[Ot] Hur många tvättar bilen hemma?

Bengt-re sa:
mtbuman sa:
Är det inte lite fånigt att bry sig om tvättrepor, på inget sätt påverkar de ju bilens förmåga att förflytta fläsket mellan A och B ? Och de är ju så ytliga att rost knappast kan bli en risk. Eller är det så att någon fortfarande tror att bilen speglar ägaren? Sååå 2016... ☺️
Bil är en assmover. Cykel är en passion.... Att gilla bilar är inte PK längre och något som tyder på bristande nutidskoppling. Repor spelade roll 1989. Inte 2017.
Stämmer in i kören med en exkvisit(*) tenor.

[(*) Folk ska ju svenskifiera allt de hör på amerikanska på teven nu för tiden - så då får jag väl göra det jag oxå.]

Lämnar min bil för handtvätt, vaxning, städning, dammsug av kupé och klädsel, fälgtvätt,avtorkning av dörrlister, städ bagagerum. Pris: 350 kr. Motortvätt tillkommer 150 kr. Gör detta 2 ggr/år. Nyskick på bilen när man hämtar den.

json88 sa:
Lämnar min bil för handtvätt, vaxning, städning, dammsug av kupé och klädsel, fälgtvätt,avtorkning av dörrlister, städ bagagerum. Pris: 350 kr. Motortvätt tillkommer 150 kr. Gör detta 2 ggr/år. Nyskick på bilen när man hämtar den.

Känns ju inte riktigt som en firma som betalar alla sociala avgifter på rätt sätt.
Men, våra nysvenska vänner skall väl ha något att göra dom oxå ;)

sih sa:
AX3L sa:
Be that as it may, framförallt saltet sägs stanna kvar i vattnet.

Jag menade ju att du hade rätt

Ahaa, dumt att argumentera då! Min poäng var bara att även om du har rätt i att systemet är sofistikerat, så är det inte byggt för den lilla marknaden som har salt på vägen. Andra kemikalier och framförallt gruset tar den säkert bort så effektivt att du kan dricka det efteråt.

tvätta bilen e superenkelt man kör fram till porten på automatiska biltvätten tar lämpligt tvättprogram me borstar kör in sätter sig o mobilsurfar o kör sen ut då den e färdigtvättad

bry sig om lite ytliga tvättrepor e för fjoller som har bilen i garaget året om som ett monument kan lova att slasksprutet o sandblästringen från framförvarande fordon repar lika mycke om inte mer än en biltvätt....

mikroskopiska repor hit o dit blahhhh de bryr ja mej inte om på entusiastbilen ens bilar e till för att brukas inte spegla frillan i lacken

Tvättade en grå bil på garageuppfarten idag. Hittade en vit under skiten. Borde kanske tvätta oftare än typ var 6:e månad. :)

Brukar blåsa av bilen med högtryckstvätten hemma på infarten ett par gånger om året, vare sig det behövs eller ej. Senaste gångerna har även lite lack följt med, men oftast inte större flagor än en 5-kronas storlek så det är nog ingen större fara. Än så länge håller plåten tätt.

Tvättar bägge bilarna på föräldrarnas uppfart på 10-15 minuter när jag har skitat ned de för mycket.

De e inte mycket såpa o vatten jag använder sen har jag bra händer för det och för mig så är det passion.

AX3L sa:
Supertramp sa:
Appropå biltvätt: tvättade bilen i OK:s GDS-hall förra veckan och där inne i hallen stod en taxichaufför (Taxi Stockholm) och dammsög bilen samtidigt som den gick på tomgång. Jag försökte förklara att han var dum i huvudet som tvättade bilen mef motorn igång men han verkade inte förstå vad jag menade trots att jag med teckenspråk pekade på avgasrören och sedan min mun. Tillslut sträckte jag mig in i bilen och vred om nyckeln! Borde kanske maila Taxi Stockholm och be den informera sina chaufförer? Detta är andra gången det inträffar (förra gången fattade chauffören dock och bad direkt om ursäkt och stängde av motorn).

Ja det tycker jag! Be dom googla kolmonoxid.

Samtidigt hos Taxi Sthlm:

- Jag hade världens sämsta dag, startmotorn pajade med tre tidsbokade kunder så jag var tvungen att städa bilen med motorn igång. Sen kommer nån stolle och stänger av motorn för mig.

;)

Det är en gåta att bilar måste vara så blanka överallt. En optimal finish hade liknat den grå som är på lyktstolpar. Reptålig liksom.

Det fanns ju en bil i rostfritt, De Lorean hette den väl, känd från filmen "Tillbaka till framtiden", men den var väl kanske mera diskbänk än lyktstolpe.
Eftersom jag inte har någon De Lorean så brukar jag spola av mina bilar på garageuppfarten med vanlig vattenslang en gång i veckan ungefär när de har gått på saltade vägar, framförallt i hjulhusen och undertill, det är jättebra, bilarna rostar knappt alls och saltet hamnar på min garageuppfart och löser upp isen där.

Mvh Ulf S.

Blev ingen tvätt i helgen..... Har varit kanon väder hela förra veckan med plus grader, sen så lördag började det snöa och 5 minus grader och söndagen var det runt 5 minus med...
Jag som var taggad på att tvätta bilen för en gångs skull..

1888 sa:
json88 sa:

Känns ju inte riktigt som en firma som betalar alla sociala avgifter på rätt sätt.
Men, våra nysvenska vänner skall väl ha något att göra dom oxå ;)

Sånna där "endast kontant"-ställen kryllar det av. Dom brukar ta 150 eller 180 för en handtvätt, men jag lämnar hellre bilen otvättad än låter någon slarva igenom min bil. Jag har sett dom arbeta. :) Men billigt är det!

Jag gillar att ha en hyfsat ren fräsch bil, vilket är en utmaning på vintern då den oftast (lite beroende på vädret) blir grisig redan efter några dagars kortare körning.

Jag har alltid en tvätthink i bagageutrymmet, och brukar varje eller åtminstone varannan vecka stanna till vid GDS-hallen (som ligget alldeles nära där jag bor) och göra en snabbtvätt. På med lite avfettning, avspoling med högtryck och en snabb omgång med svampen (ibland struntar jag i taket) + avspolning igen. Tar 15-20 minutet (brukar få betala ca 40kr för tiden i hallen).

Luthman Photography sa:
Jag tänker att lika löser lika så jag svabbar av den med diesel och spillolja då och då.
Rent praktiskt så är det ju en ypperlig behandling! Dock kan det ju lämna vissa spår på ljusa lackeringar, samt ge problem med sikten.

Supertramp sa:
Jag gillar att ha en hyfsat ren fräsch bil, vilket är en utmaning på vintern då den oftast (lite beroende på vädret) blir grisig redan efter några dagars kortare körning.

Jag har alltid en tvätthink i bagageutrymmet, och brukar varje eller åtminstone varannan vecka stanna till vid GDS-hallen (som ligget alldeles nära där jag bor) och göra en snabbtvätt. På med lite avfettning, avspoling med högtryck och en snabb omgång med svampen (ibland struntar jag i taket) + avspolning igen. Tar 15-20 minutet (brukar få betala ca 40kr för tiden i hallen).
+1
Brukar iofs inte köra avfettningen förrän dödsgruset har sopats upp på våren. Blev en snabb avspolning på gds stationen på väg hem idag. 5 minuter och 20 spänn räcker länge några ggr under vintern.

Men hur många som tvättar bilen tvättar den på riktigt?
Dvs, rejäl underspolning samt underkant dörrar o luckor.
Där det verkligen gör skillnad alltså.

Lacken klarar sej även om den blir ful, men undersidan på morderna bilar som
saknar ett lager av gammal hederlig underredsmassa ligger mer risigt till.

Folk och bilar. Jag kommer aldrig begripa det. Dessutom bor jag på grusväg, Det är inte värt det. Efter ett tag kommer man till en nivå där det inte blir skitigare. Om man inte räknar med algerna och mossan förstås. Men de behöver ju också någonstans att bo.

Man kan också se det som kapitalförstöring att inte hålla efter bilen lite. Givet att man har en bil som kan tappa värde mer än det den tappar när den går från att vara besiktad och godkänd i trafik till att inte vara det.

Edit: Sen är det jäkla opraktiskt att bli skitig själv så fort man går nära bilen också :p

Senast ändrad:
Hur är det med moderna bilar, bör man spola dem undertill? Jag brukar inte göra det, sitter en massa plastsköldar (en del filtklädda) som jag inte vill skada + att jag tänker att det kanske bara bli värre rostmässigt om det sipprar in vatten på en massa ställen?

Supertramp sa:
Hur är det med moderna bilar, bör man spola dem undertill? Jag brukar inte göra det, sitter en massa plastsköldar (en del filtklädda) som jag inte vill skada + att jag tänker att det kanske bara bli värre rostmässigt om det sipprar in vatten på en massa ställen?
Du tror inte saltvattnet från vägen letar sig in överallt under all plast då?

Alla tvättprogrammen på macken utom det billigaste brukar ha underspolning.

Lågt tryck och mycket vatten är väl standardtipset där om man ska göra det själv. Skölja men utan att trycka in det för hårt i skarvarna.

Supertramp sa:

Vatten är inte farligt, smuts som binder vatten är dåligt. Men ja, skydden under bilen och nämnda innerskärmar :) gör att det inte kommer in så mycket smuts men också att man inte kommer åt att tvätta. Tyvärr stänger det inte ute allt.

1888 sa:
Men hur många som tvättar bilen tvättar den på riktigt?
Dvs, rejäl underspolning samt underkant dörrar o luckor.
Där det verkligen gör skillnad alltså.

Lacken klarar sej även om den blir ful, men undersidan på morderna bilar som
saknar ett lager av gammal hederlig underredsmassa ligger mer risigt till.

Ja, asså...
Jag kör underspolning, tvättar trösklar, ser till att bilfan får underredsbehandling. Inte för att det är kul men för att det är för dyrt att låta bli.
Hellre bra mat och vin på bordet än en ny bil var tredje år eller hur nu folk gör.

Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Lågt tryck och mycket vatten är väl standardtipset där om man ska göra det själv. Skölja men utan att trycka in det för hårt i skarvarna.

Men vad är vinsten med att spola rent sköldarna?

Supertramp sa:
Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Det är väl snarast skarvarna mellan det är intressant att få rent. Få ur det som trängt upp där.

Eller menar du att din bil har en heltäckande plastsköld utan skarvar?

Blåste av bilen med högtryckstvätt i förrgår på infarten, körde till Isaberg idag och den blev skitigare än vad den var i förrgår. får nog blåsa av imorgon också...

Blir en del pengar om man ska tvätta av bilen i GDS-Hall tre gånger i veckan.

Rattnalle sa:
Supertramp sa:
Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Det är väl snarast skarvarna mellan det är intressant att få rent. Få ur det som trängt upp där.

Eller menar du att din bil har en heltäckande plastsköld utan skarvar?

Större delan av underredet är täckt med plastsköldar men inte hela, tex runt avgassystemet och delar av hjulupphängningen. Men det känns inte rätt att spruta vatten där tycker jag om man får fukt på ställen som annars skulle varit torra. Och de delar som är utsatta för vägsprut blir ändå inte rena av lite vatten. Däremot brukar jag borsta rent överallt med en torr borste där jag kommer när jag byter till sommat/vinterdäck.

Tjena!

Supertramp:
Det är ju just fram och bakvagn som behöver spolas rent. Speciell om man kör merca ;)
Kör man BMW är det bra att ta bromsrören.. Speciellt om man kör E60..

Tycker det är intressant med alla som gör allt för att undvika tvättrepor. Sen när jag går under deras bilar så ser det ut som fan för att dom aldrig spolar under bilen.

Jag kör automattvätt varannan vecka på vinter just för underspolningen. Så fort jag har tid så tvättar jag överredet, allt från en till fyra gånger på en vecka under vintern. Sen kör jag en lackrekond på våren och en på hösten. Bägge gångerna lägger jag på polymerlacksskydd.

Tillbaka
Topp