OT: ingen ström i 1/2 lägenheten

erpkrap

Medlem
Väldigt OT
Satt och surfade på Happy och stereon spelade, och lampor mm var tända i lägenheten.
Ringde en kompis på mobil, sen skulle jag ladda mobilen. Pang så försvann strömmen i
hallen, badrum och vardagsrum. Fram med pall och nya proppar. En propp så lite skum ut.
Bytte och fortsatte sedan med alla varianter(typ propp funkar på plats 2, då funkar den
på plats 3, icke. Gick ned och köpte nya proppar, testat alla varianter. Funkar inte!!
Finns plats 11123, 10ampere.
Pratade med grannen om ev. huvudsäkring. Gick ned i källaren och envis som man är
rotade jag upp ett skåp med huvudsäkringar, satt 3st 16ampere. Hade bara 10ampere
hemma, bytte alla 3 men halva lägenheten är strömlös. Till skåpet med huvudsäkringar
för varje lägenhet så går ledningen in i ett låst skåp. Så jag kommer inte in utan
får ringa fastighetsskötaren i morgon. Vad är fel. är jag dum eller ??

Det är säkringen i din lägenhet som går först, den har alltid tunnast tråd. Att säkra ur utanför egna lägenheten har jag aldrig hört talas om, är det inte el-mätaren i det låsta skåpet ? :-/ T

Om olika delar i din lägenhet går på olika faser och någon fas är borta redan vid matningen till din lägenhet t ex...

sandelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Jordfelsbrytare?

har han porslinsäkringar, så som det låter, så har man inte sådan. i alla fall äre inte vanligt.

säger som offe, troligen en huvudsäkring som rykt, för det låter helt klart som om en fas gått

Allt funkar nu.
Fastighetsskötaren var och bytte en huvudsäkring i ett låst
skåp i källaren. Fick reda på att någon firma bytt ut elmätare, bl a min.
Förmodligen orsaken till att det pajade sen.

Ja jordefelsbrytare ja, jag har fått en 16A snabb propp att gå av strömmen innan ens jordfelsbrytaren hann lösa ut. Med hjälp av tiden som jordfelsbrytaren tar på sig för att lösa ut så gick det att utläsa att det hade flutit mer än runt 6000 A.

Sen jag, stoppain stålspikar i proppskåpet och tejpafast jordfelsbrytaren har jag aldrig haft några problem med elektriciteten hemma...skojar bara :-D

Stervelo skrev:
> Ja jordefelsbrytare ja, jag har fått en 16A snabb
> propp att gå av strömmen innan ens
> jordfelsbrytaren hann lösa ut. Med hjälp av
> tiden som jordfelsbrytaren tar på sig för att
> lösa ut så gick det att utläsa att det hade
> flutit mer än runt 6000 A.

jordfelsbrytare & säkring löser ut för olika saker om jag inte tar fel. Så det är inget konstigt beteende du har sett. Jordfelsbrytare bryter om strömmen går fel väg tillbaka, t ex om strömmen går genom en människa, men blir det kraftig strömspik "rätt" väg, t ex vid kortslutning så är det säkringen som ska lösa ut.

Senast redigerad av en moderator:
RN skrev:
> Vi har porslinssäkringar och jordfelsbrytare så
> jag håller inte med mig Jensen :)

om du kollar så skrev ja faktiskt in en reservation :D att det i alla fall är ovanligt. i de flesta lägenheter där man sätter in ny central osv. så är det automatsäkringar/dvärgsäkringar som man använder tillsammans med jordfelsbrytare. finns uppenbarligen undantag, om du inte fått din anläggning kopleterad med jordfelsbrytare i efterhand.

att säkring och jordfelsbrytare går samtidigt eller i samband med varandra är inte så ovanligt. om jag inte minns fel från skolboken, så mäter jordfelsbrytaren hur mycket som går in och ut, stämmer det inte, så bryter den. det vill säga om strömen går ut genom en kropp istället för tillbaka genom neutralen bryter jordfelsbrytaren. säkringen bryter när det bliur en för hög strömrusning, när det går åt mer ström än vad ledningen klarar, förutsatt att säkringen är dimentionerad efter arean på ledningarna :D alltså får man inte gå upp en säkring utanb att byta ledningarna, om de inte redan är anpassade till grövre ledning osv. men detta behöver man ju kanske inte veta om man inte jobbar med det. men el är farligt o inget man ska pilla med själv, såvida man inte vet vad man gör.

thompa du är ute och cyklar på ett sätt nu. Strömmen gick fel väg, precis det som jordfelsbrytaren ska skydda mot.

En jordfelsbrytare mäter bara ström in och ström ut, det ska vara lika så att säga.

En propp struntar i var "jorden" ligger, om en krets formas så flyter det ström och proppen kan gå.

Jag tog helt enkelt och anslöt fasen via en mätprob till ett vattenledningsrör. kan säga att halva proben försvann.

Men du har ju helt rätt i att en jordfelsbrytare inte är till för att hantera kortslutningar.

Kroppen har vid högre spänningar ungefär en impedans/resistans på 1.5 kOhm, så det finns en viss resistans, det är inte kortis så som jag gjorde. Jag ville dock inte prova att hålla i den aktiva delen av proben i ena handen och sen ta i vattenledningsöret själv.

Dock ska man veta att jordfelsbrytaren bara skyddar när strömmen flyter fel väg.
Som knatte stoppade jag ner ett finger i en lampa, det fanns ingen glödlampa i, och tryckte på knappen. Fan vad det gjorde ont, men strömmen flöt bara i fingret, från fas till nolla, via mitt finger. Det skyddar inte en jordfelsbrytare ifrån.

jojo, men när du leder strömmen genom ett element t.ex. finns ju en risk att både jordfelsbrytaren o proppen kan gå. proppen för att flödet på ström blir för stort (beroende på motstånd i element osv) och jordfelsbrytaren kan gå, eller rättare sagt, bör gå (annars är nått fel) eftersom mer ström kommer in än vad som går ut.

hade du verkligen jordfelsbrytare när du stoppade in fingret? :D inte för att det är nått ja rekommenderar. skulle nog vilja säga att jordfelsbrytaren kan gå även vid ett sådant tillfälle, även om det inte är lika säkert. beror på hur strömmen går, om all ström går via fingret över till neutralen eller om nått smiter ut annan väg.

Alla uttag behöver inte ligga under jordfelsbrytaren heller, ibland lägger man kyl och frys utanför så inte maten blir förstörd (jordfelsbrytaren kan lösa ut lite nu och då). Ibland lägger man även diskmaskin, spis och tvättmaskin utanför då de grupperna ofta är drabbade av krypströmmar.
Möjligt att fasen du kortslöt mot jord inte var ansluten till jordfelsbrytaren, om inte så byt ut den.

Tillbaka
Topp