OT: Jag blir så j'**la trött på AF!!

Lonewolf

Ny medlem
Måste bara få gnälla av mig lite innan jag kokar över totalt!!

Så är min sjukskrivning över och det är dags att ge sig i kast med att hitta ett jobb så då är man ju tvungen att ha kontakt med AF och det är ju ingen höjdare direkt, på mötet idag fick jag reda på att min första åtgärd blir att gå en "obligatorisk" tvåveckors kurs i konsten att använda deras hemsida!!

Jag förklarade att jag är ganska haj på att leta info på nätet och att jag faktiskt har jobbat som datalärare sedan -97 med bland annat kurser i just sökning på nätet, men inte brydde dem sig om det heller, man blir ju så trött på deras inefiktivitet och brist på samordning, snacka om resursslöseri.

Så på måndag ska jag sitta i skolbänken och lära mig använda en sökbar databas på nätet samt att regga uppgifter om mig själv som arbetsgivare kan söka efter, undrar vad jag ska fördriva tiden med efter dag ett?!?!

Vet att jag är långt ifrån ensam att ha dåliga erfarenheter av AF så man är i gott sällskap iaf, men visst känns det som ett stort slöseri med min tid och deras (våra skatte) pengar.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Det är politik! När du sitter där i skolbänken, så klappar sig Göran för bröstet att vi har låg arbetslöshet i Svergie. För du är per definition inte arbetslös när du sitter där å gör ingenting i skolbänken.

Praktisk politik va?

tråkigta att höra. AF:s system är utvecklat för 2% arbetslöshet, inte för dagens 5%, därför blir det lätt att de skickar folk på onödiga kurser bara för att redovisa aktivitet.

Oj oj... lite läskigt. Jag blir arbetslös den 5 eller 6 juni. Så jag kan räkna med en tung kurs i två veckor alltså? Sat... /Fredde

Hm... Jag fick en dragning på c.a. 2h i hur deras hemsida funkar.

Har du varit arbetslös länge så du hamnat i något specialprogram eller så?

Appropå politiken skulle det vara katastrof för ekonomin om vi inte hade någon arbetslöshet i Sverige! Plötsligt skulle lönerna drivas upp i taket och snart följer priserna efter etc. etc. etc.. Runt 2% arbetslöshet är en nödvändighet för en god nationalekonomi.

Av samma anledning får man inte trivas med att vara arbetslös, jag tror allvarligt att det är därför AF är som de är.

Om du inte lyckas slippa så försök gilla läget. Kanske finns nån cykelintresserad snygg tjej med på kursen som du kan utbyta erfarenheter med och a allmänt kul i 2 veckor :D

Men visst är det slöseri med skattepengar och knäpp arbetsmarknadspolitik. Saknar absulut inte tiden som arbetssökande, men jag hade tur och hade kul sist jag var på vuxendagis. Lycka till på måndag.

Jag har hört en krass uppskattning på att vi har över 30% riktig arbetslöshet i Sverige, det ni. AF verkar vara en knepiga människor

the_TnT skrev:
Hm... Jag fick en dragning på c.a. 2h i hur deras hemsida funkar.

Har du varit arbetslös länge så du hamnat i något specialprogram eller så?

Det låter mera lagom tycker jag, visserligen är det bara halvtid (em) men ändå hur svårt kan det vara att lära sig den?!?!

Jo jag har hamnat på AF Rehab pga av min Ep, pacemaker och nu nacken, dem påstår att jag har vissa arbetshinder vad nu det kan betyda, det är ju inga större fel på mig eller är det det?

Men det är bara att bita ihop och gilla läget som vanligt!!

Kakad skrev:

Kanske finns nån cykelintresserad snygg tjej med på kursen som du kan utbyta erfarenheter med och a allmänt kul i 2 veckor :D

Hmm det vore ju inte helt fel och hoppet är ju det sista som överger en sägs det, får vöäl tro på det då och hoppas på det bästa ;-)

Bosse, som hittils aldrig fått ett jobb via AF, fram för egna kontakter!

Den siffran 5% är alltså de som är öppet arbetslösa. Den riktiga siffran ligger runt 30%. Folk blir förstidspensionerade när de varit arbetslösa för länge. Det är därför vi betalar mest skatt i världen. Hela vårt system är uppbyggt på bidrag. Man ska inte kunna leva på sin lön utan att få nån sorts bidrag. Det är så sossarna lyckas behålla makten, genom bidragsfällor. De som går på bidrag vill ju inte bita den hand som föder dem. Vi borde starta ett mtb parti.
/Johan

Tja vad ska man säga Bosse?

Har själv varit i ngt som liknar din situation , så fullbelagd webbstrateg jag är, är jag faktiskt fortfarande en del av statistiken. Tänker inte förmedla några korkade klyftigheter mer än att man får försöka ta ställning till om man ska fokusera hindren eller målen. AF är tyvärr allt för ofta ett av hindren. Minimera alltså effekten av hindret och titta bortom det.

Shit, nu blir det en klyftighet till: Jag körde till slut Aikido, användre hindret som hävarm 2xggr om och det funkade. Mer om det kan du få om du skickar PM.

Oscar

Fjäderbrunn:

Du har så rätt och jag ser AF enbart som en språngbräda och vars resurser jag kan använda om det passar mina syften, men jag vet att jag inte får ett jobb där utan det är upp till mig som vanligt!

Jo Aikido bygger ju på det så det kan vara en ide, vet dock inte om min nackdoktor blir så glad för han sa att jag skulle hålla mig ifrån kampsporter då det var risk att hans eminenta lagning skulle gå sönder och då kunde han inte laga det igen om jag överhuvudtaget överlever ett brott till på nacken!

PM kommer!!

Bosse

Jo, men med den knäppgöken till chef så kan det ju inte bli annat. Jag har nyligen avslutat något liknande och jag hade tur att vi hade en del förstående inhyrda människor. De visade bl a en inspelning av kalla fakta eller dokument innefrån, minns inte vilket. Där intervjuvade de AMS chef som jag nu glömt bort vad han heter, brukar inte minnas idioter. Då frågade de hur bra AF egentligen var. Svaret de fick var att 80% av deras "kunder" hade fått ett nytt arbete inom tre månader.

Reportern som nästan svalde mikrofonen när han/hon inser att han håller på att få ett miniscoop frågar om han uppfattat siffran 80% rätt, varpå chefen svarar ja. Reportern ger AMS-chefen ytterligare ett antal chanser att göra en pudel på direkten men AMS-chefen inser inte det orimmliga i siffran 80%. Inte heller att om den siffran var sann så skulle arbetslösheten sjunka och inte öka så som den gör.

Efter några veckor och ytterligare frågor från journalister inser chefen sitt misstag och efter mycket räknande så kommer man fram till följande. Att om man räknar alla som fått arbete, eller satts i nån form av åtgärd eller av andra orsaker är avskrivna från AF så kommer man upp i 42%. Så AF lyckas alltså inte hjälpa ens hälften av deras "kunder" och ännu färre får jobb via dem...

Blir man trött eller?

Mvh
Fredrik
(Vars sambo gjorde sin första SPD-vurpa idag på gräsmattan :))

För övrigt vet jag inte om jag håller med om att det inte skulle gå att överleva på en lön. Jag har aldrig haft problem med det, nu har jag väl iofs inte varit direkt lågavlönad. Att man får bidrag när man är arbetslös eller sjuk tycker jag bara är rätt. Det svåra är väl att sätta åt alla rötägg som tar bidrag när de inte ska det.

Jag tycker personligen inte att ett normalt svenssonliv är något som ska vara förbehållet friska och arbetande människor, men det är ju jag det.

/Fredrik

Haha, en kompis till mig som är Civilingenjör i Elektroteknik tvingades iväg på en kurs som hette något i stil med "Hitta ditt yrke". Hmm, tror han vet ungefär vad han skall jobba med utan att sitta två veckor och fundera över det... han var inte lite sur. :-)

Lonewolf!
Kul att höra att du är på väg tillbaka till arbetslivet, synd bara att vägen dit är kantad av 'åtgärder'!
men, kom ihåg att det är val snart!
Då har vi chans att välja ett bättre system som inte slösar bort våra surt förvärvade skattepengar på att dölja den faktiska arbetslösheten.

Lonewolf: Ta med en bra bok. Att tvinga dig gå den där kursen är förmodligen olagligt, men det är inte värt besväret att processa mot dem.

Jag var där två-tre gånger efter examen innan jag bestämde mig för att jag nog kunde klara mig utan akassa fram tills jag hittade ett jobb. Lite smalare men mycket skönare.

Själv har jag numera bra erfarenhet av AF. Efter en massa år av arbetslöshet, sjukskrivningar till följd av några massiva psykiska kollapser och "lite" fysiska problem så har jag nu blivit utredd, konstaterad riktigt klok (Nån annan som har papper på det? :D ) men med vissa neuropsykriatriska problem och fått den hjälp jag behöver för att fungera. Problemet för många är att ta åt sig hjälpen och acceptera att det faktiskt inte bara är AF som är problemet. AF sysslar inte längre med att hjälpa "normala" med sånt dom förväntas fixa själv så om AF "slösar" pengar på en arbetslös så gör dom det av en klar (För dom...) anledning, inte generellt som förr.

Bo: Se den där kursen som ett test. Du är troligen där för att dom inte har kontroll på vad dom behöver göra för att hjälpa dig och vill troligen därför lära känna dig ordentligt i en "arbetssituation". Se det som ett jobb, gör ifrån dig så bra du kan, men dölj inte heller de problem som finns. Om dom tror att du har "vissa arbetshinder" så tycker jag du ska vara dig själv och låta dom se vad som finns att se. Dölj inget, helt enkelt. Just frasen "vissa arbetshinder" var precis vad dom sa till mig, och dom hade i mitt fall rätt där. Jag är numera försedd med diagnosen DAMP, har fått bra medicinering som gör mig liiiite mindre sjövild i varje fall, de regelbunda kollapserna är mindre besvärliga och jag har stöd för att kunna ha ett arbete som gör att min övriga vardag fungerar.

Utredningar är skitjobbiga men det KAN ju faktiskt komma nåt bra ur dom också. För mig har processen gjort att jag vid 39 sakta är på väg mot det jag ville göra när jag var ung och där min begåvning finns: jobba med bild och text. Vid femtio bast så har jag nog byggt upp en en karriär värd namnet :D

När jag skulle skriva in mig på AF var det ingen som ville ta emot mig. Jag bodde i Bromma men var folkbokförd/mantalskriven/blabla i Stockholm, å då var det väldigt viktigt att jag skrev in mig på "rätt" arbetsförmedlingskontor påstod man på bägge kontoren (Fridhemsplan/Vällingby). Ett jävla båg, för man får skriva in sig var man vill. Men handläggarna på AF ville slippa jobba; jobb (d.v.s. fast anställning/månadslön) hade de ju redan. Efter att jag höjt tonen något gick de nådigt med på att skriva in mig. Åh, vilken ynnest; borde jag tackat å bockat eller?

När jag sedan var inskriven på arbetsförmedlingen var jag tvungen att gå på två möten/föredrag om 45 minuter. På dessa två möten framkom INGEN information utöver vad som stod i de papper jag fått med mig hem när jag skrev in mig. Jag hade läst igenom dessa papper som hastigast, något som tydligen inte föredragshållaren från AF gjort. Alltså fick jag under bägge dessa möten korrigera och tillrättavisa den synnerligen dåligt pålästa föredragshållaren samt svara på sådana frågor från övriga mötesdeltagare som föredragshållaren p.g.a. bristande kunskap inte kunde svara på. På ett av mötena frågade en av mötesdeltagarna (fräckt men rätt kul) om inte AF kunda lösa åtminstone min arbetslöshet genom att anställa mig som föredragshållare?

Tur man fick jobb. Någon annanstans.

Men.. då hade ju föredragshållaren blivit arbetslös. Det hade inte löst några problem. :-)

Några jobb har jag förvisso aldrig fått via AF. Inte ens försökt.. däremot betalade de gladeligen en kurs jag ville gå. Antagligen för att tanten just lärt sig hur man anmälde folk till den, hon verkade väldigt entusiastisk över det hela.

Lancewolf:

Kan inte din läkare skriva något intyg om att du måste tillbringa våren åt friskvård?

En lämplig typ av friskvård borde vara att tillbringa så mycket tid som möjligt på stigar ute i skogen:-)

Nu "postop" kan det ej vara lämpligt för nacken att sitta stilla på en skolbänk.
För att träna upp nacke är MTB en lämpligare sysselsättning

ha det
Jan

Steelisreal skrev.
Nu "postop" kan det ej vara lämpligt för nacken att sitta stilla på en skolbänk.

Kan lova att du har helt rätt, var över till en god vän igår som hade dataproblem som skulle lösas och jag blev sittande allt för länge på en allt för hård stol och värken kom som ett brev på posten :-(

Den sitter i än så dagens planderade runda fick jag ställa in och hoppas på morgondagen istället.

På kusrsen kommer jag att vara noga med raster av den orsaken så det får dem ha förståelse för tycker jag.

Märker at det är många som fått sin beskärda del av deras metoder, bitvis riktigt underhållande läsning och man känner igen sig ganska ofta.

Förra vändan med AF innan sjukskrivning och op satte dem mig också på en kurs "förebyggande IT" i 18 v (grundkurs i data), jag gjorde samma sak då och frågade om dem inte borde ge min plats till en som inte var så van vid datorer, var redan då datalärare men inte då om jag inte gick kursen så skulle dem dra in min ersättning (sagt på ett klart hotfullt sätt) så det var bara att gå dit.

Döm om min förvåning när lärarern visade sig vara en fd kock utan pedagogisk skolning och med bristande kunskaper i ämnet, efter några dagar så insåg både han och alla andra att det inte skulle funka så kurskamraterna bad mig att hoppa in som inofficiell lärare och rädda det hela vilket jag gjorde, men på pappret var det kocken som var basen, visst är det skrattretande ;-)

Bosse

Jomper:
Du har såklart rätt i att det rent statistiskt inte hade gjort någon skillnad. Däremot hade AF kunnat leverera information av högre kvalitet till andra arbetssökande. Men det är svårt att kvantifiera kvalitet... Och det du nämner om den där tanten som tyckte det var kul att anmäla folk till kursen tycker jag låter allt för bekant. På den nivån är det nog tyvärr.

Fast jag måste erkänna att http://www.amv.se är en välgjord webbplats. Den har ju uppmärksammats och framhållits som ett föredöme även vid internationella studier av e-Government.

Efter att ha läst inläggen i denna tråd känner jag mig både ledsen och förbannad. Hur i helvete skall AF kunna lösa någonting om de arbetar lika tafatt som det beskrivs här. Nä fy fan vilken tur jag haft som sluppit konsultera dem. Hoppas innerligt att dessa exempel är "undantagen som bekräftar regeln". Ni som haft med AF att göra och blivit bemötta som de ovan måste ju känna er båda svikna och förolämpade.

Är det verkligen så illa som det ser ut i ovanstående inlägg så lägg ner skiten och starta något nytt.

grrrrrrrrrr

lagombra skrev:
-------------------------------------------------------
> nä, där har du fel.
>
> AF står för akademiska fascister

Om de är akademiker så är jag fan überprofessor och allvetande geni. AMS chef är säkert akademiker och han klarar ju inte ens av elementär matematik och logik.

/Fredrik

cerberos skrev:
> Är det verkligen så illa som det ser ut i
> ovanstående inlägg så lägg ner skiten och starta
> något nytt.

Det finns nyanser också. Jag hade ett möte med försäkringskassa, chefen, arbetsförmedlare och kurator på AF. När jag förklarar nåt problem för dom ser jag att arbetsförmedlaren reagerar KRAFTIGT på nåt jag säger och hon avbryter mig och förklarar att det var en av de första gångerna hon hört nån säga "skyldigheter och rättigheter", inte "rättigheter och skyldigheter"...

Allt för många kräver och ska ha det exakt som dom vill utan att ens kunna sina skyldigheter eller ens ha en självuppfattning som är i närheten av realistisk. AF jobbar ju inte längre med att "dela ut" jobb. Såna som jag som faller utanför ramarna för vad "marknaden" kräver av en anställd får däremot oftast ett väldigt bra bemötande. Många verkar vara så säkra på att AF:s personal är idioter att dom behandlar sina handläggare som sådana, och då får man ju säkert jättebra service...

Självklart finns det nyanser och alla arbetsökanden är inte "perfekta" heller. Skönt att det finns lite ljus i mörkret, tack Calle F. Jag har bara blivit så evinnerligt trött av att höra hur skattemedel slösas på sätt som gör en förtvivlad... ineffektivitet mm så man ser ju snart rött när man ser eländet... suck..

cerberos skrev:
> Jag har bara blivit så evinnerligt trött av att höra
> hur skattemedel slösas på sätt som gör en
> förtvivlad... ineffektivitet mm så man ser ju
> snart rött när man ser eländet... suck..

Dom som skriker värst om ineffektivitet och slöseri är mycket ofta okunniga om hur saker egentligen fungerar totalt sett och är enligt min erfarenhet också bland de som har minst respekt för våra gemensamma resurser. Om det är för mycket girighet, okunskap eller ren dumhet som gör att dom ofta går på nitar i sin kontakt med den offentliga sektorn vet ju inte jag men jag har mina teorier. Sen är det ju inte så värst riskabelt att ge sig på t ex AF då dom oftast inte kan försvara sig p g a sekretessskäl. Jag vill då se hela bilden innan jag lyssnar på eländesprofeterna.

En av de mest gapiga, gnälliga och rättshaveristiska människor jag har träffat kommer ständigt ihop sig med diverse organisationer, privata som offentliga. Inget är nånsin hennes fel. Alla andra är idioter för att hon t ex måste visa kvitto vid varubyte i butik, inte kan lämna korrekta uppgifter till försäkringskassan, får fortkörningsböter o s v. Trots att hon inte ens kan ta hand om sig själv har hon givetvis svaret på allt åt alla. Hon anser i kraft av "amatörpsykolog" att mina problem och diagnoser är slöseri med skattepengar. Fy fan för att vara arbetsförmedlare när en sån ska få "hjälp".

Ska dra lite erfarenheter av mina kontakter med AF.

1. Jag har blivit erbjuden ett jobb som distriktsläkare. När jag var typ 18år och sökte sommarjobb... Det tog bara några minuter innan han förstod att det kanske låg utanför mitt kompetensområde...

Den senaste perioden har jag egentligen inte haft så dåliga erfarenheter av AF, jag har inte haft några erfarenheter alls eftersom jag bara rapportertar av de jobb jag sökt. Det mest irreterande då är att titta på när de kör pekfingervalsen över tangentbordet. Samt konstaterandet att det GEMENSAMMA arbetsplanen alltid går ut på att jag söker jobb och de kontrollerar att jag gjort det.

Från kursen har jag dock en hel del negativa erfarenheter.

1. Vid ett flertal tillfällen fick vi utföra uppgifter som vi redan gjort tidigare på kursen.
2. Uppgifterna var inte ens i närheten av att kunna kallas stimulerande, exempel 1. Vi fick en dag på oss att göra en namnskylt i powerpoint...och då fick vi en instruktion. Själv tog jag fram ett av mina visitkort och satte i hållaren.
3. Vi fick regga våra CV i tre olika databaser varav två vara gjorda av andra intagna för att fördriva tiden. Datasäkerheten var urkass vilket gjorde att jag kunde kolla in allas andra uppgifter som jag ville. Ingen kunde svara på om databaserna sedan verkligen användes till något meningsfullt.
4. Ett flertal av de handledare vi hade visste vi först efter kursen vad deras kompetenser egentligen bestod av. Två av dessa var "framgångsrika" egenföretagare och ingen insåg de paradoxala i att de var anslutna till denna verksamhet som knappast gjorde nån större intryck på deras bankkonton i fall det varit sant.
5. En av handledarna tyckte det var helt okej att ljuga lite för att lyckas här i livet och drog en parallell till när han som kotte lurade gammla tanter att köpa det "sista" exet av nån blaska.
6. En annan av handledarna tyckte att svartjobb var en helt okej väg att starta upp ett egetföretag. Samtidigt nämnde han att han hade en del idéer om någon var intresserad.
7. Den första handledaren visade sig egentligen vara en praktikant som försvann när han fick ett jobb. Det visades då att de flesta handledare var praktikanter, dvs andra arbetslösa som gick motsvarande kurs fast på annan ort.
8. Handledarna skickade runt en lista med telefonnummer, e-mail, personnummer på mail till samtliga utan att fråga om det var okej. Till råga på allt från en hotmail-address.
9. En av oss deltagare vart ålagda att ringa och kolla upp varför andra deltagare inte dök upp...
10. Jag fick rådet att söka praktik hos en fotograf som har ena foten i graven och i princip inte har någon verksamhet. Det visade sig att han hade fotograferat handledarens bröllop på hedenhös tid när man fortfarande använde glasplåtar...
11. Kursen gick till stor del ut på att söka praktikplatser, vilket jag redan hade klart när jag började och hade så haft sedan dag 1 när jag blev arbetslös. Fanns det någon annan aktivitet planerad? Nupp, det fanns för övrigt inte ens läroplan...

Jag hade mycket fördommar när jag började på kursen och som jag trodde var överdrifter från tidigare deltagare. Men jag blev mycket besviken när jag upptäckte att väldigt väldigt lite var osant...

AF hänger på individnivå idag. Går du en bra handläggare så blir du säkert hjälpt, men de allra flesta får ingen hjälp alls eftersom vi förväntas klara oss ändå. Jag ser stor skillnad på den hjälp jag får mot den som min sambo får som har ett arbetshandikapp. Hon får hjälp och en ganska bra sådan tycker jag. Jag får ingen alls...

Mvh
Fredrik

Bara en tanke: Man kan per definition inte slösa bort skattepengar på en verksamhet som inte importerar varor eller spränger varor. Det antalet anställda som AF har får ju pengar, vad gör folk med pengar, jo de köper saker för dem. Inom ekonomins värld finns det något man kallar "multiplier effect" (kan inte svenska termen) som i korthet säger hur mycket en injektion av pengar i ekonomin får för effekter, som ringar på vattnet. Om en miljon läggs på AF går dessa vidare i flera led och kan helt enkelt ha gett ett slutgiltigt värde på 3 miljoner.

Visst kan det tyckas dumt dock att ta pengar från privatpersoner som skulle spenderat de ändå? Nej, hur många kan handen på hjärtat säga att dom inte köpt något importerat den senaste veckan? Dessa pengar som går till utlandet ger istället effekter utomlands istället för här. Samma pengar i privatpersoners händer kanske ger ett slutgiltigt värde på 2.5 miljoner.

[Disclaimer] Det är mer komplicerat än så här och mina räkneexempel är högst fiktiva [/Disclaimer]

kevlar skrev:
> Bara en tanke: Man kan per definition inte slösa
> bort skattepengar på en verksamhet som inte
> importerar varor eller spränger varor. Det antalet
> anställda som AF har får ju pengar, vad gör folk
> med pengar, jo de köper saker för dem. Inom
> ekonomins värld finns det något man kallar
> "multiplier effect" (kan inte svenska termen) som
> i korthet säger hur mycket en injektion av pengar
> i ekonomin får för effekter, som ringar på
> vattnet. Om en miljon läggs på AF går dessa vidare
> i flera led och kan helt enkelt ha gett ett
> slutgiltigt värde på 3 miljoner.
>
> Visst kan det tyckas dumt dock att ta pengar från
> privatpersoner som skulle spenderat de ändå? Nej,
> hur många kan handen på hjärtat säga att dom inte
> köpt något importerat den senaste veckan? Dessa
> pengar som går till utlandet ger istället effekter
> utomlands istället för här. Samma pengar i
> privatpersoners händer kanske ger ett slutgiltigt
> värde på 2.5 miljoner.
>

Briljant, hörrödu. Bara en hake -- om den som har betalt in skattepengarna som driver runt cirkusen istället hade fått behålla dem så kanske mer handlats utomlands ifrån, det är sant. MEN saken är den att om de som pengarna slutar hos istället hade tjänat sina pengar på något annat så kanske en del av detta andra hade exporterats också... Plus att även *de* hade fått behålla mer av sina intjänade slantar och... Ja, lite självspelande piano, typ...

> Det är mer komplicerat än så här och mina
> räkneexempel är högst fiktiva
>

Quite. :)
Dessutom är detta snarare politik än ekonomi. Bläääh. Hursomhelst, jag ska inte gnälla -- har aldrig haft några problem med AF själv, och så röstar jag ju när det är val på det _jag_ tror på samt är storsint nog att acceptera att majoriteten tydligen vill ha abnormt skattetryck och ... ja, t.ex. AF som den är... :D

Dock har jag inte sagt ett ljud om vad jag tycker om vårt svenska skattetryck. Hint, rött märke: "Enjoy capitalism"

Bosse, jag beklagar att du tvingas in i detta. Kanske skulle du använda den tiden du tvingas sitta där till något produktivt så du inte tvingas slösa bort 2 veckor av ditt liv helt i onödan?

Mitt tips: Dokumentera hela dumheten. Skriv ned de allra mest korkade citaten som kommer från "lärarna". Ta några trevliga bilder på kurskamrater och intervjua dem om alla deras erfarenheter från AF och liknande. Sedan petar du ihop det hela till ett schyst kåseri, eller rent av en frilansartikel. Det finns mååååååånga tidningar som skulle vilja få lite vatten på sina kvarna i kampen mot ineffektiviteten och tandlösenheten i "arbetsmarknadsåtgärderna"!

Vi är säkert många som vill hjälpa till och korrläsa så din artikel blir riktigt vass!

Näe, om du tvingas gå på sådana dummheter, se till att det åtminstonde inte är helt bortkastat.

Lycka till.

/Zeb

Ok, det är kul och skönt att kasta lite skit på olika fenomen och samhällsinstanser som beter sig knäppt: AF är verkligen heltokigt! Nu har även jag gjort det. Men när man har gjort det ett tag är det lika kul att få igång en konstruktiv diskussion.

Jag tycker det skulle vara spännande om ni började lägga fram förslag på hur samhället och de olika instanserna i samhället vara uppbyggda? Till en början: Behövs det en arbetsförmedling eller kan samhället klara sig utan? Behövs det över huvud taget några samhällsinstanser? Vore det inte bättre om det bara fanns privata initiativ och lät samhället utvecklas och sköta sig själv? Det kanske är bättre om alla samhällsinstanser la ner och individerna fick pengarna i egen plånbok istället? Valfriheten skulle kanske öka, eller? Finns det forskning som talar för eller emot en privatisering av instanser som tidigare skötts av det allmäna? Ska exempelvis de allmännyttiga bostadsbolagen privatiseras? Den allmäna bostadsförmedlingen la ju ner för några år sedan. Finns det något att lära därav?

Jag ser fram emot att ni spånar vidare på mina och era egna funderingar och frågor. Vilket samhälle vill ni skapa?

Kevlar: Hörrö, det är jag som ska komma med dom där inläggen om ekonomi. Eller ska vi dela upp det så att jag tar fysiken och du ekonomin? Visst är det jobbigt att aldrig kunna de svenska termerna? Jävla IB! :) Muffare också. Jaha. Mm jag har också ett sådant märke, men vet inte var, äh orka bry...

Hursomhelst: I "multiplier effect" ingår väl inte att pengarna tas någonstans ifrån utan att dom bara hoppar in i ekonomin? Alltså borde inte effekten uppnås om pengarna först plockas ut ur ekonomin för att sedan stoppas in igen någon annanstans, eller? Kanske har jag missat något här. Om AF istället varit tex. finansierat av Norge(!) hade det varit en multipliertriggande injektion?

Varför har vi då så hög arbetslöshet? Jo det beror delvis på att riksbanken bestämt att vi ska ha en inflation på 2 procent no matter what. Om man sedan tittar på en sk Phillips curve ser man direkt vilka konsekvenser det får. En låg inflation innebär högre arbetslöshet och vice versa.

Av vilken typ är då arbetslösheten? Min lilla minianalys är att en stor del av den svenska arbetslösheten är strukturell. Det är helt enkelt för omständigt och svårt att få jobb. Delvis för att AF inte riktigt verkar fungera som den ska. Samtidigt flyttar många företag utomlands vilket innebär att efterfrågan på arbete minskar. Detta innebär att antingen måste lönerna sänkas (hrrm, sänkta arbetsgivaravgifter, hrrm) eller så får man helt enkelt godta den högre arbetslösheten om inte möjligheterna att skaffa jobb förbättras och företagsklimatet förbättras.

[/slut på snabbanalysen]

Tråkigt, verkligen, att systemets brister drabbar så många!

Muerto: Friedman har väl bevisat att Philipskurvan inte stämmer, utan är horisontel, dvs att den tenderar till att ge både högre inflation och högre arbetslöshet, eller hur förklara du annars den höga inflation OCH höga arbetslösheten i USA på 70-talet samt den låga inflation OCH låga arbetslösheten i USA på 90-talet?

FL: 70-talet. Oljekris = External shock = Inte ett skit fungerar som det ska. Kommer inte ihåg den bättre förklaringen.

90-talet: Inte den blekaste.

Long run PC är vertikal då arbetslösheten i det långa loppet alltid ligger på den naturliga (Natural rate of unemployment) oavsett inflation. Eller horisontell beroende på vilka värden man sätter på vilken axel.

Friedman? Inte Fredman som i Fredmans epistlar? ;)

41b5bca785465.png

förstår inte riktigt va de skickat dig på. sist jag anmälde mig till dem så vare bara att knata in, leta reda på en dator, regga sig o skapa en "platsannons" eller CV eller vad man nu vill kalla det. sen pratade man med en handledare. inget mer.

Nädå, pengarna skuttar bara inte in i ekonomin men eftersom en instans såsom AF gör av med lite pengar på importer, benämns MPM, Marginal Propensity to iMport är väldigt låg för AF (om man ser det som en kund i marknaden) medan den är högre för en privatperson. Dessutom sjunker MPM när den disponibla inkomsten sjunker (p.g.a. skattetrycket). Därav de minskade importerna.

En Phillipskurva duger inte längre eftersom den inte kan ta hänsyn till saker som importerad inflation (d.v.s. prisökningar i utlandet leder till inflation här också eftersom de blir dyrare men konsumenter är sega på att ändra vanor - otrevligt koncept helt enkelt) Det var därför keynesisk ekonomisk teori hamnade i skymundan '73 vid oljekrisen. Då inträffade något som kallas stagflation d.v.s. att arbetslösheten och inflationen var hög. Phillipskurvan hade tappat sitt värde att visa hur det ligger till i förhållandet inflation/arbetslöshet. Det var inte längre effektivt att bara hantera efterfrågan och neo-klassiska strömningar kom som siktar på att förändra tillgången snarare. Neo klassiska ekonomer tror på en vertikal "long run aggregate demand curve", inga faktorer i produktionen öföränderliga, den totala tillgången i ekonomin. Att försöka expandera ekonomin leder bara till högre prisnivåer (inflation) eftersom man inte kan komma förbi den nivån som är max. Importerad inflation är speciellt kännbart i varor som är svåra att ersätta med något annat, t.ex. olja.

Det du pratar om att det är omständigt att få ett jobb är snarare friktionell, strukturell är när hela industrier går i graven, t.ex. Kockums. Sänka löner funkar helt enkelt inte eftersom lönerna är "sticky", d.v.s. att dom inte går att sänka på ett enkelt sätt. Detta beror t.ex. på starkt fackligt inflytande och att folk helt enkelt inte är korkade. Vilken arbetare går gladeligen med på en lönekning på 1% om inflationen är 2%? Problemet med inflation är ju dessutom att det är en självuppfyllande profetia eftersom löner ökar i takt med den väntade inflationen.

För att få folk attraktiva för arbetsmarknaden görs stora satsningar på utbildning etc. Nu har jag ingen aning om vad Bosse har pysslat med innan. Detta är vad han råkat ut för, myndigheter har en tendens att inte ta hänsyn till individens behov eftersom det är mer resurskrävande.

Sverige har för närvarande som ett av få västländer plus i exportkassan. Detta plus i exportkassan leder till en stärkning av kronan gentemot andra valutor. Folk vill ha mer kronor för att kunna köpa vårt stål osv. Mer efterfrågan -> högre pris. Detta är dock inte huvudskälet, detta svar för en liten del av den totala ökningen eftersom spekulativa pengaflöden i väldigt stor utsträckning bestämmer värdet på en valuta. Går det bra för Sverige ökar förtroendet och valutan ökar i värde eftersom folk har rationella förväntningar, ungefär samma situation som hos aktier, går det bra för företaget placerar folk pengar i aktier där och priset på aktien går upp.

Nu ska jag gå och sova och drömma om biologin imorgon, blä! Muerto: jag tar biologi och ekonomi så tar du grodätarspråket och fysiken.

Tillbaka
Topp