[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Du har större chans att du får störningar genom en rca kabel på 15 meter.
Då är det bättre med högtalare kabel som inte tar några störningar

Oklart varför men jag kollar på Blocket så köpte de här till källaren. Smaken är ju som… men jag gillar utseendet. Testar uppe just nu och gillar även ljudet. Monitor Audio silver RX1. Är väl från 2010-2014 nåt sånt.

Bilagor

• IMG_1324.webp
    IMG_1324.webp
    294.9 KB · Besök: 40
Är det ngn som tycker att basen i anläggningen är för klen?

Ett Ingvar Öhman konstruerat bassystem med 12st 12"-element
637590822_2aa439ff-0304-4210-81cb-f324bfc18e39.jpg

Jag har mera pumpvolym på 4 st 18 tummare.
X12 Så år det 12 stycken infra 10or.

Senast ändrad:
2 lådor halvklara 46 kilo st dubbla bafflar 44mm visar lite av internstagningen då frontbafflen inte kommer att fjädra av det interna trycket som blir. Invändigt så kommer det att bli får ull till termiseringen som lurar lådan att tro att den är större än 133 liter vilket gör att Högtalar elementet tror att lådan ligger på 159 liter.
Så det som återstår är urfräsning för elementet och till slipning av en del ojämna skarvar och Mattsvart färg och lite mera stagning när hålen är ur frästa.

Bilagor

• IMG_20260313_115047642.webp
    IMG_20260313_115047642.webp
    415.6 KB · Besök: 45
  • IMG_20260317_131611031.webp
    IMG_20260317_131611031.webp
    258.4 KB · Besök: 48
Om man känner att för/slutsteg är för amatörer så kan man nu fynda ett försteg med separat nätdel där bara nätdelen är lika stor som ett rejält slutsteg på hifimagasinet nu. Som alla vet så mäts ju ljudkvalitet i kilo.

1773817257958.webp

Senast ändrad:
Dagen uppdatering lådor slipade och håltagning tog bara 7 timmar elementet passar som handsken.

Bilagor

• IMG_20260318_140758893.webp
    IMG_20260318_140758893.webp
    701.1 KB · Besök: 37
Spelade på min Pioneer PD-S504 ikväll.
Jäklar vad bra det låter! Och vad glad jag är att jag sparat alla mina CD.

På android hittar jag bara enheter via Google Cast istället för Tidal Connect. Undantaget är enheter som saknar stöd för Google Castm tex Wiim Mini, så just den funkar bra.

Tack, det där speglar verkligen vad jag ser, och fanns workaround för just wiim-enheter också (löser ej äldre Audio Pro)

Men wth?
1776166981545.webp

Om man är lite mer seriös i sitt multirummande kan man snart köra Unifi 😉

Du har större chans att du får störningar genom en rca kabel på 15 meter.
Då är det bättre med högtalare kabel som inte tar några störningar
Även högtalarkabel tar upp störningar. Bara större skillnad på amplitud mellan signal och störning så den hörs inte. I signalkabeln blir ju störning och signal mer av samma amplitud och båda förstärks. Så du har både rätt och fel.

Även högtalarkabel tar upp störningar. Bara större skillnad på amplitud mellan signal och störning så den hörs inte. I signalkabeln blir ju störning och signal mer av samma amplitud och båda förstärks. Så du har både rätt och fel.
Bevisa din tes istället?Snart så kommer ännu en snakeoil kabelyftare eller något magiskträ från Entreg.

Bevisa din tes istället?Snart så kommer ännu en snakeoil kabelyftare eller något magiskträ från Entreg.
Det finns inte så mycket bevisa, det är enkel fysik.
I en signalkabel går ganska små strömmar. När ett yttre magnetfält inducerar en ström i signalkabeln kommer den strömmen att vara ganska stor i förhållande till signalen.
I en högtalarkabel går ganska stora strömmar. När samma yttre magnetfält inducerar en ström i högtalarkabeln kommer den strömmen att vara ganska liten i förhållande till signalen.

Det finns förstås signalkablar som är skärmade eller balanserade för att minimera att inducerade strömmar orsakar hörbara, eller i alla fall mätbara, störningar i signalen.

I vilken grad hör man detta som konsument? Nu är vi i närheten av hokuspokusterritoriet så här tycker jag att det är lämpligt att avsluta.

Frågan är dessutom passerad. Jag har köpt högtalarkabel. Lämplig plats för en extra förstärkare i köket är bortbyggd. Hål i väggarna är förvisso inte borrade än men snart.

Det finns inte så mycket bevisa, det är enkel fysik.
I en signalkabel går ganska små strömmar. När ett yttre magnetfält inducerar en ström i signalkabeln kommer den strömmen att vara ganska stor i förhållande till signalen.
I en högtalarkabel går ganska stora strömmar. När samma yttre magnetfält inducerar en ström i högtalarkabeln kommer den strömmen att vara ganska liten i förhållande till signalen.

Det finns förstås signalkablar som är skärmade eller balanserade för att minimera att inducerade strömmar orsakar hörbara, eller i alla fall mätbara, störningar i signalen.

I vilken grad hör man detta som konsument? Nu är vi i närheten av hokuspokusterritoriet så här tycker jag att det är lämpligt att avsluta.
Eveningstar har något som är glömt i resonomanget.

Det är tight, men ska gå. Har inte mycket mer utrymme för djupare låda på den tilltänkta platsen, så det fick bli såhär. 🤞

Visa bilaga 829384
Lägg lite får ull bakom för det som kommer att hända annars är att luften som kommer ur basen kommer att uppföra sig som en hydralkolv och med lite fårull bakom så bromsa det upp luften.
Sen om du fyller lådan med får ull så får du ner avstämningen i lådan .
Sen om du har grejor att mäta impedansen i lådan så vet du var du har avstämningen på den.
Så här ser det ut i dats och det är på 1 ss18 och det är för när man kör mera än 1 att få dom så lika i avstämning.

Bilagor

• Skärmbild 2026-04-25 120742.webp
    Skärmbild 2026-04-25 120742.webp
    63.5 KB · Besök: 20
Absolut! Hur störningar induceras i kabel i förhållande till signalens styrka är också det gammal sanning. Amplituden på störningen blir den samma men relationen blir olika.
Frekvensinnehållet för musik signal är begränsad över 15Khz och inte existerande över 20Khz även för högupplösta format så vad spelar det då för roll egentligen om du skall dra upp det till kvantnivå så får du nog slå ihop dig med nån kabeltroende.Och ropa halleluja.

Frekvensinnehållet för musik signal är begränsad över 15Khz och inte existerande över 20Khz även för högupplösta format så vad spelar det då för roll egentligen om du skall dra upp det till kvantnivå så får du nog slå ihop dig med nån kabeltroende.Och ropa halleluja.
Det finns rätt mycket störningar under 15 Khz också...
Men teori är en sak, praktik en annan. Inte alla som har tillräckligt bra hörsel för att höra skillnad. Framförallt inte jag som passerat 50.

Det finns rätt mycket störningar under 15 Khz också...
Men teori är en sak, praktik en annan. Inte alla som har tillräckligt bra hörsel för att höra skillnad. Framförallt inte jag som passerat 50.
Sen kan man nästa tro att du är kompis med sladd från Örebro Och hans kabel tjatande om Transparens men intressant är hans videor om kabeltroende .

Tillbaka
Topp