[OT] inbyggnadsugn, vad är lagligt?

1888

Aktiv medlem
En fråga till happys allkunniga klientel.
Jag byggde om mitt kök för typ 8 år sen och då byggde jag in en ugn
i ett skåp ihop med micron.
Satte på en vanlig kontakt på sladden och pluggade in i det befintliga 220 uttaget.
Detta har fungerat i 8år, men nu slår jordfelsbrytaren ut när jag sätter på ugnen.
Ok, släng ugnen och köp en ny, men här kommer tillslut min undran:
är det lagligt att koppla denna ugn http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00300918/
i det befintliga uttaget?
Jag menar, går inte proppen (säkringen) så borde det väl inte vara nåt problem?

Ja, det är lagligt, om du är behörig. Så, nu har jag varit PK.

Frågan är kanske mer, varför löser jordfelsbrytaren ut :) Är det för att den stickkontakten som du för 8 år sedan satte dit har gett upphov till felet, eller är det något annat.

Sen är det ju så att det ju inte är någon större skillnad mellan en 230V kontakt till en ugn och en vanliga lampa som folk kopplar in till höger och vänster. Men det står ju klart och tydligt att ugnen skall kopplas in av behörig installatör :)

Kabel :P

Den vill ha 13A så det beror på vad du har bestyckat idag.

Gyllene regeln för elarbete är att man inte ska göra nåt om man behöver fråga. Det behöver inte vara ugnens fel att jordfelsbrytaren löser heller. Ring en elektriker.

Är det ett vanligt vägguttag du har och en stickpropp på Ugnen så är det absolut lagligt.
Kolla bara så att uttaget är avsäkratså att det klarar effekten av den nya ugnen.
Men det borde vara lugnt!

Kör jag grill+ varmluft så fungerar det.
Ställer jag in undervärmen, så slår jordfelsbrytaren ifrån.
Så kontakten är nog inte problemet.

Det jag undrar är, är det en olaglig "installation" ?

Så länge det är en stickpropp kan du göra vad du vill. Är det fast anslutning i dosa får man byta ut om man gör det fackmannamässigt.
Du får INTE bygga ut befintliga elsystem, tex sätta upp fler armaturer och koppla med befintliga.

J-CO sa:
Är det ett vanligt vägguttag du har och en stickpropp på Ugnen så är det absolut lagligt.
Kolla bara så att uttaget är avsäkratså att det klarar effekten av den nya ugnen.

Grejen är ju att dessa ugnar levereras utan stick-kontakten.

Idag är det ju ok att byta ut sina 10A säkringar mot 13A på 1,5mm2 kabel. Dessa passar ju tom i proppskåpet.

Miss Lycka sa:
De flesta har automatsäkringar och då kan du lätt sätta dit en 25 A säkring.
Det är bara att anlita en elfirma.

Ja, men inte så sannolikt att man har typ 6mm^2 kablerat i huset, så blir ju inte nödvändigtvis så mycket lättare för att det är en automatsäkring, då det stora jobbet nog ändå är att dra nya kablar.

Miss Lycka sa:

Det är ju vissa andra förutsättningar som ska vara uppfyllda först. Huvudsäkringarna måste vara minst 25A och kabelarean för uttaget måste vara tillräcklig. Sen är väl inte ett shuko-uttag OK för 25A heller..

Troligt i detta faller att det uttaget redan är säkrat med 16A och kablarna är 2,5mm2 om man har lite tur.
Är du då bekväm med att koppla en stickpropp på Ikea sladden så är det inga problem.

1888 sa:
J-CO sa:

Grejen är ju att dessa ugnar levereras utan stick-kontakten.

Idag är det ju ok att byta ut sina 10A säkringar mot 13A på 1,5mm2 kabel. Dessa passar ju tom i proppskåpet.

Beror lite på ledningslängden om det är tillåtet.
Felet i ugnen beror sannolikt på att värmeelementet har bränt sönder.
Sånt är reservdelar och går att byta.

1888 sa:
Kör jag grill+ varmluft så fungerar det.
Ställer jag in undervärmen, så slår jordfelsbrytaren ifrån.
Så kontakten är nog inte problemet.

Det jag undrar är, är det en olaglig "installation" ?
Om den löser ut när du endast använder undervärmen så är det värmeelementet till undervärmen som är kass.
Om ugnen är i bra skick så kanske det är värt att laga. Min löste också ut ibland, hittade då ett trasigt värmeelement som jag byte. Kostade kanske 500kr.

Om det är jordfelsbrytaren som slår till så är ju inte problemet att det är för lågt säkrat. Kanske har värmeelementet som tidigare sagt gått sönder, då kan det bli jordfel i den kretsen.

Edit: jaha, 13A var för ikea-ugnen. Och det bör den nog ha med tanke på effekten.

Senast ändrad:
Och sen letar man upp samma del på ebay.. Bytte "värmepump" på vår diskmaskin, 1500 kr + frakt på några hundra i Sverige, 800 kr inkl frakt från Tyskland. Exakt samma del..

Miss Lycka sa:
Ugnar har aldrig 25 A. De flesta har inte alls automatsäkringar. Och för det tredje spelar det ingen som helst roll i sammanhanget vilken typ av elcentral som sitter där. Snacka om att lägga sig i utan veta ett dyft.

Nu tror jag Miss Lycka talar om automatsäkringarna i elcentralen, men jag kan ju ha fel. :)
I det här fallet tror jag dock det är nå fel på ugnen i fråga å därför löser brytaren ut.

frid!

skogsvakt sa:
Miss Lycka sa:
Ugnar har aldrig 25 A. De flesta har inte alls automatsäkringar. Och för det tredje spelar det ingen som helst roll i sammanhanget vilken typ av elcentral som sitter där. Snacka om att lägga sig i utan veta ett dyft.

Vad jag vet är/var Miss Lycka elektriker...

IKEA skriver:
___________________________________________________________________________________________________________
Bra att veta:
Energieffektivitetsklass: A+.
Användbar volym: 65 liter.
9 tillagningsfunktioner.
4 tillagningsnivåer.
1 emaljerad bakplåt medföljer.
1 emaljerad grillplåt medföljer.
1 trådhylla medföljer.
Elektronisk display med vita siffror.
Elektronisk timer.
Minsta säkring: 13A.
Spänning: 220-240V.
Fast installation. Installationen måste göras av behörig installatör

Tycker raden ovan säger allt

geologen sa:
skogsvakt sa:
Miss Lycka sa:

Pratar naturligtvis om att ugnar aldrig är säkrade med 25A i elcentralen.

Ju mer f*cked-up el från 6 decennier jag städar upp, desto mer benägen att ta in fackman blir jag.
Nu är jag ändå civilingenjör, så hur svårt kan det vara. Inte så svårt, men livsfarligt. Som att cykla north shore. Det gör jag inte heller längre.

mickescott sa:
IKEA skriver:
___________________________________________________________________________________________________________
Bra att veta:
Energieffektivitetsklass: A+.
Användbar volym: 65 liter.
9 tillagningsfunktioner.
4 tillagningsnivåer.
1 emaljerad bakplåt medföljer.
1 emaljerad grillplåt medföljer.
1 trådhylla medföljer.
Elektronisk display med vita siffror.
Elektronisk timer.
Minsta säkring: 13A.
Spänning: 220-240V.
Fast installation. Installationen måste göras av behörig installatör

Tycker raden ovan säger allt

Grejen är att det är ingen fast installation om den är stickproppsansluten...

Jag brukar också förespråka att man anlitar en fackman. Men om frågan är om det är lagligt att montera en stickpropp på anslutningsledningen så är det lagligt!

1888 sa:
En fråga till happys allkunniga klientel.
Jag byggde om mitt kök för typ 8 år sen och då byggde jag in en ugn
i ett skåp ihop med micron.
Satte på en vanlig kontakt på sladden och pluggade in i det befintliga 220 uttaget.
Detta har fungerat i 8år, men nu slår jordfelsbrytaren ut när jag sätter på ugnen.
Ok, släng ugnen och köp en ny, men här kommer tillslut min undran:
är det lagligt att koppla denna ugn http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00300918/
i det befintliga uttaget?
Jag menar, går inte proppen (säkringen) så borde det väl inte vara nåt problem?

Alla vitvaror har små läckströmmar. Ibland blir summan av läckströmmarna så stor att jordfelsbrytaren löser ut, utan att det är något fel på en enstaka vitvara. Detta löser man genom att dela upp vitvarorna på flera jordfelsbrytare.
Med detta sagt så märkte jag, efter att ha bytt elcentral, att den gamla spisen i sommarstugan löste ut jordfelsbrytaren när man skiftade mellan två specifika lägen på en av plattorna. Det fick bli en ny spis, den gamla var från tidigt 50-tal.

I normala hem har man inte 1-fas på 25A, men visst finns det.

Lite sammanställning.
- Du får köra 13A med vanlig stickpropp
- Sitter det 10A i proppskåpet kommer säkringen gå om du kör på max under lång tid, helst ska det vara 16A där.
- I teorin kan du få problem med huvudsäkringen om du ökar förbrukningen och fasen är hårt belastad. I mitt gamla hem kunde jag inte köra ugn, torktumlare och diskmaskin på "max" samtidigt, då gick ena huvudsäkringen.
- Normalt sakll en ugn alltid kunna kopplas loss så jag är lite förvånad över Ikeas kommentar om "fast installation". Jag är lite rostig men jag tror det anses fel ur säkerhetssynpunkt att inte ha möjligheten att koppla loss ugnen.

Glöm inte räkna på utlösningsvillkoret. Zför bör stå på ditt gruppschema :)

Äh, dit med en kontakt. Skala försiktigt och skär inte för djupt, var noga med jorden (ring gärna mot annan känd jord) så blir det nog bra.

Miss Lycka sa:
Är det för jobbigt att köra med ett spisuttag och separat avsäkring?

Blir så fult med en sladd rakt over hela köket ;)

Hällen på ena sidan, och ugn/micro på andra.
Mordent ska det va. Hade jag fått bestämma hade jag nu haft en gammal hederlig spis
med ugnen där den skall va!

Att det ska behöva vara 33st inlägg för en enkel fråga som är löst för länge sen....

Ut o cykla med er istället!

Rent lagligt får du väl göra lite som du vill, vill du däremot att försäkringen ska täcka när huset brinner ner kan det va bra att ha anlitat fackman, är det en stickpropp så kan man ju byta själv det krävs ingen fackman för.

ZzyyxX sa:
Rent lagligt får du väl göra lite som du vill, vill du däremot att försäkringen ska täcka när huset brinner ner kan det va bra att ha anlitat fackman, är det en stickpropp så kan man ju byta själv det krävs ingen fackman för.

"när" och inte "om" alltså?

Jaja.. :)

Var inne i en affär för vitvaror.
Förklarade min sits, inga problem sa försäljaren.
Det sitter redan stick-kontakter på deras ugnar, och skulle säkringen gå
så är det bara att byta till en 13A säkring.
Säljare javisst, men denna firman säljer även installationer av vitvaror.

Tillbaka
Topp