(OT) Jobba med glasfiber

NotReallyGunde

Aktiv medlem
(OT) Jobba med glasfiber
Halloj, jag ska bygga ett glasfibertak till snipan, det har suttit trä innan men det är bortom all räddning.
Är det ngn som är van vid att arbeta med glasfiber? Finns båtforum men de är jätteläskiga.
Jag har gamla trätaket hemma i garaget och tänkte göra en form att bygga från men är lite vilsen och behöver bolla lite.

Senast ändrad:
(OT) Jobba med glasfiber
Det blev det här:
Av det här:
IMG_20200811_141422.jpg
20140719_194922.jpg

(OT) Jobba med glasfiber
Halloj, jag ska bugga ett glasfibertak till snipan, det har suttit trä innan men det är bortom all räddning.
Är det ngn som är van vid att arbeta med glasfiber? Finns båtforum men de är jätte läskiga.
Jag har gamla trätaket hema i garaget och tänkte göra en form att bygga från men är lite vilsen och behöver bolla lite.
Ska du bugga ett tak? Vilka mikrofoner tänker du dig då? Trådlösa med kryptering eller vanliga med kablar? Vilken inspelningsteknik ska du använda?

(OT) Jobba med glasfiber
Släng upp en bild på taket också (för jag gissar att det inte är formplyfan du ska gjuta av)
Att göra form och gjuta kan vara rätt tidskrävande. Vill man spara lite tid kan man ta en skiva divinycell som man formar och sedan lägger glasfiber runt.
Då får du förvisso ägna massa tid på att slipa och spackla men det går nog ganska jämnt ut med hur bra finish det behövs på plug och form för att få bra resultat.

Gör du form så tänk både 1,2 och 3 gånger på släppvinklar mm så din bit inte blir för evigt gift med formen.
Finishen på formen är den finish som blir på biten sen.

Ytskikt brukar ju vara gelcoat på båtar och kör du med det så behöver man blanda i vax ifall du kör utan gjutform. Detta för att gelcoat inte härdar vid kontakt med syre.
Gör du form behövs inget vax.
Gelcoat vill du ha hyffsat tjockt (jämfört med vanlig färg) och det flyter ut bra i hörn. Glasfibern är dock svår att få ut i skarpa hörn och veck så efter 2-3 lager gelcoat får man ta en vända med lämpligt spackel och jämna av alla skarpa hörn och veck. Annars riskerar man att få luftbubblor mellan gelcoat och glasfiber som sen går hål på väldigt lätt

(OT) Jobba med glasfiber
Kolla med primenta.se de har bra grejer till bra priser.
Det går bra att ringa å fråga om råd oxå.

Se till att ha bra handskar när ju slabbar med epoxy bara, det är duktigt allergiframkallande.

/T

(OT) Jobba med glasfiber
Formplyfan sitter som temporärt tak. ska se om jag har ngn mer bild. Båten är på västkusten och jag på östkusten. Taket ska vara som formplyfan men gå utanför och ned över kanten som folmplyfan ligger på

(OT) Jobba med glasfiber
Ska taket gå att lyfta av/öppnas
Hur ingående beskrivning behöver du?
Har du gjort något i glasfiber tidigare?
Nej, taket skruvar jag fast, kommer sitta en lucka i taket :)
Behöver hjälp med bestämma hur jag angriper detta.
Jag kan skruva fast gamla taket på formplyfa och gjuta en plugg och sedan "klä" pluggen med glasfibern.
Innermåtter på gamla taket är den begränsade faktorn då båttaket går up 25 mm som en sarg.

Eller så, ja jag vet inte riktigt

Lagat hål i eka men aldrig byggt ngt.

Har hittat denna

(OT) Jobba med glasfiber
Behöver du kunna skruva bort luckan i framtiden?

Annars hade jag nog funderat på att låta formplyfan sitta där och lägga glasfiber ovanpå och sen gelcoat med vax, även kallat topcoat vilket jag påmindes av i den där guiden som för övrigt var rätt bra.
Då behöver du slipa bort gelcoat och en bit av glasfiber ca 10cm runt om lomuckan för att få plats med ny glasfiber och gelcoat så det blir ett osynligt möte mellan nytt och gammalt.

(OT) Jobba med glasfiber
Jag skulle satsa på divinylcell för hela den plana ytan. På undersidan göra fästen för luckan och någon gummipackning så det blir tätt. För kanterna skulle ja leta reda på en befintlig form av något slag som stämmer med rundning, djup och hörn. I den skulle jag göra fyra hörn med raksträckor i omgångar som sedan plastas fast på divinylcellen. Bitarna suger inte fast i form, utsidan blir slät och likformig, kladdet att få fast dem hamnar osynligt undertill, Den blir jättestark och du kan bestämma själv hur mycket finish du pallar med på utsidan. Vill du göra det bättre senare kan du ta bort den igen och förbättra utsidan.

(OT) Jobba med glasfiber
Behöver du kunna skruva bort luckan i framtiden?

Annars hade jag nog funderat på att låta formplyfan sitta där och lägga glasfiber ovanpå och sen gelcoat med vax, även kallat topcoat vilket jag påmindes av i den där guiden som för övrigt var rätt bra.
Då behöver du slipa bort gelcoat och en bit av glasfiber ca 10cm runt om lomuckan för att få plats med ny glasfiber och gelcoat så det blir ett osynligt möte mellan nytt och gammalt.
nja, egentligen inte.
Det är ju iofs en tanke Då blir det att stå ute i båthamnen och plasta, tror nog jag hellre gör ett plasttak hemma i garaget

(OT) Jobba med glasfiber
Om man tittar på kajaklagningen valde jag att kapa där jag hade bäst åtkomst. Dvs mitt i hålet för packluckan, sen delade jag över och underdel. Lagade dem separat. Översidan inifrån och sen utifrån utan att den fick bli skev. Skrovdelen lagades inifrån och med fastskruvade stagningar och "lock" som stöd. Locken hade smörpapper mot lagningen. Sen lagades skrovets utsida. Skrovet fästes med träklossar på insidan mot kajaken och jag plastade mellan klossarna. När de var borta plastade jag resten. Sen lade jag på däcket och plastade allt invändigt, ett kemiskt rus kan jag lova. Sist snyggade jag till utsidan så mycket jag orkade och förseglade allt med nån täckande epoxy. För att vara säker på att jag inte gjort ett skitjobb ställde jag en bock under lagningen och tryckte ned aktern så att allt för om lagningen var i luften. Det höll och håller än, det är ändå 6 meter K2 jag talar om. Måla gult och svart gjorde vi i somras. Det viktigaste är att ha en plan som funkar. Att slipa allt rent och fasa så att man kan bygga starkt. Utöver det, tvätta noga med aceton och jobba utomhus. Man blir typ sjuk om man är inne med stanken.

Senast ändrad:
(OT) Jobba med glasfiber
Om man tittar på kajaklagningen valde jag att kapa där jag hade bäst åtkomst. Dvs mitt i hålet för packluckan, sen delade jag över och underdel. Lagade dem separat. Översidan inifrån och sen utifrån utan att den fick bli skev. Skrovdelen lagades inifrån och med fastskruvade stagningar och "lock" som stöd. Locken hade smörpapper mot lagningen. Sen lagades skrovets utsida. Skrovet fästes med träklossar på insidan mot kajaken och jag plastade mellan klossarna. När de var borta plastade jag resten. Sen lade jag på däcket och plastade allt invändigt, ett kemiskt rus kan jag lova. Sist snyggade jag till utsidan så mycket jag orkade och förseglade allt med nån täckande epoxy. För att vara säker på att jag inte gjort ett skitjobb ställde jag en bock under lagningen och tryckte ned aktern så att allt för om lagningen var i luften. Det höll och håller än, det är ändå 6 meter K2 jag talar om. Måla gult och svart gjorde vi i somras. Det viktigaste är att ha en plan som funkar. Att slipa allt rent och fasa så att man kan bygga starkt. Utöver det, tvätta noga med aceton och jobba utomhus. Man blir typ sjuk om man är inne med stanken.
Kanske skulle försöka fixa ngn form av utelösning fast med tak och väggar. Halvmask med gas och partikelfilter är givet

(OT) Jobba med glasfiber
Jag skulle satsa på divinylcell för hela den plana ytan. På undersidan göra fästen för luckan och någon gummipackning så det blir tätt. För kanterna skulle ja leta reda på en befintlig form av något slag som stämmer med rundning, djup och hörn. I den skulle jag göra fyra hörn med raksträckor i omgångar som sedan plastas fast på divinylcellen. Bitarna suger inte fast i form, utsidan blir slät och likformig, kladdet att få fast dem hamnar osynligt undertill, Den blir jättestark och du kan bestämma själv hur mycket finish du pallar med på utsidan. Vill du göra det bättre senare kan du ta bort den igen och förbättra utsidan.
Taket är lite välvt så kanske använda denna till att klä det uppochnedvända trätaket med och sedan lägga glasfiber så det blir en plugg.
Sedan vända Divinycellpluggen uppochned och bygga på utsidan?
BRuna är trätaket, gröna Divyncel, grå glasfiber
Blå i undre bilden är glasfibertaket till båten

1618080292215.png

(OT) Jobba med glasfiber
Taket är lite välvt så kanske använda denna till att klä det uppochnedvända trätaket med och sedan lägga glasfiber så det blir en plugg.
Sedan vända Divinycellpluggen uppochned och bygga på utsidan?
BRuna är trätaket, gröna Divyncel, grå glasfiber
Blå i undre bilden är glasfibertaket till båten

Visa bilaga 481087
Det är skitsvårt att ange vad som är bäst i det specifika fallet. Det jag kan säga är att jag skulle utesluta organiska material ur den färdiga lösningen. Finast resultat får du med en superslät plugg som du gjuter en form på och sedan gjuter luckan i. Men som redan nämnts är det risk att du inte får isär det hela efter allt jobb.

(OT) Jobba med glasfiber
Jag har för mig att man kan spåra divinylcellen undertill men inte utanpå om man vill välva ytan.

Edit: Det som jag sa med hörnor och kanter funkar inte om den är välvd. Det ger för övrigt ganska mycket extrajobb på utsidan innan det är slätt.

Senast ändrad:
(OT) Jobba med glasfiber
Fråga. jag ska sätta grabbräcken, teak, på taket. de tidigare var skruvade geom teaktaket. men det är väl bara borra igenom glasfibertaket och dra skruv med bricka underifrån? täta med marin silikon. men behöver jag förstärka något i glasfibern där?

(OT) Jobba med glasfiber
Fråga. jag ska sätta grabbräcken, teak, på taket. de tidigare var skruvade geom teaktaket. men det är väl bara borra igenom glasfibertaket och dra skruv med bricka underifrån? täta med marin silikon. men behöver jag förstärka något i glasfibern där?
Rostfri plåtremsa som silikonas fast under och fördelar kraften mellan skruvarna.

(OT) Jobba med glasfiber
Har du porös kärna i glasfibern så behöver du borra och gräva ur kärnan lite runt hålet och sen plasta igen alltihop för att sen borra slutgiltigt om det skall bli riktigt rätt (annars får du tillslut vatten i kärnan.) Kör du inte sandwich utan bara glas och plast är det bara att borra ä. Om du behöver förstärka beror väl lite på, hur långt är ett snöre. :)

(OT) Jobba med glasfiber
Har du porös kärna i glasfibern så behöver du borra och gräva ur kärnan lite runt hålet och sen plasta igen alltihop för att sen borra slutgiltigt om det skall bli riktigt rätt (annars får du tillslut vatten i kärnan.) Kör du inte sandwich utan bara glas och plast är det bara att borra ä. Om du behöver förstärka beror väl lite på, hur långt är ett snöre. :)
Jag kan ju göra som jag vill i den frågan, kan hålla undan med distansmaterialet.

(OT) Jobba med glasfiber
När vi ligger vid hög kaj kan det hända att man får ta ett steg på taket, ska jag lägga i lite glasfiberstav eller det borde väl hålla ändå?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp