OT: Hörlurar. Tips önskas.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Behöver tips på ett par justa hörlurar. Inte mindre proppar utan utanpåliggande. Framför allt för musik men även till spel. En modell med mikrofon (helst löstagbar isf) vore ingen nackdel, men bra ljud prioriteras mer än att kunna prata. Viktigt också att de inte klämmer för hårt mot öronen.
Runt 500 spänn kan jag tänka mig att lägga, eller lite mer om ni är riktigt övertygande. :-)

Koss Porta Pro verkar prisvärda. De flesta ger dem bra betyg och med tanke på hur länge de funnits så är väl det ytterligare tecken på att de är bra. Enkel (och förvisso ful) design borde tyda på att de lagt krutet på att få bra ljud och inte på utseendet. Kostar 350-400 spänn. Billigt om de är bra!

AKG K24 och K26 lär visst vara "utmanare" till Koss Porta Pro. Någon som testat dessa?

Kan även tänka mig någon större variant som täcker örat typ Sennheiser HD 477 eller HD 200. Dessa exempel spräcker väl budget iofs men ni fattar... =)

Jag har ett par Sennheiser HD 202 som jag är väldigt nöjd med. Tror jag gav 395 kr för dem. Tyvärr ingen mikrofon men...

Mina krav var ett par hörlurar under 1000kr som hade bra ljud och satt skönt, samt inte spelade lika mycket musik för omgivningen som för mig. Många av de "öppna" modellerna jag testade var som mer eller mindre högtalare istället för hörlurar kändes det som.

Åk och prova vilka som låter bra och sitter skönt för dig är mitt tipps!

/Erik

Porta Pro är rena kapet för dom pengarna! Kan man leva med att dom är det fulaste som någonsin suttit på ett huvud (nja...) så köp dom tveklöst! Ljudet är som klippt och skuret till dator och bärbart...

Annars är ett par Stax Electrostater jäkligt fina, men då är budgeten en liten fläck i backspegeln. :-P

Äger inga själv, men skulle jag köpa lurar billigt skulle det utan trekan bli Porta Pro.

Tack för alla svar! Det lutar åt Porta Pro just nu, tvekar mest pga att jag kanske vill ha en mer heltäckande modell. Det är förstås inte mkt pengar det handlar om så man kan ju chansa.
Ni som kör Porta Pro, är det hyffsat neutralt ljud i dem? Något jag är totalt allergisk mot är den kraftiga bas som ofta följer med lite billigare ljudprylar.

Drifter: Ok, ska kasta ett öga på dem också. Hur mkt ljud som "läcker" spelar dock inte så stor roll för min del.

Jonas: Stax, ja du... Vet inte var Electrostater ligger i deras prisspann, men när jag hör Stax så tänker jag high-end hifi och 15 loppor för lurar inkl. hörlursförstärkare. Det är liiite för mkt. ;-) Men de kanske har "budgetlurar" för typ 2kkr också?

PatrikB: Perfekt, en sådan Zalmanmik får det bli! Så kan jag kombinera med den lur jag vill ha. Kanontips!

Gummiankan: Jag har tittat lite snabbt på dem men de föll bort då de marknadsförs som ett "gaming headset". Det osar för kraftig bas och halvdan ljudåtergivning för min smak, men jag har inte testat dem ska erkännas. Snygga att se på. =)

Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som kör Porta Pro, är det hyffsat neutralt ljud
> i dem? Något jag är totalt allergisk mot är den
> kraftiga bas som ofta följer med lite billigare
> ljudprylar.

Koss Porta-hörurar är kända för att vara rätt så bassrika. Det kan i och för sig vara bra då basen har en förmåga att försvinna i ljudrika miljöer som t.ex. tunnelbana och bussar. Men att kalla dem neutrala är nog inte riktigt rätt. Prova då hellre ett par Phillips SBCHS820, de är neutralare utan att för den skull bli tunna i basen.

Ville skrev:
> www.ljudmakarn.se

Tack så mycket Ville :-(

Nu väckte du HiFi-nörden i mig igen. Hade lyckats förtränga att jag ville ha ett par Etymotic Research ER6i.

Du har redan kostat mig en massa pengar i den butiken :-)

Ma Vic skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > www.ljudmakarn.se
>
> Tack så mycket Ville :-(
>
> Nu väckte du HiFi-nörden i mig igen. Hade lyckats
> förtränga att jag ville ha ett par Etymotic
> Research ER6i.
>
> Du har redan kostat mig en massa pengar i den
> butiken :-)
>
>
> //Viktor

Hehe, jag går fortfarande som hämlig agent från det företaget för att tända hifignistan i dem som tror att den slocknat;)

Nädå,...men nu när du säger det skulle jag kunna leva med ett par Etymotic när jag springer(undra hur det går att hojja emd dem)....:\

enligt egna erfarenheter så har koss lurar påtok för mycket bas.. jag får bokstavligen talat ont i huvudet av det.. nu har jag iofs ställt basen på minsta möjliga och diskant på max i mp3spelaren och det är ändå snudd på förmycket bas.

Ma Vic skrev:
> Borde väl funka att hoja med också, kanske dämpar
> de bort för mycket trafikljud för att det skall
> vara trafiksäkert.
>
> //Viktor

Jag har hört att det finns medcisnka studier på att man tappar balansen om man täcker för öronen.

Någon som vet mer än jag?

Det är kraftig, men inte obsent överdriven bas i Portorna (lite förhöjd dock), detta i kombination med något sänkt diskant, ger ett behagligt ljud som är skönt att lyssna på länge - särskilt i dator och bärbart sammanhang, då dessa aparater ofta är lite vassa och jävliga i ljudet.

Mao så försöker lurarna inte göra något dom inte klarar utan maskerar sina egna och aparaternas brister på ett behagligt sätt. Den något förhöjda basen stör inte då den är mycket "tight" och tämligen "torr", inget kleggigt jobbigt hembiomuller mao. Lite förhöjd bas behöver inte vara jätteilla om det bara är BRA bas (annars är jag också allergisk :-).

Annars är Sennheisers HD-lurar trevliga också, finns i alla möjliga prisklasser. Men tänk på att Portorna kostade 6-700kr för några få år sedan och redan då ansågs mycket prisvärda. För under 500 har jag svårt att se hur du skulle kunna slå Portorna, men se om du inte kan kolla in någon hifi-butik och få lyssna på Portorna - någon borde ha dom tycker jag.

Ville skrev:
> Jag har hört att det finns medcisnka studier på
> att man tappar balansen om man täcker för öronen.

Jag tycker man tappar balansen om man täcker för ögonen. :-)

Men visst balansorganen sitter ju i örat så det kan säkert påverka...?

Iofs lär man inte snubbla på trottoaren för att man har öronproppar... :-D

jag kan inte påstå att jag cyklar sämre med hörlurar.. åandra sidan är det ingen cykling på lina likt cirkusnummer jag håller på med så.

Ville skrev:
> Jag har hört att det finns medcisnka studier på
> att man tappar balansen om man täcker för öronen.

Är det därför snickare trillar ner från byggnadsställningar när dom tar på sig hörselskydd?

Jag har inte hört någonting om någon sådan studie och har även väldigt svårt att tro att balansorganen, som i sig inte har någonting med hörselfunktionen i örat att göra, skulle påverkas av att öronen täcks.

Om du täcker över ögonen däremot...

Koss Porta Pro låter fruktansvärt. Om du är allergisk mot den kraftiga bas som ofta följer med lite billigare ljudprylar så är Koss Porta Pro precis just den hörlur du skall akta dig för. Varning. Dessutom är de inte särskilt bekväma.

Ovan nämns Philips SBC HP890, och den kan man hitta för ca 500 SEK. Jag tycker det är ofattbart att man kan få en så bra hörlur för så litet pengar. Lurarna är vansinnigt bekväma, mkt lättdrivna samt har ett stort maffigt ljud. Visst, jämfört med mina andra lurar (AKG K240 Monitor och AKG K270 Studio) så saknar de litet precision och transparens, men inget allvarligt så länge man inte lyssnar på klassiskt. Och de färgar ju mkt mindre än den vedervärdiga Porta Pro. ;-)

Så mitt tips blir exakt som PatrikB:s ovan!

Pelle Hå: Stax har Elektret ("förpolariserade elektrostater") hörlurar också, som går att hitta för väl under 2k. Dock är dom inte att räkna som bärbara eftersom man måste ha en transformatorlåda och koppla lurarna till högtalarutgången för att få liv i dom... :-)

Tim skrev:
> jag kan inte påstå att jag cyklar sämre med
> hörlurar.. åandra sidan är det ingen cykling på
> lina likt cirkusnummer jag håller på med så.

Det är väl just cirkusnummren som kan bli problematiska för Ville, vi andra som för det mesta har två hjul i marken klara oss nog.

Oskar: Hur låter K270 jämfört med K240? Hur likt varandra låter dom?

Har själv ett par K240 som jag gillar, men då den luren är så tungdriven och dessutom inte sluten så kan jag inte använda den när jag mixar live. Köpte därför ett par Sennheiser HD280Pro som har väldigt bra dämpning, men jag gillar inte riktigt hur dom låter. Tycker dom är lite skrikiga i övre mellanregistret, där K240:an är mjukare.

JT: K270 låter litet bättre! Men om du skall använda dem för DJ-bruk är nog den skillnaden försumbar... ;-) Vad som däremot är intressant är att den dämpar ljud utifrån bättre - på samma sätt som att luren inte läcker så mycket som K240 Monitor (den går inte att använda i inspelningssammanhang).

K240 och K270 har samma diskantkaraktär, d.v.s. något "mjuk". Jag har ingen plåtkoll på hörlursmarknaden, men jämfört med två riktigt dyra Sennheiser jag har hör så tycker jag att man saknar litet space när man lyssnar på klassiskt. Men de Sennheiserlurarna jag då lyssnade på var öppna har jag för mig.

Koss Porta Pro är grumt bra! De var värda pengarna när jag köpte dem för några år sedan för 700 spänn och idag när man kan hitta dem för 300kr så skulle jag nästan kunna köpa ett par till för "det är bra att ha"

Vilken obehaglig vändning den här tråden tog. AKG 240 för under tusen spänn. Flådiga Hifi-butiker. Google-annonser om lån upp till 200kkr utan säkerhet m.m. Vad ni ska krångla till det! Fan... ;-)

Oskar skrev:
> ...Men om du skall
> använda dem för DJ-bruk är nog den skillnaden
> försumbar... ;-) ...

Nejdutack! DJ-bruk blir det absolut inte. Jag mixar bara på riktigt...
monitor_mixer_small.jpg

PelleHå:
Förlåt att vi lånade tråden, men jag anser att saken för din del är avgjord: Philips SBC HP890 för 498 SEK på http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&18846 För de pengarna hittar du ingen annan hörlur som ens kommer i närheten. Jag blir helt tokig om du köper ett par vidriga Koss Porta Pro istället.

JT:
Å fan! Men får jag fråga varför man vill ha hörlurar när man kranar ett PA?

Oskar skrev:
> JT:
> Å fan! Men får jag fråga varför man vill ha
> hörlurar när man kranar ett PA?

Referens. Leta krånglande kanaler. Lyssna på specifika kanaler. Mixar man monitorer vill man ibland höra specifika monitorsystem utan bakgrundsbrumlet.

Pelle Hå:
F'låt... får jag också låna tråden lite?

Finns det några bra lurar för cykling? (inte in-ear och inte med "huvudbåge")

Är inte så insatt i hörlurar, men för 500:- skulle jag titta lite bland Sennheisers... Hört mycket bra om dem, samt att de jag testat är väldigt sköna att ha på sig. Minns inte vilken modell det var dock.

ett par koss porta pro till mp3 spelaren som man bara splelar tecno med mycket bass, och så har man skruvat upp bassen till max på mp3 spelaren, det dånar fint i öronen på nästan ful volym ;P

Nä, ni behöver inte alls be om ursäkt. Jag skojade bara. Det var bara att jag började känna habegär efter lurar till dubbla priset mot vad jag tänkt från början. Hehe, vi får se vad det slutar med. ;-)

AKG förresten, måste fråga om Studio och Monitor-modellerna, K141 och K240. Ska man ha 'Studio' för hemmalyssning? Är det för tungt att driva Monitor med en vanlig förstärkare (eller datorns ljudkort) eller vad är skillnaden?

Se om du inte kan kila förbi Ågrens eller TeleHå, dom kan säkert ha lite olika varianter i den prisklassen du kollar på för provlyssning... ring och kolla först, jag är inte helt säker - dom har iaf haft innan vill jag minnas.

Så slipper du lita på oss... :-)

jag har ett par sennheiser hd 433 och de suger, dålig bas och för obekväma för att man ska kunna ha de i flera timmar :P

Pelle Hå skrev:
> AKG förresten, måste fråga om Studio och
> Monitor-modellerna, K141 och K240. Ska man ha
> 'Studio' för hemmalyssning? Är det för tungt att
> driva Monitor med en vanlig förstärkare (eller
> datorns ljudkort) eller vad är skillnaden?

Inga problem att driva K240 Monitor med en vanlig stereostärkare. Datorns ljudkort har jag aldrig testat, eftersom jag går från datorns ljudkort till en liten mixer där jag kopplar in hörlurar, högtalare, syntar o.s.v.
När jag var lite yngre och åkte med familjen till landet brukade jag koppla mina K240 Monitor till freestylen, men då var man tvungen att dra på ordentligt med volym å batterierna tog snabbt slut.
Studio-modellen är betydligt mer lättdriven.

Tjipp

jag rekommenderar Grado SR-80 iofs går de på mellan 1000-500 men är apbra till bärbart
pga lågomiga element. jag har själv SR-60 men drömmer våta drömmar om Sr-80.
Sr-80 har grymmare basåtergivning.

ananrs om det skall vara stationärt vid datorn så rkommenderar jag speedlinks USB
hörlurar, bekväma med 5.1 surroundljud och bra mick. kan flytta luft! Och usb gör
att det inte blir en massa mickel med tepeproppar bakpå moder/ljudkortet.

/Anders

Finns bara ett märke som gäller...GRADO

Använder själv ett par Grado SR80.till min ipod samt för hemmabruk..grymt ljud samt lite retroutseende

Kan varmt rekomendera dessa.

/Niklas

För att förtydliga så finns det två versioner av AKG K240: Monitor och Studio. Monitorvarianten är ursprungsvarianten, som är ganska tungdriven (88 dB SPL/mW). Studiovarianten är mer lättdriven (91 dB SPL/mW).

Jag har ursprungsvarianten (dvs Monitor) och dom går fint att driva från stereon. Bärbara ljudprylar får man dock maxa rätt ofta. Köp Studiovarianten om du vill ha mer lättdrivna lurar.

Tillbaka
Topp