[OT] Jerringpriset

[OT] Jerringpriset
Utan att ha konsulterat historieboken; det kan inte vara vanligt att man vinner priset utan att ha vunnit något? Eller något, men ni fattar. Vårt omhuldade fotbollslag 94 fick väl Jerringpriset, men i övrigt?

[OT] Jerringpriset
Trodde nog priset skulle gå till någon som vunnit OS-guld, eller åtminstone VM-guld, men Jerringpriset speglar väl mer vem som är populärast hos folket och som fått mest uppmärksamhet.

[OT] Jerringpriset
Trodde nog priset skulle gå till någon som vunnit OS-guld, eller åtminstone VM-guld, men Jerringpriset speglar väl mer vem som är populärast hos folket och som fått mest uppmärksamhet.
Ja det är ett poppis-pris såklart. Och även om jag tycker att man borde vunnit något så röstade jag inte själv och har således inte så stor tyckande-rätt.

[OT] Jerringpriset
Ja, det är folkets pris. Med tanke på hur landet närmast stannade när han spelade sina matcher i Paris och den bordtennisfeber det sedan skapade är jag inte alls förvånad att han får det. Det hjälper nog också att pingis är en folkkär sport sedan ”pingisundret” på 80/90-talet och hur fattigt det varit på framgångar sedan dess.

[OT] Jerringpriset
Jag gissar att om man i varje land förutom Sverige (och kanske Vatikanstaten) skickat ut listan med kandidater till 100 hyggligt idrottsintresserade personer och låtit dessa rösta hade Mondo vunnit i ganska många länder.

[OT] Jerringpriset
Jag gissar att om man i varje land förutom Sverige (och kanske Vatikanstaten) skickat ut listan med kandidater till 100 hyggligt idrottsintresserade personer och låtit dessa rösta hade Mondo vunnit i ganska många länder.
Förmodligen. Men man blir ju intresserad av varför du tror att påvens gäng inte skulle rösta på stavhopparen? Det är onaturligt att vara så nära himlen?

[OT] Jerringpriset
Förmodligen. Men man blir ju intresserad av varför du tror att påvens gäng inte skulle rösta på stavhopparen? Det är onaturligt att vara så nära himlen?
Med tanke på att antalet invånare är under 800 och jag något föredomsfullt kanske gissar att dessa har större intressen än idrott skulle det möjligen kunna bli svårt att få ihop 100 idrottsintresserade i landet. Inget mer än så som låg bakom.

[OT] Jerringpriset
Med tanke på att antalet invånare är under 800 och jag något föredomsfullt kanske gissar att dessa har större intressen än idrott skulle det möjligen kunna bli svårt att få ihop 100 idrottsintresserade i landet. Inget mer än så som låg bakom.
Ok. Även om jag skulle säga att de möjligen har andra intressen, inte nödvändigtvis större.

[OT] Jerringpriset
Helt och hållet min egna subjektiva uppfattning om att deras förmodade intressefokus inte är större, i meningen viktigare eller bättre, än exempelvis stavhopp.

[OT] Jerringpriset
Troligtvis skulle väldigt få känna till någon av kandidaterna, möjligen att en del hört talas om Mondo, Sara och Ludvig. En del kanske känner till Åhman/Hellvig. Volleyboll är ju ändå världens mest utövade sport.

[OT] Jerringpriset
Troligtvis skulle väldigt få känna till någon av kandidaterna, möjligen att en del hört talas om Mondo, Sara och Ludvig. En del kanske känner till Åhman/Hellvig. Volleyboll är ju ändå världens mest utövade sport.
Fast friidrott är ju ändå hyggligt välkänt i den stora vida världen och Mondo torde vara bland toppen av kändisarna där.

[OT] Jerringpriset
Gör man efter antal utövare så ligger ju pingis ganska högt också, tror det är 3:a före t.ex. fotboll. Truls skulle nog vunnit stort i t.ex. Kina.

[OT] Jerringpriset
Gör man efter antal utövare så ligger ju pingis ganska högt också, tror det är 3:a före t.ex. fotboll. Truls skulle nog vunnit stort i t.ex. Kina.
Är ju inte helt enkelt att definiera vad en utövare är. Är barn som spelar fotboll på skolrasten en fotbollsspelare? Är personen som joggar tre km en gång i veckan en löpare? Etc.

[OT] Jerringpriset
Är ju inte helt enkelt att definiera vad en utövare är. Är barn som spelar fotboll på skolrasten en fotbollsspelare? Är personen som joggar tre km en gång i veckan en löpare? Etc.
Det kanske finns nån info här. De verkar ha lagt ner ner jobb på att gräva än vad jag tänker göra (eller är intresserad av).

[OT] Jerringpriset
Det kanske finns nån info här. De verkar ha lagt ner ner jobb på att gräva än vad jag tänker göra (eller är intresserad av).
Hm, totalt omöjligt att bedöma. Sen får jag erkänna att när man skriver

”Vi har även använt oss av bäst bettingsidor utan svensk licens för att få en indikation om siffrorna är rimliga eller inte.”

så blir i alla fall jag lite skeptisk.

[OT] Jerringpriset
Läge för någon pingisfantast att skapa en separat tråd för att diskutera Truls öden och äventyr i pingisvärlden (eller kanske pingis i allmänhet)?

Tänker mig en motsvarighet till Mondo-tråden.

[OT] Jerringpriset
Läge för någon pingisfantast att skapa en separat tråd för att diskutera Truls öden och äventyr i pingisvärlden (eller kanske pingis i allmänhet)?

Tänker mig en motsvarighet till Mondo-tråden.
Nähä, inget napp. Då gör jag väl det själv då.

För alla pingisintresserade finns nu denna tråd för pingisdiskussioner:

[OT] Jerringpriset
Tänk om vi kunde få in Emil Johansson som kandidat till Jerringpriset? Han är störst genom tiderna i slopestyle och har drivit sporten i många år trots skador och problem. Visserligen är det en pyttesport, men det är ju flera andra Jerring-sporter också t.ex. orientering, längdåkning eller för den delen segling. Han skulle såklart inte vinna men för mig är Jerringpriset också ett sätt att uppmärksamma stjärnor i sporter som annars får för lite uppmärksamhet.

[OT] Jerringpriset
Mjällby? Vinnare i en nationell liga i ett land som ligger på gränsen till att ens kvalificera sig till VM och där många av landets bästa spelare inte spelar. Övriga på listan har i alla fall hävdat sig bland de bästa i världen i sina idrotter. Bekräftar återigen att det hela är en popularitetstävling.

1769072733367.webp

[OT] Jerringpriset
Normalt skulle de ju inte ens ha nominerats, det ska tydligen krävas en internationell framgång, men man gjorde ett undantag för fjollbollen av nån anledning.

Tur iaf att Jonna närmast krossade motståndet, helt rätt vinnare och fint att se att marginalen är så stor!

[OT] Jerringpriset
Även om jag tycker att vissa av de sju icke-Mjällby-kanditaterna är starkare än andra hade vilken som av de sju varit en ok vinnare i mina ögon. Dock hade det varit närmast löjeväckande om Mjällby vunnit. Nästa steg hade väl varit att nominera Bianca Ingrosso för att hon varit och tittat på en fotbollsmatch. Hade säkert fått många röster.

[OT] Jerringpriset
Även om jag tycker att vissa av de sju icke-Mjällby-kanditaterna är starkare än andra hade vilken som av de sju varit en ok vinnare i mina ögon. Dock hade det varit närmast löjeväckande om Mjällby vunnit. Nästa steg hade väl varit att nominera Bianca Ingrosso för att hon varit och tittat på en fotbollsmatch. Hade säkert fått många röster.
Fel låt vann! ;)

[OT] Jerringpriset
Mjällby? Vinnare i en nationell liga i ett land som ligger på gränsen till att ens kvalificera sig till VM och där många av landets bästa spelare inte spelar. Övriga på listan har i alla fall hävdat sig bland de bästa i världen i sina idrotter. Bekräftar återigen att det hela är en popularitetstävling.

Visa bilaga 812996
Ja, det är väl bara Truls och möjligen Andreas som tävlar i en stor internationell gren.

[OT] Jerringpriset
Ja, det är väl bara Truls och möjligen Andreas som tävlar i en stor internationell gren.
Å andra sidan vann inte de något stort internationellt mästerskap vilket de fem andra gjorde.

Att ha vunnit ett världsomspännande stort mästerskap i en gren är dock i stort sett att säga att utövaren den dagen var den som var bäst i den grenen. Sen är det högre prestige att göra det i en stor sport än i en liten obskyr. Hur man värderar en andraplats eller tredjeplats i en stor gren mot en seger (eller flera segrar) i en mindre är i slutänden väldigt subjektivt.

Om man tittar på mästerskap av icke-global karaktär (EM, SM, DM, KM, ...) så måste man göra en värdering av hur många i världseliten den geografiska (eller klubbmässiga) begränsningen eliminerar. En spelare som vunnit ett SM-guld i bandy är ju t.ex. sannolikt av god internationell klass medan detsamma knappast gäller för en spelare som vunnit ett SM-guld i cricket.

Tillbaka
Topp