lillsmeden
Aktiv medlem
[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aningen tungtrampat men bra svänghjul när farten väl är uppeKommer ju vara kung på SSSM med den där.
32kedja?Nån som behöver nya trissor till bakväxeln?
Man skulle ju bli kung om man kommer glidandes med den där.Nån som behöver nya trissor till bakväxeln?
Yes! Spännhjul till nån pappers- eller träindustri! Gör ett 30-tal om året. Bra jobb.32kedja?
Du lär ju få kungliga benmuskler i alla fallMan skulle ju bli kung om man kommer glidandes med den där.
Spännande! Vart ska containrarna när man går in den vägen? Eller är det en alternativ rutt till Västerås pga bygget med slussen i Södertälje?Idag såhär, säger kollegans kamera.
Visa bilaga 800192
Det andra, Södertäljeslussen är stängd en vecka så då får vi några passager via Hammarby, fartyget fick en ovanlig väg på sin vanliga runda.Spännande! Vart ska containrarna när man går in den vägen? Eller är det en alternativ rutt till Västerås pga bygget med slussen i Södertälje?
Jag är inte kvar på Instagram. Men en sak jag saknar är filmer på båtar i höga vågor. Så respektingivande. Gissar du har bra koll på vad båten klarar men ibland måste det vara nervigt?I see! Kul med nya vägar.
Själva pysslar vi för stunden med någon sorts ubåtsaktivitet på hobbynivå, väst om Bornholmsgattet...
Visa bilaga 800370
Visa bilaga 800371
Jag har hört frasen "vi dök väster om England och kom upp igen tvärs Newfoundland eller nåt liknande, tror det var om några båtar som var tillverkade för att få mellan Europa och stora sjöarna, rätt små i nordatlantiska vinterstormar...I see! Kul med nya vägar.
Själva pysslar vi för stunden med någon sorts ubåtsaktivitet på hobbynivå, väst om Bornholmsgattet...
Visa bilaga 800370
Visa bilaga 800371
Gissar att bara kandidater till en Darwin Award går ut på däck?I see! Kul med nya vägar.
Visa bilaga 800370
Visa bilaga 800371
Ja man håller sig inne. Men det vaskar rent per automatik...Gissar att bara kandidater till en Darwin Award går ut på däck?
När jag seglade på en liten tanker kom vi ur nåt liknande med en del räckverk bortspolat så inte alltid bara (nästan, ändå östersjön) avfärskning av däck.Ja man håller sig inne. Men det vaskar rent per automatik...
Visa bilaga 800395
Visa bilaga 800397
Visa bilaga 800396
Visa bilaga 800398
Får lite Road to hell-vibbar."Jag trivs bäst i öppna kontorslandskap"
När jag gå igenom danvikstullkanalen med min segelbåt så visar nästan alltid GPS'n ca 50m fel i sida. Jag funderar på om det kan bero på att GPS signalen "studdsar" mot bergväggarna och blir fördröjda på något sätt.Visa bilaga 800856
[Edit: tog bilden för att dokumentera att elektroniska sjökortets fartygsposition och verklighetens inte låg samma i sida, tänkte inte på den roliga skylten!
Så kan det vara, men på fotot så har jag nästan kommit ut, har bara berg på ena sidan, på vägen in nån dag tidigare så låg positionen fel västerut innanför bron, visserligen med berg på babords sida då också, slutsatsen (inte ny, bara ännuer bekräftad) är iallafall att inte lita på satelliter i trånga lägen där några meter fel kan vara katastrofala... Inne i Hammarby sluss far positionen *verkligen* omkring.När jag gå igenom danvikstullkanalen med min segelbåt så visar nästan alltid GPS'n ca 50m fel i sida. Jag funderar på om det kan bero på att GPS signalen "studdsar" mot bergväggarna och blir fördröjda på något sätt.

Äh, rullar det så slipper du flytta dig och kan ändå täcka större ytaFrån taket till -3 , vatttenskadat arkiv som som nu har torkat och kan sättas igen.Visa bilaga 802177Visa bilaga 802178
var oxå å tittade på nästa veckas projekt, knacka/bila ner lös betong från fasad. (Pråm och bomlyft ) hoppas att slippa sjögång ala @Loftberg och @Der Kaiser
Visa bilaga 802306
Jag kan absolut ingenting om sjöfart. Jag förstår att lots uppenbarligen behövs, men varför?Börjar närma sig hemgång, men först ett par intensiva dagar nere på kontinenten.
Med lots på väg in för att lossa sten och grus i Dordrecht.
Visa bilaga 802453
Soluppgång över Amsterdam.
Visa bilaga 802451
Lastar asfalt i Amsterdam som skall återanvändas i Tyskland.
Visa bilaga 802449
Morgonstund strax nordväst om Texel, på väg mot Wilhelmshaven och flyget hemåt!
Visa bilaga 802450
Dont get me started.Jag kan absolut ingenting om sjöfart. Jag förstår att lots uppenbarligen behövs, men varför?
Med all tillgänglig teknik, datorer, gps, ekolod, osv, vilken xtra information eller funktion ger lotsen?
Jo men kom igen, ja kan ju ingenting om ämnet men är nyfiken.Dont get me started.
Edit: kommer du ihåg Marco Polo-grundstötningen?
Jag kan inte så mycket om båtar (blir dessutom sjösjuk på blanka havet) men jag misstänker att det är rätt komplext med båtar, hamnar och väder. Det mesta kan hända (och händer). Och att en eventuell miss i programvaran kan bli väldigt kostsam (i både pengar och liv).Jo men kom igen, ja kan ju ingenting om ämnet men är nyfiken.
Uppenbarligen behövs dom ju, annars skulle dom inte användas/kosta pengar.
Är tekniken för dålig?
Är vatten, strömningar, vind osv för komplicerat för ett halv-automatiserat system?
Är det smidigast/billigast att ha en kunnig människa som hoppar mellan båtarna utan att någon behöver installera vare sig hård eller mjukvara?
Redarna och en del myndigheter skulle hellre ha en el-pryl för en miljard än en lots för en miljon.Jo men kom igen, ja kan ju ingenting om ämnet men är nyfiken.
Uppenbarligen behövs dom ju, annars skulle dom inte användas/kosta pengar.
Är tekniken för dålig?
Är vatten, strömningar, vind osv för komplicerat för ett halv-automatiserat system?
Är det smidigast/billigast att ha en kunnig människa som hoppar mellan båtarna utan att någon behöver installera vare sig hård eller mjukvara?
Nu snackar vi förklaring,Redarna och en del myndigheter skulle hellre ha en el-pryl för en miljard än en lots för en miljon.
Men ja, tekniken är för dålig och människorna för dumma.
Marco Polos nav-utrustning hade tappat satelliterna och gått över på död räkning flera dagar innan grundstötningen och ingen hade märkt nåt, dödräkningen hade "driftat" flera sjömil så de ombord trodde de gick öster om Hanö när de gick i sundet väster om.
Att manövrera ett fartyg är inte alls som att köra bil, närmast att jämföra skulle kunna vara att backa en buss, på is,utan bromsar. Och i skärgården som mellan koner om konerna vara av betong och bussen ofta kostade några miljarder. Förutom risken för liv o lem (en färja 500-2000 pers, ett kryssningsfartyg 2000-5000 pers ombord) och miljö (Marco polo släppte ut ca 60 ton/m3, en full kusttanker kan ha 15.000 ton ombord, och östersjömax-tanker kanske 100.000).
Lägg till att Putins lakejer stör ut satellit-postioneringen runt Östersjön "hela tiden" nu. Vissa kryssningsfartyg ställde in sina anlöp i baltländerna i somras pga de var för osäkra på navutrustningen.
Om man står på båt i kran, är det sele eller flytväst som har företräde:)Jag slapp iallafall köra på maskinen på pråmen, det var lite spännande där ett tag med glidande slipers.
Bara bilder från förmiddagen när det var ljust och fint , det bättrade på sig med regn å blåst efter lunch
Blir nog jobb därute nästa vecka oxå , fasaden är i sämre skick än de trodde och kåken ska inte rivas förrän 2032(kanske)
Visa bilaga 803407Visa bilaga 803406Visa bilaga 803408Visa bilaga 803409Visa bilaga 803410Visa bilaga 803411Visa bilaga 803412
Har inte sele men flytväst , om man mot förmodan skulle ha oturen tippa i plurret vill jag inte sitta fast i ett flera ton tungt sänke , annars förstås om man står så att man riskerar att bli påkörd eller liknande så brukar jag ha sele.Om man står på båt i kran, är det sele eller flytväst som har företräde:)