[OT] Jag - en språkpolis

GoranS

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
me.I.am sa:
Och för nytillkomna tittare, så här kommer det att se ut på Happy till... sisådär mars nån gång?
That's all folks!
I beg to differ!

Visst, mängden tramstrådar är kanske relativt (och absolut?) större på vintern när människor inte kan ta ut sina aggressioner på vägar eller i skogen men fullt så illa som mig jag är och sjunde-Hans vill göra gällande är det väl ända inte!?

Hasse#7

Aktiv medlem
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
me.I.am sa:
Och för nytillkomna tittare, så här kommer det att se ut på Happy till... sisådär mars nån gång?
That's all folks!
I beg to differ!

Visst, mängden tramstrådar är kanske relativt (och absolut?) större på vintern när människor inte kan ta ut sina aggressioner på vägar eller i skogen men fullt så illa som mig jag är och sjunde-Hans vill göra gällande är det väl ända inte!?
Om du associerar till oss med nära men inte exakta namn måste vi anmäla varandra eller nåt. Äh, hursomhelst gör det ingen skillnad och nej, så illa är det inte. Måndag du härliga!

plumse

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
staine sa:
Hasse#7 sa:
Mini_me sa:
Jolinwood sa:
Jag har svårt att släppa känslan av att det råder mer eller mindre mobbing av Sixten på det här forumet. Den här tråden handlar inte om språkbruk, det är ett raljerande och ryggdunkande efter att man lyckats dra ner Sixten till sin egna låga nivå och fått moderatorer att låsa en tråd ännu en gång.

Jag kan ha fel, men jag börjar ana den typen av beteende som de flesta lämnade på högstadiet, och det är inte vackert att bevittna
Samma här.

Ska vi ha en tävling? Vi kan leta igenom alla TS inlägg på jakt efter stavfel och sen hänga ut TS i en helt egen tråd. 😊👍

För tydlighetens skull var det Plumses stavfel i rollen som moderator som gav upphov till tråden och han gav igen på TS med finess.
Plush, inte Plumse.
Sen tror jag vi ska se mini me:s inlägg med en smula ironi. Tror det kan bli rätt pilligt att hitta några stavfel hehe.
;p
Se där, nu gjorde jag fel igen, och i den här förbenade tråden.
Kör hårt!

#🚳

Pfaff

Aktiv medlem
freddag sa:
varför är det bindestreck istället för tankstreck i rubriken?
Tankstreck omges av mellanrum till skillnad från bindestreck. Alltså är det korrekt frånsett att våra vänner på - Äpplet, Pyttemjuk, Goggle med flera; välj själv - inte tillhandahåller oss det längre tankstrecket.

Oskar

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
H. sa:
Jag kan ha fel, men jag börjar ana den typen av beteende som de flesta lämnade på högstadiet, och det är inte vackert att bevittna 6-10 är en idot. Visst, troligen har han väl multipla diagnoser som kanske kan ursäkta hans beteende, men det förpestar lika myclet trots det. Jag skulle säga att det är förvånande att inte fler på happy lackat på hans konfliktsökande och personangrepp.
Tycker den här typen av kommentarer förpestar forumet mer än något annat.
Jag tycker den där typen av citeringar förpestar forumet mer än något annat. :p

GoranS

Aktiv medlem

wukkaN

Medlem
H. sa:
6-10 är en idot. Visst, troligen har han väl multipla diagnoser som kanske kan ursäkta hans beteende, men det förpestar lika myclet trots det. Jag skulle säga att det är förvånande att inte fler på happy lackat på hans konfliktsökande och personangrepp.
du kan va en idot som förpestar myclet :)

me.I.am

Aktiv medlem
Fantomens kompis med o plus S sa:
Hasse#7 sa:
me.I.am sa:
That's all folks!
I beg to differ!

Vad gör vi gällande vadå?

GoranS

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Fantomens kompis med o plus S sa:
Hasse#7 sa:
me.I.am sa:
That's all folks!
I beg to differ!

Vad gör vi gällande vadå?
Att happy är en misär av urspårade tramstrådar vintertid (eller möjligen ett himmelrike om man har den läggningen).

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Oskar sa:
jingleyschmidt sa:
H. sa:
Jag kan ha fel, men jag börjar ana den typen av beteende som de flesta lämnade på högstadiet, och det är inte vackert att bevittna 6-10 är en idot. Visst, troligen har han väl multipla diagnoser som kanske kan ursäkta hans beteende, men det förpestar lika myclet trots det. Jag skulle säga att det är förvånande att inte fler på happy lackat på hans konfliktsökande och personangrepp.
Tycker den här typen av kommentarer förpestar forumet mer än något annat.
Jag tycker den där typen av citeringar förpestar forumet mer än något annat. :p
Haha, jag var trött och yrade bort mig bland citaten. ;)

Spacekitty

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Tankstreck omges av mellanrum till skillnad från bindestreck. Alltså är det korrekt frånsett att våra vänner på - Äpplet, Pyttemjuk, Goggle med flera; välj själv - inte tillhandahåller oss det längre tankstrecket.
Äpplet har tecknet på streckknappen om du håller ner [option] samtidigt.

Kort -
Långt –

staine

Aktiv medlem

Spacekitty

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Pfaff sa:
freddag sa:
Slå två minustecken i iOS 13 — vips blir det ett längre streck.
Eller håll fingret på - knappen en sekund extra och få flera olika alternativa streck att välja mellan.

me.I.am

Aktiv medlem
staine sa:
GoranS sa:
staine sa:
GoranS sa:
freddag sa:
Tankstreck = kö vid bensinmack? ;-)
Ja jo. Jag skulle nog kalla det i rubriken för tankestreck.
(Märks att många har lugnt på jobbet hehe)
Nja, https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck
Jaså. Så man är inte felfri längre då. :/
The bigger they are the harder they fall, sorgligt att se.

GoranS

Aktiv medlem
me.I.am sa:
staine sa:
GoranS sa:
staine sa:
GoranS sa:
freddag sa:
Tankstreck = kö vid bensinmack? ;-)
Ja jo. Jag skulle nog kalla det i rubriken för tankestreck.
(Märks att många har lugnt på jobbet hehe)
Nja, https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck
Jaså. Så man är inte felfri längre då. :/
The bigger they are the harder they fall, sorgligt att se.

Pfaff

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Pfaff sa:

Kort -
Långt –
Aha. Då bör man köpa ett äpple då...

Där ser man, funkar även på android. Man lär så länge man lever. Har använt datorer sedan tidigt åttiotal...

Senast ändrad:

Oskar

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Spacekitty sa:
Pfaff sa:

Kort -
Långt –

Där ser man, funkar även på android. Man lär så länge man lever. Har använt datorer sedan tidigt åttiotal...
En dash genereras ju automagiskt i MS Office-programmen i alla fall. Om du skriver 2017(mellanslag)-(mellanslag)2019(mellanslag) i Word blir det 2017 – 2019, t.ex.

Har man numeriskt tangentbord (men det har man ju inte) kan man även skriva ctrl+minus.

Pfaff

Aktiv medlem
Oskar sa:
Pfaff sa:
Spacekitty sa:
Pfaff sa:

Kort -
Långt –

En dash genereras ju automagiskt i MS Office-programmen i alla fall. Om du skriver 2017(mellanslag)-(mellanslag)2019(mellanslag) i Word blir det 2017 – 2019, t.ex.

Har man numeriskt tangentbord (men det har man ju inte) kan man även skriva ctrl+minus.
Jag brukar stänga av så många automagiska funktioner som det bara går. Hatar när nån programmerare har fått för sig vad jag skall skriva, det blir i regel fel och att återgå och rätta till bryter min tankeföljd. Autocorrect i minne. Reservoirpennor har ändå vissa fördelar. :)

jonte987

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Spacekitty sa:
Pfaff sa:

Kort -
Långt –

Funkade nog dåligt på 80 talet. Har för mig att man fick skriva alt + ascii kod eller nåt sånt.

Word fixar det automatiskt. Kul när man ska kopiera till command line.

me.I.am

Aktiv medlem
Pfaff sa:
...
Jag brukar stänga av så många automagiska funktioner som det bara går. Hatar när nån programmerare har fått för sig vad jag skall skriva, det blir i regel fel och att återgå och rätta till bryter min tankeföljd. Autocorrect i minne. Reservoirpennor har ändå vissa fördelar. :)
Du kanske vet det, men när Microsofts features/bugs (pick one) slår till så kan man enkelt trycka ctrl+z för att få bort det automagiska. Gäller alla korrigeringar etc. T.ex. skriver man en URL i ett mail så blir det en länk när man trycker mellanslag, ctrl-z tar bort att det är en länk men behåller mellanslaget.

Pfaff

Aktiv medlem
Tyvärr vet jag inte sådant utan är en väldigt analog människa. Men då kör jag också med mekaniska växlar och två klingor fram :)

staine

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Oskar sa:
Pfaff sa:
Spacekitty sa:
Pfaff sa:

Kort -
Långt –

+1 för den eleganta stavningen :)

Pfaff

Aktiv medlem
Anders H sa:
Pfaff sa:
Reservoirpennor har ändå vissa fördelar. :)
VIlken använder du? Jag kör med Lamy 2000. Den var lite trögstartad i början men är numera, efter att jag tappat den i golvet ett par gånger, perfekt.
Jag har några stycken men den bästa är en ärvd Mont Blanc av okänd modell. Med solid guldspets. Flyter som en dröm och gör tom min handstil läslig.
Åtminstone för mig själv.

mmmrrrr

Ny medlem
GoranS sa:
tmalm sa:
Jag har ett förslag, vad sägs om att ni N+1 som envisas med att tjöta sönder varenda jäkla tråd med samma meningslösa tjäbbel nöjer er med att yttra er åsikt en (1) gång och sedan låta saken bero? Jag är rätt säker på att poängen går hem hos TS och den går ju bevisligen aldrig hem hos N+1 så...

Bara en tanke.

/T
Det där låter mer som något för argumentationsteknikstråden än denna tråd som har språkpolisiär inriktning. Finns det någon trådvalstråd där man kan protestera mot postningar som sker i fel tråd?
Herregud. Och i en språkpolistråd dessutom.

Du behöver se över hur du använder s när du sammansätter dina substantiv, Göran. Argumentationteknikstråd kan jag acceptera. Att skriva "argumentationsteknikstråd" är ekvivalent med att med en gåsfjäder peta ut ögonen på tusen kattungar.

GoranS

Aktiv medlem
mmmrrrr sa:
GoranS sa:
tmalm sa:
Jag har ett förslag, vad sägs om att ni N+1 som envisas med att tjöta sönder varenda jäkla tråd med samma meningslösa tjäbbel nöjer er med att yttra er åsikt en (1) gång och sedan låta saken bero? Jag är rätt säker på att poängen går hem hos TS och den går ju bevisligen aldrig hem hos N+1 så...

Bara en tanke.

/T
Det där låter mer som något för argumentationsteknikstråden än denna tråd som har språkpolisiär inriktning. Finns det någon trådvalstråd där man kan protestera mot postningar som sker i fel tråd?
Herregud. Och i en språkpolistråd dessutom.

Du behöver se över hur du använder s när du sammansätter dina substantiv, Göran. Argumentationteknikstråd kan jag acceptera. Att skriva "argumentationsteknikstråd" är ekvivalent med att med en gåsfjäder peta ut ögonen på tusen kattungar.
Hm, är du säker på det? Enligt 3 i http://www.tallstugan.se/0135.aspx heter det argumentationsteknik. Och då det handlar om en tråd om argumentationsteknik ser jag det som en sammansättning av orden argumentationsteknik och tråd, inte en sammansättning av argumentation och tekniktråd. Att det ska vara ett foge-s mellan de två orden (argumentationsteknik och tråd) är vi överens om. Att man vid sammanfogningen skulle börja modifiera inne i det första ordet känns för mig väldigt mystiskt.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer