[OT] Hjälp, använda elström när man tältar?

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Vi ska på campingsemester och funderar på om vi skulle kunna använda elplintarna som finns på de flesta campingplatser i centraleuropa till att driva vår kylväska och kanske ha en liten läslampa? Vore mysigt med fast smör och kall yougurt på mornarna.

Jag har kollat utomhuskablar. Men får ingen riktig rättsida på vad som behövs. Google är inte till någon större hjälp heller. Är det universell standard i Europa på `hookups´? Vore oerhört tacksam för info och förslag på lösningar.

Tja, du får ju betala för det först och främst... går säkert att diskutera priset med campingplatsen, men 2-5 gånger vad själva yoghurten kostar får du nog räkna med. För kontaktens del finns det olika i england och frankrike åtminstone, vete fanken hur det är i Europa i övrigt? En reseadapter kostar annars 100-200 kr på clasohlson.

Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> En reseadapter kostar annars
> 100-200 kr på clasohlson.

Jo, men en sådan går inte att använda utomhus, vore potentiellt livsfarligt.

Livsfarlig? Hur då? Den är säkert inte sköljtätad, men nog klarar den regn utan problem. Det gör vilken skarvdosa som helst, inomhusmodeller också. Det är mest att de börjar ärga och rosta om det kommer in vatten.

Naugas skrev:
> Livsfarlig? Hur då? Den är säkert inte
> sköljtätad, men nog klarar den regn utan
> problem. Det gör vilken skarvdosa som helst,
> inomhusmodeller också. Det är mest att de
> börjar ärga och rosta om det kommer in vatten.

Det är särskilda doningar för camping, mestadels är det husvagnar som kopplar upp sig, och jag tror inte ens att en vanlig adapter går att använda på de uttagen. Vi har f ö redan en sådan.

När det gäller eventuell farlighet beror det på vädret. I torrt perfekt väder med torr mark går det säkert alldeles utmärkt med inomhusprylar men när det regnar och är blött på marken ska det vara jordat och vattensäkert.

hej
man behöver inte köpa adaptrar.
när jag var i England i våras o bodde på Youth hostels så hade de alltid en adapter att låna ut om man ville ladda sin mobil eller Ipod tex. Så kolla med de campingar du ska till eller resp lands turistbyrå kanske?

Var noga med att rengöra vattnet MYCKET noga innan ni testar detta:
Pool.jpg ht=300

Senast redigerad av en moderator:
ni har bil på resan? I så fall, köp en 12v cigg->230 volt transformator å kør kylen i den. Biltema eller clasolsa. Nån timma under bilresan å en stund på kvällen så klarar sig nog kylvarorna över natten. Plan B: frysklampar som ni 'laddar' i campingens glassbox, kylan från 2 såna klarar också smöret i en minikyl över natten

annars så bygger man ihop ett 12volts system ganska så lätt, labbade en hel del med det under min tid som karpfiskare, vi hade lampa "led", 3 cigg uttag, liten låda med bilstereo, fölängningssladd ut till bordet utanför tälten med lampa osv , bilbatt räcker ett bra tag + att det e kul att sitta å greja lite

Tänkte oss att använda elen som finns på campingplatser, har en känsla av att vi ibland betalar för den fast vi inte använder den. Behöver typ: kontakt till elplinten, sladd o så ett grenuttag, en gren för kylboxen, en för en lampa.

Är det inte europakontakt? Såna där blå med tre pinnar?

Så en sån här skulle räcka?
f66966.jpg

Det är standard i båthamnar iaf. även om vissa avvikelser finns...

Naugas skrev:
> Livsfarlig? Hur då? Den är säkert inte
> sköljtätad, men nog klarar den regn utan
> problem. Det gör vilken skarvdosa som helst,
> inomhusmodeller också. Det är mest att de
> börjar ärga och rosta om det kommer in vatten.

Haha, om du kom till gästhamnen jag jobbar i och kopplade in en vanlig inomhuskontakt i något av våra uttag hade vi ryckt det direkt och berättat att du inte fått använda elen innan du skaffat riktiga prylar.

Inomhusdosor i plastpåse (wtf?!?!?!) orsakar alldeles för mycket problem för oss, liksom kabelvindor och hemmavirkade elsystem i båtarna (gaaah). Brandbrytarna slår ibland så man blir helt tokig. Alltid lika kul när man hittar den skyldiga båten och de alltid hävdar att det inte alls är de som har något fel... Då kopplar man in bara den båten och givetvis slår brandbrytaren... Då brukar det bli tyst, eller så säger dom att det är fel på brandbrytaren (öh...nej?) och att det är en jävla skithamn. :D

Misstänker att det är samma problem på campingplatser även om miljön där antagligen är lite mindre krävande.

Mårten skrev:

> Misstänker att det är samma problem på
> campingplatser även om miljön där antagligen
> är lite mindre krävande.

Du vet vad du talar om. Problemet för vår del är att det inte finns något elnät i ett tält till skillnad från i en husvagn. Måste alltså fixa det själv: Har förstått att det är just en sån kontakt som i ditt första inlägg. Men sedan de jag sett färdiga, med kabel, utmynnar i en vanlig jordad hankontakt, snarare än i en hona som det borde vara för att passa vårt syfte.

Börjar luta åt att köra med batteridriven lampa, har en som hängt med några år, och kylklabbar.

Var det på västkusten? Mycket salt och rostvänligt där... Det är väl oxidbildning som är problemet, att det blir så mycket att krypströmmar tar sig mellan kablarna inne i kontakterna. Och det är inte "livsfarligt" på något vis, antingen går en säkring eller så löser jordfelsbrytaren (brandbrytaren?) ut! :)

Naugas: Jo visst är det så. Men det skapar irritation vilket i vissa fall kan vara direkt livsfarligt. :D

Nej, det är på ostkusten faktiskt. Vi går ett par rundor om dagen och inspekterar folks kablar på bryggorna. Vi har haft lite för många incidenter när strömmen gått på två av bryggorna mitt i natten. Plötsligt blir 100 båtar utan el vilket resulterar i lite sura telefonsamtal till chefen...

Mest problem när det regnar. Såklart. Så länge solen skiner och det är torrt funkar det ju med vad fanken som helst.(Utom kabelvindorna, dom ställer till problem hela tiden. Man brukar kunna känna på kabeln om det är en vinda eller inte - varm kabel = vinda.)

Brandbrytare = jordfelsbrytare. Sorry. Det råder lite begreppsförvirring på jobbet tror jag och jag har ryckts med... :P

Per: Den jag visade på min bild utmynnar i en vanlig svensk jordad hona. Under 200 spänn i närmaste Watski-butik har jag för mig. Finns en kompaktare "adapter" utan sladd mellan kontakterna också.

Naugas skrev:
> Var det på västkusten? Mycket salt och
> rostvänligt där... Det är väl oxidbildning som
> är problemet, att det blir så mycket att
> krypströmmar tar sig mellan kablarna inne i
> kontakterna. Och det är inte "livsfarligt" på
> något vis, antingen går en säkring eller så
> löser jordfelsbrytaren (brandbrytaren?) ut! :)

o jordfelsbrytare tror du finns över allt? i sverige ja, även om det inte alls är säkert. utomlands, skulle inte vara så säker på att det finns över allt.

Jag tror väl inget speciellt? Det bara är så! ;) Jag vet inte hur vanliga jordfelsbrytare är i Europa, men i t.ex. Danmark var det lag på att alla hus(/elcentraler?) skulle ha sådana, flera decennier innan folk i Sverige ens visste vad det var för något. Det jag menar är att det inte är livsfarligt med blöta skarvdosor, det blir mest sura miner hos dem som byter säkringar - fråga Mårten!

Jensen skrev:
> o jordfelsbrytare tror du finns över allt? i
> sverige ja, även om det inte alls är säkert.
> utomlands, skulle inte vara så säker på att det
> finns över allt.

Jordfelsbrytare är betydligt vanligare i Europa än i Sverige.
Svenska elnätet och byggnadstekniken längre tillbaka ansågs vara så bra att jfb inte behövdes och därmed halkade Sverige efter övriga Europa på den punkten. Det var först en bit in på 90-talet som krav på jfb vid nybyggnad infördes i starkströmsföreskrifterna.

okay, va nå nytt för mig. såg även att det var centraleuropa det gällde. läste lite slarvigt :P. satt o tänkte på östeuropa, men kanske ä bra där med

Jag kanske tänkte lite förutfattat också.
Centraleuropa för mig = västeuropa norr om medelhavet.
Hur det förhåller sig i de före detta östblocketstaterna vågar jag inte uttala mig om...

Tillbaka
Topp