[OT] Isolera garage - vad göra med elen?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Tänkte isolera garaget. I dagsläget sitter alla kablar till garageport och lampor uppspikade på takstolarna. Kan jag isolera in dem som de är eller måste de stoppas in i rör? Tar tacksamt emot fakta, råd och tips från folk med fackkunskap, killgissningar undanbedes!

Bilagor

• D38E1C0B-D1FA-43AF-89C0-D5913AB3FB7E.jpeg
    D38E1C0B-D1FA-43AF-89C0-D5913AB3FB7E.jpeg
    511.6 KB · Besök: 1,717
Så därför får det bli killgissningar: Det bör nog vara rör. Sen kanske det är bra att ett proffs kollar att det är rätt grejor som sitter där. Lite mindre marginaler för hemmajobb på inbyggt.

Vet inget om vad det bör sitta där. Men mina elektriker varnade för att ha el in och ut genom isolering flera ggr pga det kan bli kondens i rören för varje kall/varm övergång.

Det enklaste vore att släppa all klamring och armaturer. Sedan spika tillbaka när taket är färdigt. vid kopplingsdosan en ursparing

Tjena!

Precis så gjorde jag när jag isolerade garaget. Hade såpass flyt, med hur elen var dragen, så jag kunde lossa dosan och inte behöva såga ut runt den.
Men nu sådär någon månad senare så kommer all elen dras om iallafall så det var lite halvt ogjort arbete.

Smart! Good thinking! Gillart! Ska kolla om det funkar, men det borde det ju göra då allt sitter i utanpåliggande dosor.

Tjena!

Men har du tänkt att isolera så långt ner så du behöver flytta elen? Jag hade då bara isolerat uppe under själva taket. Rätt bra att kunna förvara saker mellan takstolarna och alltid skönt med takhöjd.

Jag har 300mm i taket på garaget, funkar bra och billigt att värma. Borde ju räcka för dig utan att flytta elen. Jag utgår från att du gör ett innertak ovanför elen så den inte påverkas?

Senast ändrad:
Jag vet inte hur det var tänkt, men jag hade ju fäst isoleringen i taket, inte hängande fritt 30-40 cm under taket... I det läget är isoleringen långt från kablarna.

Jag vet inte hur det var tänkt, men jag hade ju fäst isoleringen i taket, inte hängande fritt 30-40 cm under taket... I det läget är isoleringen långt från kablarna.

Ah, ok. Missuppfattade. Då är det ju ingen fara mht kondens, dels ligger inte ledningarna i rör, dels är de åtkomliga även efter ombyggnaden.

Skånska Energi bryr sig inte ett dugg om elen i det här garage faktiskt, de lämnar sitt intresse vid plinten i fasadskåpet.

Hade du tänkt bygga undertak under takstolarna? Enklast vore helt klart att bara flytta ner elen. Är det en putsad vägg rören kommer upp till dosan från, ska den väggen reglas och isoleras? Dosan byter man till en infälld bara.

Skånska Energi bryr sig inte ett dugg om elen i det här garage faktiskt, de lämnar sitt intresse vid plinten i fasadskåpet.

Hade du tänkt bygga undertak under takstolarna? Enklast vore helt klart att bara flytta ner elen. Är det en putsad vägg rören kommer upp till dosan från, ska den väggen reglas och isoleras? Dosan byter man till en infälld bara.
Ja, jag hade tänkt bygga ett plant innertank under takstolarna. Det är ett snedtak, så höjden på den första bilden är lite missvisande, i andra änden finns det inte lika mycket plats uppåt. Blir ju en jäkla massa meck med plastskiktet om man ska hålla på att täta mot alla takstolar (väl?).

väggen är en putsad lättbetongvägg, den ska jag inte göra något med.

Bilagor

• 2F39F7AE-0BC4-43AB-B649-05A8180237F4.jpeg
    2F39F7AE-0BC4-43AB-B649-05A8180237F4.jpeg
    451.6 KB · Besök: 468
  • F5547FE0-1D05-4212-8CF8-4CC09F290E57.jpeg
    F5547FE0-1D05-4212-8CF8-4CC09F290E57.jpeg
    529.9 KB · Besök: 496
  • 7EAB9DB1-F7A6-4D38-9FA4-E2034FAD12F4.jpeg
    7EAB9DB1-F7A6-4D38-9FA4-E2034FAD12F4.jpeg
    402.4 KB · Besök: 546
Senast ändrad:
Tjena!

Men har du tänkt att isolera så långt ner så du behöver flytta elen? Jag hade då bara isolerat uppe under själva taket. Rätt bra att kunna förvara saker mellan takstolarna och alltid skönt med takhöjd.
Enklare att sätta inneetak över hela klabbet
Ja, jag hade tänkt bygga ett plant innertank under takstolarna. Det är ett snetak, så höjden på den första bilden är lite missvisande, i andra änden finns det inte lika mycket plats uppåt. Blir ju en jäkla massa meck med plastskiktet om man ska hålla på att täta mot alla takstolar (väl?).
Ja. Har man plats så är det ju väldigt mycket enklare att sätta plant innertak. Enklast är väl som föreslagts att släppa på klammningen och fästa kablarna på insidan av innertaket så slipper du kondensproblematiken helt. Inte skitsnyggt, men enkelt och kostnadseffektivt. Men bolla iden med elektrikern och se om hen håller med. Något måste ju ändå fixas vid dosan - så du slipper ju inte undan att ta in en elektriker, men ju enklare och ju fortare jobbet går desto billigare blir det ju.

Enklare att sätta inneetak över hela klabbet

Ja. Har man plats så är det ju väldigt mycket enklare att sätta plant innertak. Enklast är väl som föreslagts att släppa på klammningen och fästa kablarna på insidan av innertaket så slipper du kondensproblematiken helt. Inte skitsnyggt, men enkelt och kostnadseffektivt. Men bolla iden med elektrikern och se om hen håller med. Något måste ju ändå fixas vid dosan - så du slipper ju inte undan att ta in en elektriker, men ju enklare och ju fortare jobbet går desto billigare blir det ju.
Ja, takhöjden blir ändå 240 cm så det är ok. Varför behöver jag göra något med dosan? Kan man inte bara lossa den från väggen och fälla ner den så den hamnar mot innertaket?

Ja, takhöjden blir ändå 240 cm så det är ok. Varför behöver jag göra något med dosan? Kan man inte bara lossa den från väggen och fälla ner den så den hamnar mot innertaket?

Tjena!

Det kan man, men rent krasst så går det över gränsen för vad man får göra själv skulle jag säga. Därmed inte sagt att jag inte skulle göra det själv.

Nä. Det går nog krafsa ur gipsskivan så att slangarna från väggen går fritt ifrån nya innertaket.

Jag hade iofs tagit in en elektriker för att klamma om kablarna och eventuellt justerat längderna. Jag vet inte hur du använder utrymmet, men isolerar du utrymmet vill du kanske ha ett par rejäla lysrörsarmaturer i taket också och då behöver du ju elektrikern ändå.

Jag utgår ifrån att det skall bli en cykelverkstad!? ?

Nä. Det går nog krafsa ur gipsskivan så att slangarna från väggen går fritt ifrån nya innertaket.

Jag hade iofs tagit in en elektriker för att klamma om kablarna och eventuellt justerat längderna. Jag vet inte hur du använder utrymmet, men isolerar du utrymmet vill du kanske ha ett par rejäla lysrörsarmaturer i taket också och då behöver du ju elektrikern ändå.

Tjena!

Varför göra en ful lösning med ett hål i taket när det säkerligen blir snyggare att öka ner dosan och sätta den det nya taket istället?

Har redan två armaturer, men ska nog iofs lägga till en eller två ovanför min arbetsbänk.

Det är redan en cykelverkstad, men en något kylig sådan under vinterhalvåret. Tänkte få in en skivstång också så man kan komplettera cyklandet med lite styrka.
Dessa planer kräver dock att jag också bygger en bod på tomten för förvaring av trädgårdsprylar och annat skit som är i vägen.

Du måste ha luftspalt mot undersida råspånt om du inte vill ha påväxt ganska omgående.
Man plastar under takstolar, isolering på det sen glespanel och gips som innertak.
Man kan isolera innan plasten om det är lättare och bara dra lite ståltråd eller annat för att de ska ligga kvar tills man fått upp plasten.

Du måste ha luftspalt mot undersida råspånt om du inte vill ha påväxt ganska omgående.
Man plastar under takstolar, isolering på det sen glespanel och gips som innertak.
Man kan isolera innan plasten om det är lättare och bara dra lite ståltråd eller annat för att de ska ligga kvar tills man fått upp plasten.

Och skapa ett fint utrymme för råttor, småfåglar, fladdermöss och annat oknytt. Nja...

Stenull är ganska poröst, och sen går det för all del att ha en liten luftspalt närmast bräderna om man vill.

Och skapa ett fint utrymme för råttor, småfåglar, fladdermöss och annat oknytt. Nja...

Stenull är ganska poröst, och sen går det för all del att ha en liten luftspalt närmast bräderna om man vill.

Ja man får häfta nät i alla ventilationsöppningar, det är så man gör överallt...
Har du isolerat mycket? Varit på en isolerad vind nångång?

Min musfälla fångade ca 55 st skogsmöss på vinden under perioden oktober - december förra året. Det var ett jäkla spring upp och nerför vindstrappan varje dag! ?

När jag isolerade mitt garage i höstas tvingade jag dit min elektriker, när han var här i ett annat ärende, för att be honom om råd. Det slutade med att jag bara flyttade allt från timmerväggen till den nya innerväggen utan att ändra något i själva kopplingarna. Lite stökigt med ett jättehärke av styv kabel som var i vägen när jag höll på med isolering och skivor, men resultatet är att elektrikerns installation är ”typ orörd” men lite längre in.

Tillbaka
Topp