[OT] imigrera till Canada?!

Niko/Frost:
Om du på allvar tror att det i Sverige frivilligt sitter läkare, tandläkare, ingenjörer och ekonomer från Iran, Somalia eller Bosnien och kör taxi eller startar servicebutiker eller bara slappar för att lyfta bidrag så tycker jag synd om dig. De åsikterna i kombination med till exempel en ekonomisk kris är vad som skapar fascistregimer. Jag vet att jag kommer få det svårt att få ett jobb som ekonom då jag tar min examen till våren men jag vill inte ens tänka på hur det skulle varit om det hade stått Reza eller Mohammed eller Ali på min CV.

Och för att återgå till tråden. Kanada verkar onekligen väldigt trevligt och säkert en mindre omställning från Sverige än tex. Usa. Som är sagt tidigare är ett ofta enkelt sätt att komma in i ett land att skaffa sig en bra utbildning och det rekommenderar jag att du gör i Sverige då det är svårt att hitta mer förmånliga villkor för studier än här (även om det inte känns så när det är jävligt mycket månad kvar i slutet av studielånet..).
Ett tips är att du flyttar till Norge ett tag. Då får du tjäna ihop massa pengar, du får (beroende på var du är) fantastiska möjligheter till friluftsliv och du får känna på light-versionen av att emigrera.
Lycka till!

Malaka... Djävligt märkligt nog så verkar varannan invandrare från Iran vara raketforskare, hjärnkirurg och kärn-fysiker. Överintellektuell befolkning eller lögn på meritförteckningen? En annan djävligt märklig grej är att typ varannan unge, under en viss period för inte så länge sedan, helt plötsligt drappades av apati så fort de fick veta att deras föräldrar inte fick komma till Sverige. Slump eller inlärd reaktion på ungen som skickades till sverige för att få in föräldrarna i med?

Fredrikw. Jag sitter givetvis inte med papper i handen, men börja ta lite del i de "utredningar" med siffror från AMS, SCB, etc som publiceras med jämna mellanrum i teve, radio och dagstidningar. Dom målar en oerhört tydlig bild...

När det dessutom här för ett år sedan kom något reportage på teve där en journalist hade lyckats smyga sig in på ett läger i något av östländerna, där man faktiskt lärde ut exakt hur man kommer till sverige och överlever utan arbete.

Har även sett intervjuer med folk från immigrationsmyndigheten, där man vittnat om hur invandrare som för första gången kommer till sverige - verkar kunna oroväckande mycket om hur bidragssystemet fungerar och vad de ska söka och kräva...

I Malmö bor det, FAKTA HÄR, över 10.000 invandrare som har bott där i över fem år och inte kan ett enda ord Svenska, varav 95% är arbetslösa och har varit så större tiden av sin vistelse i Sverige. Samtliga lever enbart på socialt stöd och i vissa fall även svart-arbete utöver detta. Detta kommer från någon undersökning Insider gjorde för något år sedan.

Som en sista referens... i Finland förekommer INGET av dessa fenomen, av nordiska länderna är detta tämligen unikt för Sverige... och det beror väl på att vi har ett tämligen unikt "välfärds-system".

Jag har ingenting emot invandrare, men detta är hur Sverige fungerar - så ge faan i att kalla mig rasist, det enda jag möjligtvis är - är förbannad på svindleriet.

Det är alltså inte denna folkgrupp som RAS, jag har någonting emot - det är denna folkgrupps övervägande MORAL jag har någonting emot. Märk väl att jag säger inte ALLA, då hade jag varit rasist, jag säger ÖVERVÄGANDE - för det är verkligen vad det är, en övervägande stor majoritet av människor i en folkgrupp med usel moral...

Men det är ord mot ord här, för trådens skull kan ni väl fortsätta detta på mail om ni känner att det verkligen leder någonvart?

Senast redigerad av en moderator:
Kan bidra med att det är inte speciellt lätt att "komma in" i sverige som invandrare, de är ganska struligt, krångligt och ställs en massa krav.
De är kanske aningen lättare som flykting då man får hjälp från staten på ett helt annat sätt, dock inte med att få ett jobb. Dessutom, vet du aldrig om du får stanna eller inte vilket kan vara nog så påfrestande.

För oss som kommer från Sverige har hyfsat lätt att komma in i andra länder tack vare våra "föregångare" bland utvandrare jobbat hårt och gett os bra rykte utomlands (tack) och att vi ofta redan kan engelska.

Att glida runt i sydamerika t.ex är rena drömmen för oss OM obs OM man har pengar med ner och får ett jobb snabbt, då är de glida runt på bananskal, de som bor där och inte har jobb alt har lågt betalt jobb så är det inte lika kul och mat för dagen är drivkraften de har att röra sig med.

Att jag inte har åkt iväg några år är ren slöhet från min egen sida, har haft möjlighet men inte fått tummen ur ännu :)

Niko:
jösses, det är värre än jag trodde... för varje inlägg du skriver förstärker du min ursprungliga bedömning av dina åsikter. du säger att du inte är rasist, men ingenting du skriver får mig att ens fundera på att ändra min uppfattning.

men låt oss bespara tråden mer idiotier, vi har nog gjort det ganska klart vilka åsikter vi står för.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, alla har vi väl olika åsikter - du kan få
> kalla mig rasist om det gör dig nöjd, så
> placerar jag dig i facket blåögda ;-)

Jag är blåögd.

Niko/Frost skrev:
> Detta är fakta, svart på vitt.

Men hur djävla blåögd och godtrogen du än vill
> vara, så är detta faktum - det kostar 100-tals
> miljarder varje år!

Jag har absolut ingenting emot invandrare eller
>utlänningar, så kalla mig inte rasist - tack!
>
> Jag har inte problem med bidrag i allmänhet... nåja, inga stora problem iaf. Men majoriteten (och det är verkligen en stor majoritet) av invandrare i sverige, är experter på att använda dessa "komma-på-fötter-igen-pengar" till "leva-på-staten-pengar". Det är rent och skärt utnyttjande av oss som försöker leva hederligt.

Fasiken, det finns åtminstone ett tiotal länder som har hela "turistbyråer" vars enda uppgift är att visa folk hur man får svenskt medborgarskap. Inte ett norskt, inte ett finskt lr danskt lr franskt... utan dessa "turistbyråer" vänder sig enbart till hur man kommer in i Sverige - just för att det är så galet lätt...

Detta är inget antagande, det
> är faktum som i många medier påpekats och
> utretts omfattande.

Jag sitter givetvis inte med papper i handen, men börja ta lite del i de "utredningar" med siffror från AMS, SCB, etc som publiceras med jämna mellanrum i teve, radio och dagstidningar. Dom målar en oerhört tydlig bild...
>
>
>Jag ber verkligen om ursäkt för denna OT - men
> kalla mig inte rasist, jag deklarerar enbart
> verkligheten som den ser ut.

Detta är absolut inte rasistiska uttalanden som jag kommer med. Det är renodlade ekonomiska fakta.

>

Det är helt omöjligt att inte kommentera dina inlägg. Det som börjar hyfsat oskyldigt eskalerar för att i slutändan förvandlas till en ren karbonkopia på argument från ultrahöger och renodlad rasistretorik. Du försöker också med en riktig rasseklassiker när du påpekar att du minsann inte personligen har något mot invandrare vilket på något märkligt sätt skulle ursäkta den propaganda som du har vräkt ur dig.
Du återkommer vid flera tillfällen om att det är fakta du presenterar och jag tog mig friheten att citera några av alla dina stolligheter här ovan. Om det nu är fakta så kan du väl bara hänvisa till dina källor. Det borde vara den enklaste av saker eftersom det enligt dig finns en sån överväldigande statistik som ger dig rätt. Du slänger ju till och med ur dig konkreta siffror med hur mycket alla snyltande invandrare kostar hederliga medborgare som du så det torde vara en baggis att visa den rapport eller utredning som stödjer din tes. Hmmm, fast det kanske stjälper din sak lite med att hänvisa till Nationaldemokraterna eller www.rasse.se så jag förstår om det kan vara svårt att konkretisera.

Jag har inte läst reglerna som gäller på det här forumet men jag tycker att det är på sin plats att dina inlägg raderas och att du får en varning att i fortsättningen ha den goda smaken att enbart ventilera dina åsikter på årsmöten för Adolfs födelse eller vad det nu är som ni brukar fira och att du här håller dig till att prata cykel.

Det som i mina ögon utmärker Happy som forum är det höga kvalitativa nivån på inlägg och åsikter till skillnad från många andra mer pubertala forum jag också följer, som tex Sporthoj.se mm. Därför tycker jag att det är dubbelt viktigt att stävja din typ av inlägg redan från början för att förhindra en glidning i vad som tillåts på forumet.

25 år gammal (ung) man flyttar bort från Sverige för att slippa betala skatt. OK, fair enough.

Vad händer när (om) du blir sjuk och gammal? Flyttar du hem till trygga Sverige då och lever på andras skatter? Eller kan du acceptera att det man betalar i unga år, är något som man "får igen" senare i livet?

Du kanske frånsägerdig ditt medborgarskap när du flyttar?

Det är en chansning jag gärna tar. Skiter det sig så skiter det sig när man blir apsjuk... Att betala den skatt vi gör för sjukvården, måste väl ändå ses som likvärdigt med att betala ett försäkringsbolag för samma tjänst?

Fast med den stora skillnaden, då får man åtminstone välja själv vad man vill betala för!

Mange CBBU: Jag har redan hänvisat om och om igen, det går ju faan teveprogram om sånt här flera gånger om året, det visas lite statistik här och var i metro om var arbetslösheten är störst t.ex (invandrar-täta områden leder nästan uteslutande) ...Lägg ner lr ta detta via mail.

Förövrigt är väl själva definitionen av rasism att ha någonting emot en ras av människor - det har jag absolut inte - jag har någonting emot en samhällsgrupp! Sen vettefaan om det är en slump lr vad det beror på, men nästintill alla i denna folkgrupp råkar vara invandrade till sverige från annat land... Det är en jäkla skillnad... Men lägg ner och skicka mail, om detta är så viktigt för dig.

Men kom igen liksom... Ras som begrepp spelade väl ut sin roll för väldigt
länge sedan, det har ju gång efter gång visats att variationerna inom
"raserna" var långt större än skillnaderna mellan dem. Särbehandling
pga etnisk tillhörighet (folkgrupp) är vad man åsyftar med rasism nu
för tiden.

Sjukvårdsförsäkring, javisst. Det ger sjukvård i det akuta läget.

Men människor, särskilt gamla, fattiga och sjuka, behöver även infrastruktur (snöskottning, vägbyggen, järnväg etc. etc.), bostad, värme, mat, kläder etc. etc. Hur finansieras det?

Niko: du är totalt okunnig om det mesta du uttalar dig om. de tv-program du tittat på förmedlar faktiskt inte renodlad fakta. i regel är de fulla med dynga och generaliseringar.

Att alla iranier är typ hjärnkirurger och överintellektuella: om du hade någon liten koll på vilka iranier som flydde till sverige när ayatollorna tog över så hade du insett att det inte är så orimligt.

att deras barn sedan skulle vara apatiska: snälla du, hur många apatiska iranska barn hör man talas om? Varför skulle barn till folk som kom hit i början av 80-talet plötsligt bli apatiska?

och varför skulle det vara så mycket lättare att komma till sverige än till canada? är det därför som det just nu världen över pågår en flyttvåg till Canada?

och visst finns resebyråerna, men hur många av dessa försök leder till permanenta uppehållstillstånd?

du gör mycket underliga generaliseringar och buntar ihop hundratusentals människor som kommit hit under cirka 50 års tid. det har varit arbetskraftsinvandring, asylsökande och anhöriginvandring. det är en jävla skillnad på turkarna, grekerna, italienarna, chilenarna, iranierna, kurderna, bosnierna, serberna, kosovoalbanerna, finnarna, somalierna, eritreanerna, irakierna, vitryssarna, syrianerna, romerna och några hittills icke uppräknade grupper. omständigheterna runt hitresan för en italienare på 50-talet och en bosnier på 90-talet var inte värst lika.

av ditt sätt att leva och din ringa ålder (vi har ju träffats) drar jag slutsatsen att du hittills i livet har kostat samhället mer än vad du tillfört. hittills har du varit ganska dyr i drift. förlossningsvård, barnsjukvård, tandvård, förskola, skolgång och lite andra kostnader. jämför man det med en person som kommer hit som vuxen är bidragskostnaderna som krävs som första investering för att de skatteintäkter personen genererar ska ge ett nettoöverskott en spottstyver.

det är alltså inte invandrarna som är utsugarna, det är du ;)

Om jag vore schweizare, kanadensare eller av någon annan nationalitet skulle jag inte vilja ta emot en ny medborgare/invandrare från Sverige (eller annat land) som är villig att jobba max 1 timme om dagen och sedan utnyttja landets förmåner/infrastruktur/whatever bekostade av skattemedel från människor som ger en andel av sina 8 timmar om dagen i intäkter till staten.

Där är antagligen den största orsaken till att det är så förbannat svårt att hitta ett lämpligt land att "fly" till, ett land där man klarar sig undan med 1 timmes jobb om dagen för att man vill leva "alternativt" och sedan kan nyttja landets faciliteter etc när man behöver eller måste.

Vore kul att se en "alternativare" dyka upp på det lokala sjukhuset för behandling av benbrott eller andra krämpor och få en sexsiffrig faktura hem baserad på den verkliga kostnaden då han eller hon inte bidragit särskilt mycket till att upprätthålla sjukvården.

Jag anar en viss arbetsskygghet bakom viljan att leva "alternativt"...

Man betalar väl faan skatt för allt man köper och alla tjänster man använder?! ...har man bil betalar man bilskatt/miljöavgifter/bensinskatt/etc... Köper man en tidning betalar man skatt för den med...

Men jag tänker INTE betala skatt för att någon annan vill ha pengar för att inte göra ett ruttet djävla skit...

Nu lägger jag ner den här konversationen, ta det på mail (tredje gången jag säger det nu!) om det är viktigt med rasism-frågan. Jag anser att snyltare som lever på a-kassa m.m... inte för att dom behöver, utan för att dom tycker det är bekvämt. är en pest på samhället. Må så vara svensk eller invandrare!

Niko/Frost skrev:
Jag anser att
> snyltare som lever på a-kassa m.m... inte för
> att dom behöver, utan för att dom tycker det är
> bekvämt. är en pest på samhället. Må så vara
> svensk eller invandrare!

Det håller nog dom flesta med om!

Funderade på att flytta till kanada för några år sedan och då gällde det att komma upp i ett visst antal poäng som baserade sig på ens färdigheter typ om man kunde engelska, franska och om man hade utbildning/erfrenhet inom ett brist yrke o sånt.

Jag ser inget konstigt i att på egen hand pensionsspara och betala t.ex en försäkringspremie (vilket jag gör idag också) för eventuell sjukvård om jag skulle emigrera från Sverige. Jag ser det snarare som en fördel att själv få välja vart jag vill gå hos en läkare och ha större inflytande i mitt eventuella leverne på äldre dagar, dock är jag ganska övertygad om att jag är död innan 50 ;)

Jag kan också säga att jag inte på något sätt är arbetsskygg, snarare tvärtom. Jag är beredd att jobba 16+ timmar om dagen precis som jag gör idag, dock känner jag att det kan vara mer motiverande att få behålla några ören mer än jag gör idag.
Sen så vill jag kunna utnyttja min fritid maximalt och det känner jag att jag inte kan göra i Stockholm tyvärr.

Den här tråden har spårat ur till nån sorts "kasta arga kommentarer fram och tillbaka" tråd ;)

/* kalis */

Niko, om du lever på 2.500 i månaden kan det inte vara några stora summor av "dina" pengar som staten försnillar.Om vi antar ditt påstående om 60% skatt, 2.500*0.6=1500, 1500*12=18000. Wow, tre månaders studielån om året, eller en riktigt bra HT för att happyiter ska förstå. Vad har staten för omsättning per år? Måste kännas om du lämnar oss.

Till de som sitter med en längtan att kolla om gräset är grönare på andra sidan. Gör ett försök! Om inget annat så kommer du lära sig massor på vägen, och du kommer inte ha massor av tid att sitta och skriva gnäll på happymtb. ;-)Men glöm inte att skapa en [Move report]-tråd så vi kan följa äventyret. Respekt till den/de som gör ett försök från mig.

Faceplant skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Jag anser att
> > snyltare som lever på a-kassa m.m... inte för
> > att dom behöver, utan för att dom tycker det
> är
> > bekvämt. är en pest på samhället. Må så
> vara
> > svensk eller invandrare!
>
>
> Det håller nog dom flesta med om!

Ja verkligen.
För varje snyltare som finns, väcks det ett misstroende för oss som tråkigt nog verkligen behöver hjälp ned försörjningen. Det visar ju sig hela tiden i utspelen som kommer så här i valtider.

/J

Det slog mig just en gammal dröm... Isle of Man... var helt inne på det spåret att flytta för två år sedan, men lite ändrade livs-situationer satte den planen på is...

Någon med erfarenhet från detta lilla, till synes, "independent paradise"? Somliga har sagt skatteparadis, andra säger en dröm sålänge man inte bryter mot lagen, och Isle of Man TT är ju en stor bonus, plus sanslösa möjligheter till fin landsvägs-cykling i idyllisk miljö...

Det man behöver veta om man ska invandra till, bosätta sig på Isle of Man.

<http://www.gov.im/cso/immigration/rules.xml>

<http://www.gov.im/infocentre/faqs/import.gov?menuid=10167&page=cso/immigrationfaqs.xml>

Finstilt PDF

<http://www.gov.im/lib/docs/cso/isleofmanimmigrationrulesfinal.pdf>

Kända "skatteparadis" är för de som redan är etablerade miljonärer, i dollar räknat.

Jan skrev:
> Faceplant skrev:
> -----
> > Niko/Frost skrev:
> >
>
> > -----
> > Jag anser att
> > > snyltare som lever på a-kassa m.m... inte
> för
> > > att dom behöver, utan för att dom tycker
> det
> > är
> > > bekvämt. är en pest på samhället. Må så
> > vara
> > > svensk eller invandrare!
> >
> >
> > Det håller nog dom flesta med om!
>
> Ja verkligen.
> För varje snyltare som finns, väcks det ett
> misstroende för oss som tråkigt nog verkligen
> behöver hjälp ned försörjningen. Det visar ju
> sig hela tiden i utspelen som kommer så här i
> valtider.
>
> /J

Tjomme på radion idag:
Jag har varit arbetslös i två år nu, har ju fått flera bra jobberbjudande, men det var ganska skönt att gå hemma, fick ju skapligt med stålar ändå

Enda jag tänkte var "hör du va fasiken du säger att du gör och du säger det i radio"

Tillbaka
Topp