[OT] Hur späda kaustiksoda?

Octagon

Aktiv medlem
Jag ska slå kaustiksoda i köksavloppet. Har kört rensband så nu rinner det någorlunda, men jag vill få bort allt skit och jag har inte lust att köpa en högtryckstvätt med avloppstillsats. Kaustiksodan är inköpt (Biltema), men jag är osäker på hur den ska spädas? Det är ett salt ("pulver") som först ska röras ut i vatten, men förpackningen anger inte vilka proportioner som behövs. Någon som vet?

Jag brukar hälla i lite pulver, som det är, och sedan på med varmvatten, med betoning på lite, pulver och vatten, annars kan man få en otrevlig liten gejser.

Kaustiksoda eller även kallat natriumhydroxid (NaOH) är mycket vatten lösligt. När det löser sig vatten utvecklas värme, så pass mycket värme att vattnet lätt kan börja koka. Var därför lite försiktig. Jag använder ca 1-2 dl natriumhydroxid. Skölja ner det i avloppet (vattenlåset). Väl nere i avloppet brukar jag hälla på lite hett vatten. Då hörs ett mullrande ljud eftersom lösningen börjar koka. Låt det sedan stå 20 min eller längre fyllupp diskhon med vatten och töm ut. Lätt, smidigt och enkelt!

Vill bara varna för att kaustiksoda är DET mest elaka du kan få i ögonen. Svavelsyra och salpetersyra är som saltvatten i motsvarighet med natriumhydroxid. Många har förlorat synen på grund av natriumhydroxid. Så iakttag en viss försiktighet.

/Pelle

Senast redigerad av en moderator:
Är det inte kaustiksoda som bara skapar problem i längden genom att det bildar stenhårda avlagringar på insidan av rören?

Ja, att hälla vatten på pulvret är farligt. Gejser vill man inte ha.
Säkerhetsmässigt skall man göra tvärt om, dvs blanda ner pulvret i ett vattenbad. Då ökar man koncentrationen successivt istället för att börja med maxkoncentration (en droppe vatten på ett berg av pulver) och späda.

Lös först upp pulvret i kallt vatten i en glas-/plåtburk innan det appliceras.
Detta förhindrar att:
1) pulvret brinner i hop till en "betong"-klump.
2) det börjar spruta kustiksodalösning ur avloppet.

Akta ögonen. Skölj avloppet ordentligt. Tvätta händerna noga. Håll barn,kvinnor och kritter på avstånd.

Jag vill bara upprepa varningarna för att få kaustiksoda i ögonen. Den är ond.
Syrastänk fräter "bara" hål på ditt öga, och om du har tur och det är tillräckligt små stänk läker det hyfsat bra. Starka baser däremot gör även ögat grumligt, vilket är betydligt värre för synen. Dessutom fortsätter basen att skada ögat betydligt längre än en syra gör.

/s-o -- skyddsglasögon må se mesigt ut, men det gör nytta.

Ögon är jättebra att ha, akta dem. skruva upp vattenlåset och rensa manuellt istället. Skiter det sig och du blir tvungen att ta in en rörpulare så blir inte de särskilt glada om det står lut i rören. Dessutom är det inte så bra för packningarna med lut och vattenskador kan bli rätt dyra de med.

Har för mig att när det väl har legat och verkat i avloppet ett tag, ska man spola rikligt med kallt vatten för att förhindra att kaustiksodan stelnar i rören.

Tillbaka
Topp