[OT] Hjälp att svarva metalldetalj?

batbarf

Medlem
Sett att det i äldre poster funnits de med metallsvarv som kunnat hjälpa till. Jag skulle behöva få en detalj svarvad, i princip ett rundstycke, c:a 19 cm lång i tre "sektioner" (24,5mm, 20,0mm samt 15,0mm). Ritning finns. Gärna stål men andra metaller kan funka med.

Är det nån som har möjlighet att ta ett sånt mindre arbete? :)

Absolut.

Här är ritningen. En rundstång där första delen har diametern 24,5 mm (5,1mm lång sektion). Nästa sektion har diametern 20,0 mm (26,0 mm lång sektion). Sista sektionen har diametern 15,0 mm och är 160,0 mm lång. De är alla centrerade relaterat varandra (vilket nedersta delen av riktningen är tänkt att visa.
ritning.png

Om det skulle svaja lite under 20,0-sektionen är det inte hela världen. Inte heller under 15,0-sektionrn. Viktigt är starten 24,5 och 5,1 mm och att slutet på staven är 15,0. Kan en tolerans på 0,05 mm vara rimligt? 0,1?

Absolut.

Här är ritningen. En rundstång där första delen har diametern 24,5 mm (5,1mm lång sektion). Nästa sektion har diametern 20,0 mm (26,0 mm lång sektion). Sista sektionen har diametern 15,0 mm och är 160,0 mm lång. De är alla centrerade relaterat varandra (vilket nedersta delen av riktningen är tänkt att visa. Visa bilaga 653343

Om det skulle svaja lite under 20,0-sektionen är det inte hela världen. Inte heller under 15,0-sektionrn. Viktigt är starten 24,5 och 5,1 mm och att slutet på staven är 15,0. Kan en tolerans på 0,05 mm vara rimligt? 0,1?
Det är hur lätt som helst att göra för rätt person men det är nog bra om du har något att byta med?

Då jag är j*vligt ny på det här kör jag ganska fegt.
0.5 DOC för 1.0 mm totalt
340 varv/min för diameter 25 med hårdmetallskär är lite fegt. Du borde kunna trefaldiga det utan problem, även med en lite vekare maskin. För grovskär hade jag nog kört 1100 varv, skärdjup 2 och 0,3 i matning. Finskär skärdjup 0,5 med 0,1 i matning med samma eller nästa högre varvtal.

/Avundsjuk gammal svarvare som ibland längtar tillbaka till verkstadsgolvet ?

340 varv/min för diameter 25 med hårdmetallskär är lite fegt. Du borde kunna trefaldiga det utan problem, även med en lite vekare maskin. För grovskär hade jag nog kört 1100 varv, skärdjup 2 och 0,3 i matning. Finskär skärdjup 0,5 med 0,1 i matning med samma eller nästa högre varvtal.

/Avundsjuk gammal svarvare som ibland längtar tillbaka till verkstadsgolvet ?
Tack för tipsen! Inställningarna på bilden var bara det som råkade vara inställt innan jag började.
Tror jag körde 650 rpm, 0.5 skärdjup och 0.1 matning, vilket kändes väldigt fegt/safe. Ville inte utmana ödet då jag medvetet försköt dubbdockan för att försöka kompensera för att jag inte jämnat svarven = den skär koniskt, så chucken och dubben kämpade lite emot varandra..

Hänger inte riktigt med, "men inte axelbyte"?
Borrade hål som på din första länk ger jag mig helst inte på, har ingen fräs (ännu ?).
Exakt, inte axelbyte. Det kommer att gå igenom den befintliga, som en riktigt lång spett.

hål behövs inte. Endast trådar till en standardiserad storlek.

Skulle det inte fungera med en rostfri M4 gängstång från Biltema för 80 kr, som du sen bara kapar till rätt längd? =)
I do not know how to properly say this in Swedish...
The notion that a threaded steel rod will bounce inside an aluminium axle does make me anxious.
I was thinking of the inverse, start with an M6 that is turned down to fit inside the axle. And cut the M4 thread on one side. That way the inserted portion is smooth and fits snuggly, and the M6 side acts as a stop.

But I may try with the M4 suggestion first to see how it sits.

The notion that a threaded steel rod will bounce inside an aluminium axle does make me anxious.
I was thinking of the inverse, start with an M6 that is turned down to fit inside the axle. And cut the M4 thread on one side. That way the inserted portion is smooth and fits snuggly, and the M6 side acts as a stop.

Maybe you can do something like this.
Start with a long M4 coupling nut and then turn down the majority of its OD to be a snug fit inside of the axle?
Saving a little bit of hex on one end would allow you to preload the threaded rod inside the axle, further preventing it from rattling around?

Edit:
Or from some hex brass bar stock for some extra bling and bigger hex =)

1694940656512.jpeg

Fattar inte riktigt vad du är ute efter, eller vad du ska ha den till, men ser du nåt som funkar på bilden? Kvaliten är som den brukar vara på gamla möbler dvs rätt tveksam. Har en vana att plocka på mig saker som ser användbara ut
377675176_1495005257996609_6173939929162891744_n.jpg

Tillbaka
Topp