[OT] IPAD - Kopplar inte upp mot mitt WIFI

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Hej allihop!

Jag har just köpt mig en ipad. När jag försöker koppla upp mig mot min router så säger den ungefär "Kan inte koppla upp mot nätverk". Jag anger min WPA-kod, men det fungerar inte. Jag har en relativt gammal router, D-Link DI-524. När jag tänker efter hade en kompis problem att ansluta med sin iphone för ett tag sedan.

Någon som har några idéer?

Man skall inte behöva knappa in mac-adressen om man inte medvetet aktiverat mac-filtrering.

Funkar det att ansluta andra enheter (dvs icke iPrylar)?

Fungerar det att ansluta om du slår av WPA?

Fungerar det att ansluta om du anger SSID manuellt istället för att låta paddan scanna etern?

Fungerar inget av dessa skulle jag köpt en ny router, de kostar inte många hundringar idag.

Hade samma problem med iphone och macbook, visade sig vara nyckelid i routern gick att ge ett nummer mellan 1-6 men det kan man inte på i-produkter så den försöker alltid på 1. Kolla i routern om du har lösen inställt på om det nu hette kanal 2-6, ställ i sådant fall om till 1 och ändra då även i dina andra anslutna apparater.

Hoppas du kommer in

zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar det att ansluta andra enheter (dvs icke
> iPrylar)?

Ja, alla mina datorer (icke-macar) och min andriod-lur funkar (eller egentligen funkade) utan problem.

>
> Fungerar det att ansluta om du slår av WPA?

Jag kom åt nätet med ipaden då jag slog av krypteringen helt.

Patrol skrev:
----------------------------------
> ställ in på kanal 1
>

Det har jag gjort nu. Jag kom på att jag ändrade det för länge sedan när du sade det!

Nu har jag dock lyckats ställa om routern så jag inte kommer åt den med någon apparat längre...
Jag kommer nu ut på nätet via ipaden med en mobil surfpunkt på HTC'n. Jag får leta upp en ethernet kabel och koppla upp mig direkt på routern senar i kväll.

Vet någon vilka krypteringsalternativ ipaden klarar?

Pastor Hannes skrev:
> Vet någon vilka krypteringsalternativ ipaden
> klarar?

Jag kör "WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES]" + "auto channel" på min Netgear-reuter. Det kanske funkar med andra inställningar också.

Snor tråden (vill inte förorena happy med fler ot-trådar).
Min Galaxy S2 tappar hela tiden bluetooth-kontakten med handsfreen i bilen. Hände aldrig med min Ericsson. Vad kan problemet vara? Den omväxlande ansluter sig och tappar kontakten. Mycket irriterande att inte kunna använda handsfreen när och den yttre antennen (som ger mycket bättre täckning ) när bilen har en sån.

Yes! nu funkar det. Jag fick välja VPA-PSK så funkade det. Nu funkar det inte att ansluta HTC´n mot nätverket, men den går ändå på mobilnätet så det är inte hela världen...

Tack för hjälpen allihop!

Det verkar sjukt användarvänligt med ÄppelPäppel-produkter ;-)
Skämt åsido är ju Apple faktiskt lite ökända för sina WIFI-problem på iP*-produkterna.

kalis skrev:
> Det verkar sjukt användarvänligt med
> ÄppelPäppel-produkter ;-)
> Skämt åsido är ju Apple faktiskt lite ökända
> för sina WIFI-problem på iP*-produkterna.

Nu har jag iofs haft väldigt lite problem med min padda/telefon och wifi men däremot bluetooth. Jag tror inte det är någon på kontoret som klarat av att ansluta och använda ett trådlöst headset till sin iphone någon längre period...

Tillbaka
Topp