[OT] Jerringpriset

[OT] Jerringpriset
ooms sa:
Hävdar du på allvar att friidrott är en "smalare sport" än hästhoppning? Visst, i ankdammen Sverige är det fler som ägnar sig åt hästhoppning (vet dock inte hur det ser ut om man räknar in alla som motionslöper), TV-siffror och sånt fr VM och OS vet jag inte. Men internationellt är iaf min uppfattning att medalj på friidrotts-VM smäller högre än hästhoppning.

Hävdar du på allvar att du tolkar mitt inlägg så, eller du vill missförstå?

me.I.am sa:
Om jag förstår tråden rätt så är Ståhls "Bästa manliga idrottare" för VM-silver i den breda folksporten diskus helt ok, medan Peders Jerringpris för EM-guld i hästhoppning är en stor skandal.
...
Diskus kan väl knappast vara bredare än hästhoppning. Så att antal utövare skulle ha med saken att göra känns inte rimligt. Och om man skulle räkna utövare på toppnivå så känns det än mer orimligt.
...
Vem brydde sig om diskus innan Ståhl (och efter Bruch)? Lite curlingvibbar där. Och hur såg gemene man på tresteg innan Christian Olsson?

[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
Om jag förstår tråden rätt så är Ståhls "Bästa manliga idrottare" för VM-silver i den breda folksporten diskus helt ok, medan Peders Jerringpris för EM-guld i hästhoppning är en stor skandal.

Korrekt uppfattat?
Ser inget motsatsförhållande i att man tycker att det är

a) mkt förvånande att 1 EM-guld kan slå ut 3 VM-guld (+ ett gäng världsrekord) i en stor sport som simning eller 6 VM-guld (av 6 möjliga) fördelat på två lite smalare grenar
b) tycker det är OK att en utövare som tagit ett VM-silver slår en utövare som tagit ett EM-guld.

En sak jag funderar på i sammanhanget är hur många som seriöst elitsatsar på hästhoppning av de som ägnar sig åt hästsport. Jag har ingen koll så någon som vet får gärna berätta. Sen undrar jag lite hur många länder som seriöst satsar på hästhoppning. Jag inbillar mig, kanske helt felaktigt, att det genom att en topphäst inte är billig är ett ganska begränsat antal länder som verkligen har seriösa satsningar på toppnivå.

b) Och vad gäller VM-silver vs. OS-silver?

Jag har lite svårt med båda Peders Jerringpriser, men funderar själv på varför jag inte reagerar så mycket på Ståhls pris.

Diskus kan väl knappast vara bredare än hästhoppning. Så att antal utövare skulle ha med saken att göra känns inte rimligt. Och om man skulle räkna utövare på toppnivå så känns det än mer orimligt.

Vem brydde sig om diskus innan Ståhl (och efter Bruch)? Lite curlingvibbar där. Och hur såg gemene man på tresteg innan Christian Olsson?

Min poäng är att jag tror det blivit mycket mindre protester om Ståhl vunnit Jerringpriset, fast att det är en smalare sport.

Men det går alltid att diskutera fram och tillbaka, tror säkert att det är fler utanför friidrottsvärlden som uppskattar Ståhls prestation än vad det är utanför "hästvärlden" som uppskattar Peders prestation.

Så i slutänden handlar det om tycke och smak, det bästa skulle kanske vara att låta folket rösta, visst ja...
Förstår inte riktigt var OS-silvret kom ifrån, men jag tycker det är grenberoende hur saker medaljer värderas. I vissa grenar är ett VM-guld lika prestigefyllt som ett OS-guld. I t.ex. linjelopp på cykel är mitt intryck att VM-guld inte direkt värderas lägre än OS-guld. I andra grenar är OS-guld långt mycket mer prestigefyllt. T.ex. skulle jag kunna tänka mig att ett VM-guld på linjelopp i cykel skulle kunna slå ett OS-guld i en smalare sport medan jag nog varit mindre benägen att tycka att ett VM-guld i friidrott inomhus skulle värderats högre än detta OS-guld.

Vad gäller Ståhls VM-silver (och långa kast) hade jag tyckt det väsentligen varit lika illa om det värderats högre än Sjöströms och Alexanderssons insatser än att PFs EM-guld gjorde det. Sen är det ju så att Ståhls pris fås i en betydligt klenare konkurrens än PFs.

Sen tycker jag att det faktiskt inte är helt irrelevant att en del av den fysiska prestationen som lett fram till resultatet i PFs fall utförts av en annan varelse än den som fick priset. Om man tycker det är oproblematiskt så kan man fundera på hur man skulle värdera agility, d.v.s. en gren där den fysiska prestationen i än större grad utförs av en annan varelse. Tycker man det fortfarande är OK? Om så, hur ställer man sig till fallet då den andra varelsen är en människa, d.v.s. att man ger priset till en tränare? Och, varför begränsa sig till tränare? T.ex. skulle man kunna ge priset till den som finansierade inköpet av hästen som vann tävlingen. Utan denna finansiering hade det troligen inte blivit någon medalj. Eller varför skulle inte ett företag som sponsrar t.ex. en Americas Cup-satsning kunna komma ifråga.

Jag tycker att det finns en skala kring hur stor del av den fysiska prestationen som lett fram till resultatet som kandidaten uppnått och ju lägre andelen är desto bättre bör resultaten vara för att det ska vara jämförbart med någon som själv utfört själva prestation som ledde till resultatet. Om man inte ställer upp på att det är en nackdel att PF inte själv utfört hela prestationen bör man i mitt tycke förklara hur man resonerar kring ovanstående, d.v.s. finns det en hård gräns över vilka alla prestationer är jämförbara och under denna gräns är prestationerna inte värda att beaktas eller har man någon annan modell för värdering av insatserna?

[OT] Jerringpriset
geologen sa:
Vad spelar detta för roll? Egentligen? Ingen av er drabbas ju av att "fel" person får priset.
Verkligen hemskt att människor diskuterar saker som inte personligen drabbar dem. Är ganska få som över huvud taget egentligen påverkas av vad elitidrottare gör så med det sättet att resonera borde alltså alla diskussioner om elitidrott undvikas.

[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
ooms sa:
Hävdar du på allvar att friidrott är en "smalare sport" än hästhoppning? Visst, i ankdammen Sverige är det fler som ägnar sig åt hästhoppning (vet dock inte hur det ser ut om man räknar in alla som motionslöper), TV-siffror och sånt fr VM och OS vet jag inte. Men internationellt är iaf min uppfattning att medalj på friidrotts-VM smäller högre än hästhoppning.

Hävdar du på allvar att du tolkar mitt inlägg så, eller du vill missförstå?

me.I.am sa:
...
...
Jag tror de flesta ser diskus som en gren i friidrotten, och att det är en medalj i friidrotts-VM han vann. Pss som att de flesta ser simning som en sport, inte att det är VM i fjärilssim eller VM i bröstsim. Kanske finns det VM i hundsim, men det är inte del av sim-VM pss som VM i stångstötning eller varpa inte är del av friidrotts-VM.

[OT] Jerringpriset
GoranS
Angående "b) Och vad gäller VM-silver vs. OS-silver? ". Förra året var det samma rabalder om PFs Jerringpris, då var det många som tryckte på just att det "bara" var ett OS-silver som PF tog.

Håller med dig i princip, även om jag tycker resonemanget kring det blir lite väl vidlyftigt :) Jag skrev också att jag har lite svårt för PFs båda Jerringpriser, men ibland är det bra att utmana sig själv.

Hur är det med Jerringpriset och Bästa henlig idrottare, kan motorsportare bli nominerade? Rallycross? Speedway? Motorcross?

[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
GoranS
Angående "b) Och vad gäller VM-silver vs. OS-silver? ". Förra året var det samma rabalder om PFs Jerringpris, då var det många som tryckte på just att det "bara" var ett OS-silver som PF tog.

Håller med dig i princip, även om jag tycker resonemanget kring det blir lite väl vidlyftigt :) Jag skrev också att jag har lite svårt för PFs båda Jerringpriser, men ibland är det bra att utmana sig själv.

Hur är det med Jerringpriset och Bästa henlig idrottare, kan motorsportare bli nominerade? Rallycross? Speedway? Motorcross?

Tony Richardsson har väl vunnit något av det?

Men det är väl inte heller en fysisk prestation GoranS?

[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
GoranS
Men i fjol var det väl Sjöström (ett guld, ett silver och ett brons i OS) och Stenson (OS-silver + British Open-seger) som var huvudmotståndarna, d.v.s. inte någon utövare som bara hade ett VM-silver, eller ...?

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS
Men i fjol var det väl Sjöström (ett guld, ett silver och ett brons i OS) och Stenson (OS-silver + British Open-seger) som var huvudmotståndarna, d.v.s. inte någon utövare som bara hade ett VM-silver, eller ...?

Det är inte ett argument i diskussionen om PF var värd Jerringpriset, bara att jag tycker Ståhls pris också är diskutabelt.

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
me.I.am sa:
GoranS

Tony Richardsson har väl vunnit något av det?

Men det är väl inte heller en fysisk prestation GoranS?
Kan inte påminna mig att jag hävdat att vare sig motorsport eller hästsport är totalt utan fysisk prestation från utövaren. Motorsport är i mitt tycke lite besvärliga. I vissa grenar s.a. förutsättningarna beror rätt mycket på vad andra personer än föraren gör (skulle man låta Hamilton och Ericsson byta team i formel-1 skulle resultaten för dem relativt varandra påverkas markant). Sen är det ju olika fysiska krav som ställs i olika grenar inom motorsport. Speedway t.ex. misstänker jag ställer högre krav på balans än rallycross. I min värld är det rimligt att man beaktar den fysiska prestationen i grenen när man värderar insatsen m.a.p. på ett idrottspris.

Jag tycker att jag ganska tydligt redogjort för hur jag i princip resonerar. För att få en intressantare debatt får du gärna utveckla dina tankar i ämnet snarare än att slänga specifika frågor till mig.

[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS

Det är inte ett argument i diskussionen om PF var värd Jerringpriset, bara att jag tycker Ståhls pris också är diskutabelt.
Varför då? Han tog ett VM-silver och drog iväg ett riktigt långt kast. Gjorde konkurrenterna något som var väsentligt bättre? Ett EM-guld är i min värld inte något som per automatik trumfar ett VM-silver. Diskus är inte en gren med gigantiskt många utövare, men jag undrar hur många som verkligen satsar på hästhoppning och hur många som på allvar kan konkurrera där. Är inte säker på att det i realiteten är så mkt hårdare konkurrens i den grenen än i diskus. De övriga två kandidaterna har jag dålig koll på.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS

Varför då? Han tog ett VM-silver och drog iväg ett riktigt långt kast. Gjorde konkurrenterna något som var väsentligt bättre? Ett EM-guld är i min värld inte något som per automatik trumfar ett VM-silver. Diskus är inte en gren med gigantiskt många utövare, men jag undrar hur många som verkligen satsar på hästhoppning och hur många som på allvar kan konkurrera där. Är inte säker på att det i realiteten är så mkt hårdare konkurrens i den grenen än i diskus. De övriga två kandidaterna har jag dålig koll på.

Hur många stora hästnationer finns utanför Europa medaljmässigt?

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS

Hur många stora hästnationer finns utanför Europa medaljmässigt?
USA, Canada, Australien, Nya Zeeland, Brasilien och Saudiarabien tror jag i alla fall tagit OS-medaljer i hygglig närtid. Satt och kollade lite igår för att få någon uppfattning i frågan.

[OT] Jerringpriset
Sixten Fors sa:
Precis som många andra sporter som inte får speciellt mycket plats i SVT är intresset för och kunskapen om sporten generellt låg bland befolkningen i stort.

Att komma till VM- eller OS-final (simning, oavsett banlängd) är inte speciellt enkelt, kräver att man är ungefär topp 8 i världen. Och skulle en simmare komma sämre än 3:a i finalen är man knappt värd någon mediauppmärksamhet alls.

Jämför med t.ex. fotboll, hur många av de svenska fotbollsspelare som syns var och varannan kväll i SVT är topp 8 i världen? Har Ibra någonsin varit topp 8? De ca 600 spelarna i Allsvenskan + Superettan kanske alla platsar inom topp 20000 världsranking, med lite tur. Ändå får de TV-tid trots att de är hur kassa som helst på att spela fotboll. För inte tala om mängden ligor, cuper etc. som inte är VM/OS som ändå visas i TV.

Du svarar ju inte alls på det jag skrev och du bommar totalt med en jämförelse med fotboll eftersom jag inte alls bryr mig om det.

Chrunaks poäng var, och som jag är håller med i, var att simförbundet klarade att få upp intresset för simning genom att överdriva betydelsen av kortbana mästerskap.

Ja, det är svårt att vara i eliten i simning och ett OS guld är stort. Att det finns så pass många liknande grenar tar dock ned en del prestationer lite.

[OT] Jerringpriset
Vilket stöd har du för att kortbanemästerskapens betydelse är överdriven i Sverige? Utgående från statistiken jag sammanställde i går kväll (se högre upp i tråden) kan man ev. tro att det fanns en sådan effekt i början av 2000-talet. Numera har jag dock svårt att se att Sverige överpresterar i kort bana jämfört med lång bana.

[OT] Jerringpriset
Hade i så fall kanske varit lämpligare att använda en verbform som indikerar dåtid i stället för nutid i det du skrev och som lite grann startade detta spår.

Det är bara i sverige folk bryr sig om kortbana.

Kommer ihåg en intervju med Cronak när han skrattande beskrev hur de på 90 talet hade klarat att få svenskarna att tro att kortbana betydde något.

Sverige har och har haft några väldigt bra simmare men det är också så att sverige tar väldigt många fler medaljer på "obskyra" mästerskap än OS och VM långbana. De allra flesta kommer väl inte till final när det verkligen gäller.

[OT] Jerringpriset
Har inget konstruktivt att bidra med i själva diskussionen, men klistrar in listan på alla årens pristagare, så kan ni hissa och dissa... :-)

1980 – Ingemar Stenmark, alpin skidsport
1981 – Annichen Kringstad, orientering
1982 – IFK Göteborg, fotboll herrar
1983 – Mats Wilander, tennis
1984 – Gunde Svan, längdåkning
1985 – Gunde Svan, längdåkning
1986 – Tomas Johansson, brottning
1987 – Marie-Helene Westin, längdåkning
1988 – Tomas Gustafson, skridsko
1989 – Jan Boklöv, backhoppning
1990 – Sveriges herrlandslag i handboll
1991 – Pernilla Wiberg, alpin skidsport
1992 – Pernilla Wiberg, alpin skidsport
1993 – Torgny Mogren, längdåkning
1994 – Sveriges herrlandslag i fotboll
1995 – Annika Sörenstam, golf
1996 – Ludmila Engquist, friidrott
1997 – Magdalena Forsberg, skidskytte
1998 – Magdalena Forsberg, skidskytte
1999 – Ludmila Engquist, friidrott
2000 – Magdalena Forsberg, skidskytte
2001 – Magdalena Forsberg, skidskytte
2002 – Carolina Klüft, friidrott
2003 – Annika Sörenstam, golf
2004 – Stefan Holm, friidrott
2005 – Tony Rickardsson, speedway
2006 – Susanna Kallur, friidrott
2007 – Zlatan Ibrahimović, fotboll
2008 – Charlotte Kalla, längdåkning
2009 – Helena Ekholm, skidskytte
2010 – Therese Alshammar, simning
2011 – Rolf-Göran Bengtsson, ridsport
2012 – Lisa Nordén, triathlon
2013 – Henrik Stenson, golf
2014 – Sarah Sjöström, simning
2015 – Sarah Sjöström, simning
2016 – Peder Fredricson, ridsport
2017 – Peder Fredricson, ridsport

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jerringpriset

[OT] Jerringpriset
JTF sa:
Har inget konstruktivt att bidra med i själva diskussionen, men klistrar in listan på alla årens pristagare, så kan ni hissa och dissa... :-)

1980 – Ingemar Stenmark, alpin skidsport
1981 – Annichen Kringstad, orientering
1982 – IFK Göteborg, fotboll herrar
1983 – Mats Wilander, tennis
1984 – Gunde Svan, längdåkning
1985 – Gunde Svan, längdåkning
1986 – Tomas Johansson, brottning
1987 – Marie-Helene Westin, längdåkning
1988 – Tomas Gustafson, skridsko
1989 – Jan Boklöv, backhoppning
1990 – Sveriges herrlandslag i handboll
1991 – Pernilla Wiberg, alpin skidsport
1992 – Pernilla Wiberg, alpin skidsport
1993 – Torgny Mogren, längdåkning
1994 – Sveriges herrlandslag i fotboll
1995 – Annika Sörenstam, golf
1996 – Ludmila Engquist, friidrott
1997 – Magdalena Forsberg, skidskytte
1998 – Magdalena Forsberg, skidskytte
1999 – Ludmila Engquist, friidrott
2000 – Magdalena Forsberg, skidskytte
2001 – Magdalena Forsberg, skidskytte
2002 – Carolina Klüft, friidrott
2003 – Annika Sörenstam, golf
2004 – Stefan Holm, friidrott
2005 – Tony Rickardsson, speedway
2006 – Susanna Kallur, friidrott
2007 – Zlatan Ibrahimović, fotboll
2008 – Charlotte Kalla, längdåkning
2009 – Helena Ekholm, skidskytte
2010 – Therese Alshammar, simning
2011 – Rolf-Göran Bengtsson, ridsport
2012 – Lisa Nordén, triathlon
2013 – Henrik Stenson, golf
2014 – Sarah Sjöström, simning
2015 – Sarah Sjöström, simning
2016 – Peder Fredricson, ridsport
2017 – Peder Fredricson, ridsport

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jerringpriset

Topplistan 2001-2017: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=5964&artikel=2484491
Topplistan 1991-2001: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=5964&artikel=2483783
Topplistan 1979-1990: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=5964&artikel=2483591

Känns som att urvalet på 80-talet var lite hetare...

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Vilket stöd har du för att kortbanemästerskapens betydelse är överdriven i Sverige? Utgående från statistiken jag sammanställde i går kväll (se högre upp i tråden) kan man ev. tro att det fanns en sådan effekt i början av 2000-talet. Numera har jag dock svårt att se att Sverige överpresterar i kort bana jämfört med lång bana.

VM i långbana kom 1973, VM i kortbana först 1993. Av förklarlig anledning var långbana hetare före 1993, därefter har intresset för kortbana gradvis ökat.

Hur mäter man nivån av prestige? Betydelse för vem? Som aktiv är det väl kul att ha mål och tävlingar varje år? De år det är OS och VM 25M är OS ballast. De år det bara är VM 25M är det ballast. De år det är VM 50M är det ballast. Rimligen är varje års FINA WC 25M med de ca 3 miljoner kr prispengar som Sarah skrapade ihop 2017 rätt intressant, för Sarah (och skattmasen). WC (damer) har tidigare vunnits av Kammerling 2005, Alshammar 2006-2007 och 2010-2011, Hardy (US) 2009, Hosszu (HUN) 2012-2016 och nu senast Sarah.

Sverige är en stark simnation relativt vår storlek. Men det är ändå enstaka simmare som tar medaljer så statistiken blir lätt hackig och inte speciellt statistiskt användbar.

Simförbundet har precis som många andra förbund begränsad budget och skickar få simmare till mästerskap, speciellt om mästerskapet hålls utanför Europa. Vid ett flertal tillfällen i närtid har t.ex. Simon Sjödin inte fått resa (OS 2012, några VM) trots att han mycket väl haft kapacitet att ta sig till final, men inte helt säkert förstås. Förbundet har ibland skickat noll killar men en drös med tjejer (varav några mediokra) i hopp om att få ihop bra lagkappslag med medaljchans, vilket inte lyckats, men väl tröttat ut Sarah så att hon kanske missat individuella medaljer av ädlare valör (?). Till VM 2016 var t.ex. Jennie Johansson (VM-guld 2015) och Michelle Coleman avstängda från landslaget pga. konflikt med U Sandmark / förbundet pga. händelser i Rio, och kunde därför inte tävla. Minns inte om Sarah stannade hemma "i protest" eller om hon hade annat för sig. Etc.

Ang H Chrunak. Jag har svårt att bedöma hans storhet som landslagsledare, men är inte heelt övertygad om att det är tack vare hans insatser som dåtidens simmare presterade bra. Han är (liksom jag) en tyckare (vilket inte alltid är en charmig egenskap:) och han fick sparken som klubbdirektör för Luleå Hockey 2007 pga. ekonomiska problem och skitsnack. Därför fjant.

Anser inte att M Phelps är världens bästa förebild för unga simmare pga. fyllekörningar/domar (2004, 2014) varav den senare i 135 km/h på 70-väg med 1,4 promille i blodet, samt ertappad användning av marijuana 2009. Därför fjant. (visst, det är synd om alkisar och knarkare, men att köra på fyllan är inte ok)

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
Troligen är det en dålig idé att köra (bara) simträning med ett hockeylag. Har du några indikationer på att han som klubbdirektör gjorde det? Har lite svårt att inse vart du vill komma.

[OT] Jerringpriset
"Novus har genomfört 1017 intervjuer där de frågat vilken av Jerringpriskandidaterna som intervjupersonerna skulle ha röstat på. Sarah Sjöström är överlägsen vinnare med 44 procent av rösterna. Jerringprisvinnaren Peder Fredricson får endast fem procent, och tvåa är Tove Alexandersson med tio procent."

Föga förvånande att Sarah är etta och Tove är tvåa. Vad som förvånar mig mer är att Peder fick hela 5%, hur är det möjligt? ;)

[OT] Jerringpriset
Sixten Fors sa:
"Novus har genomfört 1017 intervjuer där de frågat vilken av Jerringpriskandidaterna som intervjupersonerna skulle ha röstat på. Sarah Sjöström är överlägsen vinnare med 44 procent av rösterna. Jerringprisvinnaren Peder Fredricson får endast fem procent, och tvåa är Tove Alexandersson med tio procent."

Föga förvånande att Sarah är etta och Tove är tvåa. Vad som förvånar mig mer är att Peder fick hela 5%, hur är det möjligt? ;)

Det visar skillnaden mellan Novus intervju-urvals åsikt och åsikten från de som faktiskt röstade. Man kan säkert hitta sådana skillnader t ex i melodifestivalen också.

[OT] Jerringpriset
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Det visar skillnaden mellan Novus intervju-urvals åsikt och åsikten från de som faktiskt röstade. Man kan säkert hitta sådana skillnader t ex i melodifestivalen också.
Om man ser det hela som att man försöker mäta vad svenska folket tycker i frågan har Novusundersökningen med stor sannolikhet har en bättre metod än vad SR hade. En skillnad mot melodifestivalen är att man inte har något uttalat mål att segern ska gå till den låt som svenska folket tycker är bäst. Dessutom så tycker jag att det är avsevärt lättare att rangordna idrottsprestationer än musik. Jag tror t.ex. att det är avsevärt mycket vanligare att svenskar anser att en låt som inte är med i melodifestivalen är den bästa än att något tycker att en prestation som inte ens valdes ut för röstning till Jerringpriset förtjänat detta.

[OT] Jerringpriset
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Och i riksdagsvalet.

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Och i riksdagsvalet.

Det är aldrig försent att göra en tråd till en politiktråd.

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Och i riksdagsvalet.
Kan inte påminna mig att det inträffat att man för riksdagsval fått att opinionsundersökning 1 ger parti A 44%, parti B 10% och parti C 5% medan undersökning 2 (eller i det riktiga valet) ger 30% för parti A, 16% för parti B och 38% för parti C.

[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
Konkret sa:
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Och i riksdagsvalet.

Ville bara påpeka att gallup undersökningar visar något helt annat än vad som röstades fram först i väldigt viktiga omröstningar likaså.
Brexit, riksdagsvalet, presidentval osv

Men du kanske jämställer fåntrattshetsfestivalen med brexit, presidentval och riksdagsval?

Om inte, bruka allvar och dra inte in politiken i tråden.

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
me.I.am sa:
Konkret sa:
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Och i riksdagsvalet.

Ville bara påpeka att gallup undersökningar visar något helt annat än vad som röstades fram först i väldigt viktiga omröstningar likaså.
Brexit, riksdagsvalet, presidentval osv

Men du kanske jämställer fåntrattshetsfestivalen med brexit, presidentval och riksdagsval?

Om inte, bruka allvar och dra inte in politiken i tråden.

Ajdå, verkar känsligt.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Konkret sa:
Prästbol sa:
Sixten Fors sa:

Och i riksdagsvalet.
Kan inte påminna mig att det inträffat att man för riksdagsval fått att opinionsundersökning 1 ger parti A 44%, parti B 10% och parti C 5% medan undersökning 2 (eller i det riktiga valet) ger 30% för parti A, 16% för parti B och 38% för parti C.

Inte i den storleksordningen, nej. Men jag har fortfarande rätt i sak.

[OT] Jerringpriset
åberg sa:
JTF sa:
Konkret sa:
Det borde införas galoppundersökningar innan Jerringpriset delas ut.
<långsam applåd>

Åtminstone de åren en travhäst är med på listan #prixdamerique - https://www.svt.se/sport/artikel/svensk-seger-i-prix-d-amerique-1/

[OT] Jerringpriset
Vill man beskåda simning på högsta nivå pågår just nu Swim Open Sthlm på Eriksdalsbadet. Sarah simmar A-finalpass varje kväll 5-8 april från kl. 18:00. Orkar man inte gå dit kan man internetsimma här http://www.livetiming.dk/live.php?cid=3810

Bilagor

• 50fly.png
    50fly.png
    70.1 KB · Besök: 133
Tillbaka
Topp