[OT] Identifiera skruvgängan - hjälp!

geologen

Aktiv medlem
Jag har en skruv som jag skulle behöva en mutter till, men jag lyckas inte identifiera gängan.
Mått mätta med skjutmått. Ursäkta mina påhittade termer, men jag tycker att den korrekta terminologin är tvetydig.

Spetsdiameter: ~6.0 mm
Spårdiameter: ~4.5 mm
Gängstigning: ~1.35 mm

Jag har även en annan grej jag behöver hitta en skruv till, men den är svårare att mäta upp eftersom den saknade skruven ska skruvas i ett gängat hål. Kommer inte åt att mäta bra. Men lite höftat är spetsdiametern 6.2 mm, spårdiametern en dryg millimeter större, kanske 7.3 mm, och gängstigningen ca 1.4-1.6 mm.

Med en gängtolk är det enkelt att hitta rätt.

Kostar 50 kr på Biltema, fast ännu billigare är det ju att pröva den på plats :-)

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangtolkar-2-st-2000016879/

2000016879

Men måtten har jag ju redan. Det kniviga är att hitta ett formellt namn på skruven och få tag i en passande mutter.

Den andra, där jag saknar skruven, lär en sån gängtolk inte funka. Den kommer inte ner i hålet...

5/16" 18 tpi är rätt nära måtten jag har för skruvhålet, nu när jag letar lite mer och mäter bättre. Inte mitt i prick, men tillräckligt nära för att det möjligen skulle kunna vara rätt.

mikipedia_ sa:
Ta med skruv å mutter till en järnhandel och säga att du vill ha nått som passar?

Jag har tagit med till skruvbutik och de hade ingen aning. Vanliga järnhandlare (här) har bara metriska skruvar i absolut standardstorlekar: hopplöst att hitta nåt vettigt där, tyvärr.

geologen sa:
Rostfritt? Det är måtten jag är ute efter. Inte materialet.

Men du måste väl ha rostfritt eller något annat tåligt om det är till båten? Om inte annat minskas ju utbudet samtidigt som det kanske är lättare att lista ut vad du behöver om det är specifikt för marint bruk i en viss båttyp. Tyvärr vet jag inte vad du skall ha.

Båten (som är svensk) har inget med saken att göra (det är inga originalvinschar på den), och naturligtvis ska jag använda nåt som tål marina miljöer om jag hittar en skruv som passar. Just nu handlar det om att identifiera gängan, inget annat. Barlow-vinschar är från Australien. Jag har letat i timmar efter nån skiss eller text som talar om vilken skruv det är, men inte hittat nåt.

Rorkultsförlängaren löser jag nog på annat sätt. Jag ska borra ur skruven det handlar om, och ersätta med en M6. Så är det bekymret över. :)

Är det inte bara att byta till en metrisk skruv med passande mutter? Har skruven knasiga dimensioner så kan du nog låta varva en hos en mekanisk verkstad.

geologen sa:
Båten (som är svensk) har inget med saken att göra (det är inga originalvinschar på den), och naturligtvis ska jag använda nåt som tål marina miljöer om jag hittar en skruv som passar. Just nu handlar det om att identifiera gängan, inget annat. Barlow-vinschar är från Australien. Jag har letat i timmar efter nån skiss eller text som talar om vilken skruv det är, men inte hittat nåt.

Rorkultsförlängaren löser jag nog på annat sätt. Jag ska borra ur skruven det handlar om, och ersätta med en M6. Så är det bekymret över. :)

Den enda gängan/skruven jag kan komma på som är ungefär 6 mm och har grövre stigning än en vanlig M6 är 1/4" UNC. Jag vet dock inte när Australien gick över till metriska systemet, men 1/4" UNC är vad jag hade provat först.

Är det skruven som sitter i hålet för winschhandtaget? Kan du inte ta loss skruven från den andra winschen och ta med till hjertmans, Benns eller någon som säljer Lewmar eller Harken winschar? Barlow finns inte i Sverige så vitt jag vet.

Barlow finns väl inte alls längre? Tror det är lite halvknepigt med reservdelar till dem.
Jag plusettar förslaget att låna skruven från den andra winschen, som jag förmodar finns, för att mäta på.

Skulle det få plats med en M7-skruv i hålet? I så fall kan du köra en M7-gängtapp och ett 6mm-borr och sen gänga om. Då är problemet permanent löst.

Fredrik S sa:
Den enda gängan/skruven jag kan komma på som är ungefär 6 mm och har grövre stigning än en vanlig M6 är 1/4" UNC. Jag vet dock inte när Australien gick över till metriska systemet, men 1/4" UNC är vad jag hade provat först.

Har testat det, men det var fel!
Men den skruven kan vi lägga till handlingarna, för jag borrar ur den och sätter i en M6 i stället. :)

Det är skruv till vinschen som är kvar att lösa.

Läderlappen sa:
Är det skruven som sitter i hålet för winschhandtaget? Kan du inte ta loss skruven från den andra winschen och ta med till hjertmans, Benns eller någon som säljer Lewmar eller Harken winschar? Barlow finns inte i Sverige så vitt jag vet.

Ja, det är den skruven. Båten har två vinschar monterade, båda av en större modell Lewmar. Den här vinschen följde med båten löst, i en påse och är alltså "udda".

Konvalj sa:
Skulle det få plats med en M7-skruv i hålet? I så fall kan du köra en M7-gängtapp och ett 6mm-borr och sen gänga om. Då är problemet permanent löst.

M7 är udda nog bara det. Visst skulle det gå att borra upp och gänga om, men det är för stor affär. Hittar jag ingen skruv som passar får vinschen ligga oanvänd. Den är inte jätteviktig. Hade tänkt ha den på rufftaket för att kunna spänna upp linorna på babordssidan av masten lite hårdare än handkraft klarar (cunningham och revlina, plus ett spinnakerfall som inte används eftersom vi inte har några undanvindssegel). De andra vinscharna sitter på styrbord på rufftaket (storfall, bomuthal och kick), och på styrbordssidan vid sittbrunnen för att skota den självslående focken.

Hittar du ingen hos en handlare så finns det rostfria skruvar här:http://www.britishnutsandbolts.se/rostfri-ganga-unified-grov-c-104_111_122.html
Dock i A2 kvalité

M-storlek är det inte. Det finns inget som är ens i närheten.

Fan vet vad det kan vara, även om 5/16-18 verkar närmast. Bara det faktum att man använder tumstorlek är illa nog. Jag kan förstå det i USA, men inte i resten av världen. Barlow är från Australien.

om du tar tolken som jomper länka till o slipar ner bakkant på potenciella blad bör du ju kunna komma in i hålet o känna om de e rätt gänga tips e väl o först skriva ner eller fota tolkarna så du vet vilken gänga som e vilken innan du slipar ner dom o slipar bort instansningen ;)

Det finns ju lite att välja på :-)
Whitworth är nog rätt vanligt i gamla marina grunkor, men visst förekommer UN oxå.
Fast de brukar ju passa ihop.

Tack för tipset om Regale! Var vägen om i dag och de hade rätt gänga, dessutom i passande längd och i syrafast och med insexskalle! Perfekt! Köpte två så jag har reserv om jag tappar en i sjön...

Det var 5/16", som jag misstänkte.

Senast ändrad:
geologen sa:
Tack för tipset om Regale! Var vägen om i dag och de hade rätt gänga, dessutom i passande längd och i syrafast och med insexskalle! Perfekt! Köpte två så jag har reserv om jag tappar en i sjön...

Det var 5/16", som jag misstänkte.

Bra att det löste sig. För övrigt är det en rekordkort tråd för att komma från dig.

Tillbaka
Topp