OT: identifiera brunnen resistor

Jim.E

Aktiv medlem
Hej. Behöver hjälp att identifiera vilket motstånd denna resistor ligger på. Jag själv får det till 110K OHM men tycker det är lite svårt att tyda färgerna samt att om jag googlar på 110K OHM resistor så är första ringen brun.

jag får min aktuella resistor till Svart-brun-brun-gul-röd

tack på förhand för
Input

Bilagor

• 00106A99-5FC5-4522-8770-D5B91BA54D11.png
    00106A99-5FC5-4522-8770-D5B91BA54D11.png
    375.6 KB · Besök: 152
  • 3D176E30-6024-4E8B-997A-6E00F01FE921.jpeg
    3D176E30-6024-4E8B-997A-6E00F01FE921.jpeg
    907.9 KB · Besök: 137
Hej. Behöver hjälp att identifiera vilket motstånd denna resistor ligger på. Jag själv får det till 110K OHM men tycker det är lite svårt att tyda färgerna samt att om jag googlar på 110K OHM resistor så är första ringen brun.

tack på förhand för
Input
Vad får det till för färger? Jag har lite svårt att se det på bilderna. Tala om färgerna så kan vi nog tolka värdet. Beroende var den sitter kan man ofta lista ut vad det bör vara för värde. Jag tycker att den ser ut som guld den du kallar brun, men bilder och färger...

tack på förhand för
Input
Vad får det till för färger? Jag har lite svårt att se det på bilderna. Tala om färgerna så kan vi nog tolka värdet. Beroende var den sitter kan man ofta lista ut vad det bör vara för värde

Är den sönder då? Var i kretsen sitter den? Vad är trolig dödsorsak (ser inte ut att ha varit långvarigt överbelastad) - är det 110k så krävs rätt hög spänning för att överhetta motstånd. Är det överslag? Åskskada?

Tar en ny bild när jag kommer hem. Den är till en laddare för massagepistol och resistorn sitter nära inkommande 230V. Den brann direkt av någon anledning. Första laddningen. Utspänning är 16.8V, 1A

Bättre bild än så får jag inte till. Enligt färgschemat så tycker jag bara ring 2,3 kan vara brun, alternativt orange vilket då borde bli 330K OHM.
Men som sagts tidigare, mycket märkligt att första ringen är svart

Bilagor

• B4BF01AE-5481-491E-A491-AADA7A3C35FF.jpeg
    B4BF01AE-5481-491E-A491-AADA7A3C35FF.jpeg
    130.2 KB · Besök: 121
Bättre bild än så får jag inte till. Enligt färgschemat så tycker jag bara ring 2,3 kan vara brun, alternativt orange vilket då borde bli 330K OHM.
Men som sagts tidigare, mycket märkligt att första ringen är svart
Jag tror mig veta vad det är.

Sitter den innan likritarbryggan innan primärkondensatorn är det en fusible resistor eller furistor. De brukar ibland ha en svart första ring.

Det är ett lågohms motstånd med en säkring i serie som skall gå sönder vid kortis och i normalfallet hålla ner inrush current till en godtagbar nivå.

Där satt den

Bilagor

• E826D03D-1775-4A56-AD22-D3E33E88E556.jpeg
    E826D03D-1775-4A56-AD22-D3E33E88E556.jpeg
    309.4 KB · Besök: 102
  • 77B99C7B-BC6C-4074-BE3E-9FE14720913B.jpeg
    77B99C7B-BC6C-4074-BE3E-9FE14720913B.jpeg
    233.8 KB · Besök: 77
Jag stärks i min uppfattning i att jag troligen har rätt. Är man lite modig kan man tillfälligt ersätta den med en 60w glödlampa. Lyser den konstant är det kortis i primärkretsen - koppla bort omedelbart och kolla likriktardioderna, primärkondensatorn eller fysiska kortslutningar som lödbryggor eller kontakt mot chassie/liknande. Bygla INTE bort komponenten och koppla in nätspänning utan att ha hörselskydd på dig.... för är det kortis så smäller det

Jag stärks i min uppfattning i att jag troligen har rätt. Är man lite modig kan man tillfälligt ersätta den med en 60w glödlampa. Lyser den konstant är det kortis i primärkretsen - koppla bort omedelbart och kolla likriktardioderna, primärkondensatorn eller fysiska kortslutningar som lödbryggor eller kontakt mot chassie/liknande. Bygla INTE bort komponenten och koppla in nätspänning utan att ha hörselskydd på dig.... för är det kortis så smäller det
Det finns inga nya sådana att få tag på?

NFR25 har jag använt någon gång. Inte säkert att det är det du har, men de finns att köpa och borde ha någon modell som passar din applikation. Orkar inte leta reda på exakt vilken modell som passar din pryl, men som sagt - du har troligen en kortslutning i primärkretsen. Hitta den först.

Tillbaka
Topp