[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Inte den mesta ansträngande dagen på jobbet igår. Om man bortser från pollen som gör allt till en pina.

IMG_9490.jpeg

Var tillåtet med starköl till lunchen i både Holland och Danmark sist jag var där och jobbade. Ölen var dessutom billigare än läsken ?
Jag hade hjälp av ett par tyskar för några år sen och de hade väldigt svårt att acceptera våra regler , ingen alkohol och inga cigaretter INNE på arbetsplatsen ,vi byggde om en butik i mall of scandinavia ?
Olika kulturer…

Var tillåtet med starköl till lunchen i både Holland och Danmark sist jag var där och jobbade. Ölen var dessutom billigare än läsken ?
Sist jag var i det landet och jobbade (annan stad iofs) så åt alla bara nån trist formbrödsmacka till lunch, så snabbt som möjligt. Men det kan ha varit en lokal variation, och var ju 20 år sen...

Sist jag var i det landet och jobbade (annan stad iofs) så åt alla bara nån trist formbrödsmacka till lunch, så snabbt som möjligt. Men det kan ha varit en lokal variation, och var ju 20 år sen...
Jag har ätit många luncher på nederländsk arbetsplats de senaste 10 åren, och kan intyga de tråkiga mackorna. Finns iofs undantag:

Jag: (glor på min chefs macka)

Min chef: ”do you want hagelschlaag (chokladströssel) for your sandwich?”

Jag: “God no”

Chef: ”Why?”

Jag: ”Because I’m not 12”

Chef:?‍♀️

Jag: ?‍♂️

Sen fick jag lite till efterrätt ändå.

Jag har ätit många luncher på nederländsk arbetsplats de senaste 10 åren, och kan intyga de tråkiga mackorna. Finns iofs undantag:

Jag: (glor på min chefs macka)

Min chef: ”do you want hagelschlaag (chokladströssel) for your sandwich?”

Jag: “God no”

Chef: ”Why?”

Jag: ”Because I’m not 12”

Chef:?‍♀️

Jag: ?‍♂️

Sen fick jag lite till efterrätt ändå.
Jag frågade idag vad dom brukar äta till lunch. Det var mycket riktigt mackor, vi har fått det i två dagar nu. Fick motfrågan och jag sa att vi normalt äter mat,
-men mackor är ju mat?
-näe, det håller jag inte med om som svensk tyckte jag. Men sa att man gör lika i Norge även fast vi annars är väldigt lika i mycket. Men i Sverige äter du oftast lagad mat till lunch och middag. Vi fick liknande puckodryck till mackorna också och godis..

Låter som det kan vara lurigt med något spikat schema, du kommer hem när det passar typ eller hur funkar det?
Mja, fullt så illa är det inte. Vi har ungefärliga avlösningsdatum, men sen får man vara beredd på att det kan skjutas några dagar hit eller dit, ibland mer.
Vad gör man i 10 dagar innan man får gå in till kaj? Svabbar däck?
Går runt på luckorna, pillar navel, kollar livbojar, typ ?
Biscaya. Förväntningarna var höga när vi skulle gå från Kanarieöarna upp till Madeira...men det var spegelblankt hela vägen. Tror det var i typ mars/april (fast typ 10 år sen)
Har lätt för att bli sjösjuk så var väl lite lättad men hade varit kul att få uppleva Biscaya "på riktigt"

Vad har du för befattning ombord?
Pluggat sjökapten?
Yes, pluggade sjökapten i Göteborg. Går som ensam 2:e ombord.

Men nu har jag varit hemma några veckor. Rastlös som man är blir det lite extraknäck den här veckan. Närmare bestämt på linfärjan Lina i Mälaren!
PXL_20230626_134711084.jpg

Eftersom min fru också jobbar hemifrån idag är jag tvungen att besudla min flugbindarhörna med jobb.

Ska tilläggas att jag sitter i det som barnen kallar "pappas rum" eller "pappas kontor" men som i själva verket är ett förråd/garderob proppfullt med grejer på knappa 5 kvm....

Bilagor

• 20231117_140003.jpg
    20231117_140003.jpg
    542 KB · Besök: 137
Veckans arbetsplats kan jag nog dock fota, iaf på lunchen när det är tomt..
Visa bilaga 666328
Det är lustigt hur större mötesrum antingen är 14 grader eller 27 grader och aldrig något emellan. Det träligaste är när det är 27 grader, man måste ha kostymen på och någon från land X fortfarande nöter på om oväsentligheter efter 45 minuter på dålig engelska eller via tolk och man skulle ha gått och pissat på rasten som man först tänkte. Folk vet inte hur bra det har det på alla båtar och nere i tunnlar :rolleyes:

Det är lustigt hur större mötesrum antingen är 14 grader eller 27 grader och aldrig något emellan. Det träligaste är när det är 27 grader, man måste ha kostymen på och någon från land X fortfarande nöter på om oväsentligheter efter 45 minuter på dålig engelska eller via tolk och man skulle ha gått och pissat på rasten som man först tänkte. Folk vet inte hur bra det har det på alla båtar och nere i tunnlar :rolleyes:
Det är inte så tokigt på kontor heller om man inte har en massa sånt där formellt fluff att förhålla sig till. Hos oss är Birkenstock vanligaste plagget och jag som brukar ha skjorta och tröja är ofta överklädd.

Temperaturen i mötesrummen däremot, den är precis som du beskriver..

Mikrofoner, öronsnäckor, ett podie längst fram.. får vibbar av domstol.. annars brukar man ju titta på varandra även i stora möteslokaler?
Det beror väl lite på vad mötet handlar om. De möten som jag åker på har en ordförande med sitt sekretariat som sitter på ett podium med mikrofoner och skärmar, vända mot delegaterna som sitter på prydliga rader vända mot podiet. Precis som på bilden. Dels behövs det en vääääldigt stort rum om t.ex. alla FN-länder ska kunna sitta vända mot varandra, dels vill man ibland signalera något. Alla är lika "viktiga och fina" -> vända mot varandra, som till exempel i säkerhetsrådet. Om ordföranden är viktig! och leder arbetet över delegationerna, som i generalförsamlingen -> podium.

Jag åker inte på FN-möten, det slipper jag som tur är.

Tillbaka
Topp