[OT] Identifiera skruvgängan - hjälp!

Tjena!

Vänta nu.. Geologen har ett problem, ställer en fråga på HR, får olika svar, klankar bara ner på något enstaka, får en lösning och allt fungerar.. Allt detta på mindre än en sida.. Vem driver med mig???

geologen sa:
Fan, det löste sig. Det var 1/4" insex, och en sån har jag. Vad ska jag nu klaga på? :P

Men var det etiskt riktigt? Var skruven kanske gjord av barn på illegalt nattskift? Uppfyller vinschen normerna och är båten godkänd av sjöfartsverket och Lloyds?

Aldri får man va riktigt gla...

Det saknas en del till. Skruven kan just nu inte skruvas åt hårt, för då låser den fast det övre skalet som ska rotera. Det ska finnas en sorts "skål" med glidlager som skruven ska sitta i. Jag ska se om jag kan lyckas göra nåt hemmasnickrat, men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på.

Här är en demontering/montering av en vinsch från samma tillverkare, bara lite större storlek. Men principen är samma. Den puckliknande delen som skruven går genom är vad jag saknar.

marr sa:
Kullagergrossisten brukar annars vara väldigt snabb. Men hinner såklart inte till idag :p

I Göteborg är det väl bara att knata in i repan på SKF och be om ett varuprov? Någon uppsida måste det ju finnas med att bo på västkusten.

Senast ändrad:
Kanske det. Nu är jag 14 mil därifrån, så det är för sent för den här gången. Får nog hitta en annan lösning. Nästa semesteromgång för mig är i början av augusti.

Nä, men jag är rädd att den bygger lite för mycket i höjdled. Skruvskallen är redan rejält hög, och 4 mm till uppåt (har 1 mm bricka nu, lagret är 5 mm högt) kan nog innebära att vinschhandtaget inte kommer ner ordentligt. Jag ska mäta när jag kommer ner till båten sen. Just nu är det ösregn, så jag känner mig inte så sugen på att sitta och meka i sittbrunnen.

geologen sa:
Nä, men jag är rädd att den bygger lite för mycket i höjdled. Skruvskallen är redan rejält hög, och 4 mm till uppåt (har 1 mm bricka nu, lagret är 5 mm högt) kan nog innebära att vinschhandtaget inte kommer ner ordentligt. Jag ska mäta när jag kommer ner till båten sen. Just nu är det ösregn, så jag känner mig inte så sugen på att sitta och meka i sittbrunnen.

Ahhaa..

Knepigt då.

Tillbaka
Topp