[OT] Högstadievikarie

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
[OT] Högstadievikarie
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Jotack. Att bli testad har jag räknat med.
> Samtidigt tror jag att jag har en liten fördel
> som relativt ung man, känns som det är lättare
> att få respekt hos bråkstakarna då.

Eller så testas du ännu hårdare, just för att du är ung man.

[OT] Högstadievikarie
captain8track skrev:
> kom ihåg, mord är fortfarande belönat med
> fängelsevistelse...

Bara om man blir fälld.

[OT] Högstadievikarie
captain8track skrev:
> kom ihåg, mord är fortfarande belönat med
> fängelsevistelse...

Inte om du är 14!

[OT] Högstadievikarie
wigger-kids.jpg

[OT] Högstadievikarie
hur har det gått?

överlevde du första dagen och vad råkade du ut för (hur hanterade du det)? :)

framförallt, var det kul?

[OT] Högstadievikarie
Min kompis (jo det är säkert, det var inte jag) blev hårt testad när han var vikarie. Till slut tappade han tålamodet och skrek åt en unge att han skulle "sparka in pannbenet" på'n om denne inte gjorde som han blev tillsagd.

Grabben svarade i lugn, överlägsen ton att han minsann visste att det var olagligt för lärare att misshandla sina elever.

Min kompis fann sig dock snabbt och replikerade: "Hördudu, den lagen gäller inte VIKARIER...."
Efter några sekunders osäkerhet blev det totalt lugnt i klassrummet.

Numera är min kompis en omtyckt musiklärare på heltid. Förmodligen behöver han inte heller hota eleverna för att få en dräglig arbetsmiljö.

[OT] Högstadievikarie
Oskar_ skrev:
> Man får hoppas att dom inte vet om att du är
> cyklist, ungar kan inte ta någon med tajts på
> allvar. :Þ

Kan NÅGON ta en man med tajts på allvar???

tights.jpg ht=204

[OT] Högstadievikarie
Jorå. Det har väl gått helt ok. Bästa lektionen var dagens morgonpass med en 8:a. Gick igenom optik och ljus. Fick beröra ett av mina egna favoritämnen, kameror, och berättade lite hur det funkar med linser, bländare osv. Sen fick de läsa i boken om det jag gått igenom och göra lite övningsuppgifter som jag gick igenom på slutet av lektionen.

Sämsta lektionen var väl den på eftermiddagen idag. En 6:a med ett rejält problembarn, troligen ADHD och kanske en del andra besvär. Dessutom var det ytterligare en bråkstake och ett par som "smittades" av stämningen. De båda problembarnen hade nämligen legat i luven på varandra hela dagen och höll på och tjafsade hela första lektionen. På rasten small det, ordagrant då de började bråka. Sen blev det lugnare när båda försvann in hos deras klassföreståndare för ett rejält snack. Dessa elever hade ett ganska dåligt rykte...

Ingen som dött och överlag helt ok tycker jag ändå.

[OT] Högstadievikarie
Låter väl bra. Helt utan erfarenhet av undervisning så tror jag man fångar intresset hos elever genom att själv brinna för det man undervisar och kan ge bra exempel utöver de som finns i läroplanen eller vad det kan vara. Engagemang smittar av sig så att säga, kanske som i ditt fall med optik och ljus osv.

En polare berättade för mig när han var lärarvikare för ngn högstadieklass i kemi, ett ämne som han tycker är intressant, hans engagemang smittade tydligen av sig så pass att när lektionen var slut så fick han applåder av klassen. Han blev lite förvånad då kan man säga ;).
Vid ngn lektion så blev även ngn bråkigare elev ombedd att hålla käften av andra elever eftersom de tyckte att ämnet med honom blev intressant och spännande. Ordningen uppehöll sig själv så att säga utan att han behövde ryta till. Kanske hade han en skvätt tur, men tydligen så skadar det inte att visa att man är intresserad av det man lär ut.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp