Stålis: Heter hon inte Viktoria?
Här är lite valda bilder från en av mina arbetsplatser:
Vaktkuren:
Vaktkuren fanns inte från början utan den byggde IP-Only själva. Och det är inte vilken kur som helst. Fönstren står emot beskjutning med en AK-47 på en meters håll. Först när man kommit in genom den yttre grinden och blivit godkänd kan den andra öppnas. Och det går inte att smita, för det är taggtrådstak.
Ingången:
Väl igenom nålsögat kommer man fram till denna romantiska bänk framför den kamouflerade öppningen i berget. Öppningen är bara en genomgående tryckvågstunnel. Man går in ett femtiotal meter och står framför ...
Bombsäkert!:
en bombsäker dörr. Den öppnas hydrauliskt, men bara efter att lämpligt passerkort dragits i läsaren. Larmet surrar, hydraulpumpen svirrar – var det inte James Bond som skymtade där borta?
In i berget:
Inne i det allra näst heligaste, förbindelsegångarna i kontorsdelen. I själva verket är det en fyravåningsbyggnad byggd på grusbädd, fristående inuti berget. Här är det så rent att man måste ha plasttossor på.
Smårummen:
Nu går vi in i helgedomen. Mikael Philipsson håller upp den EMP-skyddade dörren till det High-Power-Microwavesäkra rummet och vi kliver in i en Faradays bur. Kablage, kraft och telefoni kommer genom elektriska filter i väggen och fibrerna går genom särskilda vågfällor. Mobilen fungerar inte här. Notera fjäderfingrarna i dörrkanten.
Fika?:
Men man behöver inte försaka det ljuva livet bara för att man befinner sig 50 meter in i ett berg. Här finns ett fullutrustat kök, med fryst mat och allt som behövs för att man ska kunna leva normalt. Ölkylen står mitt emot.
Sova?:
Efter en hård dags arbete ska det bli gott att sova. Sängar som dessa finns definitivt inte i någon annan datorhall (även om vi känner folk som gärna sover uppe på en PDP-10).
Skogstraktor:
IP-Only äger det mesta av tekniken själva. Ska man fram med en fiber över en åker har man speciell vibratortraktor till det. Finns det berg så spränger man och tar fram grävaren.
(av någon anledning så har jag inte fått testa på grävaren än, men dom skall tydligen vara väldigt roliga att köra :))
Bilderna och texterna är från den här artikeln:
http://sartryck.idg.se/Art/IP-only_1_NOK182004.html