[OT] Högskoleprovet

[OT] Högskoleprovet
Förbereda sig? Går det?

Ärligt talat, jag har gjort det och har ingen aning om hur man förbereder sig för den typen av frågor. Känns lite som att antingen kan man det eller så kan man det inte.

Plugga in SAOL? :P

[OT] Högskoleprovet
Träna gamla prov. Det kommer ge dig koll på hur frågorna ser ut och hur mycket tid du har på varje uppgift - det kommer garanterat ge dig ett bättre resultat. Jag och en kompis pluggade seriöst någon månad innan på alla gamla prov vi kom över (ett tjugotal) och vi höjde vår lägstanivå oerhört mycket!

Om du bor i Stockholm eller Uppsala (den går nog på fler orter också) så kan du gå på Folkuniversitetets kurs som går i höst: http://www.folkuniversitetet.se/templates/ArrLista05.aspx?id=111002 Här får du en hel del bra tips och råd (säger jag som i och för sig är partisk eftersom jag är ledare). Det du lär dig på den kursen kan du i och för sig antagligen lista ut själv också, men det tar längre tid...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Högskoleprovet
Som Lejon sade, gör gamla prov, och gör dem under så realistiska förhållanden som möjligt så du lär dig disponera tiden väl.

På NOG (om det fortfarande heter så, var ett tag sedan jag gjorde det, mattedelen iaf) funkade det bäst för mig att göra uppgifterna skitfort, nästan på känn, och sedan använda all tid som blev över för att kontrollräkna.

Har en kompis som läste 20p engelska och 20p latin på universitetet för att höja sig, vilket han också gjorde (ganska rejält), men det är ju lite överkurs...

[OT] Högskoleprovet
Japp, träna på gamla prov, och gör det under provförhållanden, dvs gör varje segment på den tid du har på dig, ta paus mellan (kläm i dig en banan och lite vatten) där du ska göra det.

Var också väldigt noga med att läsa frågorna ordentligt och repetera för dig själv vad de VERKLIGEN frågar efter. Frågorna är faktiskt medvetet konstruerade för att lätt kunna feltolkas om man läser slarvigt - det är en komponent i själva testet.

Läs igenom svarsalternativen INNAN du börjar lösa problemet. Särskilt viktigt är detta i DTK-delen där man annars kan slösa massvis med tid på att leta sig igenom en hel tabell, år för år, när det bara var fråga om fem möjliga år i svarsalternativen, till exempel.

I läsdelarna (LÄS och ENG) bör man först skumma igenom texterna mycket snabbt för att sen läsa både fråga och alla svarsalternativ, och sen läsa igenom texten med svaren och frågorna i minnet. Då gör man lättare kopplingen till var den efterfrågade informationen börjar dyka upp i texten, och man slipper läsa resten lika detaljerat.

I ORD är det en god idé att inte fundera så mycket. Man har inte så lång tid på sig, och kan man inte ordet direkt kan man det förmodligen inte en halv minut senare heller. Hoppa över och gör färdigt alla ord som kommer direkt. Är det ett ord man inte kan, men man har en magkänsla, så gå på den. Om man ändå inte tvärsäkert kan ordet, är det lika bra att chansa på det lilla man har! Den här delen är rena lotteriet, upplever jag. Brukar klara alla ord, men ibland har jag haft 8-10 fel.

Tipset med snickarpenna är faktiskt riktigt vettigt. Man sparar mer tid än man kan tro på det!

Jag skrev 1.8 när jag gjorde ett övningsprov hemma. Skrev 1.9 första gången det var riktigt prov och när jag var så nära full pott försökte jag en gång till, och fick 2.0! :)

[OT] Högskoleprovet
Jag gjorde det i våras, kom dit helt "kall", hade gjort ett gammalt prov online innan men kände mig inte så redo.

Det gick alldeles utmärkt, men det enda tipset jag skulle ge är att inte fastna på frågor.

Tycker du inte svaret är uppenbart inom en liten stund, gå då vidare och återkom till frågan efter ett tag. Tiden rinner iväg ganska så fort.

[OT] Högskoleprovet
För att klara NOG-delen ska man även kunna lite grundläggande matte. Typ vinkelsummor i trianglar (180) och lite om hur ekvationer fungerar (hur många okända kan man lösa ur ur en ekvation typ).

För läsförståelsen (om den är kvar?) så är det verkligen hoppa över och gå vidare. Efter att du läst vad frågan är. Läsförståelsen är lika mycket frågan som texten...

ORD-delen går knappt att plugga.

[OT] Högskoleprovet
är väldigt annorlunda att skriva det provet.
Dom flesta som gör det räknar nog med att göra det 2 gånger.
För det är ganska speciellt att sitta i en hel dag med många stressiga moment i en knepig miljö. Går inte riktigt att förbereda
Jag räknade redan innan med 2 prov kallt.
gjorde det iofs bara en gång...

[OT] Högskoleprovet
ORD: Resultatet på ORD-delen kan man förbättra högst radikalt genom att lära sig ett gäng prefix och lära sig dela upp orden i ordstammar. Ex: om man vet att prefixet a- (an-) betyder ungefär "inte"/"utan" så kan man lista ut vad ordet analfabet betyder (under förutsättninga att man vet vad ordet alfabetet betyder).

Genom att dela upp orden i ordstammar kan man ibland också lista ut ordets betydelse. Ex malnutrition: om man vet att "mal" betyder ungefär defekt/felaktig och nutrition har ngt med mat/näring att göra så kan man garanterat peka ut det korrekta svarsalternativet. Känner man till en del av ordets betydelse så kan man oftast stryka ett eller flera svarsalternativ och gissningen man ändå tvingas göra har större chans att lyckas.

LÄS-delen tycker jag det är bra att markera "inressanta" stycken i texten vid första genomläsningen (vad som är intressanta stycken får man en känsla för efter att ha gjort några prov). Det går sedan att hitta tillbaka lättare då. Jag gillar också att läsa svarsalternativen först så jag vet vad jag letar efter (detta är dock en metod som många tycker förvirrar snarare än hjälper, men det kan vara värt att prova).

NOG: Läs påståendena och täck över dem ett och ett. Blir lättare att se om båda verkligen tillför någon info då (många med mig har annars ofta svårt att upptäcka de gånger man får läsningen mha bara ett av påståendena - man tror lätt att båda krävs). ÖVA!

DTK: Rita och dra streck i häftet. Lär dig överslagsräkning. ÖVA!

ELF: Svårast att snabbt förbättra sig på denna delen tycker jag. Långsiktigt handlar det om att läsa engelsk litteratur, prata engelska osv.

[OT] Högskoleprovet
Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> NOG: Läs påståendena och täck över dem ett
> och ett. Blir lättare att se om båda verkligen
> tillför någon info då (många med mig har
> annars ofta svårt att upptäcka de gånger man
> får läsningen mha bara ett av påståendena -
> man tror lätt att båda krävs). ÖVA!

Hehe, det där var min sämsta del. Jag var optimist och tyckte att det mesta verkade funka med var och en för sig, eller båda ihop, men icke! :D

Senast jag gjorde det hade jag felfritt på LÄS, ELF och ORD, två fel på DTK och sju fel på NOG! Men NOG har legat sist båda gånger jag gjort det, och då är hjärnan inte på topp längre...

Tillbaka
Topp