Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
[OT] Isolera garage - vad göra med elen?
Jag hade bytt kuloledningarna.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Elektrikern sa samma sak när han la in skåp och 3 fas till mig. Om det är strikt lagligt vet jag inte. Det är onekligen att mickla med fast installation.När jag isolerade mitt garage i höstas tvingade jag dit min elektriker, när han var här i ett annat ärende, för att be honom om råd. Det slutade med att jag bara flyttade allt från timmerväggen till den nya innerväggen utan att ändra något i själva kopplingarna. Lite stökigt med ett jättehärke av styv kabel som var i vägen när jag höll på med isolering och skivor, men resultatet är att elektrikerns installation är ”typ orörd” men lite längre in.
Härligt utrymme!Har redan två armaturer, men ska nog iofs lägga till en eller två ovanför min arbetsbänk.
Det är redan en cykelverkstad, men en något kylig sådan under vinterhalvåret. Tänkte få in en skivstång också så man kan komplettera cyklandet med lite styrka.
Dessa planer kräver dock att jag också bygger en bod på tomten för förvaring av trädgårdsprylar och annat skit som är i vägen.
Nyfiken på varför man vill ha osb och inredningsgips i taket?Lämna elen som den är. Om du sätter innertak så ska plasten (diffusions/ångspärr) sitta som nr 2 efter innertaket inifrån räknat. Du kan sätta lite kraftigare skiva typ OSB, sedan glasfiberväv eller gipsskiva om du vill ha snyggt, räcker med 6 mm inredningsgips. När du sätter isolering så får den aldrig gå mot innertaket, där måste du ha en glipa ända ner till takfoten. Jag satte upp masonitskivor på tegelläst för att säkra en öppen luftkanal från takfot upp till vind. Men nu blir det inte mycket till vind kvar med den taklutningen ändå.
Det som ger fukt på vindar är om det saknas diffusionsspärr, då stiger fuktig luft upp genom isoleringen varpå den kyls av och då nås daggpunkten, vatten uppe på vinden = mögel. Givetvis beror det på om det finns vatten i utrymmet eller om det körs in blöta bilar e dyl. Är det bara en torr verkstad händer det inte mycket. Många tror att gamla kåkar är bättre, men det är de inte. Det som räddar upp det i gamla kåkar är den varma skorstenen av ved/oljeeldning som håller värnen på vinden, men sen sätter folk in bergvärme och då blir det fuktigt på vinden eftersom skorstenen blir kall. Riktiga spännpappinnertak var riktigt täta faktiskt, men så sätter folk in innertak av spånskiva och så läcker det upp mängder av fuktig luft på vinden.
Nyfiken på varför man vill ha osb och inredningsgips i taket?
är lika bra att köra plast, gles och13mm gips som man brukar.
Har jobbat som snickare i 15 år. Tror jag satt upp osb i taket innan gips en gång.Tjena!
Alltid OSB bakom gips.. Folk som sätter upp gips utan OSB bakom borde få @Atlas pluggsamling uppkörd där solen inte skiner.
Har jobbat som snickare i 15 år. Tror jag satt upp osb i taket innan gips en gång.
vad är det du vill fästa i taket som du inte kan dra i glesen?
Fråga din elektriker? lol.. ;)
Min högst okvalificerade killgissning är att alla kablar som ligger i utrymmen som är 'otillgängliga' skall ligga i PVC-rör och skarvar skall läggas i lämpliga dosor som är tillgängliga utifrån. Men kan kolla upp det om du vill ;)
Om du tänkt lägga isoleringen under takstolen så lär du ju ta bort alla kablar och lägga dem i plaströr. Ska du lägga isoleringen ovanför takstolens nedre balk så ser det ut att klara sig. Vill dock höja ett varningens finger om du välja alt nummer två. Det är lätt att slå i kablarna med byggmaterial när du ska få upp det, händer detta så är det väldigt sannolikt att du skadar kablarna och då kommer din jordfelsbrytare att lösa ofta.
Läste inläggen lite som hastigast på första sidan, missade dock att det var två sidor..Hetaste budet just nu är ju som föreslogs tidigare i tråden, att bara lossa alla klamrar, lägga isolering, plast, gles och gips i den ordningen och sedan fästa upp all el på innertaket.
Haha, Att undanbe sig killgissningar på Happy är som att be flugor att inte sätta sig på skit ;) Å andra sidan så tycker jag att det i det här fallet var bra med lite killgissande.
I garagets förlängning ligger en förrådsdel som redan är isolerad. Tänkte göra på samma sätt som där.Läste inläggen lite som hastigast på första sidan, missade dock att det var två sidor..
Så som du beskriver det kan man ju absolut göra! Det går att räkna på var diffusionsspärren ska hamna. Jag arbetar med energieffektivisering av byggnader och har kommit fram till att det inte är kostnadseffektivt att isolera mer än totalt 50 cm lösull (den som heter mineralull 36, aka. standard). Hojta om du vill ha ett estimat på vad energianvändningen blir, har en snurra som räknar det på några sekunder ?
Toppen var i landet är detta? :)I garagets förlängning ligger en förrådsdel som redan är isolerad. Tänkte göra på samma sätt som där.
200mm lösull
Pe-folie
Glespanel 28x70
2x13 gipsskiva
Ska ju inte vara någon boyta, ska bara hållas frostfritt.
Toppen var i landet är detta? :)
Då blir energianvändningen vid ett normalår och uppvärmning till 12 °C ungefär:Skåne, garaget ligger mot huset där det är 365 mm ytong, ytterväggarna är 200 mm ytong.
Om jag bortser från väggen mot huset och väggen mot förrådet så innebär det en årsförbrukning på ca 650 kWh. Tackar för beräkningen!Då blir energianvändningen vid ett normalår och uppvärmning till 12 °C ungefär:
Tak: 8,78 kWh/år och m² takarea
Yttervägg 200 mm (antagit densitet 400 kg/m³): 25,3 kWh/år och m² väggarea
Väggen mot huset blir ju en "besparing" eftersom ditt garage endast har 3 väggar mot utsidan. Ska du räkna med alla transmissionsförluster så ska du även räkna med port och fönster. Du bör även ta med vädringspåslag (ca 4 kWh/m² golvarea) luftläckage (ca 0,4 l/s och m² = ca 600 kWh).Om jag bortser från väggen mot huset och väggen mot förrådet så innebär det en årsförbrukning på ca 650 kWh. Tackar för beräkningen!
Garaget är 4,25 x 6 m btw.
Håller inte när TS ska upp och lägga isolering.Nyfiken på varför man vill ha osb och inredningsgips i taket?
är lika bra att köra plast, gles och13mm gips som man brukar.
Sätter man 28x70 på 30cc som man ska göra så kan du klättra på det hur mycket du vill. Ser även trångt ut att få dit isoleringen i efterhand, men om det går så gör du det ovanför plasten innan du sätter gipsen.Håller inte när TS ska upp och lägga isolering.
OK dåSätter man 28x70 på 30cc som man ska göra så kan du klättra på det hur mycket du vill. Ser även trångt ut att få dit isoleringen i efterhand, men om det går så gör du det ovanför plasten innan du sätter gipsen.