[OT] Husvagn

Boromir

Aktiv medlem
[OT] Husvagn
OT men tror att det finns erfarenheter här som jag själv inte har.
Vi ska bygga fritidshus i en annan del av landet (50 mil bort). Behov finns att då och då kunna vara på plats någon dag under byggtiden (kanske med kort varsel), därför funderar jag på att köpa en husvag att ställa på tomten under byggtiden, men jag har ingen som helst aning vad man ska ha och vad man ska akta sig för mm.
4 pers ska få plats varav 2 barn (6+10 år). vi kommer att sälja husvagnen när huset börjar bli klart.
Jag har BE kort och bil som får dra en ganska stor vagn.

Budget: oklart.

[OT] Husvagn
Låter som en bra plan.
Allt hänger på budget, tillgänglighet och vad just den vagn du tänk har varit med om. Även antalet minusgrader som ni ska utsätta den för kan vara nåt att tänka på.

[OT] Husvagn
Köp någon gammal som inte är rutten (kolla allt synligt trä och lukta, lukta, lukta) så kommer du kunna sälja igen utan större förlust. Köp och sälj helst i rätt årstider (alltså köp inte nu innan säsongen). Vi är nöjda med en ca 25 år gammal Polar 455 för en familj med två mellanstora och ett mindre barn.

[OT] Husvagn
Budgeten är svår att bestämma, ju billigare husvagn desto mer över att bygga för, men för 100 000 verkar man kunna få en vagn från den här sidan millenieskiftet.
Har sett några som har bord i mitten och sängar i vardera ände som inte behöver bäddas om varje dag, det känns lockande. Verkar som många av dessa går under "barnkammarvagn" stämmer det?

Vi har tänkt ställa den i Bohuslän så kyla/isolering är väl inte det största bekymret.
Är det något annat man ska kolla efter, hur vanligt är det att dom är fuktskadade/läcker in?

[OT] Husvagn
Ska ni ha den till mer än att sova så är planlösningen du nämner en bra lösning men även andra lösningar går utmärkt att leva med. Speciellt om vagnen är ett medel att nå ett mål, dvs ett sätt att färdigställa stugan. Nackdelen kan vara att sittgruppen ofta är trängre.
Fukt ska man kolla.
För 100.000 bör ni hitta nåt.

[OT] Husvagn
Märken då, har ju som sagt ingen erfarenhet och vet inte om det är skillnad på olika märken, är det som med bilmärken? I sånt är fall så skulle ju motsvarighet till Skoda vara något.
Knaus. Hobby, Adria, Polar, Weinsberg, Kabe, Sävsjö, Solifer Mfl. Enl priser och bilder på blocket ser jag ingen större skillnad.

[OT] Husvagn
Ni kan ju även satsa på en något mindre husvagn med ett stort förtält. Som kan vara uppslaget permanent, med bord/stolar odyl.

[OT] Husvagn
Jag har för mig att det är olagligt att ”campa” på tomt utan fast bebyggelse. Oklart vad som gäller om ett hus är under konstruktion.

[OT] Husvagn
Det blir ju bara ett problem om det kommer klagomål.

Och permanent uppställd blir den ju bara om den står på samma ställe länge, man får väl flytta runt den lite på tomten.

Senast ändrad:
[OT] Husvagn
Märken är mindre noga, speciellt på äldre vagnar. Skicket på den individuella vagnen är mycket viktigare.
När det är dags att sälja så kan ett etablerat märke vara lättare att få sålt. Tex nån av de du räknar upp.
Vissa märken kan också ha vissa generationer/år med mer fel. Men det brukar man få nys om via Google.

Senast ändrad:
[OT] Husvagn
Personligen gillar jag det som brukar kallas barnkammarvagn. De har oftast en dubbelsäng + våningssäng och en sittgrupp. Vi har en Knaus 550 FSK som funkar utmärkt, ett alternativ med annan layout är Hobby 560 UL.

Skulle jag inte rulla omkirng hade det blivit en större variant, tex Hobby 650 KFU.

Det finns mycket att välja på, hoppas att det var något tips iaf.

[OT] Husvagn
Eftersom vi ska bygga nytt så tänker/hoppas jag att det räcker att markera en ruta (typ 5*10m) på situationsplanen till bygglovet och skriva "tillfällig uppställningsplats husvagn" så är den saken ur världen.

Tillbaka
Topp