare när jag inte använder ngn av dem.
Men "funka bättre", hur då?
Så man slipper en jädra massa knappar, inställningar och val å jox?
När man ändå enbart ska spela stereo.

Eller aktiva högtalare?
Ja
Som jag skrev i #514
högtalarna jag bytte till samtidigt är aktiva, dvs de har inbyggda effektförstärkare.
och även
i mitt fall ersatte den en 43 cm bred och ~15cm hög surroundreceiver och
Men då är mitt mål i första hand en anläggning med bra ljud, även vid TV-tittande

Högtalarna var den stora grejen för mig (och de är ~45 år gamla!)
de gjorde att jag genom att byta till WiiM Ultra inte enbart fick bättre ljud utan även en mindre burk.

Senast ändrad:
Så man slipper en jädra massa knappar, inställningar och val å jox?
När man ändå enbart ska spela stereo.
Många surroundreceivers har knapparna bakom en lucka eller att de enbart går att nå via app/fjärr
och det går att ställa dem i "2ch-mode", som jag har skrivit har jag kört så sedan 2016
Men du skall naturligtvis köpa precis det du vill

Har hittat denna: Sony STR-DH190.
Antar att ingen här dock har nån erfarenhet av denna?
Men kanske kan säga nått om den, för billig?

Men kanske kan säga nått om den, för billig?

Jag personligen hade nog letat vidare.

Men kanske kan säga nått om den,
Den är testad av Amir

Även dyrare kan vara sämre, kolla runt lite hos ASR så hittar du säkert både bättre o sämre

REDIGERAT
Tog bort felaktigheter

960x0.jpg

Wiim Ultra
Wiim-spelaren var också "borta" tillsammans med chromecastarna.
Och spotify från samma dator kunde hitta allt under tiden.

Tänkte att funktionerna kanske var nya och oslipade, men har det ändå funnits så länge finns inga ursäkter.

Om du vill handla hos Elgiganten har den dyrare, men <5kSEK, Yamaha R-S202D bra testresultat hos ASR

Oj, mammas ser nästan likadan ut fast jag tror den heter 2252B; kan det stämma?
Japp! 2252B är i stort sett samma, men med mer uteffekt.
Marantz hade många 22xx receivers, där xx stod för uteffekten.
Säg till morsan att vara rädd om den, det är en dyrgrip idag.

Senast ändrad:
Om du vill handla hos Elgiganten har den dyrare, men <5kSEK, Yamaha R-S202D bra testresultat hos ASR
Ser ganska lika ut som Sony baktill .

Intressant att kolla vikten på nya prylar.
Ser att de nya receiverna väger 6-8 kg ungefär och är specade 80-100W
Min gamla Marantz väger uppemot 12 kg, och är specad till modesta 26W.
Marantzen 2252B väger 14 kg!!

Det är pga switchade nätdelar och Class-D förstärkare,
jmf effektkapaciteten hos gamla batterieliminatorer och nya USB-laddare.

Spännande att man får sådana där sketna klämmor till kablarna när man betalar över 4k.
Köpte just en begad surround receiver för att få bild i min proj efter att den gamla gav upp. Just att några av högtalarterminalerna var klämmkoppling fick mig nästan att backa hela affären ;)

Edit: inga digitala ingångar, bara standard rca. Den där grejen skulle ju kunna vara tillverkad för 30 år sen lika gärna. Därmed inte sagt att det är något fel med den.

Senast ändrad:

Då har du en gammal Marantz innan dom flyttade tillverkningen och blev ett dussinmärke? Eller dom kanske bättrade sig igen.

Nån gång sisådär på det glada 70-talet så var Marantz något man suktade efter (iaf jag), men mot slutet av 70-talet, ungefär, så flyttade dom tillverkningen till något låglöneland, och helt plötsligt var dom specade som 100W, men lät sämre än när det var lite äkta W-siffror.

Kommer ihåg när dom började sälja billiga paket, då när dom blivit sämre, skivspelare + förstärkare + högtalare, och specade till 100W. Några kompisar gick på det, var ganska kasst ljud.

Men dom kanske bättrade sig igen efter några år?

Tillbaka
Topp