[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
-------------------------------------------------------
> Straffade ut. De första iphonarna som
> jailbreakades blev "brickade" vid första
> uppdateringen av iphone OS. Apples svar på
> klagomålen? Skyll er själva om ni har hackat
> telefonen. Vissa hävdade att Apple gjorde det
> med flit men jag tror faktiskt inte riktigt på
> det. Deras respons visar ju iaf på vad de tyckte
> om hackade telefoner.
>
> Men jag tror inte det har upprepats.

aha, du tänker på det, ungefär som motorola nu gör :D var ett tag sen det. o det gällde väll ipod touch o inte iphone? jag tror inte heller det var medvetet gjort.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Jag har aldrig hört talas om att nån ipod ens
> kunde bli brickad...

är ju i stort sett samma hårdvara. har bara för mig att det där med brickade var för ca 2,5-3 år sen. iphone 3G kom väll för 2 år sen. i o för sig var det sverige.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:

> Så då menar du att upphovsrättslagen inte
> gäller för mjukvara i sverige? På något annat
> sätt kan jag inte tolka det som att du menar när
> du säger att du har rätt att göra vad du med
> mjukvaran på telefonen.

Det är skillnad på att ändra mjukvaran och att sprida ändrad mjukvara.

[OT] Iphone vs Android
rikard skrev:

>
> Det är skillnad på att ändra mjukvaran och att
> sprida ändrad mjukvara.

Man har rätt att ändra koden i mjukvaran om det är NÖDVÄNDIGT för att mjukvaran ska fungera som det är tänkt men utöver det så har du inga rättigheter alls att göra ändringar i mjukvara som du inte äger rättigheterna till. Och rättigheterna till iphone OS ägs exklusivt av Apple Computer Company och dess samarbetspartners och där har du inga rättigheter överhuvudtaget annat än de som anges i EULA. Mjukvara faller inte under fair use som tex musik och film bitvis kan göra. Du har inte rätt att kopiera och sprida till dina vänner och du har inte heller rätt att ändra i mjukvaran såvida det inte är nödvändigt för att mjukvaran ska fungera som det är tänkt. Om Iphone hade varit tänkt att fungera som en jailbreakad sådan hade ingen jailbreak behövts och eftersom den behövs så är den ett brott mot UHR.

Man köper inte rätten till mjukvaran. Man köper rätten att under licensavtal använda mjukvaran så som tillverkaren har avsett och inget annat. Ska det vara så förbaskat svårt att förstå?

Hårdvaran äger man men mjukvaran äger man inte såvida man inte köpt rättigheterna till mjukvaran. Påstår ni på fullaste allvar alltså att Apple har sålt rättigheterna till Iphone OS till de som köper telefonen?

Installera nytt OS på iphone är lagligt men att ändra i mjukvaran är inte lagligt. Hade det varit lagligt så skulle vi alla ha rätt till källkoden på alla program.

[OT] Iphone vs Android
Så för att sammanfatta det hela så är alla lika onda så man åker till lämplig affär, pillar lite på lite olika telefoner och köper den som man tycker känns bäst?

[OT] Iphone vs Android
xyz-saft skrev:
> Så för att sammanfatta det hela så är alla
> lika onda så man åker till lämplig affär,
> pillar lite på lite olika telefoner och köper
> den som man tycker känns bäst?

precis :D

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Varför stämmer då inte Apple och Sony George
> Hotz med en gång? Han är till och med amerikan.

Bra fråga som jag saknar säkert svar på.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/iphone.pdf

Läs särskilt stycke c.... Vad kan kan utröna så har Apple goda grunder för att faktiskt stämma honom men gör det antagligen inte därför att han 1: Inte hotar deras försäljning. 2: Det skulle se väldigt illa ut att göra det PR-mässigt. Alla gillar en underdog och om Apples image av att tillhöra och vara en del av hackerkulturen skulle fullständigt rämna.

[OT] Iphone vs Android
xyz-saft skrev:
> Så för att sammanfatta det hela så är alla
> lika onda så man åker till lämplig affär,
> pillar lite på lite olika telefoner och köper
> den som man tycker känns bäst?

Nä, du ska åka till affären och köpa en iphone4 och sedan gräma dig att du inte köpte den du ville ha utan den som happyiterna sa åt dig att köpa... :-)

Eller så köper man en en trumma....

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Nu förstår jag inte? Du kan väl ändå inte
> köpa vad du tycker är bäst?

Fan! Jag visste att det var nått fel med resonemanget!

[OT] Iphone vs Android
Bloatware Creeps Into Android Phones

"Android-based smartphones are falling victim to something that has plagued PC users for years: bloatware.

Android phones are being pre-loaded with trial software and apps that can’t be deleted off the device by the user. These apps touting mobile TV, football games, location-based search and games are the new face of bloatware, also known as crapware or craplets in the PC world."

Går inte att ta bort från ett öpppet operativsystem? WTF? Jag antar att jag får vänta tills Google rensar telefonen åt mig. Fast de kanske stoppar dit ny skit istället.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Bloatware Creeps Into Android Phones
>
> "Android-based smartphones are falling victim to
> something that has plagued PC users for years:
> bloatware.
>
> Android phones are being pre-loaded with trial
> software and apps that can’t be deleted off the
> device by the user. These apps touting mobile TV,
> football games, location-based search and games
> are the new face of bloatware, also known as
> crapware or craplets in the PC world."
>
>
> Går inte att ta bort från ett öpppet
> operativsystem? WTF? Jag antar att jag får vänta
> tills Google rensar telefonen åt mig. Fast de
> kanske stoppar dit ny skit istället.

Verkar ju i allra högsta grad vara ett problem med operatörer snarare än android. Dessutom borde det gå alldeles utmärkt att plocka bort dylikt. Att Samsung hade från EA är jag inte förvånad över då även andra samsungnallar har demos pre-installed. Eller har du inte läst artikeln själv?
Tror du att vi i sverige behöver oroa oss för Sprint appar som inte går att avinstallera?

Det är lite som att skylla Microsoft för att Apple har iOS på iphone. En viss desperation att hitta fel där inga fel finns tycker jag mig ana här.

Tillagt---
http://www.aftonbladet.se/pryl/tele/article5700016.ab
http://www.metro.se/2009/08/28/59625/skulle-ringa-iphone-exploderade/
Jag har ju hellre crapware än än rykande rester av händer öron och telefon. En skyddad telefon som ska skydda konsumenterna, genom att explosivt förstöra malware.... Eller hur det nu var.

[OT] Iphone vs Android
Hur menar du nu? Dte står ju att det inte går att ta bort apparna från telefonen med det "Fria" och "Öppna" OS:et Android. Vem som stoppat dit skiten är väl ointressant? Måste jag roota telefonen för att få bort dem? Måste jag ringa Google som kan rensa bort dem remote (denna gång med mitt samtycke)? Hur "öppet" är det då?

Jag läser inte Aftonbladet, men försöker du komma med ett exploderat batteri som bevis för något?

[OT] Iphone vs Android
Så du menar alltså på fullaste allvar att det är Googles fel och fel på android för att vissa operatörer mular in fulhack i telefonen? Menar du att alla som köper en androidtelefon i sverige drabbas av Nascar app från Sprint? Om du köper en nalle som är exklusiv för 3, särskilt deras äldre LG nallar så är de nerlusade med 3 löplänkar. Hade de däremot funnits olåsta så hade det inte varit ett problem.

Och till skillnad från det inlåsta och begränsade system som Apple kör med och som tvingar dig att köpa en operatörslåst telefon så finns alla android lurar i sverige som jag känner till att köpa olåsta utan operatörsbundet krafs. Och återigen Android 1 iOS 0.
Apple lämnar inte ens support på iphone. T-t-t-t-t

[OT] Iphone vs Android
Hur kan Android vara "öppet" om det inte går att ta bort förinstallerade appar? Kan du lyfta blicken från ditt Apple-hat och förklara nånting om Android för mig?

Ett "öppet" operativssystem där det inte går att ta bort förinstallerade appar. Nej, jag får det inte att gå ihop.

iPhone 4 kan köpas utan abbonnemang.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Hur kan Android vara "öppet" om det inte går att
> ta bort förinstallerade appar? Kan du lyfta
> blicken från ditt Apple-hat och förklara
> nånting om Android för mig?
>
> Ett "öppet" operativssystem där det inte går
> att ta bort förinstallerade appar. Nej, jag får
> det inte att gå ihop.
>
>
> iPhone 4 kan köpas utan abbonnemang.

Hackad från e-bay då eller? Om du Rootar din droid så kan du ta bort dem och till skillnad från iOS har du rätt att roota din droid även om garantin inte längre gäller då. Och eftersom alla droider har minneskortplats så borde det lilla utrymmet som dessa tar upp inte vara nåt problem tiill skillnad mot iphone som bara har ett fast minne. Dessutom verkar du inte förstå vad ett öppet system innebär. Inte att döma av dina inlägg iaf.

Ochh om du läser det du länkar till så kanske du kan förstå att det är begränsningar som OPERATÖREN lägger in, inte Google. Välj bort operatörslåset så slipper du dessa appar och om du inte beställer en droid lur från Sprint i USA så slipper du Nascar appen.

Dessutom skulle jag gärna se dig radera itunes appen från en iphone. Det borde ju gå om du är en lagbrytare som har hackat din nalle.

[OT] Iphone vs Android
iPhone 4 säljs inte i Sverige än, men i t.ex. Apple Store UK säljs den olåst. "When you purchase your iPhone from the Apple Online Store, you’ll get it SIM-free. So you can sign up for service with the carrier of your choice and change your carrier at any time"

Så man måste roota Android-telefonen? Nej, det är inte "öppet". Är det en specialversion av OS:et som är låst? Jag har nog en annan uppfattning av vad "öppet" innebär än vad du har. Att inte kunna ändra i en Android-telefon är inte "öppet". Sen kan du stapla ursäkter hela dan, det är fortfarande en låst Android-lur.

Jag tror det är du som inte förstår vad "öppet" innebär.

[OT] Iphone vs Android
Möjlighet att välja leverantör av appar. Och genom att välja en annan leverantör så "disablar" man helt Googles killswitch som är direkt kopplad till android market och inte android OS.
Möjlighet att customisera utseende, menyer och funktioner i högre grad än något annat system.
Möjlighet att själv utveckla och sprida appar utan krångel.
Möjlighet att helt välja bort Googles killswitch. (Låt bli android market)
Möjlighet att ändra i mjukvaran på telefonen utan att bryta lagen. Man blir däremot utan garanti.
Möjlighet att köpa utan operatörslås.
Tillverkaren lämnar support.
Flash.
etc etc.

Här har du några av fördelarna med droiderna.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> iPhone 4 säljs inte i Sverige än, men i t.ex.
> Apple Store UK säljs den olåst. "When you
> purchase your iPhone from the Apple Online Store,
> you’ll get it SIM-free. So you can sign up for
> service with the carrier of your choice and change
> your carrier at any time"
>
>
> Så man måste roota Android-telefonen? Nej, det
> är inte "öppet". Är det en specialversion av
> OS:et som är låst? Jag har nog en annan
> uppfattning av vad "öppet" innebär än vad du
> har. Att inte kunna ändra i en Android-telefon
> är inte "öppet". Sen kan du stapla ursäkter
> hela dan, det är fortfarande en låst
> Android-lur.
>
> Jag tror det är du som inte förstår vad
> "öppet" innebär.

Så här menar du att Apple är först och ensamma om att ha operatörsfria telefoner? Och varför ska jag inte kunna knalla in på onoff och köpa en iphone idag utan operatörslås? Är det din uppfattning om fri och öppen?

Om du höjer blicken bortom den lysande maskätna äpplet så ser du att det finns en hel värld därute där man har valfrihet. Geez.

Det är lite som om jag skulle hävda att Apples logga är ful och därför är allt de gör skit. Det du tar upp är inte ett problem ens för dem som drabbas av det eftersom det bara är små mängder lagringsutrymme som försvinner och om du läser det du länkar till så kan du själv se att det har med operatörerna att göra inte android. det är som att hävda att droiderna är mer låsta än Apple för att de är operatörslåsta. På droiderna kan du välja bort det men det kan du inte på iphone i sverige idag.

[OT] Iphone vs Android
Är du dum i huvudet på riktigt eller bara på nätet? Klart som fan jag inte menar att de skulle vara först. Om du släpper ditt Apple-hat för några sekunder så kanske du fattar det.

Jag har väl inte påstått att Apple/iOS skulle vara fritt och öppet? Jag har däremot ifrågasatt flosklerna kring dte "fria" Android där Google raderar appar, men jag inte själv kan göra det.

Sen kommer du med diverse ursäkter att "det inte gör något". "Fritt" och "öppet" handlar väl ändå om principer, inte om kilobyte på ett minneskort? Tydligen inte när Googles övertramp skall ursäktas.

Geez, indeed.

[OT] Iphone vs Android
http://www.andreasekstrom.se/2010/05/02/iphone-–-en-telefon-under-all-kritik/
Lite kul läsning och när vi ändå är inne på appar som inte går att ta bort....
" Grunduppsättningen med appar går inte att ta bort. Ursäkta, vad får er att tro att jag vill ha en aktieapp i mitt standardutbud…?"

Hur var det nu...? Jepp iPhone (Ajfån) suger visst rätt fett trots flera år av utveckling och patentstölder. Hehe. :-P

[OT] Iphone vs Android
Men är du inte läskunnig? Android OS är utrustat med en killswitch MEN, och det här är viktigt, den är direkt kopplad till android market, inte android os så till skillnad från iPhone så har man som användare möjlighet att VÄLJA BORT GOOGLES MÖJLIGHET ATT RADERA APPAR!!!

Beträffande Crapware som du länkar till så framgår det klart och tydligt att de låsta apparna är kopplade till operatörslåset och således inte ett android-problem. Program och demos som inte går att ta bort hittar du dessutom i alla telefoner i en större eller mindre omfattning under förutsättning att dessa är avancerade nog att klara tex java.

Android är öppet och fritt och om du vill kan du roota den, att sedan garantin försvinner har med tillverkarna av telefonerna att göra. Att roota en droid lur är inom de rättigheter man har som användare och det finns massor du inte kan göra på en dator utan admin-rättigheter. Detta är en stor skillnad mot det låsta och begränsade system du så ivrigt hejar på trots att en mängd appar på iphone inte går att radera. Vad jag kan förstå så kan du inte ens ta bort dem på en jailbreakad iphone.....

Om du kan se bortom ditt hat för allt icke-Apple ett tag så skulle du förstå. Dessutom har jag svårt att se vad min avoga inställning mot Apple har att göra med påhittade problem med android som inte ens är kopplat till just android.

[OT] Iphone vs Android
rising skrev:
> Fanns det inte nån superfri och jätteopensourcad
> mobilplattform? OpenMoko?
> http://wiki.openmoko.org/wiki/Main_Page
>
> Vad hände med den?

Går att köra nå linux på n900 men även där ryker ju allt vad garanti heter och med nokias felfrekvens skulle jag påstå att det är en dålig ide att installera om en sån till Linux.

[OT] Iphone vs Android
Låt mig sammanfatta:

Android. Google är ett ondsint företag grundat av CIA. Androidtelefoner kan rootas och då styr man över dem efter eget skön, annars är man begränsad i viss mån.

Iphone. Apple är ett ondsint företag grundat av de Upplysta i Bayern. Iphonetelefoner kan jailbreakas och då styr man över dem efter eget skön, annars är man begränsad i viss mån.

Är det dessa två som ställs i olika hörn i den här diskussionen?

[OT] Iphone vs Android
Nej, sammanfattningen är: Två ben dåligt, fyra ben bra! Eller var det tvärtom?

Mjodvitner: du är uppenbarligen en Apple-hatare och Google/Android-apologetiker. Varför du blandar in saker som inte går att göra på en iPhone vet jag inte. Men precis som en Apple-fanboy så slår du knut på dig själv för att hitta ursäkter för Android. Var är principerna, det här är ju patetiskt!

Det verkar jävligt meckigt med Android. Roota, förlora garantin. Hålla med olika marketplaces (är de kompatibla?) Jag vill ju bara använda telefonen/datorn. Inte mecka med operativsystem.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Nej, sammanfattningen är: Två ben dåligt, fyra
> ben bra! Eller var det tvärtom?
>
> Mjodvitner: du är uppenbarligen en Apple-hatare
> och Google/Android-apologetiker. Varför du
> blandar in saker som inte går att göra på en
> iPhone vet jag inte. Men precis som en
> Apple-fanboy så slår du knut på dig själv för
> att hitta ursäkter för Android. Var är
> principerna, det här är ju patetiskt!
>
> Det verkar jävligt meckigt med Android. Roota,
> förlora garantin. Hålla med olika marketplaces
> (är de kompatibla?) Jag vill ju bara använda
> telefonen/datorn. Inte mecka med operativsystem.

Låt mig förklara. En android har du RÄTT att roota och därigenom få admin-rättigheter på den. En iphone har du INTE RÄTT att jailbreaka utan där måste du finna dig i Apples begränsningar.
Där har du skillnaden i öppenhet.

Och det spelar ingen roll om du hittar på påstådda problem som appar som inte går att radera men det vill ju inte en Jobs-träl som du veta av tydligen. Skillnaden är tydlig och androids öppenhet är och förblir öppensedan att du inte har kapacitet att hantera en så avancerad pryl är ju inte nåt du ska skylla på den. Du kan ju testa att läsa manualen nästa gång.

De olika marketplejsen är kompatibla och även om man har godkänt och accepterat Googles förbehåll att radera appar så gäller det fortfarande BARA på appar som är installerade via android market.

Principen om ett öppet system och fri mjukvara uppfylls i androids ASL men den har du väl inte heller förstått. Du har inte heller visat nåt exempel på vad du anser vara ett fritt och öppet system.

Här kan du delta i utveckling av android
http://source.android.com/source/index.html DET är öppen källkod. Passar det inte så skriver man om den.

Eller enkelt uttryckt: Android bad, Microsoft bader, Apple badest.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Och det spelar ingen roll om du hittar på
> påstådda problem som appar som inte går att radera

Nej, det är ju tydligen bara ett problem när det gäller iPhone, eller varför kom du med nån länk om det?

> men det vill ju inte en Jobs-träl som du
> veta av tydligen.

Ja hyllar man inte Google och "öppna" program är man en Jobs-träl. Så måste det vara i den svartvita världen.

> att du inte har kapacitet att hantera en så
> avancerad pryl är ju inte nåt du ska skylla på
> den. Du kan ju testa att läsa manualen nästa
> gång.

Apple-hatare & Freetard i ett, som sagt.

Skall man behöva manual? Vad är det för jävla skit? En modern pryl som en mobiltelefon skall klara sig utan manual, annars är den feldesignad.

Vet du vad? Jag är efter din förklaring inte dte minsta intresserad av Android längre. Tidigare har dte funnits som ett alternativ vid ett telefonbyte. men nu? Knappast. Det verkar vara lika stort skit när det gäller användbarhet som Openoffice, Ubuntu och en massa annat öppet. Av nördar, för nördar. Inte moget för nån större publik. Inte ens för en fil.mag i data-och systemvetenskap.

Man kan också cykla omkring på nåt skit där man kan hitta reservdelar i dikena (eller göra dem själv med öppna ritningar från internet). Eller så låser man i sig i Campas system. Det beror på om man vill mecka eller cykla. Och hur mycket man hatar Campa, förstås.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Jag vill ju bara använda telefonen/datorn. Inte mecka med operativsystem.

+1

Vem bryr sig om OS:et är öppet eller inte så länge telefonen/datorn klarar av det man vill?
Viktigare för mig i valet av telefon är tillgång och framförallt kvalitet på support och appar.

Apple vs Android 1-0

[OT] Iphone vs Android
Aah, så det är där skon klämmer. Det är jobbigt att tänka själv.

Men tala gärna om varför appar som inte går att radera är ett problem på android men inte på iphone? Eller hur det ens kan vara ett problem med Sprint appar i sverige? eller hur operatörenas låsning av mjukvara och inställningar har att göra med telefonens OS att göra? Allt detta är enligt dig problem av oöverstiglig magnitud på android men inte på iphone. Du envisas med att det är problem och när det finns på iphone är det inte ett problem?

En som inte klarar av OpenOffice idag ska fasen inte få sitta vid en dator. Men såna typer som du som inte klarar av att läsa innantil borde ha tech-förbud. Fasen du läste ju inte ens dina egna länkar. Du vill inte heller tala om vad ett öppet system är och vilka krav du ställer för att kalla det öppet. Hellre Freetard än retard. Och vad fasen kan du inte skriva DET för? Är dte en begränsning som Apple lagt in i din Mac?

Så bra att man inte ska behöva lära sig funktioner i olika apparater och program men med din inställning kan vi ju slopa skolan för man ska ju inte behöva lära sig nåt. Det tar Steve StoreBror Jobs hand om.

Antingen så väljer man själv eller så gör man sig till en retard och låter andra göra valen åt en hela tiden.

Men OpenOffice är väl inte heller öppet enligt dig. eller Linux för den delen.

Det enda du har gjort är att hitta på, ja hitta på, fiktiva problem på ett OS du tydligen hatar för att du inte klarar av att hantera det. Ungefär som att skylla på cykeln om man druttar på rövva. Eller att skylla på Shimano för att du inte kan ställa in växlarna.

Du har tjatat om att android inte är öppet och det enda du har för att styrka det är ett lösryckt citat tagit ur sitt sammanhang där det sessutom handlar om OPERATÖRNAS dumheter och inte android.

Jag skulle nog rekomendera dig att köpa en DORO istället. De har de enklaste telefonerna av alla med enbart en simpel firmware och stora tydliga knappar. Ganska lämpade för Tech-retards.

[OT] Iphone vs Android
Det skulle inte säljas så många Andoider om man måste mecka, således går det utmärkt att använda en Androidlur utan meck. Däremot finns möjlighet till det för de som gillar hålla på med sånt..

[OT] Iphone vs Android
Själv sitter jag med min rootade Nexus One som kom från "over there" för 3 veckor sen. En fantastisk terminal med "straight-shooting stock Android OS" utan massa bloatware eller hemmasnickrade GUI. Efter ett par dagars surfande på Market och pillande med widgets och apps så har jag nu en nalle som ersätter min gamla telefon, mp3-spelare OCH min laptop.

Ska man köpa en Smartphone idag så ska man ha en Droid, och ska man köpa en Droid så är det Nexus One som gäller. ...eller så var det fram till förra veckan då Google bestämde sig för att sluta sälja telefonen :/

[OT] Iphone vs Android
s skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill ju bara använda telefonen/datorn. Inte
> mecka med operativsystem.
>
> +1
>
> Vem bryr sig om OS:et är öppet eller inte så
> länge telefonen/datorn klarar av det man vill?
> Viktigare för mig i valet av telefon är
> tillgång och framförallt kvalitet på support
> och appar.
>
> Apple vs Android 1-0

Jag tar gärna numret till Apples iphone support....

[OT] Iphone vs Android
F
>
> Skall man behöva manual? Vad är det för jävla
> skit? En modern pryl som en mobiltelefon skall
> klara sig utan manual, annars är den feldesignad.

+1

[OT] Iphone vs Android
42Hz skrev:
> Vill man ha en lur att verkligen nörda ner sig i
> ska man köpa en Nokia N900! :)

Inte bara köpa, installera linux på...

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> En som inte klarar av OpenOffice idag ska fasen
> inte få sitta vid en dator.

Nörd-elitismen slår till igen. Skall man kompilera kerneln själv också?

Openoffice, Linux mm är ungefär som en Biltemacykel. Dte funkar väl, men hur kul är dte?
Jag klarar väl att hantera dte, men dte finns bättre alternativ. Jag skall använda programmet (och i förlängningen operativsystemet) till att göra något, då skall programmet inte vare ett hinder.

Men är användbarhet ett problem för dig? Skall det vara bökigt? Skall man behöva manual? Skall man skippa sånt där fånigt som dra-och-släpp och skriva cp istället?

Du hatar Apple, och verkar tycka att de som ifrågasätter Android avgudar Steve Jobs. Så naivt.

Men visst, fortsätt roota telefoner, och allt vad du håller på med för att få det att funka. Det finns de som ser telefonen/datorn som något som möjliggör för dem att göra nånting annat. Surfa på Happy, skapa rutter och föra över dem till gps:en, maila eller vadsomhelst. Oavsett om de kan läsa källkoden, eller om cpu-hastigheten är högre eller lägre än på nån annan maskin.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kan Android vara "öppet" om det inte går
> att
> > ta bort förinstallerade appar? Kan du lyfta
> > blicken från ditt Apple-hat och förklara
> > nånting om Android för mig?
> >
> > Ett "öppet" operativssystem där det inte går
> > att ta bort förinstallerade appar. Nej, jag
> får
> > det inte att gå ihop.
> >
> >
> > iPhone 4 kan köpas utan abbonnemang.
>
>
> Hackad från e-bay då eller? Om du Rootar din
> droid så kan du ta bort dem och till skillnad
> från iOS har du rätt att roota din droid även
> om garantin inte längre gäller då. Och eftersom
> alla droider har minneskortplats så borde det
> lilla utrymmet som dessa tar upp inte vara nåt
> problem tiill skillnad mot iphone som bara har ett
> fast minne. Dessutom verkar du inte förstå vad
> ett öppet system innebär. Inte att döma av dina
> inlägg iaf.
>
> Ochh om du läser det du länkar till så kanske
> du kan förstå att det är begränsningar som
> OPERATÖREN lägger in, inte Google. Välj bort
> operatörslåset så slipper du dessa appar och om
> du inte beställer en droid lur från Sprint i USA
> så slipper du Nascar appen.
>
> Dessutom skulle jag gärna se dig radera itunes
> appen från en iphone. Det borde ju gå om du är
> en lagbrytare som har hackat din nalle.

jo, fast med 32 Gb inbyggt, så borde ju inte platsen vara nå problem när programmen i fråga tar 1 mb :D

sen förstår jag fortfarande inte varför "öppna" android inte skulle kunna ta bort en ap som operatören lagt in utan att hacka systemet. visst, det är inte google som lagt in dem, men det är väll google som bestämmer över systemet, systemet som ska ta bort applikationen.

jag har inget emot android, har haft det själv. men du verkar väldigt insnöad på att apple är onda, google är goda, punkt. :D en sak som är avskyvärd med apple, är okay me google, för de är minsan öppna :D det är väldigt mycket svart eller vitt, o inget däremellan :D

[OT] Iphone vs Android
> jo, fast med 32 Gb inbyggt, så borde ju inte
> platsen vara nå problem när programmen i fråga
> tar 1 mb :D
>
> sen förstår jag fortfarande inte varför
> "öppna" android inte skulle kunna ta bort en ap
> som operatören lagt in utan att hacka systemet.
> visst, det är inte google som lagt in dem, men
> det är väll google som bestämmer över
> systemet, systemet som ska ta bort applikationen.
>
> jag har inget emot android, har haft det själv.
> men du verkar väldigt insnöad på att apple är
> onda, google är goda, punkt. :D en sak som är
> avskyvärd med apple, är okay me google, för de
> är minsan öppna :D det är väldigt mycket svart
> eller vitt, o inget däremellan :D

Man kan aldrig ha för mycket minne. :-)

Kill switchen är som jag skrivit flera ggr bara applicerbar på appar köpta eller nedladdade via android market. Allt annat är off limits att ta bort inkl förinstallerade program. Och Google har inte någon exklusiv bestämmande rätt utan tillverkare och operatörer har rätt så fria händer i sin användning av android. Jag tror inte ens att Google får royalty på de nallar som har android. Då skulle det knappast falla under free mjukvara enligt fsf.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:

> Openoffice, Linux mm är ungefär som en
> Biltemacykel. Dte funkar väl, men hur kul är
> det?

Jag skulle nog hellre jämföra Linux med Radon/Canyon. Billigare än Trek/Specialized (Apple), men du måste montera och justera in den själv.

Funderar på att börja programmera applikationer till Android. En av anledningar till att jag inte sugen på iPhone beror på utvecklingsplattformen endast fungerar under Apples OS. Dessutom har jag svårt att betala 7000-9000 kr för telefon med antennproblem.

Det mest optimala vore att köra en öppen Linux distribution. (Android använder Linux som kärna). Meego är steg på vägen, men för att den skall lyckas måste man få med någon av dom andra stora, Samsung eller HTC.

Tillbaka
Topp