[OT] - hur nära soppatorsk var vi?

Bele

Aktiv medlem
Vid en cykelresa nyligen fick vi en Dacia Jogger som hyrbil. Den varnar med en symbol när bränslet börjar ta slut. Dessutom finns det en funktion som räknar ut återstående körsträcka. Vid ett tillfälle hade vi stängt av den och när vi slog på den borde vi enligt bilen inte kunna köra överhuvudtaget. Det kunde vi uppenbarligen, men vi undrar hur mycket längre? Vid tankningen fick vi i knappt 45 L, tanken ska rymma 50 L. Det var en bensinare och åtminstone tidigare hade väl tanken ett rör som stack upp i den för att förhindra att skit drogs in i bränsleledningarna. Då kunde höjden på röret avgöra hur långt man kunde köra. Hur är det på en modern bil och i synnerhet hur tillförlitliga är beräkningarna?

Vi hade kunnat rulla ner i 45 min från passet, det vara bara de 2-3 sista km som var flacka. Hade ju varit snöpligt att få soppatorsk där.

Du svarar själv på frågan. 50 - 45 = 5 liter från soppatorsk. Det låter som om "funktionen" är dåligt kalibrerad, alternativt räknar med för stor osäkerhetsmarginal.
Nåt annat du vill veta?

Hur var Jogger i sig? För priset förväntar men ju sig inget tyskt kassaskåpsbygge, men kan det vara en prisvärd bruksbil?

Du svarar själv på frågan. 50 - 45 = 5 liter från soppatorsk. Det låter som om "funktionen" är dåligt kalibrerad, alternativt räknar med för stor osäkerhetsmarginal.
Nåt annat du vill veta?

Som jag skrev i mitt inlägg så har tanken, åtminstone tidigare, normalt ett rör som sticker upp. Enligt en mek så kunde dålig precision vid kapningen minska körsträckan. Ditt resonemang bygger på att nettovolymen är densamma som bruttovolymen. Är den det?

Hur var Jogger i sig? För priset förväntar men ju sig inget tyskt kassaskåpsbygge, men kan det vara en prisvärd bruksbil?

Det finns ett antal irritationsmoment, tex så kan sidoventilationen inte justeras i sidled och den är lite plastig. Den är helt ok att köra och skulle funka som bruksbil. Hur prisvärd den är vågar jag uttala mig om. Jag vill dock varna för sätena som är extremt dåliga, läs okomfortabla. Du behöver inte köra länge innan det märks.

Är man ute på långtur så tankar man när det är 1/3 kvar. Hemma kan man ju vänta och köra på ångorna. Gammalt Jungelordspråk.

Körde en gång en VW Transporter till 0 km kvar på bränslet. När jag kört ett tag med 0 km kvar, så hoppade den upp på 40 km kvar i displayen. Ett par mil senare så stannade jag för att tanka.

när jag köper ny bil kör jag den på prov alltid ner till soffatorsk. så vet man var gränsen går sedan. vanligen är det betydligt längre än man tror.

på min nuvarande audi a2 larmar den med lampan när det går i 35 liter vilket i praktiken visat sig vara åtminstone cirka 18 mil kvar till torsk. när datorn säger noll km kvar, går det i cirka 40 liter. men i själva verket går bilen cirka tio mil till:)

tanken angiven till 42 liter, rymmer i själva verket 45.

på vintern ser jag till att ha mer bränsle kvar i tanken än på sommaren, så man kan hålla värmen om det blir ett stopp.

(ot) man kan få i mer om man aktiverar den lätt dolda avluftningsventilen vid påfyllningsröret, kan vara aktuellt om man skall köra vidare på direkten, men ändrar inte beteendet när den tanken sedan går mot tomt.

Detta borde vara något av ett rekord. Skulle testa hur långt jag kunde köra på en tank. (Dunk i bagaget för säkerhets skull.) Kom nästan nästan hem efter en tur. Jag hade ca 150 meter kvar till parkeringen när det var totalslut i tanken. 150 jäkla meter! Men jag fick reda på hur långt bilen gick på en tank i alla fall.

Detta borde vara något av ett rekord. Skulle testa hur långt jag kunde köra på en tank. (Dunk i bagaget för säkerhets skull.) Kom nästan nästan hem efter en tur. Jag hade ca 150 meter kvar till parkeringen när det var totalslut i tanken. 150 jäkla meter! Men jag fick reda på hur långt bilen gick på en tank i alla fall.
Hur mycket kunde du tanka (antar att du fyllde i dunken och sen tankade) och vad var angiven tankvolym?

Bättre att det felas åt det hållet, fick soppatorsk på min Saab när färddatorn sa att det fanns 25km kvar i tanken. Klart besvärligt på motorväg med viltstängsel...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp