Japp, träna på gamla prov, och gör det under provförhållanden, dvs gör varje segment på den tid du har på dig, ta paus mellan (kläm i dig en banan och lite vatten) där du ska göra det.
Var också väldigt noga med att läsa frågorna ordentligt och repetera för dig själv vad de VERKLIGEN frågar efter. Frågorna är faktiskt medvetet konstruerade för att lätt kunna feltolkas om man läser slarvigt - det är en komponent i själva testet.
Läs igenom svarsalternativen INNAN du börjar lösa problemet. Särskilt viktigt är detta i DTK-delen där man annars kan slösa massvis med tid på att leta sig igenom en hel tabell, år för år, när det bara var fråga om fem möjliga år i svarsalternativen, till exempel.
I läsdelarna (LÄS och ENG) bör man först skumma igenom texterna mycket snabbt för att sen läsa både fråga och alla svarsalternativ, och sen läsa igenom texten med svaren och frågorna i minnet. Då gör man lättare kopplingen till var den efterfrågade informationen börjar dyka upp i texten, och man slipper läsa resten lika detaljerat.
I ORD är det en god idé att inte fundera så mycket. Man har inte så lång tid på sig, och kan man inte ordet direkt kan man det förmodligen inte en halv minut senare heller. Hoppa över och gör färdigt alla ord som kommer direkt. Är det ett ord man inte kan, men man har en magkänsla, så gå på den. Om man ändå inte tvärsäkert kan ordet, är det lika bra att chansa på det lilla man har! Den här delen är rena lotteriet, upplever jag. Brukar klara alla ord, men ibland har jag haft 8-10 fel.
Tipset med snickarpenna är faktiskt riktigt vettigt. Man sparar mer tid än man kan tro på det!
Jag skrev 1.8 när jag gjorde ett övningsprov hemma. Skrev 1.9 första gången det var riktigt prov och när jag var så nära full pott försökte jag en gång till, och fick 2.0! :)