Ot! Historian bakom spårvidden?!

King_Lake

Aktiv medlem
Hittade ett väldigt intressant inlägg på ansiktsboken idag!
I gruppen : Föreningen för onödiga kunskaper.

Något att begrunda och ganska roligt faktiskt !

Standardmåttet mellan järnvägsrälsen i USA är 4 fot och 8,5 tum. Det motsvarar för oss i millimeter och centimetervärlden 1435,1 mm. Ett märkligt mått som vi använder också i Sverige. Varför detta märkliga mått?

Jo för det hade man sedan tidigare i England och det var just engelska experter som ledde byggandet av de första amerikanska järnvägarna.

Men varför byggde då engelsmännen med just denna spårvidd? Jo för att de första järnvägarna byggdes med samma avstånd mellan rälsen som spårvagnarna redan hade. Det var alltså spårvagnsrälsens spårvidd man använde.

Men varför hade spårvagnsrälsen just de måtten?

Jo för att de som byggde de första spårvägarna använde samma redskap och verktyg som man tidigare brukat använda när man byggde städernas hästvagnar. Och de gamla vagnarna hade just den bredden mellan hjulen.

Och varför hade vagnarna just den axelbredden?

Jo för att om man använde andra mått så skulle vagnarna braka samman när de kördes på de äldre engelska vägarna eftersom hjulspåren på vägarna var just så långt ifrån varandra.

Men vem byggde då dessa gamla vägar med just dessa hjulspår?

Jo för att vägarna byggdes av romarna så att deras trupper skulle kunna ta sig smidigt fram över de brittiska öarna. Och den bredden hade därefter levt kvar sen romartiden.

Och hjulspåren då? Varför hade romarna just det avståndet mellan hjulen?

Jo de romerska stridsvagnarna hade alla just denna axelbredd. Här har vi kommit fram till svaret på den första frågan om järnvägarna i USA.

Spårvidden på amerikanska järnvägar är 4 fot och 8,5 tum. Den specifikationen stämmer alltså med axelbredden på en romersk stridsvagn.

Specifikationer och byråkrati lever i alla tider. Tänk på det nästa gång när du hör en specifikation. Om du då kanske börjar fundera på ur vilken j-a häströv just det måttet har kommit så är du något mycket viktigt på spåren.

Det är nämligen så att de romerska stridsvagnarna tillverkades så att de skulle passa bakom hästarna. Därför har vagnarna samma bredd som baken på två romerska stridshästar.

Och nu till fortsättningen in i nyare tidevarv. Från stridshästarnas bakdel via järnvägsbredden i USA och ända ut i rymden.

När du ser en rymdfärja redo för uppskjutning så kan du se att den har två startraketer. En på vardera sidan av bränsletanken.

De är tillverkade i en amerikansk fabrik och ingenjörerna som designade dem hade helst velat göra dem lite bredare än de faktiskt är. Men eftersom startraketerna skulle forslas med tåg från fabriken så måste de passera en järnvägstunnel genom berget på väg till avfyrningsplatsen. Därför måste ingenjörerna anpassa raketbredden efter järnvägstunneln.

Tunneln är anpassad förstås efter spårvidden på järnvägen och därmed med bredden på tåget. I själva verket är tunneln därför bara en liten aning bredare än baken på två romerska stridshästar.

Så designen på världens mest avancerade transportmedel har bestämts av bredden på en romersk hästbak.

??? Så nu vet ni!

Källa :: Carl-Rafael Fredson, Facebook.

Senast ändrad:
I Göteborg går ju spårvagn med normalspår- jag har mätt. och jag gissar att det alltid varit så eftersom det är enklast att följa standard. Allt passar ju ihop liksom. Precis som när man skall byta vevlager på cykeln ;)

På det företaget jag jobbar på har vi en utbildare som hemskt gärna börjar varje utbildning/fortbildning med att berätta denna historia om hur spårvidden kom till. Efter 15år på järnvägen så är man rätt less på att ha utbildningar med den mannen….

På det företaget jag jobbar på har vi en utbildare som hemskt gärna börjar varje utbildning/fortbildning med att berätta denna historia om hur spårvidden kom till. Efter 15år på järnvägen så är man rätt less på att ha utbildningar med den mannen….
Det finns en del kufar inom vår branch.

I Göteborg går ju spårvagn med normalspår- jag har mätt. och jag gissar att det alltid varit så eftersom det är enklast att följa standard. Allt passar ju ihop liksom. Precis som när man skall byta vevlager på cykeln ;)

Du menar alltså att spårvagnarna i Göteborg aldrig spårar ur? ?

Har du utmanat gubben med att han har fel, och det är en myt han återberättat i femton år? :-)

Bakom hållplatsen gamlestadstorget, några 100 m mot hjällbo, längs me spåret fanns åtminstone när jag var liten o busade där (80-talet, småungar som hittade på snälla rackartyg) fans d en växling från tägspåret till spårvagnsspåret, intill tågföreningen som höll till där. Vet ej om det e kvar, bor inte där längre

Synd på en bra historia!

Man kan säga att det är "ungefär" rätt. Det finns en logik i att två hästar i bredd var en bra bredd för en vagn. "Ungefär", eftersom hästar till att börja med inte kommer i standardiserade storlekar. Järnvägens spårvidd standardiserad till 4 engelska fot 8 1/2 tum kom ju inte till förrän Stephenson började projektera järnvägar med exakt det måttet.

Men det är lite roligt att vissa saker ärver mått från äldre företeelser, företeelser som till en början fått måttet ganska godtyckligt. När man började producera ljudskivor i slutet av 1800-talet så var de ganska små, drygt en decimeter stora, eftersom dåtidens material och tillverkningsmetoder inte tillät större skivor (de var tunga och spröda och gick lätt sönder). Nya material och metoder gjorde att skivan växte till 10 tum och 12 tum (jämna engelska tumstorlekar, eftersom detta skedde i USA). Över 12 tum kom man aldrig, antagligen hade man byggt fast sig i ett maxmått på 12 tum (drygt 30 cm) när skivspelarna till slut fanns i alla hem. Och när alla har skivspelare så har alla LP-skivor, och alla LP-skivor behöver förvaras i hyllor, hyllorna behöver dimensioneras för LP-skivorna, och än i dag så är flera hyll- och lådsystem hos t.ex. Ikea dimensionerade utifrån LP-skivornas mått. När du nästa gång går och köper dig en Branäs-korg på Ikea så vet du nu varför den har de mått den har. (Billy-systemet är dock dimensionerat utifrån A4-papperet.)

Ett annat exempel är SJ-pallen om 800*1200 mm som SJ började använda 1949 och sedan blev europeisk standard 1961. Banankartongens mått är sådant att en lastpall rymmer 2*2 banankartonger. Min japansktillverkade TV:s kartong är 1200 mm lång - antagligen är tjockleken sådan att en lastpall rymmer ett exakt antal (6?) kartonger ställda på långsidan. Sist jag hyrde en lätt lastbil för en flytt så var lastutrymmet drygt 2400 mm brett. Inte en slump.

Som av en händelse så råkar 2400 mm vara det innermått man får när man bygger en godsvagn med yttermått enligt den brittiska lastprofilen (2819 mm). Vilket innebär att en banankartong är "ungefär" en halv romersk häströv lång.

frustrerande när man märker att det inte tänkts efter när man sätter måtten och uppmuntrande när det skett.

ett par logistiska vardagsexempel i det från min 380 cm lilla bil, en audi a2:

inne i bilen med stängd baklucka får det precis plats några 240x60-skivor lagda fram över instrumentbrädan.

och ut genom gapet till bakluckan ryms nätt och jämnt två staplade 90cm breda madrassbottnar.

tacksamt och lite otippat. för övrigt gick det med stängd baklucka in en 70 cm fullstor spis men då fanns det lite marginal:)

I en XC70 får man plats med plasttak 3x1,1m.

Tror iofs inte att det var det de tänkte på ?

DSC_1162.JPG

frustrerande när man märker att det inte tänkts efter när man sätter måtten och uppmuntrande när det skett.

ett par logistiska vardagsexempel i det från min 380 cm lilla bil, en audi a2:

inne i bilen med stängd baklucka får det precis plats några 240x60-skivor lagda fram över instrumentbrädan.

och ut genom gapet till bakluckan ryms nätt och jämnt två staplade 90cm breda madrassbottnar.

tacksamt och lite otippat. för övrigt gick det med stängd baklucka in en 70 cm fullstor spis men då fanns det lite marginal:)
Får plats med en Audi A2 lastad med en 70-spis bak i min bil. Kan inte vara en slump!

Tillbaka
Topp