[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Nu hände det igen, plötsligt byts det jag spelar ut mot något jag aldrig hört eller lyssnad på förr.
Kanske en bug, men känns som att filosofin bakom Qubuz går ut på att berätta vad man ska lyssna på.

Det var lite diskussion om lossless i Spotify förut. På datorn ser man i inforutan om man har den öppen vad den aktuella låten som spelas körs i:

Visa bilaga 811813

De flesta låter håller den här nivån. Några få har jag sett 24-bit/44,1 kHz på. Men det är ju oavsett dubbel bitrate mot den vanliga höga kvalliteten. Däremot vilka mixar det är eller hur dynamiken är, det är har jag inte djupdykt i. Det finns inga Atmos-mixar att välja på åtminstone.
Hmmm, ok, börjar bli dags att ge Spotify en chans igen efter alla mina Tidal år. :unsure:

Egentligen gillar jag ju Spotifys klient samt utbud, finns också vissa fördelar när de flesta man känner kör Spotify, något enklare när man delar musik/låtlistor etc.

Hmmm, ok, börjar bli dags att ge Spotify en chans igen efter alla mina Tidal år. :unsure:

Egentligen gillar jag ju Spotifys klient samt utbud, finns också vissa fördelar när de flesta man känner kör Spotify, något enklare när man delar musik/låtlistor etc.
De har rätt mycket ljudböcker nu också. (Inget som jag vill betala extra eller separat för på annan tjänst)

De har rätt mycket ljudböcker nu också. (Inget som jag vill betala extra eller separat för på annan tjänst)
Funkar fint, och är gratis - allt du behöver är ett lånekort på ditt lokala bibliotek.

Funkar fint, och är gratis - allt du behöver är ett lånekort på ditt lokala bibliotek.
Och nu blir man ju återigen påmind om hur man sitter fast i alla digitala ekosystem.
Har intget lånekort så kan inte bara testa, men kan man tex spela upp från sin Android till Wiim Mini? Den stöder Spotify Connect, Tidal Connect, Cobuz Connect och allt sånt där, men inget "Biblio" på specifikationen.

Snälla tomten, uppfinn ett bra nog öppet streamingformat som EU sedan kräver som standard.

Har intget lånekort så kan inte bara testa,
Det är både enkelt och gratis att fixa ett lånekort

men kan man tex spela upp från sin Android till Wiim Mini? Den stöder Spotify Connect, Tidal Connect, Cobuz Connect och allt sånt där, men inget "Biblio" på specifikationen.

Snälla tomten, uppfinn ett bra nog öppet streamingformat som EU sedan kräver som standard.
Det finns, även i WiiM mini, och stavas
BLUETOOTH
(det är ju ljudböcker det är frågan om inte HiRes Audio precis)

BLUETOOTH
Fast BT är ju inte alls praktiskt på samma sätt, det närmaste vi kommit var väl när Chromecast var lagom nytt och alla inte hade hittat på egna versioner än utan implementerade det istället. Sen spårade det ur helt.

Och nu blir man ju återigen påmind om hur man sitter fast i alla digitala ekosystem.
Har intget lånekort så kan inte bara testa, men kan man tex spela upp från sin Android till Wiim Mini? Den stöder Spotify Connect, Tidal Connect, Cobuz Connect och allt sånt där, men inget "Biblio" på specifikationen.

Klassiska?:

1770277286307.webp

BLUETOOTH
Extremfall hos mig, men där högtalarna finns (vid hängmattan) så når man absolut inte Wiim'en med BT.
Knappt ens wifi. Så spotify's "server to speaker" fungerar bra, direkta strömmar som DLNA är kört.

En syster som var på besök i helgen hittade en bok hon är intresserad av där i söndags. "Bra, den lyssnar jag på på tåget hem." I måndags fick jag ett SMS som sa att ljudboken bara är två timmar lång. När den gick som radioföljetong i våras blev det knappt nio timmar vilket verkar rimligt eftersom den som pocket är på ungefär 250 sidor.

/Martin

Handlar inte tråden om hårdvara när det diskuteras mjukvara då är det väl bättre att göra en ny OT tråd om mjukvaran där ni kan ha lite gall spyning över kassa leverantörer.

För min del har Spotify trampat på alltför många tår de senaste åren, exempelvis det faktum att de lät ICE spela sin reklamkampanj i mer än ett halvår. https://www.theguardian.com/technol...uitment-ads-after-us-government-campaign-ends
Börjar bli jobbigt att leva? :unsure:

Det här att en hel del personer försöker undvika diverse olika länder samt även hmmm "oetiska leverantörer". Ska man också kanske enbart lyssna på musik där de sjunger etiska godkända texter och är allmänt präktiga?

Sedan här i just hifi tråden dräller det ju fullständigt av Kina prylar. Men nej, nu ska Spotify hängas ut som "the bad one" och dissas for life.

Man ska äta ekologiskt annars är man hemsk.

Här är det väl en stor trend bland cyklister att gå över till MyWhoosh från Zwift för att spara pengar. Blir iofs mera komplext eftersom väl Zwift är amerikanskt och MyWhoosh har div olika Saudi kopplingar, välja mellan pest och kolera? LoL

Listan går att göra väldigt, väldigt lång, fy vad krångligt allt börjar bli? :unsure: Men samtidigt vilken våt dröm för moraltomtar?

Jag pallar ej som sagt, men good luck to you, har själv kanske tidigare stört mig lite på den helt e n o r m a mängden Hi-fi från Kina (Chi-fi) men har givit upp, slutat leka moraltomte. 🙂

Dessutom är ju de flesta hycklare ändå, dvs de följer oftast inte sina principer för fem jäkla ören, det finns åtminstone väldigt många hål.

Tom brorsan gnällde i jul över att jag köpt vin från Kalifornien, då gick det för långt för mig (jag drack upp den själv). 😈

Moraltomtarnas tid är här och nu, njut så länge det varar. ❤️

Senast ändrad:
Det räcker att Spotify är näst sämst i klassen på att betala artisterna (youtube music är sämre) för att vilja hitta alternativ. Det och den enorma mängden felaktiga artister (och det här var innan AI-genererad musik var en grej) som förpestade deras genererade spellistor gjorde att det var ett lätt val att säga upp mitt spotifykonto.

Det räcker att Spotify är näst sämst i klassen på att betala artisterna (youtube music är sämre) för att vilja hitta alternativ. Det och den enorma mängden felaktiga artister (och det här var innan AI-genererad musik var en grej) som förpestade deras genererade spellistor gjorde att det var ett lätt val att säga upp mitt spotifykonto.
Har inte alla streaming-leverantörer inkl youtube problem med AI-genererad musik just nu? :unsure: Blir intressant att följa, sjukt störande oavsett. Men ok, Spotify kanske hade felaktiga artister redan innan AI blev en grej (för dåligt insatt), ajaj.

Men ändå Spotify är svenskt och flera av alternativen är amerikanska, hur ska ni ha det? 🙂 Ni måste på något sätt slå samman allting, väga fördelar och nackdelar mot varandra för att göra en djupare moralisk bedömning. Om nu Spotify har fler felaktiga artister än tex Tidal och/eller Apple, är det i så fall värre än att indirekt stödja Trump-regimen?

Stackars, jag är ej avundsjuk, att vara moraltomte idag och fatta de "rätta besluten" är sannerligen ingen enkel grej.

Senast ändrad:
Har inte alla streaming-leverantörer inkl youtube problem med AI-genererad musik just nu? :unsure: Blir intressant att följa, sjukt störande oavsett.

Det är många som har det, och det är väl vad de gör åt problemet som räknas.
Såg någon artikel för inte så längesedan om att just spotify byter ut erkända artister mot just AI varianter för att slippa betala de erkända artisterna, vilket man kan tycka vad man vill om.

Edit: här är den senaste artikeln som nämner det. dock inte i samma ordalag som jag gjorde.

Senast ändrad:
Det är många som har det, och det är väl vad de gör åt problemet som räknas.
Såg någon artikel för inte så längesedan om att just spotify byter ut erkända artister mot just AI varianter för att slippa betala de erkända artisterna, vilket man kan tycka vad man vill om.
Jag tycker ett extremt rimligt krav vore att AI låtar flaggas som AI åtminstone.

Gillar man bakgrundsbrus så är tjänster som spotify och youtube music mfl bra alternativ, men föredrar man mer kvalitet så finns det inte mycket som slår vinyl eller CD (och ritualerna som medföljer på köpet)

Jag håller helt med. Önskar bara att jag hittar nåt som typ funkar.

Nja, Spotify har möjligen varit svenskt. Men det är sedan ganska länge registrerat i Luxemburg (av skatteskäl?)
Qobuz är franskt och Tidals ursprung är norskt.
Trots ursprunget är väl Block, Inc (USA) åtminstone den nuvarande huvudägaren av Tidal?

Sedan om nu Spotify anses vara svenskt eller inte i dagsläget, jag vet inte och pallar inte att googla mer. 😅

Det är ju framförallt moraltomtarna som behöver ha järnkoll på detta, inte jag (jag tycker att det börjar bli för komplext). Men möjligen svårt att hitta en hmmm "moraliskt korrekt" streamingtjänst nu för tiden, kanske. Inget fel med Luxemburg enligt mig men tydligen hade ju Spotify haft ute reklam för ICE under ca ett halvår enligt vad velovin skrev ovan.

Senast ändrad:
Varför det?
Enl dig är det alltså helt ok att svinga vilt lite hursomhelst och spy ur sig vilka felaktigheter som helst bara man(du) är omoralisk?
Verkligen intressant!

Misstänker att du missförstått mina inlägg och min poäng med tanke på din reaktion. Det börjar ju bli en helt o t r o l i g t komplex situation att vara moraliskt korrekt nu för tiden vilket är/var min poäng.

Lycka till med det Håkan.

Använde inte du själv WiiM tex? De tillverkas mig veterligen i Kina. Folk nu för tiden spyr galla över folk som köper saker samt tjänster från fel länder trots att de har sina kraftiga luckor själv, dubbelmoral så att det bara sjunger om det.

Tex velovin som ovan nämnde att Spotify gjort något dumt/omoraliskt och att man därför indirekt bör dissa dem också. Det börjar bli j-kligt krångligt att vara korrekt? Frågan är i så fall om USA kontrollerade Tidal är godkänt av moralisterna istället? (eller Apple för den delen)

Ska man dissa allt från Kina, USA samt alla leverantörer som på något sätt har något samröre med dessa länder? :unsure: = exceptionellt krångligt. Nämner ej Ryssland eftersom de är klart enklare att undvika, det intressanta i sammanhanget är väl dock att Kina är en av Rysslands absolut närmaste "partners" (vilket hjälper ryssarna att hålla igång dess ekonomi).

Ja, jag känner att jag inte pallar att vara en moraltomte själv, det är för krångligt i dagens underliga ombytliga komplexa värld, andra får roa sig med det (samt peka finger och se ner på folk).

Tycker tex heller inte det är helt självklart att dissa/förbjuda alla idrottsmän/kvinnor som råkar vara födda i fel land medan andra verkar tycka det är totalt självklart.

Senast ändrad:
Det börjar bli en helt o t r o l i g t komplex situation att vara moraliskt korrekt nu för tiden vilket är/var min poäng.
Det skrev du inte.

Använde inte du själv WiiM tex? De tillverkas mig veterligen i Kina.
Varför svingar du mot mig nu? (Om det nu är det du gör?)

Folk nu för tiden spyr galla över folk som köper saker samt tjänster från fel länder trots att de har sina kraftiga luckor själv, dubbelmoral så att det bara sjunger om det.
Och då är det alltså helt ok att svinga vilt lite hursomhelst och spy ur sig vilka felaktigheter som helst bara man(du) är omoralisk?
Verkligen intressant!

Misstänker att du missförstått mina inlägg och min poäng med tanke på din reaktion. Det börjar ju bli en helt o t r o l i g t komplex situation att vara moraliskt korrekt nu för tiden vilket är/var min poäng.

Använde inte du själv WiiM tex? De tillverkas mig veterligen i Kina. Folk nu för tiden spyr galla över folk som köper saker samt tjänster från fel länder trots att de har sina kraftiga luckor själv, dubbelmoral så att det bara sjunger om det.

Tex velovin som ovan nämnde att Spotify gjort något dumt/omoraliskt och att man därför indirekt bör dissa dem också. Det börjar bli j-kligt krångligt att vara korrekt? Frågan är i så fall om USA kontrollerade Tidal är godkänt av moralisterna istället? (eller Apple för den delen)

Ska man dissa allt från Kina, USA samt alla leverantörer som på något sätt har något samröre med dessa länder? :unsure: = exceptionellt krångligt. Nämner ej Ryssland eftersom de är klart enklare att undvika, det intressanta i sammanhanget är väl dock att Kina är en av Rysslands absolut närmaste "partners" (vilket hjälper ryssarna att hålla igång dess ekonomi).

Ja, jag känner att jag inte pallar att vara en moraltomte själv, det är för krångligt i dagens underliga värld, andra får roa sig med det (samt peka finger).
Varför tror du att man måste vara perfekt moralisk (enl vilken måttstock då) för att man i vissa fall bryr sig om moralaspekter? Så fungerar inte världen, eller människor. Du bryr dig om de du tycker är viktiga och värda. Andra om de de finner värda. Du måste inte vägra Volvo bara för att du vägrar wiim eller vad man nu väljer för exempel.

Det skrev du inte.

Varför svingar du mot mig nu? (Om det nu är det du gör?)

Och då är det alltså helt ok att svinga vilt lite hursomhelst och spy ur sig vilka felaktigheter som helst bara man(du) är omoralisk?
Verkligen intressant!
Jag har säkert uttryckt mig på ett konstigt sätt som vanligt, sorry för det.

Bara för att jag anser det vara extremt komplext nu för tiden att agera "moraliskt korrekt" gällande inköp av produkter samt tjänster från olika länder så betyder inte det att jag per automatik är en omoralisk människa. Det är du som vänder på orden här lite snyggt.

Med tanke på att du köper Kina grejer själv så verkar du inte vara särskilt känslig eller moraliskt korrekt själv? (med din logik att vända på orden)

Senast ändrad:
Varför tror du att man måste vara perfekt moralisk (enl vilken måttstock då) för att man i vissa fall bryr sig om moralaspekter? Så fungerar inte världen, eller människor. Du bryr dig om de du tycker är viktiga och värda. Andra om de de finner värda. Du måste inte vägra Volvo bara för att du vägrar wiim eller vad man nu väljer för exempel.
Jag tror egentligen vi håller med varandra bara att jag uttrycker mig som en kratta. Dina exempel är ju bra och bland annat det jag reagerar på, att det är svårt att vara konsekvent moraliskt korrekt nu för tiden.

Lite konstigt skulle det ju bli trots allt om man en dag glatt köper en Volvobil men nästa dag pekar finger åt någon annan som köpt en pryl från Kina? :unsure: (bara för att ta ditt egna exempel) Framförallt är det väl just Kina som kommer lite väl lätt undan kan jag tycka. Kina är ofantligt viktigt för Ryssland nu när många andra länder vänt Ryssland ryggen.

Men ja, jag upplever det som att det är mycket hycklande nu för tiden, folk (moralister) som pekar finger följer oftast inte sina principer själva, det finns åtminstone väldigt många hål. Jag anser att man bör vara lite mera ödmjuk.

Senast ändrad:
Det måste vara jobbigt att vara så störd av att andra försöker att inte stödja syften man inte uppskattar med sina pengar (i viss mening den enda egentliga makt vi som individer faktiskt har i vårt extremt kapitalstyrda samhälle) att man måste göra en grej av det.

Med tanke på att du köper Kina grejer själv så verkar du inte vara särskilt känslig eller moraliskt korrekt själv? (med din logik att vända på orden)
På vilket sätt skulle min omoral ha ngn som helst betydelse för sanningshalten i dina tokiga påståenden, eller kunna göra dem mindre felaktiga?

Det måste vara jobbigt att vara så störd av att andra försöker att inte stödja syften man inte uppskattar med sina pengar (i viss mening den enda egentliga makt vi som individer faktiskt har i vårt extremt kapitalstyrda samhälle) att man måste göra en grej av det.
Ja, det är säkert något fel på mig. :-) Ja, jag lider något oerhört :sneaky:

Hycklande och dubbelmoral stör mig, kan åtminstone tycka att man bör vara något mera ödmjuk innan man pekar finger mot andra.

Det är sannerligen inte lätt att vara "moraliskt korrekt" i dagens värld med nuvarande regimer i tex Ryssland, Saudi, Kina och USA. Dvs om man verkligen seriöst ska börja försöka undvika varor samt tjänster som antingen direkt eller indirekt har att göra med dessa länder. Lycka till. Ryssland som sagt går väl att undvika vad jag vet men avsevärt svårare med USA samt Kina.

Senast ändrad:
Ja, det är säkert något fel på mig. :-)

Hycklande och dubbelmoral stör mig, kan åtminstone tycka att man bör vara något mera ödmjuk innan man pekar finger mot andra.

Det är sannerligen inte lätt att vara "moraliskt korrekt" i dagens värld med nuvarande regimer i tex Ryssland, Kina och USA. Dvs om man verkligen seriöst ska börja försöka undvika varor samt tjänster som antingen direkt eller indirekt har att göra med dessa länder. Lycka till. Ryssland som sagt går väl att undvika vad jag vet men avsevärt svårare med USA samt Kina.
Ja eller så kan man tänka att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Det blir mer verkstad så än att okonstruktivt gnälla på den som ändå försöker hur symbolisk handlingen än må vara.

Det är väl bara att se när någon har skrivit något som den tycker är ett hånfullt inlägg så kommer syltryggarna och ger sitt fulla stöd i form av emojis är ni fortfarande fjorton eller vuxna och att man måste uttrycka sig med emojis är väl inte så bra heller.

Det är väl bara att se när någon har skrivit något som den tycker är ett hånfullt inlägg så kommer syltryggarna och ger sitt fulla stöd i form av emojis är ni fortfarande fjorton eller vuxna och att man måste uttrycka sig med emojis är väl inte så bra heller.
Nu tänkte jag gå och testa MyWhoosh, lycka till i tråden. 🙂

Hört talas om höga hästar och glashus?
Glashus.webp

Nu är ni några som behöver 'räkna till tio'.

Om det här skall vara "Sveriges trevligaste cykelforum" kan vi inte svinga invektiv på det här sättet.

/Martin

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp