OT: Jag blir så j'**la trött på AF!!

Baltazar:

Ärligt talat så fattar inte jag heller, jag kan redan regga mig och använda deras datorer vilket jag påpekade men det var som sagt en obligatorisk åtgärd så det är bara att hänga med och göra det bästa av det.

Man kan ju som sagt hoppas på att träffa några trevliga människor iaf.

Snacka om att tråden börjar komma upp i nivå, nu är vi inne på nationalekonomi och förändringar av samhälls skick!!

Kan ju lungt säga att ni ligger över mitt huvud i det resonemanget, visst har jag läst ekonomi både vanlig och företagsinriktad men känner mig ändå ganska borta i eran värld ;-(

Bosse

Kevlar: Ok vilken miss det där med friktionell och strukturell jag gjorde... Ber om ursäkt för den.

En vertikal LRAD är väl bra och inget jag opponerar mig emot (vi har ju trots allt nästan samma kursplan i ekonomi). Och i princip leder allt till inflation. Kul det där, drar man det långt så kommer man lätt fram till att en höjning av barnbidraget leder till inflation... (Demand side policies)

Det där med MPM måste jag erkänna att jag missade, men visst stämmer ditt resonemang! Precis som du skrev så innebär det ju att pengarna hamnar i AF istället för i tex. tyskland för att en Happyit brände pengarna på en ny framgaffel. (Lite mindre OT nu när jag satt Happy som en del av Sveriges ekonomi! :) )

Dock kommer ju pengarna ut i form av löner igen (måste ju ändå argumentera emot 50 års ekonomiska studier). Kanske hamnar dessa pengar i utlandet iaf. och då blir ju resultatet plus/minus noll! Om inte AF fanns kanske människorna arbetat hos ett vinstdrivande företag istället. Ett företag som hade bidragit till att flytta sveriges PPC kurva utåt. Detta hade alltså innebärit "riktig" ekonomsik tillväxt. AF's pengar är konsumenters pengar som bara tar en paus hos staten för att sedan hamna hos konsumenterna igen. Konsumenterna kan ju sedan mycket väl importera varor för de pengarna. Om så är fallet borde resultatet vara det samma som om konsumenterna direkt spenderat pengarna på import, eller? Kanske har pengarna hos AF bidragit till ekonomisk tillväxt i form av att sätta folk i arbete (öööh) men eftersom de inte producerat eller köpt mer varor än vad privatpersoner med samma pengar hade gjort så är väl ändå resultatet det samma. Många av varorna är även importerade för AF också. Datorerna tex. :)

Jag gillar inte tanken i circular flow eftersom staten och banker anses ligga "utanför" systemet och kan göra injektioner utan att pengarna först försvunnit ut genom en "leakage". Jag har svårt att förstå hur pengar kan dyka upp utan att komma någon stans ifrån. :) Förresten var det väl bl a dessa fiktiva pengar som spräckte IT-bubblan? ;)

Kevlar: Lycka till med Biologin imorgon! Förresten får du ta diskussioner som handlar om matte också eftersom du har standard och jag bara studies. Engelska har jag A2 HL så det får jag väl ta liksom grodätarspråket som du så fint kallade det. Svenska kanske blir ett problem, hade/har du HL eller SL? Jag har "bara" SL... ;)

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Baltazar:
>
> Ärligt talat så fattar inte jag heller, jag kan
> redan regga mig och använda deras datorer vilket
> jag påpekade men det var som sagt en obligatorisk
> åtgärd så det är bara att hänga med och göra det
> bästa av det.
>
> Man kan ju som sagt hoppas på att träffa några
> trevliga människor iaf.
>
>
> Snacka om att tråden börjar komma upp i nivå, nu
> är vi inne på nationalekonomi och förändringar av
> samhälls skick!!
>
> Kan ju lungt säga att ni ligger över mitt huvud i
> det resonemanget, visst har jag läst ekonomi både
> vanlig och företagsinriktad men känner mig ändå
> ganska borta i eran värld ;-(
>
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Men det hindrar ju inte att du kan ha en åsikt. Googla till exempel på "keynesianism" eller "inflationsbekämpning". Dessa teorier står i motsatsförhållande till varandra och vi lever nu i inflationsbekämpningens tid. Tidigare försökte de socialdemokratiska finansministrarna balansera konjunktursvängningarna genom att aktivt exempelvis försöka driva upp konsumtionen i dåliga tider och hålla tillbaka i goda. Idag bedrivs en mer marknadsanpassad finanspolitik och man låter exempelvis arbetslösheten stiga för att hålla tillbaka lönekrav och därmed inflation.

Johan S skrev:
Men det hindrar ju inte att du kan ha en åsikt.

Nej det är sant och visst har jag en åsikt i ämnet, jag har åsikter om det mesta inom alla möjliga områden men av princip diskuterar jag aldrig politik och religion i offentliga sammanhang, slutar alltid med osämja och bråk vilket jag inte gillar!

Bosse

Jag som inte är ekonom utan bara tekniker (om än med bakgrund i diverse ledningsgrupper och ett par bolagsstyrelser och nu fåmansföretagare) och ärligen inte heller hänger med i de terminologiska utsvävningarna i tråden ser två saker som ni tillsynes inte tänkt på. Eller hursomhelst inte sagt något om:

Löner. Dessa är sticky, det är sant. Hålles lättast i schack med hög arbetslöshet, det är också sant. Men. Företagens lönekostnader kan sänkas om man tycker det är motiverat. Bara skruva ner arbetsgivaravgifterna så blir det så. Huruvida detta är lönedrivande och/eller inflationsskapande kan diskuteras. Hur det skulle finansieras har jag heller inga synpunkter på. Tänkte bara nämna det.

MPM. Rimligen kan detta påverkas genom att göra lokal produktion av varor och tjänster billigare och/eller mer konkuranskraftig, dvs genom att till exempel sänka lönekostnader (upp upp upp med arbetslösheten eller ner ner ner med skattetrycket enligt ovan) eller (vilket jag skulle avsky) införa skyddstullar. På lite sikt måste som jag ser det även momsen ner på EU-nivå så att svenska företag kan konkurrera om just privatkunder på lite mer jämna villkor med de utrikiska...

För övrigt: Jajemen, jag älskar att diskutera sådant här, och har hittills inte skaffat mig några ovänner (som jag känner till) genom att göra det... :)

Enligt rykten på ett av min jobb så ska momsen ökas för ett flertal områden. De vill ha enhetlig moms på 22% om jag minns rätt.

Det andra är att det behövs samhälliga instanser eftersom privata alternativ aldrig skulle ta ett helhetsansvar. I vissa fall gör ju inte ens de samhällsinstanser vi har det. Men i grunden måste man ta ställning till om man vill ha ett solidariskt samhäller eller ett cyniskt osolidariskt samhälle. Moderaterna har ju öppet deklarerat att de tycker det är helt okej att sänka ersättningen till cansersjuka människor. Så förutom att de riskerar att dö så kommer många tvingas att flytta samtidigt som de går igenom tuffa sjukvårdsbehandlingar för att inte skuldsätta efterlevande.

Men utgår vi från arbetslösa så skulle man enkelt kunna göra så att man skiter i alla som är arbetslösa. Har vi då löst problemet? Troligen inte eftersom de fortfarande är arbetslösa. Vi sänker ersättningarna, har vi då löst problemet? Fortfarande inte troligt, det förefaller vara ett märkligt samband i så fall mellan min ersättning och antalet arbetstillfällen. Vi skiter i att betala ut någon ersättning alls. Har vi då löst något? Gissingsvis inte, snarare har vi skapat oss en hel hop nya problem. Antingen så blir det soc som får betala och då har vi bara flytta kostnaden till ett annat konto och problemet finns kvar. Vi skiter i att betala ut från soc oxå. Fortafarande ingen lösning utan fler problem. Utslagna människor löser sina problem så gott det går. De kommer att försörja sig genom brott och prostitution. Fler inbrott leder till högre premier för alla andra. Skadegörelse leder till ökade kostnader. Utslagna männsikor kommer att behöva kostsam vård.

Ovanstående kedja gör att det behövs samhällsinstanser som tar ett övergripande ansvar, bättre än vad som görs idag. En privat AF, och det finns en del, tar inget ansvar alls gentemot de arbetslösa. De skiter fullständigt i om du är arbetslös eller inte. De tar ansvar mot den som föder deras munnar. Dvs de som anlitar respektive företag för att rekrytera folk. Bemanningsföretag tycker jag är den ultimata symbolen för utsugande kapitalism. Betala dåliga löner när de behöver hjälp och mellan uppdragen så betalar de inte ett skit nästan, om de inte har ändrat sig.

En sak man bör veta i sammanhanget är att det egentligen inte är så svårt att få tag på ett arbete. Jag gissar att jag utan vidare kan fulltid utan vidare i morgon om jag vill. Det är bara att gå runt och fråga efter ett svartjobb. Det har nämligen aldrig varit svårt att få tag på.

Så min uppfattning är att AF behövs, men det gör mig irreterad att de sköter sitt jobb så dåligt. Att få ut över 50% av kunderna i riktiga jobb måste ju vara ett minimumkrav för att berättiga existensen så som den ser ut idag. Annars löser man ju inga problem utan är bara nån slags buffertzon med dagisverksamhet för vuxna.

/Fredrik

Så var dag ett avklarad!!

Var på plats i god tid till kl 13 och efter 15 min försening kom vi igång, det var aviserat mjukstart så vi skulle sluta kl 15 istället för kl 17!

Samling i fikarummet med kaffe och ostfralla (det var gott) sen info om vad vi skall ägna tiden åt vilket bekräftade mina farhågor, sätter jag mig 1-2 tim ikväll så har jag gjort allt som står där klart till imorgon ;-)

Efter sedvanlig personlig presentation och lite småsnack så var det tack för idag slut för idag kl 13.55!!

Vi fick inte ens kolla på datorerna och morgondagen ska ägnas åt att skapa en webbaserad E-postadress !!

Känns som det kommer att bli väldigt långrandigt för mig dem närmaste veckorna :-(

Bosse

fphotography skrev:
>
> Ovanstående kedja gör att det behövs
> samhällsinstanser som tar ett övergripande ansvar,
> bättre än vad som görs idag. En privat AF, och det
> finns en del, tar inget ansvar alls gentemot de
> arbetslösa. De skiter fullständigt i om du är
> arbetslös eller inte. De tar ansvar mot den som
> föder deras munnar. Dvs de som anlitar respektive
> företag för att rekrytera folk. Bemanningsföretag
> tycker jag är den ultimata symbolen för utsugande
> kapitalism. Betala dåliga löner när de behöver
> hjälp och mellan uppdragen så betalar de inte ett
> skit nästan, om de inte har ändrat sig.

När var du arbetslös (dvs i kontakt med arbetsförmedlingen) senast? Jag ser ingen som helst skillnad på den statliga AF:en och de privata alternativen som finns. Statliga AF tar inte ansvar för att se till att du får anställning, dom hjälper dig att hitta olika potentiella arbetsgivare. Gissa varför dom tipsar om dom privata AFerna som bra alternativ för att hitta jobb?

>
> En sak man bör veta i sammanhanget är att det
> egentligen inte är så svårt att få tag på ett
> arbete. Jag gissar att jag utan vidare kan fulltid
> utan vidare i morgon om jag vill. Det är bara att
> gå runt och fråga efter ett svartjobb. Det har
> nämligen aldrig varit svårt att få tag på.

När folk säger så så brukar jag säga att handling väger tyngre än ord.
För många är det inte ens en realitet då man inte har kunskaper eller egenskaper som efterfrågas som svartjobb. Har en granne som är snickare. Han är sjukskriven men drar in stora pengar svart ändå.

> Så min uppfattning är att AF behövs, men det gör
> mig irreterad att de sköter sitt jobb så dåligt.
> Att få ut över 50% av kunderna i riktiga jobb
> måste ju vara ett minimumkrav för att berättiga
> existensen så som den ser ut idag. Annars löser
> man ju inga problem utan är bara nån slags
> buffertzon med dagisverksamhet för vuxna.
>
> /Fredrik

En AF behövs, men med rejäla kontrollfunktioner med vart man sätter in insatserna. Tycker Bosses exempel är lysande på hur man slösar med insatser. Hur många mer tvingas in i webbkunskapkuser som man inte behöver? Hur många tvingas genom jobbsökarkurser? Hur ofta slösas våra skattepengar bort?

Det där om lätthittade svartjobb och privata arbetsförmedlingar funkar inte här på en liten i praktiken glesbygdsort. Jobben finns helt enkelt inte kvar i nån mängd här och AF gör det dom ska d v s tar främst hand om arbetshandikapp och specialfall. I Stockholm är det inga problem att fixa svartjobb ens för mig som inte har bott där på 10 år (Men fortfarande har vissa kontakter.) och där kan privat-AF säkert hjälpa den med "rätt" utbildning. Här är det inte så "enkelt", tyvärr.

Vi man ha hela Sverige beboligt så får vi nog se till att ha det sociala skyddsnätet kvar, för även om vi alla ville flytta till städerna där jobben (Tydligen...) ska finnas så lyckas ju storstadsregionerna inte skaffa fram t ex de bostäder som behövs. Nåt säger mig dock att viljan att gnälla över den utsugande landsbygden är större än att med öppna armar välkomna de fattiga och snyltande bondlurkarna från "landet" :)

Det stockholmska uttrycket "Landet" roade mig rätt ordentligt när jag flyttade till Stockholm. Vissa där åker på sommaren till "sitt land" och "sin bonde". Jag såg alltså i min vidlyftiga fantasi framför mig en fritidsklädd stockholmsakademiker med knähöga blanka läderstövlar medels oxpiska vallande sin under semesterveckorna förslavade bonde...

Arealmässigt kan också propotionerna mellan följande saker bli rätt intressanta:
1: En stockholmares sommarstugetomt jämfört med den omgivande yta han i praktiken behandlar som sin egen.
2: Storstockholms arealsmässiga förhållande gentemot övriga Sveriges.
3: Storbritaniens arealsmässiga förhållande gentemot sina kolonier under det brittiska imperiets storhetstid.

:D

Calle F skrev:
> Det där om lätthittade svartjobb och privata
> arbetsförmedlingar funkar inte här på en liten i
> praktiken glesbygdsort. Jobben finns helt enkelt
> inte kvar i nån mängd här och AF gör det dom ska d
> v s tar främst hand om arbetshandikapp och
> specialfall.

Kan inte låta bli. Så du menar att arbetsförmedlingen skall ta hand om arbetshandikapp och specialfall? Läs igen vad du skrev, dvs att det behövs ett socialt skyddsnät. Ingår inte en social instans som förmedlar jobb i det?

> I Stockholm är det inga problem att
> fixa svartjobb ens för mig som inte har bott där
> på 10 år (Men fortfarande har vissa kontakter.)
> och där kan privat-AF säkert hjälpa den med "rätt"
> utbildning. Här är det inte så "enkelt", tyvärr.

Seriöst, det finns gott om svartjobb, men det finns fruktansvärt många som slåss om dom. Den av alla som vågar säga upp sig från fast anställning och leva på svartjobb under ett år får gärna säga till. Någon?

>
> Vi man ha hela Sverige beboligt så får vi nog se
> till att ha det sociala skyddsnätet kvar, för även
> om vi alla ville flytta till städerna där jobben
> (Tydligen...) ska finnas så lyckas ju
> storstadsregionerna inte skaffa fram t ex de
> bostäder som behövs. Nåt säger mig dock att viljan
> att gnälla över den utsugande landsbygden är
> större än att med öppna armar välkomna de fattiga
> och snyltande bondlurkarna från "landet" :)

Jag har bott i 08-land hela mitt liv. Född på sabbatsberg och bott runt om i 08-riktnummerområdet. Fruktansvärt sällan har jag hört "någon" som gnällt på utsugande bondlurkar. Däremot så har jag hört hoper med "bondlurkar" som gnäller över att fjollträsk/tokholm etc gnäller över den utsugande landsbygden. Undras varför?

> Det stockholmska uttrycket "Landet" roade mig rätt
> ordentligt när jag flyttade till Stockholm. Vissa
> där åker på sommaren till "sitt land" och "sin
> bonde". Jag såg alltså i min vidlyftiga fantasi
> framför mig en fritidsklädd stockholmsakademiker
> med knähöga blanka läderstövlar medels oxpiska
> vallande sin under semesterveckorna förslavade
> bonde...

Och se på all lokal kommers som kan startas just på grund av alla dessa hemska stockholmare som åker till sina landställen. Många glesbygder skulle vara totalt utdöda om det inte var för turismnäringen på sommar/vinterhalvåret.

Det finns massor att skriva, ska försöka hålla det kort.

Jag är utav uppfattningen att svartjobben finns även på ganska små orter. Det är förvisso inga lyxjobb, men städare, diskare, lagerhantering, budkörning, butiksbiträden osv... Nämner man att man är villig att jobb svart får arbetgivaren öron större än en elefant i de flesta fall...

När det sedan gäller AF så delar jag uppfattningen att de på många ställen inte tar ett större ansvar än vilken privatförmedling som helst. Handikappade och specialfall undantaget, där vad det verkar iaf gör ett ganska bra jobb. Men det är ju en sån punkt jag är kritisk på oxå. AF borde ta det ansvaret men gör det inte. Delvis för att någon stjärna fått för sig att AF ska vissa nån slags imagenär vinst i likhet med de privata förmedlingarna.

Saker som skulle kunna förbättras är t ex:

1. Om man nu sitter på en döfödd kurs så ska den anpassas efter individens kunskapsnivå och inget annat.
2. Istället för att sitta och skriva fejkade ansökningar så ska man naturligtvis träna på riktiga annonser så att man efter lektionen kan skicka iväg det till en arbetsgivare. Allt annat är ju ett stort hål i huvudet.
3. Min kurs erbjöd gratis litteratur för att ta datakörkortet, men vad hjälper det när de ville ha 1500:- för certifieringen? Samtidigt kan jag se att andra studieförbund erbjuder gratis certifiering men där litteraturen kostar. Min skalle får det då till att detta borde alltså kunna göras helt gratis för deltagare och till en låg kostnad för AF.
4. Den gängse uppfattningen är att det är kontakter som skapar jobben. Alltså borde AF lägga mer krut på att hjälpa "kunderna" till att skapa fler kontakter.
5. Om det nu ändå finns en pott avsatt till praktik, se till att "kunden" får utnyttja det så snabbt som möjligt. I början är kunden som mest taggad på att hitta ett nytt jobb. Att komma med fem veckors praktik efter två års arbetslöshet är ju verkligen att missa tåget och vara på fel station dessutom.
6. Det är ingen vits att datorisera människor som saknar intresse eller möjligheter. På min kurs var det ett flertal människor som inte hade tillgång till datorer privat. Vad är vitsen med att de ska lära sig att datorisera sitt jobbsökeri? De kommer knappast ändra livsföring pga en sunkig kurs från AF.

Sex förhållandevis enkla punkter, med undantag för nätverkandet kanske, som borde gå att genomföra utan större problem. Finns viljan? Känns inte så. Finns kompetensen? Inte vad jag har sett iaf. Kvantitet går före kvalité helt enkelt än så länge.

Mvh
Fredrik

Mattias L skrev:
> Kan inte låta bli. Så du menar att
> arbetsförmedlingen skall ta hand om
> arbetshandikapp och specialfall?

"Normala" arbetssökande förväntas klara sig själv med bara lite stöd, ja.

> Seriöst, det finns gott om svartjobb, men det
> finns fruktansvärt många som slåss om dom. Den av
> alla som vågar säga upp sig från fast anställning
> och leva på svartjobb under ett år får gärna säga
> till. Någon?

Känner ett antal människor i Stockholm som lever så. Inga här.

> Jag har bott i 08-land hela mitt liv. Född på
> sabbatsberg och bott runt om i
> 08-riktnummerområdet. Fruktansvärt sällan har jag
> hört "någon" som gnällt på utsugande bondlurkar.
> Däremot så har jag hört hoper med "bondlurkar" som
> gnäller över att fjollträsk/tokholm etc gnäller
> över den utsugande landsbygden. Undras varför?

Hehe, jag "antydde" lite. Tyvärr är det ju dock så att den som är tvungen att söka sig till storstäderna för att få jobb har mycket svårt att få bostad. Att stadsborna är vana vid och anser det normalt med mycket långa arbetsresor är inget som går att lura på de flesta från mindre orter. Sen blir det ju ändå ett väldigt väsen så fort nån myndighet ska utlokaliseras från speciellt Stockholm. Då blir vi/dom tendenserna riktigt tydliga och den välartade urbana sofistikerade fasaden faller snabbt till förmån för samma egoism som när en liten ort förlorar sin jobb och dess invånare i panik och förtvivlan skriker efter nya jobb. Vi är rätt lika var vi än bor :)

> Och se på all lokal kommers som kan startas just
> på grund av alla dessa hemska stockholmare som
> åker till sina landställen. Många glesbygder
> skulle vara totalt utdöda om det inte var för
> turismnäringen på sommar/vinterhalvåret.

Där har du helt rätt. I vår kommun omsatte turismen totalt 371 miljoner kronor 2002 och skapade ca 230 årsarbeten. Problemet ligger istället i attityden till de som bor här. Oavsett om man jobbar med turism eller inte förväntar sig många turister att alla ska anpassa sig efter deras behov på ett sätt som kanske funkade på badorten Lysekil anno 1880 men knappast idag. Att jag som har ett arbete som berör turismen får ge viss service är helt naturligt och det gör jag gärna även utanför jobbet men en helt vanlig arbetare här vill ju leva sitt liv utan att styras av extremt känsliga "badgäster". Familjeminister Berit Andnors egoistiska överklagande av en båthall/verkstad, med de välbehövliga extra jobb den ger, är ett typiskt och tyvärr inte ovanligt fall. Det är sånt som ger "Stockholmare", d v s namnet på ALLA besvärliga "badgäster" för många, dåligt rykte.

Rippa skrev:
> jaha.. here we go again.. ha ha ha ha ha ha ha ha

Precis, sommaren är ju snart här... ;D

kevlar skrev:
> Är det inte kallt att bada i Lysekil? Brrr!

Jo, fy f-n! Det där äckliga salta skiten till vatten hamnar jag bara i när man ska segla jolle eller åka wakeboard. Bada frivilligt i det gör man bara inte. Badar gör ju folk nästan bara för att få gå och spänna sig på stranden och visa hur snygga ( :P ) dom är...

:D

Jag är uppvuxen vid sötvatten. Klart överlägset saltvatten :)

Som Fd arbetsförmedlare kan jag känna igen mycket i det ni skriver. Grundproblemet är att AF både är en tillsyningsmyndighet och skall vara en kundrelaterat service företag. Slå med ena handen och klappa med den andra. Sedan styr politikerna vad som skall prioriteras för tillfället. Det finns ca 10 000 anställda inom AMS, många har arbetat allt för länge och har tappat stinget, det finns mycket hopplöshet bland många i personalen dock ej alla.
Det är enligt min mening du som arbetssökande som äger problemet "hur skall jag försörja mig". Af kan bli en resurs på vägen genom någon lämplig åtgärd iform av utredning, praktik eller utbildning. AF anställer inget det gör du som arbetsgivare, af förmedlar jobben, tidigare så "ägde" af jobben och kunde i princip dela ut dem till de som de ansåg vara mest lämpliga. Idag kör de platsbanken konceptet och det är åtminstone jag tacksam för då det innebär att många fler jobb blir tillgängliga för fler sökande samtidigt som jag som arbetsgivare får ett bättre urval. Samtidigt är de tillsyningsorgan för a-kassan och som ni skriver så betalar vi mycket skatt och vi vill alla att pengarna skall komma till dem som mest behöver dem. Detta gör att åtgärder och kontroller blir rutin och man idag inte riktigt orkar utgå från var och ens egna behov - alla får följa strömmen vilket inte är bra.

Sammantaget vill jag säga att af kan vara en bra resurs i mitt jobbsökeri men även ett riktigt irritationsmoment då de hela tiden är på en och försöker "hjälpa" en trots att vissa ej alltid uppskattar hjälpen.

Edet skrev:
> ...då de hela tiden är på en och
> försöker "hjälpa" en trots att vissa ej alltid
> uppskattar hjälpen.

Många arbetssökande som faktiskt behöver hjälpen är initialt starkt emot den, men efter en process som ofta leder till nån form av diagnos är dom ofta glada över den hjälp dom faktiskt får. Jag har iofs fått mina diagnoser enbart genom psykiatrin under en period utan kontakt med AF, men nu får jag ett väldigt bra bemötande hos dom och stor förståelse. Innan gick det mest "fel" på de jobb jag faktiskt fick men med en vettig förklaring (Ingen ursäkt...) får jag den uppbackning jag behöver hos AF. Nu är jag ju helt öppen med mina problem, vilket alla inte orkar med, och då kan man få tillgång till de relaevanta resurser som faktiskt finns.

Jag tycker man kan se den typ av kurs som Lonewolf "tvingas" att gå som en förmån då dom knappast slösar pengarna på honom utan anledning. Det är nåt dom (Eller nån annan myndighet...) är osäkra på som dom troligen är ute efter att utreda.

Alltså de kurser som lonewolf går på är inte i närheten av utredning om det är samma typ av kurs som jag gick på.

Som jag redan skrivit så bestod "lärarna" mest av andra arbetslösa från närliggande städer. De har i regel noll kompetens inom det de förväntas undervisa i. Vilket är dåligt för "eleverna" och dåligt för dem själva eftersom de heller inte är utbildade i att hantera det missnöje som uppstår till följd av understimulering. Jag tror bara det var två stycken som faktist visste vad de pratade om och de hade utbildning i olika former av hälsolära och i viss mån ledarskap. De delaran utav kursen var också mycket uppskattade av alla deltagare. Problemet var att de timmarna var endast kanske 10% av den tid vi satt och gjorde ingenting eftersom det som var viktigt var att vi var närvarande och inte att vi faktiskt gjorde något meningsfullt.

Så dessa kurser är slöseri med skattemedel i sin nuvarande form. Någon borde misstänka att allt inte står rätt till när företag tycks ploppa upp likt svampar ur jorden vars verksamhet går ut på att ge "utbildningar" riktade enbart mot arbetslösa. Bara i mitt närområde finns en fem sex företag tror jag. Det har funnits en rätt bra artikelserie i Expressen från andra håll i landet i ämnet.

När man kan läsa från flera håll i landet att folk får en dag på sig för att få till en namnskylt och sen är tvungen att sitta av tiden för att de är färdiga efter en halvtimme så inser man att det inte är undantagsfall utan ett strukturellt fel. Folk på dessa kurser blir systematiskt understimulerande vilket kan vara otroligt stressande. Men vi kanske ingår i nån hemlig stressforskning, vad vet jag.

Mvh
Fredrik
(Det snabbaste sättet att få folket på AF i min stad att lyfta på arslet är att nämna att man funderat på att starta eget. Det tar bara en halv minut så har de hämtat alla möjliga papper som man får med sig hem. Jag är förvånad att de inte har bett om en underskrift på nån dottad linje ännu. Lite elakt sagt kanske men det är fan inte långt från sanningen.)

Glömde säga att de "anledningar" som min kommun har för att skicka folk på kurs kan lätt beskrivas som att du har förbrukat din första A-kasse period, alternativt nytt budgetår, alternativ ett antal handledare hos AF har gått på kurs där de fått reda på dessa kurser.

Mvh
Fredrik

Kevlar skrev:

Har du gjort något kul idag då Bosse?

Ja kul och kul, men igår tis så var det dags att titta på vad vi ska göra under kursen och jag började från början i dem papper med uppgifter vi fått och som ska utföras i egen takt!

Så efter en dryg timmes effektiv arbetstid måste ta lite raster från datorn annars klagar nacken så hade jag slutfört alla uppgifter som skall göras, enligt schemat vi fick så är jag nu framme på torsdag em nästa vecka!! ;-)

Det enda jag inte kan göra på egen hand är att titta på någon film som ingår annars vet jag inte vad jag ska hitta på, enda uppgiften som är kvar på schemat är en kursutvärdering men jag lär nog inte få göra den redan och gå
hem inte ;-(

Appropå handledarna så är dem trevliga personer men inte med pedagogisk bakrund, en är teolog och den andra är civilingenjör!!

Kan inte hjälpas att detta märks när dem ska förklara saker för dem i gruppen som inte är så händiga, och då rycker det i mig att hjälpa till men jag måste behärska mig för det är ju inte min uppgift att göra deras jobb, men oj vad mycket mer man kunde göra med ett sånt gäng med rätt styrning!

Bosse, som snart ska iväg för en ny dags vuxendagis ;-)

PS Det finns en possitiv effekt av det här iaf, jag får daglig cykelträning till och från kursen ;-) DS

Deja-Vu uppstår och överraskningen uteblir...

Det verkar ju vara en kort kurs iaf. Jag satt i 20 veckor varav 10 var praktik. Praktken var okej, de övriga var uppdelade på 7 veckor före praktik och 3 efter. Vad gör man när man har 7 veckor till att leta praktikplats när man är klar dag 3? De flesta började lira poker på nätet... Det är ju tur att man inte är som hundar för då hade man gått runt och juckat på allt möjligt...

Mvh
Fredrik

Lonewolf skrev:

> Så efter en dryg timmes effektiv arbetstid måste
> ta lite raster från datorn annars klagar nacken så
> hade jag slutfört alla uppgifter som skall göras,
> enligt schemat vi fick så är jag nu framme på
> torsdag em nästa vecka!! ;-)
>
> Det enda jag inte kan göra på egen hand är att
> titta på någon film som ingår annars vet jag inte
> vad jag ska hitta på, enda uppgiften som är kvar
> på schemat är en kursutvärdering men jag lär nog
> inte få göra den redan och gå
> hem inte ;-(

Hahaha! Be om att få kolla på filmen och fråga om du inte kan göra något annat efter det, typ tangentbordscykl eller rent utav cykla på riktigt, du kan säkert få någon läkare att säga att det är mycket viktigt för ditt hjärta att motionera :)

Lonewolf skrev:
> Så efter en dryg timmes effektiv arbetstid måste
> ta lite raster från datorn annars klagar nacken så
> hade jag slutfört alla uppgifter som skall göras,
> enligt schemat vi fick så är jag nu framme på
> torsdag em nästa vecka!! ;-)

Så nu vet dom att du har goda kunskaper som du tyvärr inte kan använda på full tid då nacken strular. Det kanske är sånt dom vill få ut av din medverkan på kursen? ;)

Calle F skrev:

Så nu vet dom att du har goda kunskaper som du tyvärr inte kan använda på full tid då nacken strular. Det kanske är sånt dom vill få ut av din medverkan på kursen? ;)

Nej så är det inte, jag kan jobba som lärare på data utan problem för då sitter jag inte standby framför skärmen själv utan cirkulerar och hjälper eleverna och det är en enorm skillnad för mig!!

Alltså en kort presentation av uppgiften av mig sen springa runt och hjälpa till, både kul och nyttigt ;-)

Bosse

i mina öron låter det som ett klassiskt fall av resursslöseri, du Bosse borde ju leda kursen istf att delta.

Faktum var att den första kursledaren vi hade var en deltagare från en annan stad som på sin kurs hade tröttnat och tog lite initativ för att styra upp det värsta. Han fick ju sedemera ett riktigt jobb och slutade tvärt. Det visade sig att utbildningsföretaget satt det i system att ta tidigare deltagare till att leda kurser på andra orter eller t o m låta dem göra sin praktik som kursledare.

Det är minst en från min kurs som nu är ledare på liknande kurser på annan ort.

/Fredrik

Lonewolf skrev:
> Nej så är det inte, jag kan jobba som lärare på
> data utan problem för då sitter jag inte standby
> framför skärmen själv utan cirkulerar och hjälper
> eleverna och det är en enorm skillnad för mig!!

Jo, men nu har dom ju sett med egna ögon att det är så. Annars hade du troligen blivit anvisad ett arbete som inte funkade och sen fått indragen A-kassa om du inte accepterade.

:)

Jo kan så vara men jag har ju en fördel och det är att jag är inskriven på AF Rehab det ger lite mer möjligheter till att prova på jobb innan man tar beslut om dem passar ;-)

Bosse

Fast problemet är ju att AF inte sett ett dugg. Det är i regel inte AF som håller kursen utan den är inköpt. I mitt fall var/är det vi elever som skriver ihop en utvärdering åt AF som kontakten på AF vill. För det hon får från utbildaren är ju att allt är bra och frid och fröjd.

Vidare borde ett vanligt läkarintyg duga istället för en amatörpraktiserande hemmapsykolog till kursledare...

/Fredrik

Kom för 3 år sen hem efter avslutad tjänstgöring på den svenska bataljonen i Kosovo. Hade arbete klart och skulle påbörja den anställningen i september. Då var det juni och min tanke var att få ta ut A-kassa för första gången i livet under sommarmånaderna.
Gick till AF för att skriva in mig och fick sätta mig vid ett bord med en handläggare. Han tittade dystert på mig och sa 'jaha, så du är arbetslös?'
Jag förklarade läget och frågade om det verkligen var nödvändigt att jag gick någon jobbsökarkurs.

Överlycklig sa handläggaren (som då insåg att jag snart var en positiv del av hans statistik) att det behövdes verkligen inte.
Allt klart 3 minuter senare och jag har inte behövt sätta min fot där igen. Så ibland kan de vara bra att ha att göra med.

Tillbaka
Topp