[OT] Inköp av cykelsaker, frugans åsikter?

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ajaj. Det där låter som ett förhållande som
> togs upp på SvDs Fråga Pyskologen "Vad ska jag
> göra? Min man vill bara knulla och cykla".

Ohh, har du en länk till den?

(Jag har fyra cyklar varav en i delar...)

/ Henrik

Det var visst från aftonhoran:

"Vi har varit gifta i 27 år. Min man motionerar genom att cykla, vilket är bra.
Problemet är att han inte har något intresse av att hitta på saker ihop med mig. Han vill aldrig planera framåt, exempelvis vad vi kan göra på lediga helger eller under semestern.
Att ha sex är det enda han är intresserad av att ha gemensamt med mig.
Kommer jag med förslag på aktiviteter känns det som att det hotar hans planer på att cykla med sina vänner.

Nu för tiden ser jag inte fram emot att det blir helg. Jag funderar på att söka upp egna aktiviter under lediga dagar och helt strunta i honom. Är det bra, tycker du?
Ingegärd"

Problemet är ju att hon borde ha skaffat sig egna aktiviteter för.. säg 27 år sedan? Att Snubben verkar sådär-trevlig gör ju inte saken bättre.

Jag löste problemet på ett mycket omständligt sätt.
Jobba heltid, sen startar man egen firma inriktad på cykeldeltillverkning, alla pengar som rör egna firman är inget jag behöver ta upp med frugan, min ordinarie jobblön går till hushållskassan utan knot, hon får spendera hela min lön till vad hon anser är viktigast.

Jag är nöjd, hon är nöjd.

mzi skrev:
> Jag tycker cykling är billigt. Min chef samlar
> på whiskey, det är skitdyrt. Hans kompis samlar
> på vajergrävskopor, det är ännu dyrare.

Jag samlar på Whisky (inte whiskey, jag föredrar den skotska varianten), dock ingen jättesamling, men jag tycker inte att det är en nämnvärt dyr hobby.

Dock tycker jag att cyklingen är rätt dyr, i synnerhet när man är lite pryltokig. =)

Jeje, visky schmisky. Nu kommer vi till den stora diskussionen om att SAMLA. Har man ingen stor samling så har man endera precis börjat eller så samlar man inte. Chefen får i alla fall hem ett par kartonger i veckan och köper något eller några fat per år. När han tar upp vad mina hojar på kontoret kostar så frågar jag vad hans senaste leverans kostade. Och så slutar vi prata om mina cyklar ett tag.

Men visst, köpa ett par flaskor för att ha och bjuda på är ju inte så dyrt. Fast även grain blir ju helt plötsligt dyrt om man ska något som är lagrat i 40 år.

Eric W skrev:
> Nu har hon antingen lämnat dig för alltid -
> ELLER - resignerat och betraktar
> inte längre dina Traktorer som individer. Nu är
> de inte längre "den svarta,
> den gula och så den med det de stora däcken"
> osv. Nu är de "alla dina
> Traktorer". Observera - inget antal utan en
> odefinierad mängd. Nu kan du i
> mån av plats, tid och pengar göra vad du vill.
> Köpa, sälja, byta, bygga och
> leva lyckligt i alla dina dagar.

Haha, jag är uppe i 14 "traktorer" nu, 1-2 till ev på gång.

Och frun protesterar inte, jag har inte alls gjort mig förtjänst av så många "traktorer"
men eftersom frun är nöjd och glad så tar inte jag upp frågan.

Fast det är klart, jag väntar bara på den dag när hon av någon anledning
vill göra "upp räkningen".

/Fedde

mzi skrev:
> Ajaj. Det där låter som ett förhållande som
> togs upp på SvDs Fråga Pyskologen "Vad ska jag
> göra? Min man vill bara knulla och cykla".

Är det inte bättre än tvärt om?

;)

Martina skrev:
> Jag behöver också en fru som bromsar när jag
> vill shoppa........

Va? Har du bytt planhalva? ;)

fedde skrev:

>
> Haha, jag är uppe i 14 "traktorer" nu, 1-2 till
> ev på gång.
>
> Och frun protesterar inte, jag har inte alls gjort
> mig förtjänst av så många "traktorer"
> men eftersom frun är nöjd och glad så tar inte
> jag upp frågan.
>
>
>
>
> /Fedde

När jag skrev "traktorer" så menade jag traktorer. Cyklar finns det också en hel del av. Tur att man har en tålmodig hustru. Så länge jag inte försöker få henne att cykla så är allt lugnt.

Jag läste någonstans att cykling är det billigaste transportmedlet då det bara kostar ett par hundralappar per år. Så numer så brukar jag bara göra ett överslag och dividera det jag köpt med 400 och räkna hur många år till jag kan cykla. Hur många? Ganska många.

ething skrev:
> Enkelt. Se till frun har dyra vanor. Min har
> snöatin på Odd Molly kläder så det jämnar ut
> sig.

2 Odd Molly tröjor = en ny cykel :)

Efter tre nya cyklar i år så ligger jag farligt nära en separation. Har iofs sålt en också. Men som en kompis sa, en leksak får aldrig utesluta en annan.

Tanken på att någon skulle begränsa mig vad gäller mina intressen känns ganska avtändande. Det skulle aldrig funka. Och som man själv vill bli bemött ska man ju bemöta andra. Alltså, om jag får frossa i klätterprylar, så får han njuta av sin cykelorgie, utan att jag lägger några som helst aspekter på det. Win-win :)

Skaffa en fru/flickvän som tror att hon brukar cykla (och som har samma storlekar)? Då blir det lättare att motivera ett cykel-köp :-) Min flickvän har tre cyklar som nästan bara jag använder ;-)

Eller så ser man till att ha en öppen, ärlig och respektfull relation till sin partner där man kommunicerar och löser eventuella problem i samförstånd. Går inte detta behöver man nog antingen professionell hjälp eller göra slut.

Det hela beror väl på hur mycket pengar man har kvar efter att allt är betalt och om man upplever att man har koll på ekonomin eller inte. Om båda har 10k kvar på kontot efter räkningar och sparande så ska det väl inte vara några problem att beställa lite grejer kan jag tycka. Om det däremot är på håret att det går ihop varje månad och en i förhållandet tar mer ansvar för att se till att räkningarna betalas så är det inte så konstigt att denne har synpunkter på vad den andre köper.

Däremot har jag vänner som har helt delad ekonomi med bara ett gemensamt lönekonto t.ex. samtidigt som de tjänar bra båda två. Där måste de alltid fråga varandra för varje köp. Detta upplägg har jag väldigt svårt att förstå.

fredrikw skrev:
> Eller så ser man till att ha en öppen, ärlig
> och respektfull relation till sin partner där man
> kommunicerar och löser eventuella problem i
> samförstånd. Går inte detta behöver man nog
> antingen professionell hjälp eller göra slut.

Friheten att kunna utöva sitt intresse borde inte vara något problem. Och är det ett problem, så har man problem. Och problemet handlar i så fall förmodligen inte om en ny cykel eller inte, utan om mer fundamentala saker i relationen. Och då håller jag med, det är dörren som gäller om inget annat funkar.

sebagge skrev:
> Skaffa en fru/flickvän som tror att hon brukar
> cykla (och som har samma storlekar)? Då blir det
> lättare att motivera ett cykel-köp :-) Min
> flickvän har tre cyklar som nästan bara jag
> använder ;-)

:D
Fiffigt!

Eller så köper man sin partner/man/fru en cykel och tar hen på cykelsemestrar samt trevliga utflykter, vips så har man sått ett cyklingsintresse som kan växa till något större.

Jag var precis på sri lanka på semester för att hälsa på min fru som jobbar där.
När vi hänger på stranden så kläcker hon: Nu längtar jag efter att cykla i alperna.
Jag blev mycket stolt över min frus yttrande och jag insåg att några års peppande från min sida skapat samma cykelsug hos henne, som liftcyklat ca två veckor per år i fem år, som hos mig som ändå lekt i skogen i 20år.

Nu säger jag inte att man måste ha samma hobbys och göra saker ihop, alla gör ju som dom vill, men om man väljer att göra det så kan man upptäcka att ens partners intressen kan vara ganska intressanta.

Jag och min fru har utöver ett mindre gemensamt sparande delad ekonomi. Även om hon numera också cyklar i skogen så är det ju inte på långa vägar lika kostsamt som mitt cyklande(och paddlande och löpskor och inlines osv). Även om mina pengar är mina så berättar jag ju alltid för henne när det är något som skall köpas oavsett vad det kostar.
Som jag ser det finns det ingen anledning att inte berätta, det är ju inte så att man inte hinner om man vill.

Ibland blir det ju givetvis lite meningsskiljaktigheter när hon t.ex. vill åka till new york(tillsammans med mig) och jag vill köpa en ny cykel. Problemet uppstår ju då mina pengar går till mina aktiviteter och hon vill använda sina pengar till gemensamma aktiviteter(och jag skall då betala andra halvan).
Så nyckeln är ju helt klart att sambon/frun har en fritidssysselsättning som också kostar en hel del tid och pengar. Kan av egen erfarenhet rekommendera häst, tyvär finns den inte längre med oss men den löste alla mina problem ;)

Vi kör också varianten med att stoppa in alla löner, barnbidrag och annat till ett gemensamt konto, betala huslån och mat och sånt och sedan dela ut några tusenlappar var i "månadspeng" att använda till cyklar, symaskiner och annat.

Funkar hur bra som helst, blir aldrig något tjafs.

Att pytsa in alla pengar på ett gemensamt konto och ha varsitt kreditkort skulle aldrig fungera för oss.

(Vad som är "gemensamma" utgifter är lite flytande, jag köper t ex betydligt dyrare viner så det får jag stå för själv.)

Jag och min sambo delar 50/50 på alla boendekostnader, tankar bilen typ varannan gång och betalar typ varannan storhandling. I övrigt gör vi vad vi vill med den egna inkomsten.

Men eftersom vi bor tillsammans och faktiskt tycker om varandra så pratar vi med varandra, det innebär att om jag funderar på att köpa något ny cykeldel så pratar vi om det, vill hon köpa nya löparskor så pratar vi om det. Inte så att vi behöver "godkänna" den andres köp utan snarare för att vi ger råd och diskuterar vad som kan tänkas vara den bästa produkten i fallet. Känns ganska naturligt. Vi har dock ganska liknande intressen och hamnar därför sällan i dispyt om att hon vill köpa en ponny och jag vill ha en fiskebåt.

Jag känner folk som har gemensam ekonomi och de får inte göra ett jävla skit. Så delad ekonomi är min melodi, resten av livet!

"Fråga frugan om lov" - "Vara överens om vart pengarna skall gå" är väl ett bättre sätt att se på det.

Jag betalar allt hemma så Mirja kan shoppa loss.... Har därför en aluracer istället för en mycket tuffare kolfibervariant.

Tille skrev:
> Är inte det här ett problem som bara uppstår om
> man tjänar för lite?

Skönt att någon tar bladet från pk-munnen!

Tillbaka
Topp