[OT] Identitetsstöld och bitterhet

blitz

Aktiv medlem
Tänkte bara skriva av mig lite då jag är något bitter.

När jag och familjen kom hem efter ha tillbringat de sista dagarna av vår semester på Öland i söndags så hittade vi två brev från Halebop samt två post AVI:er i brevlådan. Frugan frågar givetvis mig vad fan det är jag har beställt nu, men jag är helt ovetande. Vi öppnar breven och upptäcker att Halebop har öppnat två abonnemang i mitt namn. Jävligt spännande, eller inte. Men tog det med ro ändå pga att det väl bara att ringa till dem och säga att något har blivit fel samt att jag inte har hämtat ut några paket.
Men icke, så jävla lätt är det inte. Först och främst så har Halebop enbart support via chat/mail vilket gör att allt tar 100år innan man får någon information och de kan göra något. Får veta att det är 2x iPhone 5S abonnemang och att de har registrerat en e-post i mitt namn. Tillslut är anmält för falsk köp eller vad det heter.
Nästa steg är att ringa till farbror blå och anmäla skiten, de säger inte mycket förutom att jag ska ringa till UC och låsa så att man inte kan göra kreditupplysningar i mitt namn.
Sen pratar vi med utlämningstället för att kolla om paketen har kommit dit. Absolut, de har kommit och gått. Någon har hämtat ut dem som ombud. Detta var möjligt då de hade en kopia av min legitimation. Denna måste jävlarna gjort själva då jag inte har blivit av med något kortkort/leg. Bytte i våras pga att jag har haft körtkortet i 10 år och de skulle förnyas. Mitt gamla är trasigt som få och jag har mitt nya i plånboken.
Tyvärr så har det blivit något fel vid utlämningen också då ombudets id inte blev registrerat. Jag vet vad ni tror att det är något med personalen på stället som är med i detta, men det är jag 100% på att de inte är då jag känner större delen av de som jobbar där, och speciellt denna kassörska.

Nu sitter jag och väntar på att få information från Halebop, polisen samt 5 st kreditupplysningsföretag.

Någon som har varit med om något liknande eller har några tips på vad jag kan göra ytterliggare? Troligtvis löser det väl sig med tiden, men det tar mycket energi att hålla på med. I värsta fall får man väl betala telefonerna, men hoppas att jag slipper. Polisen rekommenderade mig att bestrida alla eventuella fakturor.

Det är säkert ett flertal grammatiska fel i texten men det skiter jag i så ni behöver inte kommentera det.

/en bitter och allmänt trött herre

Plissken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lider med dig, en skrämmande läsning,
> bovarna kommer alltid på nya saker att lura till
> sig saker o ting.

Man kan ju tycka att de borde lägga sin tid på att få riktiga jobb istället för att jävlas med oss som sköter oss, om det nu är så att de har jobb så borde de kunna göra något lite mer kreativt med sin fritid än detta.

Senast ändrad:
Riktigt trist att läsa och visst blir man förbannad på de som håller på såhär.

Hoppas du orkar stå på dig. Meddela gärna hur det går.

Nu ska jag gå och bränna upp alla gamla makulerade pass och ID handlingar

Väldigt trist, hoppas verkligen att det löser sig.

Har varit med om ungefär samma, men i mitt fall var de turligt nog amatörer så det löste sig ganska enkelt. Någon hade använt mitt personnummer och beställt på faktura, en tv. Chaffisen ringde och frågade om jag var hemma (var inte Postnord :) ), jag sa bara att jag inte kände igen det så returnerade dom det, har inte ens behövt bestrida någon faktura. Samma person försökte även på en annan sajt men dom levererar aldrig till ny kund mot faktura över ett visst belopp.

Jag tror att just för det jag råkade ut för har konsumentskyddet stärkts, risken tas av leverantören. De vill självklart sälja, men det är dom som är skyldiga att säkerställa att det är "rätt" person. Då är det inte tillräckligt att endast kräva personnummer, som dom gör.

I ditt fall med t.ex Halebop får du försöka gå på att dom har missat vad gäller identifieringen, men svårt när du inte kan snacka med dom. Surt.

Jag fick höra idag om ett nytt knep som bedragarna använder.
De stjäl någon random persons ID-handling. Sedan så söker de reda på personer med samma för+efternamn och beställer massa saker i deras namn. Sen går de med den stulna legetimationen och hämtar ut paketen tillsammans med kollinumret som de fått via e-post.
Posten får ingen information om personnummer på den som egentligen ska hämta ut utan bara namnet och där av kan inte ombudet göra någon kontroll utöver kolla så att namnet stämmer.

tl;dr: Har du ett vanligt namn - byt.

blitz skrev:
------------------------------------------------------
> Man kan ju tycka att de borde lägga sin tid på
> att få riktiga jobb istället för att jävlas
> med oss som sköter oss, om det nu är så att de
> har jobb så borde de kunna göra något lite mer
> kreativt med sin fritid än detta.

Ja det kan man ju tycka men det lär inte hjälpa att man tycker så.

Däremot kan man tycka att polisen kunde vara lite effektivare då det gäller att sätta fast yrkesjävlarna, och att de sedan skulle få ordentliga straff för det lidande de orsakar.

Det kan man tycka och det kan man åtminstone teoretiskt sett få gehör för via det demokratiska systemet om tillräckligt många tycker så och tar konsekvenserna av sitt tyckande då det är dags att rösta.

blitz skrev:
> Sen pratar vi med utlämningstället för att
> kolla om paketen har kommit dit. Absolut, de har
> kommit och gått. Någon har hämtat ut dem som
> ombud. Detta var möjligt då de hade en kopia av
> min legitimation.

Att det finns oärliga människor är ingen nyhet, utan det var ovanstående som fick mig att tappa hakan.

Är det alltså sant att det räcker att dyka upp med en kopia (!) av beställarens legitimation för att hämta ut en försändelse? Det kan ju inte vara möjligt.

Håll utlämningsstället ekonomiskt ansvariga för försändelser som hämtas ut av någon annan än adressaten så kanske de inte lämnar ut paket så jävla lättvindigt.

Lider med dig.

Har du trackingnummer och leg så är det inga problem, avier är ju så 1900-tal. Det är så systemet fungerar nu.

Problemet med att spärra sitt personnummer hos kreditupplysningsföretagen är att man helt plötsligt blir kringskuren. Du kan inte köpa sms-biljett på SL, du kan inte teckna någotsomhelst abonnemang. Jag ska däremot fixa en låsbar brevlåda så att ingen ivf kan teckna krediter i mitt namn.

Behöver någon ens visa leg vid utkörning? Fraktbolag i ett nötskal.

Det gäller att bestrida alla saker man inte har skrivet under på och behövt legitimera sig med en godkänd legitimation.

JLarsson skrev:
> Har du trackingnummer och leg så är det inga
> problem, avier är ju så 1900-tal. Det är så
> systemet fungerar nu.

Vem pratar om avier?

Vad är meningen med legitimation om det inte är ens egen? Jag levde i tron att man legitimerade sig för att styrka sin egen identitet, inte någon annans.

I det här fallet var det ju till och med en kopia. Kolla om upp om de verkligen ska godkänna en kopia på ett leg. Om inte, så lägg hela ärendet i knäet på utlämningsstället och be dom lösa ärendet omgående.

När jag precis gift mig och bytt efternamn innebar det stora problem att få ut ett paket jag beställt tidigare i mitt gamla namn. Utdrag från folkbokföringen med info om att jag gift mig...så i vissa fall är de i alla fall nitiska.

Jag fick leverans av vitvaror till ett helt kök lämnat ute 100 meter från huset (dvs vid tomtgräns) för några år sen. Undrar vem som fått betala om de försvunnit..

När jag har försökt få ut saker via ombud har de behövt mitt leg i original och det har inte räckt med en kopia.

Tråkigt, mycket tråkigt. Känner bara Socker-Conny.
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!"
Men det får man ju inte göra. För det är säkert jättesynd om dem, jättttesynd.

Kopia är en sak ja, och då ska utlämningsstället stå till svars. Men om nån kommer med ett leg som är giltigt och namnet är "Johan Andersson" och paketet är adresserat till "Johan Andersson"?

Dom skulle fan koppla mobilt bankid till utlämningen.

eiskall skrev:
> blitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen pratar vi med utlämningstället för att
> > kolla om paketen har kommit dit. Absolut, de
> har
> > kommit och gått. Någon har hämtat ut dem som
> > ombud. Detta var möjligt då de hade en kopia
> av
> > min legitimation.
>
> Att det finns oärliga människor är ingen nyhet,
> utan det var ovanstående som fick mig att tappa
> hakan.
>
> Är det alltså sant att det räcker att dyka upp
> med en kopia (!) av beställarens legitimation
> för att hämta ut en försändelse? Det kan ju
> inte vara möjligt.
>
> Håll utlämningsstället ekonomiskt ansvariga
> för försändelser som hämtas ut av någon annan
> än adressaten så kanske de inte lämnar ut paket
> så jävla lättvindigt.
>
> Lider med dig.

Problemet är väl lite att streckkoden /qr koden innehåller bara personnumret så det är väl inte så svårt att göra.

De är ju inte experter på ID:n så man kan inte kräva att någon ska se skillnad på ett riktigt och ett vettigt falskt. Postens dator accepterade ju id:t. Men något blev ju fel där.

Vi får se vad det mynnar ut i.

När det gäller att vara blockerad på kreditupplysningsbolag så ser jag det som en fördel, handlar väldigt sällan på kredit. Det går ju att häva enkelt om behovet skulle uppstå.

Du bör bestrida alla fakturor genom att returnera dem med ett streck snett över hela och skriv "ej beställt". Snart kommer inkassobolagen höra av sig. Bestridandet av deras krav bör du cc:a till kronofogden så att de inte sätter en prick på dig. Det kan de inte göra aå länge som betalkravet är "laga vunnet" om jag förstår rätt d v s i ngn typ av rättsprocess. Det är mkt viktigt med kronofogden. Ta kopia på alla skriftväxling, notera alla samtal och mail. Tyvärr.

Det är inte Kronofogden som delar ut betalningsanmärkningar. Det är kreditupplysningsbolagen. Bestrid bara. Vill de gå vidare vänder de sig till Kronofogden, där du också bestrider, och sedan blir det Tingsrätten.
Så långt kommer det sannolikt inte gå.

En medelväg om man inte vill spärra sig för kreditupplysning är att regga sig hos Kivra.

Då får man ett mail och/eller sms i samma ögonblick som någon gör en kreditförfrågan. Då har man chansen att reda ut eventuella bedrägeriförsök på ett tidigt stadium.

Miss Lycka skrev:
> Behöver någon ens visa leg vid utkörning?
> Fraktbolag i ett nötskal.

Jag fick ett paket av DHL idag. Min nioåring var ensam hemma och budkillen ringde mig och frågade om det var ok att lämna paketet till honom.

Tror inte han visade leg :)

Det sjukaste av allt är att begragaren "nöjt sig" med två sketna telefoner. Hallå, varför inte beställa något riktigt jävla apdyrt istället? Pekar nog mot att det är snorungar (vilka idag kan vara i 30-årsåldern men fortfarande ha en 15-årings mentalitet).

JLarsson skrev:
> Dom skulle fan koppla mobilt bankid till
> utlämningen.

Nä, dom skulle fan låsa in folk som begår (även små) brott istället. Till slut tar det skruv att det inte lönar sig och alla som inte förstår bättre sitter bakom lås och bom. Så att vi hederliga människor slipper anpassa oss till brottsligheten istället för tvärtom.

Men visst, det är klart att det inte ska duga med en kopia av nåns leg. Å andra sidan, ett stulet leg blir värre. Bilderna brukar inte direkt vara högupplösta om man säger så.

Makten skrev:
> Det sjukaste av allt är att begragaren "nöjt
> sig" med två sketna telefoner. Hallå, varför
> inte beställa något riktigt jävla apdyrt
> istället?

För att Kling och Klang skulle börja intressera sig.

Stjäl man en (1) halvtrist bil eller liknande blir det ett jävla liv, men om man stjäl tiotals fina cyklar för totalt mycket större belopp utreds det inte ens. Samma sak med dessa bedrägerier. Med fem-sex sådana här telefoner i månaden som man givetvis säljer vidare gör man sig en riktigt bra extrainkomst, och risken att bli tagen är försvinnande liten. Sannolikt utreds det inte ens.

grump skrev:
> Men om du känner kassörskan "väl", som lämnade
> ut paketet, varför reagerade inte hon på att det
> inte var du?

Då hon visste att vi var iväg gjorde hon troligtvis ett antagande på att jag hade bett någon hämta det.

blitz skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Men om du känner kassörskan "väl", som
> lämnade
> > ut paketet, varför reagerade inte hon på att
> det
> > inte var du?
>
> Då hon visste att vi var iväg gjorde hon
> troligtvis ett antagande på att jag hade bett
> någon hämta det.

Känns som att det förutom naturligtvis ska bestridas och anmälas, även bör tas upp med utlämningsstället att de faktiskt gjort fel? Iallafall så var man som bud, förr i tiden, tvungen att visa upp leg för mottagaren jämte sitt egna leg. Är legitimationen förfalskad är det ju inte ditt fel..

grump skrev:
> blitz skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men om du känner kassörskan "väl", som
> > lämnade
> > > ut paketet, varför reagerade inte hon på
> att
> > det
> > > inte var du?
> >
> > Då hon visste att vi var iväg gjorde hon
> > troligtvis ett antagande på att jag hade bett
> > någon hämta det.
>
>
> Känns som att det förutom naturligtvis ska
> bestridas och anmälas, även bör tas upp med
> utlämningsstället att de faktiskt gjort fel?
> Iallafall så var man som bud, förr i tiden,
> tvungen att visa upp leg för mottagaren jämte
> sitt egna leg. Är legitimationen förfalskad är
> det ju inte ditt fel..

Utlämningsstället är väl medvetna om vad som har skett. Personen i fråga visade två leg men som tidigare nämnt så sparades inte det andra av någon anledning. Så visst fan har det blivit fel vid utnämningen och det utreds där. Men som det är nu hjälper det inte mig tyvärr.

Nu är det nog inte så i ditt fall,
. Men kolla gärna med iaf UC (har 90% av marknaden) om ngra fler tagit kreditupplysning på dig, så kan du börja " städa" snabbt, innan ev buskrediter börjar dyka upp.

scanna isf in polisanmälan och mejla till de företag som det sökts kredit hos. Ri,g dem oxå asap så de kan spärra ev löpande krediter.

be att kreditförfrågningar tas bort.

Jag förstår inte riktigt. När jag hämtar ut egna paket eller paket som bud så blippar de alltid legitimationen. Så i detta fallet måste de alltså registrerat åtminstone två identiteter. Sen att troligen budet också hade förfalskad identitet kanske kan lösa att en annan person också blivit kapad.

En kollega råkade ut för ett fult knep. Han köpte en iPhone på Blocket av ett par som väntade barn och hade kommit på att de inte hade råd med den nya mobilen de hade köpt. Allt verkade stämma, kvitto fanns, telefonen var inte stulen och abonnemanget var ok och registrerat på rätt namn.

Efter ett år slutade mobilen fungera och han ringde operatören som sa att telefonen var anmäld stulen och blivit blockad. Polisen kunde inte göra något annat än att rekommendera honom att komma in till stationen eftersom han i praktiken hade köpt stöldgods. Tydligen hade han inte kollat ordentligt att säljarens ID var ok.

garfunkah skrev:
> Jag förstår inte riktigt. När jag hämtar ut
> egna paket eller paket som bud så blippar de
> alltid legitimationen. Så i detta fallet måste
> de alltså registrerat åtminstone två
> identiteter. Sen att troligen budet också hade
> förfalskad identitet kanske kan lösa att en
> annan person också blivit kapad.

Posten ser inte att något ID nr2 blev scannat så det måste ju ha skitit sig på något sätt vid terminalen.

blitz skrev:
> Posten ser inte att något ID nr2 blev scannat så
> det måste ju ha skitit sig på något sätt vid
> terminalen.

Vilket inte lär ha varit någon slump. Undras vilket trick hen använde sig av?

Ring detta nummer. 013-4950775 endast för uppsägningar men då får de koppla dig till person du ska prata med.
Lycka till

blitz skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Jag förstår inte riktigt. När jag hämtar ut
> > egna paket eller paket som bud så blippar de
> > alltid legitimationen. Så i detta fallet
> måste
> > de alltså registrerat åtminstone två
> > identiteter. Sen att troligen budet också hade
> > förfalskad identitet kanske kan lösa att en
> > annan person också blivit kapad.
>
>
> Posten ser inte att något ID nr2 blev scannat så
> det måste ju ha skitit sig på något sätt vid
> terminalen.

Där måste ansvaret ligga hos postombudet

Med ett id eller pass kan bedragaren teoretiskt gå till en bank du inte använder och öppna ett nytt konto och därigenom skaffa bankid. Med detta ligger vägen helt öppen för att länsa dina konton, sälja dina fonder, ta nya lån och flytta tillgångar till annan bank. Jag tror dessvärre vi bara är i en början av bedrägerivågen.

Bilagor

• you_can_do_this_online.gif
    you_can_do_this_online.gif
    33.6 KB · Besök: 80
Om polisen var lite mer intresserade av att lösa den här typen av brott skulle de ta kontakt med operatören som garanterat har information om vilket IMEI nummer som telefonerna har och då kan de svartlistas så telefonerna inte går att ringa med(åtminstone i Sverige).

Då kommer iaf köparen/användaren av en stulen telefon inte få användning för den om den inte skickats utomlands.
-> minskad lust för personer att köpa stulna telefoner

Alternativt kunde de spåra telefonen till ett abonnemang(IMEI för mobilen registreras hos operatören när den kopplas upp mot mobilnätet)eller ett kontantkort som ev. är registrerat när någon börjar använda den och användaren kan spåras upp.
-> minskad lust.. + de kanske kan leda polisen fram till den som krängt/lurat till sig telefonen i första läget

Det beror ju lite på "raffinerade" de som gjort det här är - det finns ju sätt att ändra IMEI på en telefon men det krävs ju lite mer teknisk kunskap - och det är ju inte säkert att de som är "fiffiga" nog att lura till sig saker är tillräckligt tekniskt bevandrade för att byta IMEI.

Om det las lite mer tid på att utreda enklare brott(läs: brott med lägre straff i straffskalan alt. brott med "små" vinster) så kanske vi skulle se en minskning av dem då risken att åka fast ökade till en nivå där det inte längre var "värt" risken. Då skulle polisen på sikt få mer resurser över till att utreda allvarligare brott och även hinna/kunna lösa dem.

Ibland känns det så tröstlöst att anmäla brott då det känns som om samhället(polisen i det här fallet) inte bryr sig tillräckligt för att ens göra en ansats att utreda och försöka lösa brottet.

Hoppas det löser sig utan konsekvenser för dig! (Bortsett från tiden det tar att få operatören/utlämningsstället att hantera det här utan att blanda in dig...)

Halebop är inget annat än TeliaSonera Sverige AB. De har inte ens ett eget orgnr. Bara ett varumärke till för att kränga deras skitnät via.

Telias webb verkar funka dåligt denna eftermiddag. Ring växeln eller supporten där.

Får bli att börja ringa runt lite imorgon tror jag, har inte hört/fått något från varken polisen/Halebop/kreditupplysningsföretagen. Eller så har posten strulat till det något så oerhört.

Tänker mer såhär nu att det löser sig på något sätt, orkar inte lägga energi på det förrän jag måste. Har ju gjort allt jag kan.

Hoppas att när Halebop väl har skickat information om telefonerna till polisen att de försöker hitta dem i alla fall.

Tillbaka
Topp