[OT] Japan....

[OT] Japan....
putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Aasif_Mandvi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 0.5 liter Coca kan man hitta för 100 Yen,
> 5,70:-
> > idag. Oftast kostar de 147 Yen, runt 8,50:-.
> 1.5
> > liter hamnar runt 230-300 Yen, beroende på var
> > man handlar.
>
> Sanslöst!!!
>
> 1970, alltså för 37 år sedan, jobbade jag som
> Coca-Cola försäljare på världsutställningen i
> Osaka. Då kostade en flaska Cola 100 yen, och det
> var alltså dom små glasflaskorna. Finns det
> inget ord för inflation i det Japanska språket,
> eller vad är det frågan om.

Om jag inte missminner mig så tror jag att Japan har (har haft?) ganska stora problem med deflation istället..

[OT] Japan....
Mycket brottslighet visas inte upp i statistik, det göms undan. Engelska läraren på mitt jobb fick reda på att ett mord på en hemlös hade skett 100 meter från där hon bor, en månad efter det hänt. Falsk säkerhet, men det känns ändå skönt att inte se eländet.

Min son köpte en 190cl glasflaska Coca häromdagen, 84 Yen. Så det är deflation på Coca priserna här. :)

Jag vet inte om Japan har haft deflation i den rätta bemärkelsen, men tillväxten har legat runt 0% ett par år. Räntorna är så låga i Japan (staten trycker på så sätt ner värdet på yen'en) att stora företag tjänar pengar på att låna 10 miljarder Yen och sätta in i banker utomlands. De betala 2% ränta till banken och kammar in 6% från utlandet. 4% vinst helt plötsligt, inte illa.
Japanska bankerna tycker om detta, de stora företagen tycker om detta, staten tycker om detta eftersom de kan exportera billigare. Vi konsumenter protesterar tyst......

[OT] Japan....
Hej!
Jättekul att läsa om dina upplevelser.

Jag har en kompis som pluggar i Japan, skulle kunnat fråga honom om detta men han håller sig mest inne i Tokyo säger han.

Jag och en annan bekant från Sverige tänkte åka och hälsa på honom till våren och kanske göra något i Japan, då funderade jag på om man skulle kunna åka iväg (från Tokyo alltså) och hyra cyklar och cykla runt lite? Vad tror du om det? Är det helt åt pipsvängen? :)

[OT] Japan....
Då var det daxs igen, fredag och ölen åker fram...

Anders; det finns många ställen att hyra cykel på. Sök lite på google, du hittar massor. Var vill du åka? Jag rekommenderar Okinawa eller varför inte Hawaii när du ändå är här i krokarna?
Jag bor också i Tokyo, så din kompis känner igen detta jag skriver. Om han inte har skygglappar på sig.

Jo, trainspotting i Japan som jag lovade innan.
Det är väldigt märkligt, japanska män har fastnat i barndomen när det kommer till tåg. Man ser små barn som vinkar och säger -Hejdå! (på japanska ;)) när tåget åker iväg. Föräldrar tar ofta barnen till stationen i sittvagnen och tittar på tågen. De sitter och tittar med beundran på tågen när de kommer och går. Samma sak gäller ett stort antal vuxna män. Det är hur ofta som helst som jag ser vuxna män (en del är yngre och några förståndshandikappade) som står med allt från enklaste kameran till objektiv a´la reporter och tar foto på tåg som kommer in till stationen.
jag orkar inte leta efter en bättre bild av tågen, här är ett smakprov på vad de har. Dock ska jag säga, detta är ett finare tåg än vad som oftast pendlar fram och tillbaka mellan Shibuya och Yokohama, där jag åker dagligen. http://www.tokyu.co.jp/railway/top/index.html
Det finns också de som åker till bangården och tar foto på tågen när de står uppradade. Såg en häromdagen som stoppade kameran mellan gallert och tog foto. Vad f*n ska de göra med foto av tåg?

Detta är ganska coolt. http://www.cscout.com/blog/2005/11/06/marketing-train-spotting.html
Jag såg det för ett par veckor sen, ser helt fantastiskt ut när man åker där.

En länk till lite kul som jag hittade, kanske uppskattas av någon.
http://www.wordpress.tokyotimes.org/

Vill också tillägga, japansk öl är jävligt god, helt klart i världsklass. Asahi Super Dry och Sapporo är de bästa. Malts har vunnit pris i Belgien (tror jag det var) 3 år i rad, om jag minns rätt.
Deras whiskey vann förresten VM i whiskey förra året. Ganska konstigt, för japaner saknar ett ensym för att bryta ner alkohol. Vissa blir fulla på en halv öl. Har aldrig träffat på en japan som kan dricka mer än en utlänning, fast det alltid försöker. De utmanar en att dricka mest, helt enkelt. Mer om detta sen.......och foten i sidan på bilen för ett par dagar sen

[OT] Japan....
Aasif_Mandvi skrev:
-------------------------------------------------------
> . Ganska konstigt, för japaner saknar ett
> ensym för att bryta ner alkohol. Vissa blir fulla
> på en halv öl. Har aldrig träffat på en japan
> som kan dricka mer än en utlänning, fast det
> alltid försöker. De utmanar en att dricka mest,
> helt enkelt. Mer om detta sen.......och foten i
> sidan på bilen för ett par dagar sen

kan det gälla thailändare oxå, tro, för dom jag har druckit med på de breddgraderna har haft världens lättaste barnotor, och ändå varit as-dragna

Tillbaka
Topp