OT IPhone kamera och bilder.

1817

Ny medlem
1) Äger en IPhone 4s och en IPad, när jag tar en bild med telefonen vill jag ha över den till IPaden utan att använda ICloud, hur gör jag? Vill inte använda en PC som mellanhand utan det ska räcka med paddan och telefonen. Smidigt och snabbt är led orden.

2) Eftersom Mobilen ofta finns i ryggfickan när jag cyklar och Kameran ligger hemma så undrar jag över inställningarna på kameran i telefonen, finns det något som man ska tänka på att ändra eller en App som hjälper mig till perfekta bilder.
Bilderna som tas är ju ofta inte på stillastående motiv utan snarare cyklister i bra fart.

1. Med iOS 6 så är det väl bara att skicka över via Blåtand eller om du installerar Whatsapp på båda. Den är som en SMS-tjänst-app fast du kan skicka okomprimerade filer sinsemellan via internet (i appen). Ser precis ut som vanliga sms-tjänsten fast snabbare, bättre och okomprimerat.

2. Jag kör Camera+ för att fixa till mina bilder med effekter, beskärning, ramar m.m.

/G

Dropbox fixat, verkar vara just det jag letat efter. Tack för hjälpen.

Men nu ska Dropbox fyllas med fina bilder också, har vi någon med erfarenhet från att plåta bra med en IPhone här?
Vad behövs och vilka inställningar bör jag göra?

Inställningar ?? Nu har du nog lite väl höga tankar. Det är typ HDR-bilder om du ska ta något i rörelse.. annars är väl typ dom enda funktionerna om du ska ha blixten på Auto, På och Av.

:P

Använd en app för att fixa till bilderna lite, typ Camera+

Ska installera Ios6 också.
För HDR står i manualen att både kamera och motiv bör vara helt stilla, knappast vad jag söker Mao.
Panorera gör jag nu så det verkar vara att behandla bilderna efteråt som gäller.
Tackar.

HDR skall du inte använda i farten. Problemet med att ta bilder med en telefon är ergonomin, jäkligt fippligt i jämförelse med en kamera. Jag skulle inte använda mobilen i farten på cykeln, något jag ofta gör med min kompaktkamera.

Det är bara att öva, öva, öva på den sortens bilder du vill ta.

Blir bilderna kassa kör du nåt instagram-filter på dem för att dölja den dåliga kvaliten.

freddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det funkar fint att mejla bilderna till sig själv
> oxå så har du dom på både telefon, ipad och
> dator..

G+ och ställ in att bilden laddas upp automagiskt, enklare än så är svårt. :-)

42Hz skrev:

> G+ och ställ in att bilden laddas upp
> automagiskt, enklare än så är svårt. :-)

Måste kollas in.. :)

Ja att helt enkelt maila vilden till mig själv verkar ju onekligen vara det absolut smidigaste alternativet, man undrar ju lite varför jag inte kom på det själv........ Får skylla på min extremt låga vana att sitta vid en dator.
HDR hade jag ju ialf fattat grejen med, alltid något.
Intagarn för att dölja skiten är ju ett förslag, men hade ju gärna velat att bilderna inte innehöll någon skit:-).

Varför inte köra med bildström? Alla dina bilder som du tar i mobilen laddas över direkt till iPaden. Läggs inte på något moln utan tankas över när du är ansluten till ett wifi. Jag har det på alla mina enheter, grymt smidigt.

Sätt på iCloud (om du inte redan gjort det) och bilder laddas automatiskt över så fort du har wifi.

Jag använder appen PhotoSynk för att enkelt föra över foto/video mellan alla enheter för övriga tillfällen.

Maila funkar inte så bra för videofiler längre än 1 minut.

nic

Fikasvettot skrev:
> HDR skall du inte använda i farten. Problemet med
> att ta bilder med en telefon är ergonomin,
> jäkligt fippligt i jämförelse med en kamera.
> Jag skulle inte använda mobilen i farten på
> cykeln, något jag ofta gör med min
> kompaktkamera.
>
> Det är bara att öva, öva, öva på den sortens
> bilder du vill ta.
>
> Blir bilderna kassa kör du nåt instagram-filter
> på dem för att dölja den dåliga kvaliten.

+1 på allt, särskilt det sista

bildström (icloud) skalar om bilderna beroende på vilken enhet de skall till. Dropbox/box/skydrive kan du få att lämna bilderna orörda. Google drive kan säkert också vara ett alternativ.

42Hz skrev:

> G+ och ställ in att bilden laddas upp
> automagiskt, enklare än så är svårt. :-)

+1 på den. G+ funkar så jävla bra till detta. Jag har diverse olika mobila enheter som kör både iOS och Android och G+ fixar det hela utan anmärkningar.

Tillbaka
Topp