[OT] Hjälp mig med krånglig blocket köpare!

Ove-Rall

Aktiv medlem
Sålde i helgen en begagnad sportutrustning på blocket.se, utelämnar vad det exakt var för nånting ifall köparen sitter på happy. Sålde grejerna till ett mycket fördelaktigt pris för köparen, som var väl medveten om att varan var begagnad och skick därefter. Jag skickade till och med flera bilder på den enda lilla skada som fanns på varan". Han accepterade detta och kom i helgen och hämtade varan och betalade glatt.

Idag hör han dock av sig igen och vill att jag ska ersätta den delen som var skadad. Hur gör jag nu?

"ah men sätt in pengarna då...." ;)

Har du visat skadan?
Visste han om skadan så skulle han ha prutat innan han betalade.

Han har köpt varan i det skicket som den är.
och har du visat skadorna så är det hans problem.

Kan inte se att du har något ansvar i detta. Han har personligen hämtat prylen och kunde då undersöka skicket på varan köpet gällde.

Ytliga skador som lätt kan finnas vid en ockulär inspektion är i princip alltid köparens ansvar. Hittar han dom inte så är det hans problem. Det är bara dolda skador som säljaren ev. kan behöva stå till ansvar för.
Har du till och med visat skadan, ja då är det bara att glömma snubben och gå vidare :)

Va bra, tycker också jag har gjort allting rätt. Skadan var väldigt synlig och jag har som sagt till och med visat den med flera bilder innan han gjorde köpet!

Du förklarar för honom att han blivit informerad om att varan var skadad och att han godkännt köpet trots skadan. Ger han inte med sig hänvisar du honom till denna tråd där majoriteten (alla för tillfället) menar att affären är avslutad och köparen inte ska ha någon ersättning.

Om du är en bättre cykelmek/har verktyget så kan du ju i ditt hjärtas godhet byta ut delen ifråga - men på hans bekostnad. Tänker mig nåt i stil med ett vevlager, kassett eller ett frihjul. Han visste vad han köpte och har ingen rätt att kräva att få affären förbättrad efteråt.

Har du sparat det maildär du bifogade bild på skadan borde du väl kunna slappna av helt, då har han ju köpt varan i dess skick trots att du påvisat vissa brister... :-/ T

Jag tycker du ska ignorera honom han verkar ju inte förstå att när man köper en vara på tex blocket, att man köper varan i dess nuvarande skick, samt att han vet om skadan innan köpet.
Bara att slappna av:)

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du är en bättre cykelmek/har verktyget så
> kan du ju i ditt hjärtas godhet byta ut delen
> ifråga - men på hans bekostnad. Tänker mig nåt
> i stil med ett vevlager, kassett eller ett
> frihjul. Han visste vad han köpte och har ingen
> rätt att kräva att få affären förbättrad
> efteråt.

Jag vill starkt avråda från det. Då kommer köparen ta det som ett erkännande att han har rätt. Vissa människor blir inte tacksamma vad man än gör för dem. Klia en kattunge bakom öronen om du vill känna dig god, men säg nej till köparens krav.

Ignorera den faan totalt, svara inte (ytterligare, jag kan anta att du svarat EN gång att han har köpt en "defekt" vara väl medveten om det punkt slut) man skall inte låta dylika människor ta energi från en.

Tillbaka
Topp