[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Då har du en gammal Marantz innan dom flyttade tillverkningen och blev ett dussinmärke? Eller dom kanske bättrade sig igen.

Nån gång sisådär på det glada 70-talet så var Marantz något man suktade efter (iaf jag), men mot slutet av 70-talet, ungefär, så flyttade dom tillverkningen till något låglöneland, och helt plötsligt var dom specade som 100W, men lät sämre än när det var lite äkta W-siffror.

Kommer ihåg när dom började sälja billiga paket, då när dom blivit sämre, skivspelare + förstärkare + högtalare, och specade till 100W. Några kompisar gick på det, var ganska kasst ljud.

Men dom kanske bättrade sig igen efter några år?
Marantz har nog hållit hög klass dom senaste 15 åren.

Min Tidal-shaming igår verkar ge effekt, 2 av 11 targets nu synliga!
Hoppas fler ploppar fram under dagen.
Inklusive den som faktiskt har stöd för Tidal Connect

1738308905072.webp

Edit: Nä, den var visst inte på fredagshumör idag heller.
1738310060360.webp

Fint. Om laptopen hinner gå ner i viloläge när man castar så dör hela playbacken.
Det blir nog "convenience over quality" och att fortsätta med Spotify.

Senast ändrad:
För mig har både appen(Win+Android) och att casta funkat sedan -16

2016 funkade även Tidal Connect (eller vad de kallade det på den tiden) i den billiga Pioneer surroundreceiver jag köpte då. Den fick fick även ngn/ngra FW/SW-uppdateringar ett par år efter att den hade slutat säljas. I den nuvarande billiga surroundreceivern fungerar Tidal Connect ännu bättre.
Men oavsett det har alltid Chromecast fungerat även från PC, med Windows
Men nu har jag även en ännu modernare, lanserad -24, streamer/försteg i en annan anläggning och Tidal Connect i den har förutom överlägset ljud (Chromecast konverterar tydligen allt ljud) även några fler funktioner.
Även om den ger finljud och levererar stort vid finlyssning är den inte svindyr, långt därifrån!
960x0.jpg

Wiim Ultra
Men oavsett hur nöjd jag är och vad lite jag har betalt så
är det trist att du inte kan få det att fungera som du vill.

Den har jag funderat på då cd spelaren lagt av och jag mest använder datorn till musik ändå...

Håller på att plöja igenom den här tråden (och andra tester för att få ett hum om den)

Den har jag funderat på då cd spelaren lagt av och jag mest använder datorn till musik ändå...
Bra CD-spelare är dyra (eller onödigt simpla)
Håller på att plöja igenom den här tråden (och andra tester för att få ett hum om den)
WiiM Ultra är bra, och den har många anslutningar och funktioner. Men eftersom den är såpass billig jmf med många andra likn "apparater" är många traditionella dyr-hifi fantaster minst sagt skeptiska och det är inte svårt att hitta många varierande åsikter om den.

WiiM är en tillverkare som är aktiva på nätet och har mkt info som kan vara av intresse
WiiM Ultra Roadmap: What we're working on
De har även ett Forum där du kan ställa frågor om det du funderar på

WiiM Ultra är bra, och den har många anslutningar och funktioner. Men eftersom den är såpass billig jmf med många andra likn "apparater" är många traditionella dyr-hifi fantaster minst sagt skeptiska och det är inte svårt att hitta många varierande åsikter om den.

WiiM är en tillverkare som är aktiva på nätet och har mkt info som kan vara av intresse

Enda nackdelen (för min personliga del) som jag sett hitills är avsaknaden av balanserade in/utgångar då både dac och för/slutstegs kombon har det.

Sen har jag inte direkt behov av alla tjänsterna som den kommer med då jag mest kör radio streaming och flac från en nas...

Enda nackdelen (för min personliga del) som jag sett hitills är avsaknaden av balanserade in/utgångar då både dac och för/slutstegs kombon har det.

Sen har jag inte direkt behov av alla tjänsterna som den kommer med då jag mest kör radio streaming och flac från en nas...
Då borde väl en mer renodlad streamer vara ett bättre val för dig?
Med digital ut förstås, särskilt om du redan har en DAC du är nöjd med

Om det "måste" vara en WiiM har de även streamers; WiiM Pro och WiiM Pro Plus

<REDIGERAT>
Eller kanske rent av den ännu mindre och billigare
WiiM Mini

WiiM Mini skall även gå att ställa in för "bit perfect", då borde ljudet bli så opåverkat som det går att få
"If you use the App and Toslink output, you basically have a transparent wireless link to your stereo."
Men om du då får det ljud du föredrar eller ej är förstås viktigare än "bit perfect" eller ej.

Senast ändrad:

Jag köpte för 15 år sedan en NAD T557 BluRayspelare, just för att den skulle vara bra på att hantera CD-skivor. Har inte blivit besviken - spelar riktigt fint. Extremt sällan jag använder den för film, ska sägas..

Jag köper regelbundet CD-skivor sedan sju-åtta år, fler nu än då. Priserna har börjat öka lite, tydligen står cd:n inför en renässans. Försäljningen ökade förra året, för första gången på evigheter, och då främst i åldersgruppen 13-20 år.

Senast redigerad av en moderator:
Jag köpte för 15 år sedan en NAD T557 BluRayspelare, just för att den skulle vara bra på att hantera CD-skivor. Har inte blivit besviken - spelar riktigt fint. Extremt sällan jag använder den för film, ska sägas..
Det låter som du gjorde ett fynd
NAD T557 känner jag inte till men generellt brukar BD-spelare vara långsamma att starta jmf med "rena" CD-spelare.

Skulle precis säga det. Min NAD DVD spelare från frösihjäl tar en väldig tid reda ut vad den ska göra efter att skiva matas in. Open/Close har för övrigt slutat funka

Jag använder wiim Ultra som försteg in i en dac med balanserade utgångar. Sen har jag kopplat en hårddisk i usb uttaget då det har känts klart mer stabilt än från min NAS. Vill man bara åt streamingen finns ju wiim mini.

Hur spelar man CD-skivor "fint"?

Flyttar en digital ström över en digital kabel till förstärkaren som gör det riktiga jobbet.
Känns lite som att MP3 skulle låta bättre från dyra minneskort?
Menar du att mina excelfiler inte får bättre kvalitet nu när jag köpt denna usb-kabel till externa hårddisken?

Menar du att mina excelfiler inte får bättre kvalitet nu när jag köpt denna usb-kabel till externa hårddisken?

Om excelen visar din personliga ekonomi så vill jag påstå att den ser sämre ut.. 📉

App, app den är värdelös utan den rätta nätkabeln

Kommer detta att nu spåra ur till veckans fredagstråd?

Ni har väl kabellyftare med?
RCI-3 tillverkas av träslagen Lönn och Ebenholtz och är dessutom försedd med en yta av dämpmaterialet fo.Q för att minska ev vibrationer hos kabeln. Men det viktigaste är kanske att RCI-3 sedan är fylld med en blandning av olika naturliga mineraler (bergskristaller mm) som troligen påverkar magnetfältet hos kabeln.

För några (många) år sedan såg jag på något forum, en stolle som sålde stenar att lägga på t.ex. förstärkaren eller cd-spelaren. Det skulle ge bättre ljud.

RCI-3 tillverkas av träslagen Lönn och Ebenholtz och är dessutom försedd med en yta av dämpmaterialet fo.Q för att minska ev vibrationer hos kabeln. Men det viktigaste är kanske att RCI-3 sedan är fylld med en blandning av olika naturliga mineraler (bergskristaller mm) som troligen påverkar magnetfältet hos kabeln.
Och målar kanterna på cd-skivorna. https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/bearbeta/

Ska erkänna att jag gjorde det 1991, men jag var 15 och lättlurad då..

Man vill väl inte att något ska påverka kabelns magnetfält, vad är så vitsen med den där prisvärda trippelskärmade USB-kabeln?

#fattaringentingellerkanskebaradum

För att minska vibrationerna på nätkabeln?
Trodde jag hört det mesta.
Gillar formuleringen "troligen påverkar". 😀

Jag använder wiim Ultra som försteg in i en dac med balanserade utgångar. Sen har jag kopplat en hårddisk i usb uttaget då det har känts klart mer stabilt än från min NAS. Vill man bara åt streamingen finns ju wiim mini.

Usb uttaget är också en lösning, men vad är maxgränsen? Har sett lite olika uppgifter på hur mycket wiimen kan hantera den vägen, jag har mer än 2tb musik och samlingen ökar sakta men säkert (tack för den Ginza)

Bilagor

• IMG_0355.webp
    IMG_0355.webp
    35.6 KB · Besök: 24
  • IMG_0354.webp
    IMG_0354.webp
    33.2 KB · Besök: 25
  • IMG_0353.webp
    IMG_0353.webp
    63.6 KB · Besök: 27
  • IMG_0352.webp
    IMG_0352.webp
    39.2 KB · Besök: 26
Usb uttaget är också en lösning, men vad är maxgränsen? Har sett lite olika uppgifter på hur mycket wiimen kan hantera den vägen, jag har mer än 2tb musik och samlingen ökar sakta men säkert (tack för den Ginza)
Wimen är väl bara en klen linux-dator i botten? Då ska den klara i princip allt

Det gick att hitta med Google. Vibra Portal hette dom, ser ut som någons barn har knådat ihop på dagis.

Hittar inte hur jag länkar direkt till inläggen. Men rulla ner på sidan här så är det några olika varianter. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/8734-coconut-audio-första-advent-lotteri/page/3/#comments
Han har hållit på med olika saker i ormoljans värld men är man troende så blir man lätt bländad av hans galenskaper.

Det gick att hitta med Google. Vibra Portal hette dom, ser ut som någons barn har knådat ihop på dagis.

Hittar inte hur jag länkar direkt till inläggen. Men rulla ner på sidan här så är det några olika varianter. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/8734-coconut-audio-första-advent-lotteri/page/3/#comments

Jag behöver inte ens klicka på den länken, då jag är väl bekant med anläggningen där stenarna används då jag är medlem på forumet...

Mycket Accuphase, Strax och Sonus Faber hos den mannen.

Hur spelar man CD-skivor "fint"?

Flyttar en digital ström över en digital kabel till förstärkaren som gör det riktiga jobbet.
Känns lite som att MP3 skulle låta bättre från dyra minneskort?

Ok, jag är gammal så längesen jag gick runt i musikaffärer och jämförde olika anläggningar, som man gjorde förr.
Och kanske CD-spelare nuförtin bara skickar vidare det den läser av.

Men iaf, jämförde då några olika CD-spelare och det var klart skillnad på vissa ljud. De spelade genom samma anläggning. Där det märktes mest var vissa synthljud. Förklaringen var att de processade "ettorna och nollorna" olika. Alla har kanske samma processor billigt från Kina idag?

En annan gång jämförde jag några olika kassettbandspelare från samma tillverkare, olika prisklasser. Den dyrare lät bättre när man direktkopplade inkommande musik förbi tonhuvudet vid inspelning. Ja, man kunde göra så för att lyssna direkt under tiden.

Enda förklaringen jag kunde hitta var att dom medvetet hade någon del som gjorde ljudet sämre för att locka till köp av den dyrare.

Jag var liksom andra i tråden skeptisk till att det verkligen var skillnad så jag dubbelkollade allt.

Har själv bara 240gb ssd disk kopplad.
Men wiim support skriver detta:
The WiiM Ultra can supply up to 5V and 1.7A power to an external USB disk. Please ensure this is sufficient for your external USB disk. Regarding drive size, it supports the maximum size allowed by the NTFS, FAT32, and exFAT file systems.

Min BL-spelare är rätt snabb för att vara en sådan. Kanske var det större skillnad på olika CD-spelare förut, jag vet inte? Jag läste några tester, sedan gick jag till HiFi-klubben och köpte en T557. Blev säkert lurad av försäljaren och gick på hans snack - jag är musiker men kan fan noll och intet om ljudkvalitet.

Japp, jag gick dit. Till butiken! Så gjorde jag förr.

(I dag hade jag cyklat..)

På tal om CDspelare så har jag en Pioneer från 90-talet tror jag.
Still goin, och jag tycker det är bra ljud i den.

Pioneer-PD-S504-42946.webp

En annan gång jämförde jag några olika kassettbandspelare från samma tillverkare, olika prisklasser. Den dyrare lät bättre när man direktkopplade inkommande musik förbi tonhuvudet vid inspelning. Ja, man kunde göra så för att lyssna direkt under tiden.

Enda förklaringen jag kunde hitta var att dom medvetet hade någon del som gjorde ljudet sämre för att locka till köp av den dyrare.
Det var vanligt på kassetbandspelare med 3 tonhuvuden. Fördelen var att det gick att justera ljudet med bias-vredet på inspelningshuvudet samtidigt som det gick att avlyssna det inspelade ljudet på avspelningshuvudet. Direktknappen gjorde det möjligt att hoppa mellan den inkommande signalen och den inspelade och jämföra ljudet. Det fanns ju 4 olika bandtyper och ett gäng tillverkare som gav olika resultat.

Min gamla Denon med 3 tonhuvuden ligger nerpackad och kassetbanden har åkt till återvinningen.

Det var vanligt på kassetbandspelare med 3 tonhuvuden. Fördelen var att det gick att justera ljudet med bias-vredet på inspelningshuvudet samtidigt som det gick att avlyssna det inspelade ljudet på avspelningshuvudet. Direktknappen gjorde det möjligt att hoppa mellan den inkommande signalen och den inspelade och jämföra ljudet. Det fanns ju 4 olika bandtyper och ett gäng tillverkare som gav olika resultat.

Min gamla Denon med 3 tonhuvuden ligger nerpackad och kassetbanden har åkt till återvinningen.
Nu väckte du mig!
Har precis ett Denon däck med 3 huven, ska plocka fram det nu ihelgen och se om det är liv i det.
Jag har kvar alla mina kassetband!

Min Pioner dv668är inte ens en Bluray spelare men spelar cd skivor i topp skicket mot många av dagens spelare.
Även jag har en Pioneer DV-668, men eftersom jag har gjort mig av med alla CD (rippade dem till FLAC) är den oanvänd sedan många år.
Referensspelare hos många när det begav sig, men hos åtminstone mig står den oanvänd.
Kanske läge att sälja den?

Varför gör man sig av med LP, CD, Kassettband?
För att spara plats?

Själv har jag kvar allt, plus VHSband och DVDskivor.

Senast ändrad:
För att spara plats?

Själv har jag kvar allt, plus VHSband och DVDskivor.
Obegripligt! 😉

Skämt åsido bytte jag ut alla cd-fodral mot plastfickor för tio år sedan. Blir som små vinylskivor. Mycket trevligt.
IMG_7476.webp

Jo jag vet ungefär hur det fungerade, men min poäng var att det lät bättre på det dyrare vid direktlyssning, alltså inte via det inspelade. Och jag kollade alltså precis allt, att det var kopplat likadant till samma anläggning, att det var samma inkoppling vid testerna.

Tror det var TEAC, dom hade 3 modeller med stigande pris. Jag tappade intresset direkt, innan det hade jag blivit lite sugen på köp av tror det var mellanmodellen.

EDIT:
Och en subpoäng var att någon i tråden ifrågasatte att ljudet från en CD-spelare skulle bero på kvalitén på den (jag nämnde ju också en lyssning av CD-spelare i mitt inlägg.

Senast ändrad:
Moderna CD-spelare har tillräckligt bra digital-analogomvandlare eller en digitalutgång, så ljudsignalen som når förstärkaren är inte en väsentlig felkälla i jämförelse med förstärkare, högtalare, inspelning och rum. (Pioneer Legato Link gör däremot en del skumma saker.) Att ha en mekanik som laddar snabbt och är tystlåten utan tydliga tick är trevligt att ha. Min förra CD-spelare, vars mekanik gav upp efter dryga tio är, hade HDCD-avkodning. HDCD kanske inte ökade ljudkvaliteten i praktiken, men däremot blir ljudet något sämre om spelaren inte klarar avkodningen :-/

Äh. Jag är mest glad om CD-skivor fortsätter säljas, så att jag kan äga mina inspelningsexemplar.

För att spara plats?
Vad gäller kassettband, för att hårdvaran, spelarna i det här fallet, inte höll måttet. Jag hade ett antal spelare av god kvalitet enligt tester och recensioner. Varenda en av dem, oavsett pris, gick sönder med tiden och var olönsamma att lämna in för reparation.

I synnerhet verkade de flesta spelare ta illa upp om man magasinerade dem (även frostfritt & fuktfritt) och tog fram dem nåt år senare. Då funkade nästan ingen spelare. Dålig teknik, dåligt medium skulle jag kalla det. Kassetterna höll inte heller över tid.

I bjär kontrast till detta står tex vinylskivor och fina spelare, tex farsans Thorens TD 125 med 9" SME arm, https://www.tonepublications.com/old-school/thorens-td-125-turntable/
Bättre spelare har jag aldrig upplevt på nära håll. Snyggare motorljud när polerna diskret oscillerar på väg mot rätt fart, har jag aldrig hört. Bättre mekanik har jag aldrig sett. Och det finns fortfarande delar att få tag på, om olyckan ändå skulle vara framme.

I efterhand ser jag med vämjelse på alla fina kassettdäck jag köpte, som alla slutade som totalt skrot, värda tillsammans noll kronor. Trots att jag var jätterädd om dem.

Medans farsans gamla Thorens har behållit sitt värde, som en guldtacka i nationella valutareserven. Jag kan när som helst plugga in den, och den låter som den gjorde för 55 år sen. Jag kan när som helst sälja den och få tillbaka pengarna han la ut för 55 år sen. Kan inte nog uttrycka min beundran för sådan hårdvara, i bjär kontrast mot allt man nuförtiden kan köpa i form av hemelektronik och digitalteknik, som kan te sig aldrig så värdefullt just vid köptillfället, men som med få undantag bara är kattguld.

Det är (bla) skillnaden mellan bra och dåliga mediumformat och bra och dålig teknik. När decennierna haft sin gång, framträder mönstret tydligt för envar att se.

Vad gäller kassettband, för att hårdvaran, spelarna i det här fallet, inte höll måttet. Jag hade ett antal spelare av god kvalitet enligt tester och recensioner. Varenda en av dem, oavsett pris, gick sönder med tiden och var olönsamma att lämna in för reparation.

I synnerhet verkade de flesta spelare ta illa upp om man magasinerade dem (även frostfritt & fuktfritt) och tog fram dem nåt år senare. Då funkade nästan ingen spelare. Dålig teknik, dåligt medium skulle jag kalla det. Kassetterna höll inte heller över tid.

I bjär kontrast till detta står tex vinylskivor och fina spelare, tex farsans Thorens TD 125 med 9" SME arm, https://www.tonepublications.com/old-school/thorens-td-125-turntable/
Bättre spelare har jag aldrig upplevt på nära håll. Snyggare motorljud när polerna diskret oscillerar på väg mot rätt fart, har jag aldrig hört. Bättre mekanik har jag aldrig sett. Och det finns fortfarande delar att få tag på, om olyckan ändå skulle vara framme.

I efterhand ser jag med vämjelse på alla fina kassettdäck jag köpte, som alla slutade som totalt skrot, värda tillsammans noll kronor. Trots att jag var jätterädd om dem.

Medans farsans gamla Thorens har behållit sitt värde, som en guldtacka i nationella valutareserven. Jag kan när som helst plugga in den, och den låter som den gjorde för 55 år sen. Jag kan när som helst sälja den och få tillbaka pengarna han la ut för 55 år sen. Kan inte nog uttrycka min beundran för sådan hårdvara, i bjär kontrast mot allt man nuförtiden kan köpa i form av hemelektronik och digitalteknik, som kan te sig aldrig så värdefullt just vid köptillfället, men som med få undantag bara är kattguld.

Det är (bla) skillnaden mellan bra och dåliga mediumformat och bra och dålig teknik. När decennierna haft sin gång, framträder mönstret tydligt för envar att se.
Jo förvisso, men man behöver väl inte slänga banden för det?

Tillbaka
Topp