[OT] Hjälp med Excel

[OT] Hjälp med Excel
Finns det några som är duktig på Excel här?
På jobbet använder vi Excel 2010 till att samla in data och sen ser vi i pivot-diagram för att analysera datan. När man har skrivit in mer data så blir man tvungen att uppdatera pivot för att få med dom senaste uppgifterna.
Går det på ett smart sätt att få att det görs automatiskt?
När man tex väljer fliken där pivot ligger så uppdateras den?

Anledningen är att flera använder dokumentet och Excel-kunskaperna är på olika nivåer. Finns en risk att det missas att uppdatera och inte få med dom senaste datan.

[OT] Hjälp med Excel
Nu är jag ingen expert på Excel 2010 men i tidigare versioner finns inte detta. Löses enklast med ett macro kopplat till en knapp alt. en onchange_event. Det går alltså att göra en funktion som gör att varje gång någon vill gå till fliken med tabellen så uppdateras den automagiskt. Båda är rätt enkla att skapa, kräver endast att företaget tillåter att ni kör macro vilket 99% gör. behöver du fulkonsulting på detta så skicka ett PM.

[OT] Hjälp med Excel
Lånar denna tråd lite.

Jag har en lång tabell med ca 3000 poster med alla Naturreservat i Sverige. Jag har en kolumn med datumet de är inrättade och en med ackumulerad areal för varje nytt inrättat reservat. Jag skulle vilja få till en snygg graf så att man kan följa hur reservatsbildningen har utvecklats sedan de första nationalparkerna inrättades 1909.

Har lyckats med det i våras men kommer inte ihåg hur jag löste det. Den blir inte riktigt riktig tidsmässigt då det är många som är inrättade i slutet. Jag känner att det är lite dåligt förklarat men någon kanske förstår problematiken.

Såhär ser den ut just nu. Blir ju lite fel när 1945 kommer direkt efter 1909.
graf.jpg

Det är säkert väldigt enkelt men jag hittar inte hur jag gör det annat än att jag skulle rensa så att det det bara finns en post per år men det skulle vara ett drygt jobb.

[OT] Hjälp med Excel
Prova att byta diagramtyp till ett av dom som baseras på punkter. Då kan du markera kolumnen med årtal som värden på x-axeln. Borde göra susen.

[OT] Hjälp med Excel
Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Lånar denna tråd lite.
>
> Jag har en lång tabell med ca 3000 poster med
> alla Naturreservat i Sverige. Jag har en kolumn
> med datumet de är inrättade och en med
> ackumulerad areal för varje nytt inrättat
> reservat. Jag skulle vilja få till en snygg graf
> så att man kan följa hur reservatsbildningen har
> utvecklats sedan de första nationalparkerna
> inrättades 1909.
>
> Har lyckats med det i våras men kommer inte ihåg
> hur jag löste det. Den blir inte riktigt riktig
> tidsmässigt då det är många som är inrättade
> i slutet. Jag känner att det är lite dåligt
> förklarat men någon kanske förstår
> problematiken.
>
> Såhär ser den ut just nu. Blir ju lite fel när
> 1945 kommer direkt efter 1909.
>
>
> Det är säkert väldigt enkelt men jag hittar
> inte hur jag gör det annat än att jag skulle
> rensa så att det det bara finns en post per år
> men det skulle vara ett drygt jobb.

Tricket är att få excel att fatta att det är datum du skrivit in i "datum-kolumnen"
Det fungerar inte med bara ett årtal, utan du måste skriva in det som ÅÅÅÅ-MM-DD
Capture.JPG

(Stacked area)

Senast ändrad:
[OT] Hjälp med Excel
Den har fattat det men den plottar ut varje post med samma mellanrum oavsett datum av någon anledning, därför blir tidslinjen skev.

Såhär ser datat ut så det är i rätt format.
data.jpg

[OT] Hjälp med Excel
Om det inte varit någon förändring åren 1940-1944, så borde väl kurvan vara horisontell där och sedan ett trappsteg 1945.

Den enkla lösningen är väl att se till så att alla år har ett värde, även om det inte skett någon förändring. Det borde dock finnas någon snyggare lösning.

[OT] Hjälp med Excel
Hmmm. Verkar ju lite konstigt när du verkar få ihop det. Vi har ju samma format på allting. Den har förstått att det är ett datum men verkar bli fel ändå.

[OT] Hjälp med Excel
Ok excelkungar. Jag har kört fast. Hittade en rolig grej i en excelfil jag jobbar med just nu och vill lära mig hur det fungerar. I namnhanteraren har dokumentskaparen lagt till ett namn som heter "Tester" och i den så står det endast "=HÄMTA.DOKUMENT(36)". När man sedan kallar på funktionen eller vad man ska kalla det får man ut mitt användarnamn. Jäkligt smutt. Men vad är det funktionen gör egentligen? Hur funkar "HÄMTA.DOKUMENT" och vad syftar 36 på?

[OT] Hjälp med Excel
Stumpy skrev:
> http://www.expowera.se/mentor/foretaget/organisera
> _datorer_excel_tips_makro.htm

Grymt! Tack :)

Per D skrev:
> http://www.di.se/artiklar/2013/6/3/sa-farligt-ar-e
> xcel/?flik=senaste

Ska gå till min chef och tala om att jag vägrar jobba i excel mer! Allvarligt tala var den där artikeln riktigt usel. Det är som vanligt skit in som leder till problem, inte programmet i sig. Tex:

DI skrev:
> ”Motorsågar är också ett mycket bra verktyg, men
> vem skulle använda dem utan kedjeskydd”, sa han
> i en intervju med affärssajten Marketwatch för en
> dryg månad sedan.

Kedjeskydd använder man ju bara när sågen INTE används.

[OT] Hjälp med Excel
Jag sitter och knappar in körda ton per månad i excel och summerar ihop dessa i en totalkolumn. Denna totalkolumn skulle jag vilja dela upp på antal dagar per månad. Finns det nått enklare sätt att göra detta än att knappa formeln för varje månad? Jag anger datum som månad (Jan, Feb osv) i kolumn A och har totalen i Kolumn J. K skulle jag således vilja att den visar ett snitt per dag för den månaden.

[OT] Hjälp med Excel
Det är väl bara summera månaden, dela med antalet dagar och låsa relevanta celler. Sen kopiera (eller dubbelklicka i nedre högra hörnet i aktuell cell) för varje rad.

Eller fattar jag fel?

[OT] Hjälp med Excel
Banan skrev:
> Jag sitter och knappar in körda ton per månad i
> excel och summerar ihop dessa i en totalkolumn.
> Denna totalkolumn skulle jag vilja dela upp på
> antal dagar per månad. Finns det nått enklare
> sätt att göra detta än att knappa formeln för
> varje månad? Jag anger datum som månad (Jan, Feb
> osv) i kolumn A och har totalen i Kolumn J. K
> skulle jag således vilja att den visar ett snitt
> per dag för den månaden.

Support.Microsoft.Com/kB/214313/en-us

I kolumnen medel per dag har du formeln
=E3/DAY(DATE($A$1;A3+1;1)-1)

Där $A$1 är en fix cell med år, A3 är månaden som 1 2 3 osv. E3 ÄR antal ton den månaden

Dock blir det kalenderdagar, inte arbetsdagar.

Senast ändrad:
[OT] Hjälp med Excel
Tack fhloston, det där kanske är vad jag är ute efter. Ska testa lite och se. För mej är kalenderdagar och arbetsdagar samma sak så det gör inget.

Rico: Jag har redan summan för varje månad, kruxet är att dela denna med rätt antal dagar varje månad. Det är många år och flera kostnadställen det rör så kan jag hitta en genväg vore det smutt.

[OT] Hjälp med Excel
Rattnalle skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > medel.om*
>
> Eh. Ja det blir det ju.

Rätt ska vara rätt! :)

[OT] Hjälp med Excel
fhlostons formel var precis den jag letade efter, tack för den! Men om man kör svensk excel så ska det vara dag och datum i den som det verkar.

Hur får jag ihop lite längre formler i samma cell då? Nu måste jag lägga dom steg för steg i nya celler så det ser ju inte helt snyggt ut.
Idag har jag detta:
A3=SUMMA(A1+A2)/6
A4=SUMMA(A1/A3)
Hur pusslar jag ihop detta i samma cell? Jag har värre exempel med där jag har formlerna i uppåt tjugo olika celler. Allt blir rätt i slutänden så det är ju inte det men det ser bara för rörigt ut.

[OT] Hjälp med Excel
Banan skrev:
> fhlostons formel var precis den jag letade efter,
> tack för den! Men om man kör svensk excel så
> ska det vara dag och datum i den som det verkar.
>
> Hur får jag ihop lite längre formler i samma
> cell då? Nu måste jag lägga dom steg för steg
> i nya celler så det ser ju inte helt snyggt ut.
> Idag har jag detta:
> A3=SUMMA(A1+A2)/6
> A4=SUMMA(A1/A3)
> Hur pusslar jag ihop detta i samma cell? Jag har
> värre exempel med där jag har formlerna i uppåt
> tjugo olika celler. Allt blir rätt i slutänden
> så det är ju inte det men det ser bara för
> rörigt ut.

=6*A1/(A1+A2) i den cellen där du vill ha svaret.
Du har krånglat till det lite:
=summa(A1+A2)=A1+A2
=summa(A1/A3)=A1/A3

Summa användsfrämst för att lägga ihop flera celler, typ =summa(A1:A5).

[OT] Hjälp med Excel
Arsozath skrev:
> =6*A1/(A1+A2) i den cellen där du vill ha
> svaret.
> Du har krånglat till det lite:
> =summa(A1+A2)=A1+A2
> =summa(A1/A3)=A1/A3
>
> Summa användsfrämst för att lägga ihop flera
> celler, typ =summa(A1:A5).

Den gjorde precis det den skulle trots att den ser väldigt bakåfram ut för mej. Ett helt liv med papper och penna har satt sina spår i hur jag räknar känns det som. Men om du tycker att jag krånglat till det där skulle du se mina längre beräkningar =) Jag ska prova att ta bort summa från dom och bara använda = och se vad som händer.

Jag fick ihop det även med xyz:s variant =A1/((A1+A2)/6)

Det är bara att konstatera att jag är för dålig på annan matte än dom fyra räknesätten och procent...

Tack för hjälpen

[OT] Hjälp med Excel
Banan skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > =6*A1/(A1+A2) i den cellen där du vill ha
> > svaret.
> > Du har krånglat till det lite:
> > =summa(A1+A2)=A1+A2
> > =summa(A1/A3)=A1/A3
> >
> > Summa användsfrämst för att lägga ihop
> flera
> > celler, typ =summa(A1:A5).
>
> Den gjorde precis det den skulle trots att den ser
> väldigt bakåfram ut för mej. Ett helt liv med
> papper och penna har satt sina spår i hur jag
> räknar känns det som. Men om du tycker att jag
> krånglat till det där skulle du se mina längre
> beräkningar =) Jag ska prova att ta bort summa
> från dom och bara använda = och se vad som
> händer.
>
> Jag fick ihop det även med xyz:s variant
> =A1/((A1+A2)/6)
>
> Det är bara att konstatera att jag är för
> dålig på annan matte än dom fyra räknesätten
> och procent...
>
> Tack för hjälpen

Xyz:s variant funkar naturligtvis lika bra,men hade förmodligen fått avdrag på en mattetenta. Det var dock inte det jag menade när jag skrev att du krånglat till det utan det var sättet du använde =summa på. Om du vill ha mer hjälp eller tips är det bara att fråga på :)

[OT] Hjälp med Excel
Ett nytt problem. En fil som innehåller en massa data skall skicka till Portugal där mottagaren använder . som decimalurskiljare. Detta ställs in i windows så det ska inte vara några problem men mottagaren kan inte formatera om siffrorna till en decimal istället för två vilket leder till att allt måste göras manuellt.

Problemet verkar vara att första delen i varje cell som man markerar förvinner på funktionsraden. Om det tex står 2,33 i cellen och man markerar den så står det bara 33 på funktionsraden. Skriver man en funktion blir det lika kans, tex skriver man =vänster så blir i funktionsfönstret " r". Skriver jag bara vänster blir det "änster". Någon som känner igen problemet?

[OT] Hjälp med Excel
Snor tråden då jag behöver hjälp i Excel :)
Sitter och skall slänga ihop ett arbetsdokument med resultat för veckans alla dagar samt personalen alla dagar.
Jag har länkat ihop ena delen och har flikar som heter (produktion) Måndag samt (för personal) Måndag Per men jag kan inte länka ihop till Måndag Per (=Måndag Per!B111) ? Kommer bara upp #Namn, tar jag bort Per så hittar filen från den andra måndagen (produktionsmåndagen).
Är de så att måndagarna krockar och man har ett mellanslag så excel inte förstår?

[OT] Hjälp med Excel
Snor tråden då jag behöver hjälp i Excel :)
Sitter och skall slänga ihop ett arbetsdokument med resultat för veckans alla dagar samt personalen alla dagar.
Jag har länkat ihop ena delen och har flikar som heter (produktion) Måndag samt (för personal) Måndag Per men jag kan inte länka ihop till Måndag Per (=Måndag Per!B111) ? Kommer bara upp #Namn, tar jag bort Per så hittar filen från den andra måndagen (produktionsmåndagen).
Är de så att måndagarna krockar och man har ett mellanslag så excel inte förstår?
Jag har svårigheter att förstå exakt hur det ser ut, men om du ska ha flera kommandon i samma formel så behöver du separera dem med ett semikolon.
Men du menar kanske att du vill returnera värdet från en ruta i fliken "Måndag Per" i ett annat blad i dokumentet? Det enklaste är ju att skriva = och sedan klicka i den rutan man vill returnera resultatet ifrån. På så sätt minimeras risken för att skriva fel i formeln.

[OT] Hjälp med Excel
Jag har svårigheter att förstå exakt hur det ser ut, men om du ska ha flera kommandon i samma formel så behöver du separera dem med ett semikolon.
Men du menar kanske att du vill returnera värdet från en ruta i fliken "Måndag Per" i ett annat blad i dokumentet? Det enklaste är ju att skriva = och sedan klicka i den rutan man vill returnera resultatet ifrån. På så sätt minimeras risken för att skriva fel i formeln.
Löste det själv :) hade missat två ' men där fanns två lösningar på det såg jag sen när jag satt och grubbla ner mig

[OT] Hjälp med Excel
Löste det själv :) hade missat två ' men där fanns två lösningar på det såg jag sen när jag satt och grubbla ner mig
Härligt att det löste sig. Hade du gjort enligt mitt tips så hade det funkat direkt ?

Jag är ingen mästare på Excel, men gillar det tillräckligt mycket för att ha snappat upp ett och annat genom åren. Ett tips är att följa en kille som heter David Stavegård på Linkedin. Han lägger upp små korta videos med tips varje torsdag. Oftast är de inte längre än ett par minuter, men jag har lärt mig en hel del via honom.

[OT] Hjälp med Excel
Härligt att det löste sig. Hade du gjort enligt mitt tips så hade det funkat direkt ?

Jag är ingen mästare på Excel, men gillar det tillräckligt mycket för att ha snappat upp ett och annat genom åren. Ett tips är att följa en kille som heter David Stavegård på Linkedin. Han lägger upp små korta videos med tips varje torsdag. Oftast är de inte längre än ett par minuter, men jag har lärt mig en hel del via honom.
+1 på det!

Tillbaka
Topp