[OT] Hur ska jag förgifta mina husdjur?

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
På grundfrågan. Gör "fest" ute nån gång ibland. Oemotståndligt med gott och lika mycket fällor. Däremellan inget lockande alls. Har du kompost ute bör du undersöka om den är full med möss, jag grävde ut min i plast så som den stod och den var full med möss. Varmt och mycket mat....
På Arsozaths problem undrar jag om man inte kan göra en jätteenkel voljär. Tänker mig nät trädda med spännband där spännena fortfarande är tillgängliga för skarvning, spänning eller justering.

grautr sa:

Riktigt bra förslag. Har tidigare funderat på gäss, men efter att ha hört historier från mitten av 80-talet när min mor och far hade gäss, där det till slut gick så långt i sitt vaktande att de inte släppte in min far i huset så blev det slakt av hela högen. Men en gås kulle nog funka fint :)

Hasse#7 sa:
På Arsozaths problem undrar jag om man inte kan göra en jätteenkel voljär. Tänker mig nät trädda med spännband där spännena fortfarande är tillgängliga för skarvning, spänning eller justering.

Blir en ganska stor voljär...
flygbild.jpg

Arsozath sa:
grautr sa:

Riktigt bra förslag. Har tidigare funderat på gäss, men efter att ha hört historier från mitten av 80-talet när min mor och far hade gäss, där det till slut gick så långt i sitt vaktande att de inte släppte in min far i huset så blev det slakt av hela högen. Men en gås kulle nog funka fint :)

Hasse#7 sa:

Blir en ganska stor voljär...

Haha, ja och inte billig. Tänkte mig mer en flyttbar yta för fredat frigående.

Vippfällorna får inte användas med vatten, än mindre med glykol, och ska vittjas två gånger dagligen...om man ska lyssna på Naturvårdsverket.
Med det sagt så har glykol eller spolarvätska funktioner som att sänka ytspänningen, hindrar att vattnet fryser vintertid, samt fungerar som konserveringsmedel så det luktar mindre ifall man vittjar för sällan...

Hade en grå katt som en fågel släppte ner på tomten en gång, den va den besta pex-predatorn nånsin, fångade mössen, käkadebupp benen, la dem i en ring o lekte, sen när dom mästan va döda käkade ion upp dem, en redig charmör, men det löste problemen,utomhuskatt, så det blir ju som vallgraven med pirajorna fast lite fredligare, är själv alergisk mot pälsdjur, och de va inga problem, katt är det bästa.

Arsozath sa:
Och till sist så kapar jag tråden. Någon som har koll på hur jag kan hålla rovfåglar borta från gården. Blev av med en höna till igår. Hatar att hålla dom instängda, men vill inte bli av med dom heller. Som naturvän vill jag inte ha ihjäl rovfåglarna, men önskar finna något för att avskräcka dem från att ta hönsen.
Jag hade en fågelskrämma som rörde sig (gjord av ballonger) och det funkade mycket bra. Finns också att köpa som tex den här Scarey Man: https://birdbusters.eu/product/bird-and-animal-scarer-scarey-man/ Men göra en fågelskrämmare själv är ju mycket roligare, framförallt om man vill också skrämma bort barn: https://www.dumpert.nl/mediabase/7180329/80208788/de_rijdende_vogelverschrikker.html

Senast ändrad:
ForesterGuy sa:
Vippfällorna får inte användas med vatten, än mindre med glykol, och ska vittjas två gånger dagligen...om man ska lyssna på Naturvårdsverket.
Med det sagt så har glykol eller spolarvätska funktioner som att sänka ytspänningen, hindrar att vattnet fryser vintertid, samt fungerar som konserveringsmedel så det luktar mindre ifall man vittjar för sällan...
Du brukar väl aldrig bry dig i vad Naturvårdsverket säger?

Sätt upp en varningskylt så har du ryggen fri säger jag.

ooms sa:
ForesterGuy sa:

jonte987 sa:
Sätt upp en varningskylt så har du ryggen fri säger jag.

ooms sa:
ForesterGuy sa:
Men mycket jobb med att lära mössen att läsa. När mössen till slut är läskunniga så behövs bara en skylt för påbjudna och förbjudna områden.

ooms sa:
ForesterGuy sa:

Nä, precis. ?
Fast de flesta mössen avlivar jag med gräsklipparen, eller genom att stampa ihjäl dem. Det är förmodligen förbjudet att köra över dem med emtb...

Arsozath sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Arsozath sa:
Och till sist så kapar jag tråden. Någon som har koll på hur jag kan hålla rovfåglar borta från gården. Blev av med en höna till igår. Hatar att hålla dom instängda, men vill inte bli av med dom heller. Som naturvän vill jag inte ha ihjäl rovfåglarna, men önskar finna något för att avskräcka dem från att ta hönsen. Hade jag kunnat hade jag fångat och skickat den till Hep. De funkar säkert på små gnagare också.
Du vill alltså ha hönsen fritt gående på tomten/gården? Annars brukar ju ett knep vara att spänna linor över hönsgården där man hänger upp alu-folie, pajformar i alu, etc, som fladdrar i vinden och blänker. Det brukar hålla rovfåglar borta, eller gör det iaf avsevärt svårare för dem att gå ner och slå en höna.

Vi har tränat hunden på att hålla undan skator från trädgården. Men då lär du ju ha en hund som är stor nog att skrämma rovfåglarna och som dessutom kan gå ute hela dagarna. Det kanske är ett större problem än att nån höna försvinner.

Vi har en hund som är hyffsat duktig på att hålla koll. Men gården delas av av ladugården samt påhängd ankhus/hönshus/vedbod, totalt 60m. Och hunden följer oftast med ut i skogen så det finns luckor i det skyddet.
Fast skatorna har jag inget emot. Vi har bara ett par med ett bo i ett träd i trädgården. Skator varnar ju också för rovfåglar och det kan hönorna lära sig. Även detta är dock på fel sida.

Jo, alltså jag tänkte mer att det borde gå att träna en hund på valfri fågel. Som exempel har vår tränats på skator då de jävlas med mitt grönsaksland.

Nä, det är väl där man kastar snus?

Odjursmisären verkar samlas i Vallentuna enligt den här tråden. Det är rätt nära mellan mina möss och fotografens rovfåglar, så med lite tur kanske bådas problem kan lösas.

Där har vi svaret, kasta snus i ängården var för att hålla mössen borta, då kan den tråden stängas.

Vi hade möss som kröp i väggar och bajsade inomhus i ett torp. Jag hittade boet på vinden. Efter att ha städat vinden så den var fri från bobyggarmaterial så har vi även sluppit mössen, torpet har nog inte mycket isolering i väggarna att bygga av. Kanske bara tur/sammanträffande, men skönt att slippa mössen giftfritt.
För oss var det aldrig aktuellt att använda gift då vi tidigare hade en Norfolkterrier, som är riktiga råttfångare. (vi ville inte att hon skulle fånga gnagare oavsett)

Som sagts tidigare är utekatt ett alternativ. Mindre skötsel också.

Vi hade en i många år, tog mängder med möss. Bodde i ett uthus men fick mat och kel av oss. Jag var allergisk men vade aldrig några problem eftersom katten aldrig var inne.

Hep sa:
Äldsta sonen är snart fem. När är det ok att beväpna dem?

Enligt Luthman är du väldigt sent ute.

Luthman Photography sa:
Jag vet inte vad min 1,5åring äter. Hon får en pilbåge och eldstål sen släpper jag ut henne i skogen. Hon brukar komma hem mätt iaf.

-

Själva musproblemet vet jag inte riktigt vad man ska göra åt. Här hemma är det honkatten som jagar möss och hankatten som sitter och väntar på henne, stjäl mössen och äter upp dem. Om han inte är där tar hon in dem och släpper dem. Senast försökte hon åtminstone dränka musen i hundarnas vattenskål men det misslyckades såklart.

2019-01-0310_16_27.png

Vi kör en såndär ultraljudskrämmare i sommarstugan.
Inga möss på tre år.

Värt att testa.
OBS, funkar tyvärr inte på grävlingar..

jerkan sa:
Vi kör en såndär ultraljudskrämmare i sommarstugan.
Inga möss på tre år.

Värt att testa.
OBS, funkar tyvärr inte på grävlingar..

Dom där jävla grejerna funkar rätt bra på mig med. Vet inte om det är sommar eller vinterläget jag hör. Usch.

”Dom där jävla grejerna funkar rätt bra på mig med. Vet inte om det är sommar eller vinterläget jag hör. Usch”.
Tänk sommar och att det låter liiite som syrsor...

simson sa:
”Dom där jävla grejerna funkar rätt bra på mig med. Vet inte om det är sommar eller vinterläget jag hör. Usch”.
Tänk sommar och att det låter liiite som syrsor...

"En ljudinspelning som satts i samband med misstänkta ljudattacker mot amerikanska diplomater i Kubas huvudstad Havanna kommer sannolikt från syrsor och inte från något ljudvapen. Det menar två forskare som jämfört de båda."

Grannen kom och berättade att det tagit sig in möss genom plastavloppsrören i köket. Våra kök är mot varandra med en vägg mellan, och delar samma rör vidare i huset. Så risken finns att dom gnager sig vidare in hos mig.

• Eventuella förebyggande åtgärder för att hindra dom små krabaterna?

• Hur ser årets råd och rön ut för musgift om ifall dom skulle ta sig in?

(har ingen möjlighet till katt just nu)

Jag är orolig att det luktar om man har ihjäl dem med gift. Mitt garage luktar inte hallon.

Biltemas fälla med en bit hasselnöt fungerar bra men har inga förslag kring rören.

Tja !
Morsan hade problem med möss i sommarstugan och hon köpte nån sorts ultraljudssändare för typ tio år sen och vi har inte sett möss inne sen dess , vet ej om det finns att köpa längre eller vad de heter .
Mange
Grannen hade en för att skrämma rådjur i trädgården, problemet var att jag hörde skiten alldeles utmärkt.

Jag slarvade med förvaringen av fågelmaten i garaget en sommar, och till hösten/vintern hade jag bjudit in varenda mus i grannskapet. Åkte till bygghandeln för att köpa på mig många fler fällor, men gjorde misstaget att ta med mig barnen.
”Pappa! Ska du döda mössen?”
”Nej, då! Ska bara hålla fast dem lite så släpper jag ut dem sen...”
Självklart gick det en demovideo på en sån dyr Ul-störare som barnen tyckte var en mycket bättre idé, så en sån blev det. Jag var skeptisk.
Jag har inte haft en mus inne sedan jag stoppade den i vägguttaget. Jag hör den inte heller, men så är jag lite lomhörd också. (Tänker iofs inte slarva med fågelmaten igen för att verkligen testa).

Vilka sändare är bra då? Julas sorkskrämmare är dålig kvalitet och hörs hur mycket som helst. Grannen hör inte så det försvinner väl mellan 50 och 75 nån gång

Provat det mesta när det gäller fällor och ultraljudsskrämma. Det enda som funkat för mig är glykolhink. Med det är alltså inte tillåtet längre?

Tillbaka
Topp