[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
Jag använde iPhone några generationer 2010-2014 och gillade
aldrig riktigt någonting med dom, allmänt upphaussat och överreklamerat.

Sedan 2014 har jag använt Samsung av olika modeller, mest Galaxy.
Senaste bytet blev till en Samsung S52 för en dryg månad sedan, inga problem
med batteritid m m, fast det är klart jag använder ju inte 7012 olika appar heller,
jag ringer/fotar lite och kollar kalender och epost en del.

/Fedde
med det du gör skulle du nog klara dig med en doro?

du verkar för övrigt överkonsumera telefoner? finns väl knappast skäl att byta oftare än typ vart femte år. men androidägare lär göra det vartannat.

[OT] Iphone vs Android
Tycker s22 ändå är helt ok i storlek. Det gick ju på rätt håll med. Den var liiite mindre än s21. Hoppas det fortsätter :)

[OT] Iphone vs Android
Nästa gång kanske...

Jag fick en s20 fe eller vad det heter på jobbet. Den får åka ryggsäck. Hopplöst stor.

S20 fe stor? pffft. Ett tag hade jag Xperia Z Ultra. Den var stor! ?

1657008679973.png

[OT] Iphone vs Android
[OT] Iphone vs Android
Tack, det stämmer. Grå ikon.
Om det ska fungera ska jag alltså mha appen: 1. koppla telefonen till ett befintligt Sonos system
2. Använda spotify för musik och där kunna välja sonos för uppspelning?

Ja, så minns jag det (är inte hemma och kan testa), och det är just det som jag hade strul med i gammla appen. För att kunna använda nya appen måste man "migrera" systemet och man kan inte ha en "gammal" högtalare. (om jag minns rätt så införde de legacy-stöd med gamla appen efter en folkstorm mot att de gamla högtalarna skulle sluta funka helt...)

[OT] Iphone vs Android
Idag skulle jag starta om min jobb-iphone......höll in sidoknappen och väntade snällt....hände ingenting.....
Fick googla: volym upp volym ner sen sidokknappen.....ska man behöva lägga in värsta tv spelshacket för att ens kunna stänga av telefonen??? Fy vad jag hatar Apple-produkter....Tur man har en android privat.

[OT] Iphone vs Android
Idag skulle jag starta om min jobb-iphone......höll in sidoknappen och väntade snällt....hände ingenting.....
Fick googla: volym upp volym ner sen sidokknappen.....ska man behöva lägga in värsta tv spelshacket för att ens kunna stänga av telefonen??? Fy vad jag hatar Apple-produkter....Tur man har en android privat.
Haha det förklarar varför jag inte lyckades häromdagen och fick gå in i inställningar och stänga av därifrån…

[OT] Iphone vs Android
lite irriterande kan man säga. har faktiskt tänkt tanken att det nog var en finess som letat sig in från androidvärlden.....

På senare versioner har Android (sony?) krånglat till det genom att lägga till val när man vill stänga av.

Långtryck på power ger denna popup:

Screenshot_20220705-140519.png

Ipadden har jag fått googla några gånger för att stänga av ?

[OT] Iphone vs Android
Jag har xperia 1 II, det går inte att justera steglöst, men enligt bifogade bilder.

Går även att justera visningsstorlek

Lite pinsamt, när jag varit o kollat på Elgiganten så har det varit en 5 III :oops:

Till mitt försvar skall sägas att första ggn jag var där så hade jag ingen koll på Sonys nuvarande modeller, konstaterade bara att dom var för smala. Lite lurad av ögat. Sen har jag fortsatt kolla på den jag först tittade på utan att kolla modellnamnet. Var alltså en 5 III hela tiden.

Så, då ska 1 III bli bra förmodar jag, hade t.o.m. börjat vänja mig vid 5ans storlek när jag kollat på den på EG. Och här har jag helt utan anledning anklagat androidenheter.se för att inte ha koll, jag skäms.

[OT] Iphone vs Android
Lite pinsamt, när jag varit o kollat på Elgiganten så har det varit en 5 III :oops:

Till mitt försvar skall sägas att första ggn jag var där så hade jag ingen koll på Sonys nuvarande modeller, konstaterade bara att dom var för smala. Lite lurad av ögat. Sen har jag fortsatt kolla på den jag först tittade på utan att kolla modellnamnet. Var alltså en 5 III hela tiden.

Så, då ska 1 III bli bra förmodar jag, hade t.o.m. börjat vänja mig vid 5ans storlek när jag kollat på den på EG. Och här har jag helt utan anledning anklagat androidenheter.se för att inte ha koll, jag skäms.

De är ju ganska snarlika, även min 1 II är ju formatmässigt nästan identisk med 1 III

och, du har inte missat att man kan jämföra storleken med bilder? funkar bäst på en dator.

1657043205691.png

[OT] Iphone vs Android
Nästa gång kanske...

Jag fick en s20 fe eller vad det heter på jobbet. Den får åka ryggsäck. Hopplöst stor.
Själv åkte jag på en S10e på nya jobbet i januari.
Skittelefon, slö och helt hopplös fingeravtrycksläsare.
Trodde inte att det såldes så gamla telefoner fortfarande men så blir det väl i offentlig verksamhet.

[OT] Iphone vs Android
[OT] Iphone vs Android
Jag tänkte bara att det vore synd om du behövde lämna Sony eftersom du uppenbarligen uppskattar dom. Fördelen med Sony är att dom har en relativt ren version av Android, inte så mycket eget kladd på. Samsung kommer nog att upplevas lite annorlunda, men dom gör väldigt bra hårdvara och S22 är en väldigt bra telefon, du vänjer dig nog snabbt.

OnePlus kan vara ett alternativ också, om du vill ha lite mer avskalad version av Android.

Hm, var lite skarpt svar från min sida där, var ju ett bra tips visade det sig. Det jag hade i bakhuvudet var från senare delen av förra århundradet när datorskärmarna började ha högre upplösning än 600x+ish nånting. Då var det ingen höjdare direkt om man på en "modern" med högre upplösning 800x-ish valde större tecken via lägre upplösning. Tecknen blev otydliga och svåra att läsa. Men med dagens höga upplösning verkar det inte vara ett problem.

BTW, en chef jag hade i början av 2000-talet gick på det där med dator + tv-skärm som hemmadator (eller vad det kallades, man slapp skatten). Var en 45" nånting (stor på den tiden), med bleka plasma-färger. Som TV funkade den bra, men som dator gick det inte att läsa text knappt, skärmen hade 600x-ish upplösning på 45"...

EDIT:
Kan ju tillägga att nu när jag varit o kollat på ny så är min gamla helt plötsligt jättetråkig att titta på, dassiga bleka färger och suddig text.
Note to self: Kolla aldrig på nya grejor.

Senast ändrad:
[OT] Iphone vs Android
Hm, var lite skarpt svar från min sida där, var ju ett bra tips visade det sig. Det jag hade i bakhuvudet var från senare delen av förra århundradet när datorskärmarna började ha högre upplösning än 600x+ish nånting. Då var det ingen höjdare direkt om man på en "modern" med högre upplösning 800x-ish valde större tecken via lägre upplösning. Tecknen blev otydliga och svåra att läsa. Men med dagens höga upplösning verkar det inte vara ett problem.

BTW, en chef jag hade i början av 2000-talet gick på det där med dator + tv-skärm som hemmadator (eller vad det kallades, man slapp skatten). Var en 45" nånting (stor på den tiden), med bleka plasma-färger. Som TV funkade den bra, men som dator gick det inte att läsa text knappt, skärmen hade 600x-ish upplösning på 45"...

EDIT:
Kan ju tillägga att nu när jag varit o kollat på ny så är min gamla helt plötsligt jättetråkig att titta på, dassiga bleka färger och suddig text.
Note to self: Kolla aldrig på nya grejor.
Det blir ju oftast skarpare och lättare att läsa med högre upplösning på skärmen, om det skalas på rätt sätt. En 4K TV är ju inte svårare att titta på än en 1080P. Men det hade varit det om inte visning av 720 eller 1080 material hade skalats upp.

Jag har lärt mig en sak, börjar man titta på något nytt, så är det bara en tidsfråga innan man byter för man inser att det finns bättre grejer. ☺️

[OT] Iphone vs Android
Det blir ju oftast skarpare och lättare att läsa med högre upplösning på skärmen, om det skalas på rätt sätt. En 4K TV är ju inte svårare att titta på än en 1080P. Men det hade varit det om inte visning av 720 eller 1080 material hade skalats upp.

Jag har lärt mig en sak, börjar man titta på något nytt, så är det bara en tidsfråga innan man byter för man inser att det finns bättre grejer. ☺️

Nja :) Du kanske inte var med på den gamla goda VGA-tiden, 640 × 480. När sedan 800 × 600 kom och man av någon anledning valde 640 × 480, så blev text ganska keff - som kidzen sa en gång i tiden. När det var så få pixels så kanske en bokstav skulle ha 7,5 pixels istället för 5, typ. Eller tvärtom från 8 till 5,5, typ. Då gällde det att bara ha den upplösning som skärmen var optimerad för.

Med dagens höga upplösning så blir det inte samma problem, tänk 1644 pixels på bredden på en liten mobilskärm jämfört med 800 pixels på en stor datorskärm, eller 600 på en 45" som på den plasma-TV jag hade :)

För TV ska det ju skalas upp, ibland, som du säger. Är väl en sak som görs bättre på dyrare skärmar. Har jag fått för mig iaf, när jag köpte min nuvarande TV-skärm så var det fortfarande flera kanaler som inte hade HD. Då märkte jag stor skillnad hur dom visades på olika märken/modeller.

[OT] Iphone vs Android
Funderar på om det kan ha varit OnePhone som avsågs? Men kanske får man stå ut med en horribel auto-correction .. :-)
Det kommer nån halvgenomskinlig telefon med massa blinkande lampor snart som ofta kallas Phone-1. Tror det är den som åsyftas. Den haussas rätt hårt av samma grupp människor som älskar Tesla, Bitcoin, NFT'er, web3 osv så om ord som "blockkedja" och "a.i" gör dig upphetsad är det den telefonen du ska köpa när den väl kommer

[OT] Iphone vs Android
Det kommer nån halvgenomskinlig telefon med massa blinkande lampor snart som ofta kallas Phone-1. Tror det är den som åsyftas. Den haussas rätt hårt av samma grupp människor som älskar Tesla, Bitcoin, NFT'er, web3 osv så om ord som "blockkedja" och "a.i" gör dig upphetsad är det den telefonen du ska köpa när den väl kommer

[OT] Iphone vs Android
...
Och eftersom det här är Happy ? jag har också alltid haft Sony, jag var lite tveksam inför min första 21:9 skärm, nu tycker jag att andra är så "korta" ?

Har haft den i 1 vecka nu, väntar fortfarande på ett "modernt" SIMkort. Är ju inte konkurrenskritiskt hur snabbt dom skickar ut SIM, så får nog vänta ett tag, I guess.

Bredden är i princip identisk med Z2, lite smalare än Z2 men displayen samma bredd. Tecknen i "standard"-läge är yttepytteliiite mindre än på Z2, men det vägs upp av bättre display.

Och längden, tror jag frågade något om det kan vara störande med extra bredd. Så här i efterhand kan jag konstatera att det var en lite dum fråga. Skulle inte vilja vara utan den extra längden/bredden. Man vänjer sig snabbt.

Enda negativa är att Happy inte följer textinställningarna, så där är texten väldigt liten, kan snart inte hänga på Happy utan glasögon. Är det något negativt?

[OT] Iphone vs Android
Har haft den i 1 vecka nu, väntar fortfarande på ett "modernt" SIMkort. Är ju inte konkurrenskritiskt hur snabbt dom skickar ut SIM, så får nog vänta ett tag, I guess.

Bredden är i princip identisk med Z2, lite smalare än Z2 men displayen samma bredd. Tecknen i "standard"-läge är yttepytteliiite mindre än på Z2, men det vägs upp av bättre display.

Och längden, tror jag frågade något om det kan vara störande med extra bredd. Så här i efterhand kan jag konstatera att det var en lite dum fråga. Skulle inte vilja vara utan den extra längden/bredden. Man vänjer sig snabbt.

Enda negativa är att Happy inte följer textinställningarna, så där är texten väldigt liten, kan snart inte hänga på Happy utan glasögon. Är det något negativt?
Du kan klippa till ditt befintliga simkort om du tröttnar på att vänta

Tillbaka
Topp