[OT] Jag har tråkigt på älgpasset-tråden

Cuprinol

Aktiv medlem
Det är kallt som fan fast solen är framme, älgarna har gömt sig, jag har sovit 3h i natt och stått på samma fläck sedan kl 5 i morse...

Någon annan som sitter eller ska ut och frysa med bössan i hand? Får man förresten jaga från cykel? Kanske skulle dra igång en Happy Hunt snart.

Edit av the_TnT: Off Topic...

Senast redigerad av en moderator:
Skjut en bäver, ekorre, kråka eller vad fan som helst. Eller bara skjut. Fan det finns fabriker som bara gör Am. Du får tänka lite på dom.

Eller som en kollega sa vid dimma. Ni kan väl skjuta på stenen där borta. RB 56BILL var det frågan om då. Och den kostar väl typ som en mindre bil;)

Tyst...jag sitter på jobbet och har inte möjlighet att vara med älgpremiären i år.

Hoppas det kommer gå bättre för er snart! Jag längtar ut i skogsfriden! :-)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Va? Är det redan vecka 42?!

Haha så går det när man bor i fel del av Sverige! :-P (/refererar till fel del)
(säger jag och bor i Skåne...fast det är väl iofs anledningen till att jag inte har möjlighet att sitta på passet nu heller)

Cuprinol skrev:
> Det är kallt som fan fast solen är framme,
> älgarna har gömt sig, jag har sovit 3h i natt
> och stått på samma fläck sedan kl 5 i morse...
>
Vi drar igång på Söndag, jag var ut i går och röjde pass och grillade korv, störtskönt.

> Någon annan som sitter eller ska ut och frysa med
> bössan i hand? Får man förresten jaga från
> cykel? Kanske skulle dra igång en Happy Hunt
> snart.

Klart man får, sålänge det inte är ett motorfordon. Jag vet en kille som kör mtb mellan rådjurspassen.

Nu är det betydligt trevligare! Nytt pass med stora öppna vidder, solen värmer gött och man sitter bekvämt. Fortfarande inga älgar dock, vilket ju är orsaken till inlägget. Inte så poppis att gå loss på korpar och sorkar med studsaren direkt. Tydligen så stör det dom andra i laget.

Ingen annan som har lika dålig disciplin som jag har och smartphånar sig i skogen?

Förresten! Vadå OT? Jakt, cykling - same difference :)

Cuprinol skrev:
> Förresten! Vadå OT? Jakt, cykling - same
> difference :)

+1!
Kan man ge mer än +1? +MAX? :-)

Du är nog en av få som har den dåliga disciplinen redan första dagen/timmarna :-P fast det beror kanske mer på dålig mobiltäckning i många fall...

Fortsätta du berätta, jag kan se det framför mig och njuta så länge.

Sköt just på en älg trots bristande uppmärksamhet. Hur det gick vet jag inte än. Första älgen jag sett inom skjutavstånd under jakt på flera år... Nervigt :o

Härligt, då blir det lite kött i frysboxen i år med?!
Det gick nog bra ska du se, åtminstone om det kändes bra (annars hade du väl knappast skrivit det antar jag...då är man ju inte vidare pigg på att berätta i onödan i skamsenhetens tecken).

Peadalisten -1;
Det var bra tills du valde trådarna att slå ihop med :-P

Cuprinol skrev:
> Sköt just på en älg trots bristande
> uppmärksamhet. Hur det gick vet jag inte än.
> Första älgen jag sett inom skjutavstånd under
> jakt på flera år... Nervigt :o

Hur det gick? Vet man inte att man träffar skall man inte trycka av! ;)

Somjag förstår så använder de "gunracks" för ATV.

gunrack2.JPG ht=300

Ledig idag funderade på vad jag ville cykla, den här tråden fick mig att välja LVG. Tog iofs rundan förbi Öster Malma där Sv jägarförbundets huvudkontor ligger, där var det dött.

Det gick fint :) Inga blodiga detaljer här tycker jag, det är inte alla som uppskattar sånt. Eller?
Nu dröjer det väl 5 år till nästa närkontakt igen.

Som parentes tycker jag det är mkt roligare med fågeljakt och tom fiske. Älgjakten är så omfattande på något sätt. Skulle vilja testa toppfågeljakt eller bockjakt nån gång. Smygjakt alltså... Känns som att det borde vara lite mer interaktivt och mer "sportsligt". Pilbåge vore häftigt att jaga med det också.

Utan att väcka den björn som sover ang. jakt eller inte men: Allt som innefattar skjutvapen måste väl ses som osportsligt. Djuret har ju ingen chans.

whirren skrev:
> Utan att väcka den björn som sover ang. jakt
> eller inte men: Allt som innefattar skjutvapen
> måste väl ses som osportsligt. Djuret har ju
> ingen chans.

Det kan lätt ses så men fullt så enkelt är det ju faktiskt inte; människan måste hitta rätt ställe att vara på respektive lura djuret rätt för att komma det tillräckligt nära och dessutom kunna skjuta med ett skjutvapen. Blotta synen av ett skjutvapen eller ett felaktigt använt skjutvapen dödar inte djuren :-)
Kom ihåg att skogen är stor och djuren är sällan så dumma som man lätt kan lura sig själv att tro, de har många gånger bättre hörsel och luktsinnen än någon människan nånsin kommer ha. Djuren vet att människan är farlig, så inte springer de oss bara för att vi lockar på de utan det krävs både skicklighet och tur för att finna de.

Men visst, det skulle vara betydligt sportsligare utan vapen eller med t.ex. pilbåge, det skulle dock också betyda många fler skadade djur i skogarna - och skadade djur är precis vad man som jägare aldrig vill se!
Jägarens första etikregel lyder att ett jagat djur skall aldrig lida - där är skjutvapen det absolut mest effektiva så länge som det används rätt.

whirren skrev:
> Utan att väcka den björn som sover ang. jakt eller inte men: Allt som innefattar skjutvapen
> måste väl ses som osportsligt. Djuret har ju ingen chans.

Vänta lite nu. Ingen chans. Du jag har blivigt omkull sprungen av en stor och då menar jag stor jävla älgtjur när jag gick i drevet. Fan han kunde väl ju ge sig på någon i sin egen storlek. Inte lilla mig, tycker jag.

Sen så är dom ju så fega som springer omkring och gömmer sig i läbbiga skogen, tycker jag.
Nä kom in på plattan eller så.

Ett litet tillägg med;
De flesta dagarna vi spenderar i skogen i det jaktlag som jag normalt är med i, de dagarna får vi ingen utdelning i skott/djur på. Det är dagar då vi bara njuter av att vara ett med naturen och tystnaden i skogen. Det är de dagarna djuren har vunnit mot oss - då har vi varit på "fel" ställen, varit för få för att täcka upp skogen eller djuren har varit för duktiga på att gömma sig/gå omkring oss; det finns mycket att skylla på men i slutänden är det bara att vi inte har varit där djuren varit.

Haha stefan_, du får prata med en del av största skogsbolagen...de kan kanske vara med på dina noter men vi jagar annars för en hållbar djurstam med köttavkastning för en lång framtid och som inte drabbas av en massa sjukdomar pga överpopulation. :-P

Storfot skrev:
> Haha stefan_, du får prata med en del av största
> skogsbolagen...de kan kanske vara med på dina
> noter men vi jagar annars för en hållbar
> djurstam med köttavkastning för en lång framtid
> och som inte drabbas av en massa sjukdomar pga
> överpopulation. :-P

Finns det INGA män kvar i vårat samhälle? Vämjeligt!

Storfot skrev:
> whirren skrev:
> --------------------------------------------------
> och skadade djur är precis vad man som
> jägare aldrig vill se!
> Jägarens första etikregel lyder att ett jagat
> djur skall aldrig lida - där är skjutvapen det
> absolut mest effektiva så länge som det används
> rätt.

Jag skulle nog vilja påstå att ett djur skjutet till döds har ganska allvarliga skador (t.o.m. livshotande).

Riktiga (professionella) jägare använder inga skjutvapen. De springer t.ex. ikapp bytet och stryper det. Verkar ha fungerat bra ute i naturen under en större tidsrymd. Utan att djuren klagat på alltför mycket lidande. Vid vår jakt skjuter vi på lite vad som helst och sätter det naturliga urvalet ur spel. Med risk att djuren får skador som de kommer att lida av.

Man borde kunna cykla ikapp djuren i sin jakt på dem.

Cuprinol skrev:
> Det gick fint :) Inga blodiga detaljer här tycker
> jag, det är inte alla som uppskattar sånt.
> Eller?
> Nu dröjer det väl 5 år till nästa närkontakt
> igen.
>
> Som parentes tycker jag det är mkt roligare med
> fågeljakt och tom fiske. Älgjakten är så
> omfattande på något sätt. Skulle vilja testa
> toppfågeljakt eller bockjakt nån gång. Smygjakt
> alltså... Känns som att det borde vara lite mer
> interaktivt och mer "sportsligt". Pilbåge vore
> häftigt att jaga med det också.

Inget går upp mot skogshare julaftonsmorgon med nysnö, en plusgrad, gammal Huskvarna 12:a och en pigg smålandstövare.

Fältprästen skrev:
> Jag skulle nog vilja påstå att ett djur skjutet
> till döds har ganska allvarliga skador (t.o.m.
> livshotande).
>
> Riktiga (professionella) jägare använder inga
> skjutvapen. De springer t.ex. ikapp bytet och
> stryper det. Verkar ha fungerat bra ute i naturen
> under en större tidsrymd. Utan att djuren klagat
> på alltför mycket lidande. Vid vår jakt skjuter
> vi på lite vad som helst och sätter det
> naturliga urvalet ur spel. Med risk att djuren
> får skador som de kommer att lida av.
>
> Man borde kunna cykla ikapp djuren i sin jakt på
> dem.

Jag sa aldrig att det inte är allvarligt/livshotande skador - själva meningen är ju att döda men att det ska ske så effektivt som möjligt. Djuret ska inte lida och det gör det knappast vid ett bra skott, visst - jag har inte provat att bli skjuten själv så jag vet inte känslan av att bli skjuten. Jag tror dock att det är mycket plågsammare att bli strypt till döds än att bli skjuten med ett välriktat skott, dvs. ett skott som är direkt dödande.

Hur vet du att djuren inte klagat på alltför mycket lidande tidigare? Eller att de klagar på det i dag?

Vi kanske justerar det naturliga urvalet till viss del, men vi slipper också träffa på en hel del väldigt otrevliga sjukdomar bland djuren. Ansvarsfulla jaktlag söker en bra och stabil djurstam; dvs jobba med det naturliga urvalet och låta de starkaste individerna fortleva, eftersom de ger en fortsatt hälsosam djurstam.

Det vore helt klart en sport att cykla ikapp djuren i jakten och döda på ett effektivt sätt, frågan är bara vad som är effektivast att döda med för att slippa att djuret lider onödigt och säkerställa att det inte bara blir en massa skadade djur i skogen.

Alltid fascinerande med människor som tror att jorden skulle haverera om inte vi gick in och styrde upp allt. Vi får se till att inte dö ut, för då kommer nog jorden att gå under på grund av alla älgar.

Haha inte är det så att vi styr upp för att jorden skulle gå under annars... vi vet att jorden skulle överleva men det skulle innebära sjukdomar för djuren.
Det är ju också ett smidigt sätt att få tag på det renaste, nyttigaste, mest ekologiska köttet som går att få tag på; mer frigående djur har vi nog inte någon annanstans.

Jaja skit samma, det var inte detta mina svar var menat att utmynna i eller diskussionen var menad att leda till från whirrens sida. Jag erkänner gärna att i en utopi finns inget försvar för jakt lika lite som för att odla upp markerna som vegetarianer; i utopin finns all mat tillgänglig utan att vi behöver påverka naturen det minsta :-)

Jag tycker det är kul att se att det var fler här som gillar jakt och refererar lite från skogarna nu när jag sitter på jobbet denna (egentligen, för en jämtlänning) heliga vecka.

Om vi vill ha en frisk viltstam vore det mycket bättre att planera in mer rovdjur än att låta sjutglada pseudomachomän leva ut sina sexuella fantasier. Att njuta av att döda är inte helt friskt i vårt moderna samhälle, trots att de försöker kalla det för "friluftsliv".

mzi skrev:
> Om vi vill ha en frisk viltstam vore det mycket
> bättre att planera in mer rovdjur än att låta
> sjutglada pseudomachomän leva ut sina sexuella
> fantasier. Att njuta av att döda är inte helt
> friskt i vårt moderna samhälle, trots att de
> försöker kalla det för "friluftsliv".

akta dig nu mzi, sånt där säger man inte ostraffat vettu :)

Storfot; du skriver "dvs jobba med det naturliga urvalet och låta de starkaste individerna fortleva, eftersom de ger en fortsatt hälsosam djurstam."

Det där har ni ingen kolla alls på och vad menar ni med naturligt urval? Är det den starkaste som vinner i det naturliga urvalet? Hur ser ni på det sexuella urvalet? Är det bra med variation bland djuren tycker/tror ni?

Det där är inga lätta frågor och ni har inga bra svar men jag hoppas iaf inte att ni tror att ni förstår de bitarna heller. Vilt är smaskens och jakt är tillåtet i min "naturliga bok" ifall det sker med måtta. I övrigt håller jag med vad MZI skriver om rovdjuren.

Tyvärr har det börjat uppdagas att fiske inte är så snällt och att det finns skäl att anta att fisken lider och inte alls saknar känsel som man tidigare påstått som försvar.

Panga på men akta mtb:aren! :)

mzi skrev:
> Om vi vill ha en frisk viltstam vore det mycket
> bättre att planera in mer rovdjur än att låta
> sjutglada pseudomachomän leva ut sina sexuella
> fantasier. Att njuta av att döda är inte helt
> friskt i vårt moderna samhälle, trots att de
> försöker kalla det för "friluftsliv".

+10000

Få se nu, chips är no-no just nu, men jag har nog lite morötter och annat grönt i kylen ... det blir nog bra det här!

I ett nummer av tidningen Foto för kanske 14-15 år sen, var det en kort artikel om en kille som hade jagat med skjutvapen tidigare men som bytt till att "jaga" med kamera i stället. Samma naturupplevelse, ett visst jaktmoment, men utan att nåt djur dödas.

Fältprästen skrev:

> Jag skulle nog vilja påstå att ett djur skjutet
> till döds har ganska allvarliga skador (t.o.m.
> livshotande).

Happy är fantastiskt!

Cuprinol skrev:
> Eller?
> igen.
>

Toppfågeljakten tillhör helt klart favoriterna, under mång år var det i princip den enda jakten jag bedrev.

Nu har det ett par år varit ite dåliga snöförhållanden, så det har inte blivit så mycket tppfågel, men snart är det en ny sesong :)

Är man inte villig att lyssna till vad jag skriver så tänker jag inte ta diskussionen heller, att diskutera med en vägg är meningslöst. Jag har sagt att det inte går att försvara jakten i oändlighet (liksom fisket) men att det finns vissa etiska regler som man följer respektive att man är bunden till ett start ansvar som jägare och jaktlag.

Naturen är sällan är så snäll som man gärna vill tro, i så fall hade varken rävskabb eller kanin-/harpest funnits.

Ett förslag är att låta bli att titta i denna tråden om man ogillar jakt, jag låter bli att titta i en del andra trådar på olika forum eller att bara inte lämna en kommentar för att vi har olika intressen och åsikter...

geologen skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om vi vill ha en frisk viltstam vore det mycket
> > bättre att planera in mer rovdjur än att
> låta
> > sjutglada pseudomachomän leva ut sina sexuella
> > fantasier. Att njuta av att döda är inte helt
> > friskt i vårt moderna samhälle, trots att de
> > försöker kalla det för "friluftsliv".
>
> +10000

Jag förutsätter att ni är veganer.

Så Cuprinol, hur ser det ut på passet i dag nu då?!

Cuprinol skrev:
> Eller?
> igen.
>

Fiske håller jag lätt med om, både vinter och sommar. Tänk att sitta en kall morgon eller eftermiddag med solen härligt lysande över en, borra ett hål i isen och se om man kan lura till sig någon middagsmat. Eller om sommaren när kvällssolen ger sina sista värmande strålar för det dygnet...
Skit, nu längtar jag ut igen...och hela dagen på kontoret kvarstår! :-)

Storfot, tack för att du delar med dig av åsikterna (jag håller med och har en hel del egna) Jaghar också försökt föra både jägarnas och markägarnas talan på det här forumet, men tyvärr är de fundamentalistiska jaktmotståndarna allt för rabiata. Det går helt enkelt inte tala för en lösning som passar både dem och oss.

Det enda du kan göra nu är att luta dig tillbaka, öppna chipspåsen och ignorera alla påhoppen. Ha en rolig trådläsning.

Kan man inte hitta något sätt att kombinera denna tråd och hjälmtråden? Det är såå jobbigt att hinna med båda.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp