[OT] Hur långt anser ni att skosulor ska hålla?

waikato

Aktiv medlem
Skosulor är en förbrukningsvara, eller åtminstone skorna om man inte kan sula om.

I oktober köpte jag ett par Altra kängor för 1800 kr, dyrt för mig. Troligen de dyraste skorna jag köpt, om inte ett par Meindl kängor va snäppet högre, har förträngt det priset.

Hur som helst, såhär års blir det att jag knatar en del. I runda slängar mellan 15 - 25 km per dag.

Jag kikar ibland på sulan och funderar på hur länge kängorna verkar hålla. Hela vintern hoppas jag.

Vad tycker ni är skäligt?
Någon som sular om sina skor själv?
Tar gärna emot allehanda tips och knep kring samlivet med sina kängor.

Altra är väl kända för att slitas snabbt? Det är priset man betalar för en lätt "känga".

Jag har ett par Lundhags som snart firar 20, som jag tänkte kosta på nya sulor. Men det är ju en helt annan typ av känga. Och jag har inte alls gått lika långt med dem då de bara används till vandring.

Jag har några par skor/kängor som jag räknar med ska hänga med mig många år; två par Crockett&Jones, ett par Trickers och två par Jörnkängor. De första är mer vardagskängor dock, men mina C&J Islay köpte jag 2013 och när det är dags, om 5-10 år, så lämnar jag in dom för omsulning och nytt liv. Gemensamt för de här är dock att de är tillverkade på traditionellt vis och ganska lätt (hos skomakare förstås) går att sula om. Många skor är nog inte gjorda för att sulas om och med materialval/kvalitet är det inte tänkta att hålla en evighet. Jag har ett par låga Altra och när de är slut så kasserar jag nog dom, oftast så tycker jag dock annat brukar ge upp innan sulorna på billigare skor.

Altra är väl kända för att slitas snabbt? Det är priset man betalar för en lätt "känga".

Jag har ett par Lundhags som snart firar 20, som jag tänkte kosta på nya sulor. Men det är ju en helt annan typ av känga. Och jag har inte alls gått lika långt med dem då de bara används till vandring.
Jo jag vet, jag läste även den kritiken i recensionen innan jag slog till. Lite därför jag med bävan kikar undertill med jämna mellanrum.

Problemet är att jag får ont i ländryggen av mina andra kängor, jag vet inte om det är höjdskillnad mellan tå till häl eller vikten. Men Altra är för mig oslagbara komfortmässigt, i alla fall av dem jag testat.

jag sular vid behov om med hjälp av polyuretangucka. biltema marintätning är greppig och bra, mycket bättre än en del sulor med kvalitet som hockeypuckar, som t ex meindl.

det är i mitt fall ytterst sällan slitage av yttersulan sätter gränsen för skons livslängd. det är snarare sprickbildningar som kan vara vanskliga att parera. naturgummi är sämst i det fallet.

Jo jag vet, jag läste även den kritiken i recensionen innan jag slog till. Lite därför jag med bävan kikar undertill med jämna mellanrum.

Problemet är att jag får ont i ländryggen av mina andra kängor, jag vet inte om det är höjdskillnad mellan tå till häl eller vikten. Men Altra är för mig oslagbara komfortmässigt, i alla fall av dem jag testat.

Altras Maxtraxgummi slits sjukt snabbt utan att greppa så där vansinnigt bra. Det har blivit lite bättre de senaste modellerna.
Vissa modeller finns med Vibramsula som håller bättre, vet dock inte på vandringsfronten.

Spana också in Topo Athletic som mång Altra fans gått till efter att ha tröttnat på att skorna slits så snabbt.

Det måste ju vara en kombination av gummityp, terräng, vikt och gångstil som spelar in.
140 mil med Crispi Briksdal i skogen med säck blev en del slitage, kanske 20% av gummit.130 mil med ett par styvare Scarpa märktes lite mindre. Ett par jaktkängor av märket Bestard med snorhal och ganska hård sula, men kanske bara 20 mil, ser oanvända ut.

Meindl sular om hos en verkstad i Sverige men det kostar nog en del. Minns att jag kasserade kängorna istället för att sula om dem pga priset. Goretexen går ju som regel hål på efter 50-100 mil oavsett.

Ont i ländryggen när man går och springer kan visserligen förvärras av hårda sulor, men beror nästan alltid av för mycket svank som i sin tur beror på sittande arbete. Googla anterior pelvic tilt.
"Alla" kontorsarbetande har det från 35 år och uppåt.

jag sular vid behov om med hjälp av polyuretangucka. biltema marintätning är greppig och bra, mycket bättre än en del sulor med kvalitet som hockeypuckar, som t ex meindl.

det är i mitt fall ytterst sällan slitage av yttersulan sätter gränsen för skons livslängd. det är snarare sprickbildningar som kan vara vanskliga att parera. naturgummi är sämst i det fallet.
Använder du flytande material och lägger en sula själv? På mina vandringskängor har jag varit sugen på att testa slipa ned, skära till och limma på en ny sula. Inte blivit av än bara.

Ont i ländryggen när man går och springer kan visserligen förvärras av hårda sulor, men beror nästan alltid av för mycket svank som i sin tur beror på sittande arbete. Googla anterior pelvic tilt.
"Alla" kontorsarbetande har det från 35 år och uppåt.
Jag har inte jobbat sittandes på många år, som tur är. Däremot nämnde en kompis att ont i länden kan bero på korta muskler på baksida lår, vilket jag funderar på om cykling kan orsaka. Jag har börjat kvällsstretcha ibland för att se om det blir bättre.

Senast ändrad:
Altras Maxtraxgummi slits sjukt snabbt utan att greppa så där vansinnigt bra. Det har blivit lite bättre de senaste modellerna.
Vissa modeller finns med Vibramsula som håller bättre, vet dock inte på vandringsfronten.

Spana också in Topo Athletic som mång Altra fans gått till efter att ha tröttnat på att skorna slits så snabbt.
Jag har Maxtrac skulle gissa på att det blivit ca 100 mil än så länge, mestadels asfalt dock. Tyvärr har säkert 30 % rykt.

Senast ändrad:
Jag har inte jobbat sittandes på många år, som tur är. Däremot nämnde en kompis att ont i länden kan bero på korta muskler på baksida lår, vilket jag funderar på om cykling kan orsaka. Jag har börjat kvällsstretcha ibland för att se om det blir bättre.
En bra övning/träning där är att hoppa av och gå i brantare uppförsbackar, jag brukar tillämpa det.

Du menar för att undvika problemet eller träning för att behandla redan existerande värk?
Jag tänkte som träning av musklerna på baksidan av låren, som alternativ/komplement till att stretcha dem. Fast vid närmare eftertanke, om du redan går 2 mil per dag är det nog ingen större vinst. Mer om man enbart cyklar.

Använder du flytande material och lägger en sula själv? På mina vandringskängor har jag varit sugen på att testa slipa ned, skära till och limma på en ny sula. Inte blivit av än bara.
guckar på från tuben, brer gärna runt med en kniv,och efterslipar eventuellt.

om det är på en ny icke liten men hopplöst ogreppig stenhård sula som i fallet meindl slipar jag bort delar av sulan först.

är det en frakturspricka genom sulan slipar jag ur den gradvis ned till botten av sprickan. sprickor i slitsulan är förhållandevis lätta att ta hand om, även om de är djupa. sprickor i ett torkat sidogummi är svårare, svårare få att hålla, och inte minst ställer det till kosmetiska utmaningar.

har en del pronation, och ibland bygger jag på skorna på insidan under hälen för att få bättre vinkel. man kan förstås göra en kil istället på insidan så som sedvanligt är. gucka på undersidan är dock överlägset när det gäller sandaler.

guckat fäster bättre om skorna är använda en tid.
.
IMG_0036.jpeg

om det är på en ny icke liten men hopplöst ogreppig stenhård sula som i fallet meindl slipar jag bort delar av sulan först.

är det en frakturspricka genom sulan slipar jag ur den gradvis ned till botten av sprickan. sprickor i slitsulan är förhållandevis lätta att ta hand om, även om de är djupa. sprickor i ett torkat sidogummi är svårare, svårare få att hålla, och inte minst ställer det till kosmetiska utmaningar.

har en del pronation, och ibland bygger jag på skorna på insidan under hälen för att få bättre vinkel. man kan förstås göra en kil istället på insidan så som sedvanligt är. gucka på undersidan är dock överlägset när det gäller sandaler.

.
Visa bilaga 670303
Spännande, tack för den delade kunskapen. Hur snabbt slits guckan jämfört med mjukare typer av gummi, som jag misstänker att mina skor har?

.
Visa bilaga 670303
Du skulle göra en samlingstråd med alla saker du förlänger livet på. Hade varit kul och intressant, renoveringen av kassetter är legendarisk men det verkar finns en hel del mer :)

Lösa halv- och helsulor finns att köpa till ganska lågt pris, kanske skulle gå att limma fast om man slipar skosulan jämn först?

Dessa Vibram halvsulor kostar 59 kr paret:

vitamin-sg-sula.jpg

Lösa halv- och helsulor finns att köpa till ganska lågt pris, kanske skulle gå att limma fast om man slipar skosulan jämn först?

Dessa Vibram halvsulor kostar 59 kr paret:

vitamin-sg-sula.jpg
Det är liknande produkter jag kikat på. Det finns även en del how to videos på tuben, t.ex

Men det bygger på att skorna är möjliga att sula om. Just med mina tror jag det kan vara marigt.

Spännande, tack för den delade kunskapen. Hur snabbt slits guckan jämfört med mjukare typer av gummi, som jag misstänker att mina skor har?
Gurkan slits knappt alls jämfört med omkringliggande gummi.
Om jag har ett par skor som är slitna kollar jag igenom hela lagret och lägger ett tunt lager på de skor där slitage börjar synas.
Det enda att se upp med är att lagningen ska ligga vågrätt, gurkan torkar långsamt och har en förmåga att rinna.

ja polyuretanguckan slits ju som allt annat, rätt genomsnittligt skulla jag säga. men då är det lätt att lägga på mer:)

bästa är att greppet i väta och snö är top notch.

Det jag mest funderar på är hur bra vidhäftningen blir, är det ingen risk att det släpper? När jag limmat skor har det varit problemet men jag har då använt kontaktlim av samma typ som till cykelslangar

har bara varit med om att det släppt, om jag försökt behandla helt nya skor. så det kan man gärna undvika. det är väl just släppmedlet på dessa som spökar. det är mycket svårt att tvätta bort, bättre är att slita bort det medelst användning någon vecka. om man nu redan från början vill 'förbättra' sina skor.

alltså vidhäftningen är annars bortom fantastisk. får du det på fingrarna och inte torkar bort det i närtid finns inga möjligheter få loss det, utan det får slitas bort.

det är likaledes användbart som lim när original sula släppt från skon, en rätt vanlig händelse. kontaktlim är i sammanhanget som att jämföra en biltemacykel med en pinarello.

Det varierar ju friskt det där.

Mina RM Williams fick nya klackar i höstas till en rätt överkomlig summa på några hundra. Då har de hållit för nästan daglig användning sedan de köptes 2018, även om jag inte går lika långa sträckor som TS gör. Men börjar bli väldigt prisvärt utslaget på hur mycket de används trots det lite högre inköpspriset. Får väl se om hela sulan behöver bytas nästa gång eller om det går att komma undan med tre klackar per sula.

Cykelskorna för plattformspedaler däremot sliter man ju ut över en sommar om man cyklar mycket.

@kais01
Låter ju nästan för bra för att vara sant.
Hur upplever du böjstyvheten, är den också jämförbar med gummi?

Nu har ju jag köpt skor som är nischade mot att vara väldigt flexibla. Så jag antar att denna lösning passar bättre på lite styvare kängor, men just klacken slits gärna snabbt utan att behöva vara särskilt flexibel.

@kais01
Låter ju nästan för bra för att vara sant.
Hur upplever du böjstyvheten, är den också jämförbar med gummi?

Nu har ju jag köpt skor som är nischade mot att vara väldigt flexibla. Så jag antar att denna lösning passar bättre på lite styvare kängor, men just klacken slits gärna snabbt utan att behöva vara särskilt flexibel.
böjstyvheten i den polymeriserade guckan är i sig själv klart lägre än typiskt sulmaterial. men det är ju kvar väsentligen orört.

om du menar skor med separat klack är denna vanligen än mycket fastare. guckamaterialet slits snabbare än detta, men det är ju enkelt att förnya.
och dock inte värre än att det oftast räcker något år mellan gångerna.

när det gäller rattnalles behov att hålla efter mot metalldubbarna på plattispedaler skulle jag gissa att det inte håller jättelänge, men några påfyllningar per säsong skulle kunna räcka?

.
Visa bilaga 670303
Är detta Biltemas marintätning transparent?

nej den transparenta marintätningen från biltema är inte polyuretanbaserad. deras vita och svarta är det.

önskas andra färger kan man beställa sikaflex 221 från tyskland via t ex amazon. de har som bonus en bättre förpackning, och självhärdar inte efter ett par år så som biltemas gör.

väl öppnad har man oavsett endast några månader på sig. genom att sätta en o-ring under pipen går det lite bättre. observera att aluminiumtuberna har finare gänga, man får se upp just på biltema så man inte får fel sort med sig hem.

Senast ändrad:
Det måste ju vara en kombination av gummityp, terräng, vikt och gångstil som spelar in.
140 mil med Crispi Briksdal i skogen med säck blev en del slitage, kanske 20% av gummit.130 mil med ett par styvare Scarpa märktes lite mindre. Ett par jaktkängor av märket Bestard med snorhal och ganska hård sula, men kanske bara 20 mil, ser oanvända ut.

Meindl sular om hos en verkstad i Sverige men det kostar nog en del. Minns att jag kasserade kängorna istället för att sula om dem pga priset. Goretexen går ju som regel hål på efter 50-100 mil oavsett.
Japp. Det låter bra i reklamen att man kan skicka in för byte av "sulpaket" på Meindl, men det kostar typ 2/3 av priset för ett par nya kängor och de garanterar inte vattentäthet efter byte. Ett par goretex-kängor som inte är vattentäta blir ju rätt dåligt.
För mig kändes det bara som en marknadsföringsgrej. Köpte dock ett par nya Meindl ändå, för jag hittade inga andra som funkade på mina smala men ganska höga fötter. Behöver högt hälgrepp oxå och hade då inte tid och ork att åka runt och prova mer eller beställa hem och returnera flera gånger. Men det bar emot att köpa samma fabrikat igen.
(På mina Islands Pro pulverisersdes mellansulan efter ett gäng år. Vibram-yttersulan var inte farligt sliten.)

.
Visa bilaga 670303
Vad heter du på youtube?

17050539606007041424362099045445.jpg

Då var det dags.
Framförallt klacken är nedsliten ordentligt. Funderar på om man ska bygga en sarg runt sulan för att kunna få till kanterna. För att behålla vridbarheten i skon kommer jag inte smeta på ett enda segment över hela sulan, utan tänkte försöka dela upp det i minst två, kanske tre segment.

Återkommer med foto på dagsskicket i helgen, skulle va bra med mer input tror jag.

Trevlig helg!

Märkte igår att även yttersulan har lossnat i limmet, från hälen och en bit innåt.
Tog därför beslutet att först yrka på reklamation hos addnature.
Har inte alls någon erfarenhet av deras kundpolicy samt välvillighet, men ska bli intressant att se vad dom säger. Det snabba slitaget hade jag väl till viss del förlikat mig med, men att limmet släpper så snabbt rågade måttet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp