(OT) Jobbpendla Ekerö 2020

Chrilin

Medlem
Nu postar jag inte särskilt ofta, men här finns ju svaren, så let's go off topic! :)

Har funderingar på att flytta ut med familjen till Stenhamra, Färingsö för lite mer naturskön och lugn tillvaro... Finns egentligen bara ett frågetecken. Bron. Hur är den nuförtiden i rusningstrafik? Hittar mest gamla artiklar och inlägg om detta, och tänker att, saker förändras ju. (Som förbifart STHLM lär göra, men den är ju minst 10 år bort). Om ngn pendlar ute från Ekerö öarna vore jag superglad för lite nulägesinfo. Gärna också isf. vilka tider saker är skit, och vilka som är drägliga :) Hamnar alltid där ute med MC'n på sommarkvällar så de vet jag är lugna. Pendlingen avser en person till Bromma och en in till STHLM stad.

Tack och bock på förhand.

Gissar på att det är Nockebybron som avses? Kan väl säga som så att trafikläget nu varken är bättre eller sämre än för 10 år sedan då vi flyttade hit. Man får trimma vilopulsen och bemästra mindfullness för Ekerövägen från Brommaplan är helt enkelt otroligt seg. Lyckligtvis köar man iaf i vacker omgivning och kan man ta cykeln är förutsättningarna kanon. Jag bor kvar som sagt ?

Gissar på att det är Nockebybron som avses? Kan väl säga som så att trafikläget nu varken är bättre eller sämre än för 10 år sedan då vi flyttade hit. Man får trimma vilopulsen och bemästra mindfullness för Ekerövägen från Brommaplan är helt enkelt otroligt seg. Lyckligtvis köar man iaf i vacker omgivning och kan man ta cykeln är förutsättningarna kanon. Jag bor kvar som sagt ?

Tack för svar! Det här forumet är ju som en schweizisk armekniv i kunskap. Får man följdfråga om du du vet hur dags köerna faktiskt börjar? Är väl primärt min fru som behöver hålla schema och hon börjar tidigt mellan 7-8 på morgonen i Bromma och slutar mellan 15-16. Tänker att det kanske är lite off-tider och att köerna kanske inte är superbrutala just då. Sen svänger hon ju av precis efter bron och behöver inte släpa sig fram till Brommarondellen vilket kanske också kan vara ett plus.

Tack för svar! Det här forumet är ju som en schweizisk armekniv i kunskap. Får man följdfråga om du du vet hur dags köerna faktiskt börjar? Är väl primärt min fru som behöver hålla schema och hon börjar tidigt mellan 7-8 på morgonen i Bromma och slutar mellan 15-16. Tänker att det kanske är lite off-tider och att köerna kanske inte är superbrutala just då. Sen svänger hon ju av precis efter bron och behöver inte släpa sig fram till Brommarondellen vilket kanske också kan vara ett plus.
Om hon inte ska mot Brommaplan efter bron är det absolut ett plus. Den korta sträckan är alltid den segaste delen. Nu var det ett tag sen jag pendlade vanliga jobbtider med bil men det är/var väl (pre Corona iaf) ”rusningstid” från strax strax innan sju till strax efter 8. Ska man hemåt är det segt från 15 typ. Jag utgår då från Träkvista. Man kan säga att kön mot Ekerö börjar närmre Tappström ju tidigare man är ute. Nu med vägbygget kan det vara lite annorlunda. Busslinjerna funkar rätt bra dock.

Det pågår arbete med att bredda stora delar av vägen mellan nockebybron och tappström typ. Det är försenat som det mesta så breddningen av Nockebybron har inte kommit i gång än. När väl den börjar misstänker jag att det kommer bli ännu mer köer ett tag fram över.
Vid kl 7 vet jag inte hur det är men köerna bygger snabbt på sig ju närmare 8 du kommer. och på eftermiddagen börjar det bli segt från ca 15.
Jag skulle personligen inte köpa något i dagsläget på öarna. Skulle bli tokig av att sitta i de köerna dagligen.

Det pågår arbete med att bredda stora delar av vägen mellan nockebybron och tappström typ. Det är försenat som det mesta så breddningen av Nockebybron har inte kommit i gång än. När väl den börjar misstänker jag att det kommer bli ännu mer köer ett tag fram över.
Vid kl 7 vet jag inte hur det är men köerna bygger snabbt på sig ju närmare 8 du kommer. och på eftermiddagen börjar det bli segt från ca 15.
Jag skulle personligen inte köpa något i dagsläget på öarna. Skulle bli tokig av att sitta i de köerna dagligen.

De ska bredda både väg, cykelbana och broar iom förbifarten, sen kommer det bli jättefin pendling (y)

Så länge du cyklar skitsnabbt och skriker åt de som går på gångbanan mellan folkhögskolan och brommaplan så kommer du passa in perfekt och pendlingen bli extra effektiv!

det kan aldrig bli bra bilpendling från ekerö så länge inte ett alternativ till brommaplan finns. vilket skämt av en trafiklösning.

mitt tips om man inte cyklar hela vägen är brompton från t ex drottningholm till alvik, i övrigt kommunalt.

det kan aldrig bli bra bilpendling från ekerö så länge inte ett alternativ till brommaplan finns. vilket skämt av en trafiklösning.

mitt tips om man inte cyklar hela vägen är brompton från t ex drottningholm till alvik, i övrigt kommunalt.

De finns de som båtpendlar...

Annars är ju cykel i många fall en möjlig lösning - fast även den blir sämre snart när de bygger om nockebybron. Ombyggnaden av ekerövägen kommer väl att ta år, men fattade jag det hela rätt så rör man inte brommaplan så på morgonen kommer ereröborna ha det lika eländigt även efter ombyggnaden. Möjligen blir det bättre ut på öarna på eftermiddagarna.

Drömmen vore att fortsatt kunna ta Ekerövägen till Bromma när förbifarten är klar och då slippa den värsta trafiken som tar tunneln ist, men sannolikt är den igenkorkad ganska omgående eftersom man ligger typ 20 år back i infrastrukturinvesteringar vid det här laget. En ”tröst” är väl att det är ungefär lika illa vid samtliga infarter till Stockholm.

Ja, Brommaplan är en riktigt dålig "lösning". Passerar där nästan aldrig i bilen. Hände igår, där var det köer från alla hål på en lördag kl 13. Också inte så roligt på cykel, men där behöver man bara vänta på ett rödljus.

De finns de som båtpendlar...

Annars är ju cykel i många fall en möjlig lösning - fast även den blir sämre snart när de bygger om nockebybron. Ombyggnaden av ekerövägen kommer väl att ta år, men fattade jag det hela rätt så rör man inte brommaplan så på morgonen kommer ereröborna ha det lika eländigt även efter ombyggnaden. Möjligen blir det bättre ut på öarna på eftermiddagarna.
ja båtpendling är trevligt. frugan har en kompis som gör det tillsammans med sin cykel på morgnarna från nacka, jobbar på garnisonen. man behöver inte ens en brompton till just detta fast hon äger en:) cyklar sedan hem på em.

kanske finns liknande möjlighet från ekerö..?

och hennes gubbe har kört ekeröfärjorna. världen är liten. han äger förresten också en brommie, som han fått av mig när han catrade mat på min femtioårsfest men inte ville ta vettigt betalt:)

Bor man på öarna finns det lite olika alternativ.
1. Åk bil till stan samtidigt med alla andra - Tig och lid.
2. Åk andra tider dit och hem - Bättre men inte bra.
3. Infartsparkera och åk kommunalt eller cykla - begränsat med platser och kö hemåt.
4. Båtpendla kombinerat med gång, Brompton eller elspark - tar tid och olika ombordstigningsplats sommar/vinter.
5. Åk färja söderut - kostar med bil, gratis med cykel.
6. Jobba på öarna och slipp åka. - borde öka efter covid-19 nu när folk lärt sig nya möjligheter.

Kommer bli festligt vid Brommaplan när det blir stopp på e4 någonstans mellan Sätra och Essingeleden när förbifarten öppnat ????

Pendla känns så 2010-tal! Tror jag varit in till jobbet i Kista 5 ggr sedan början av mars, och slås varje gång över hur totalt öde de stora personalparkeringarna är. Är det nåt pandemin lärt oss så är det att idag fungerar det alldeles utmärkt att jobba remote för många yrkeskategorier.

Pendla känns så 2010-tal! Tror jag varit in till jobbet i Kista 5 ggr sedan början av mars, och slås varje gång över hur totalt öde de stora personalparkeringarna är. Är det nåt pandemin lärt oss så är det att idag fungerar det alldeles utmärkt att jobba remote för många yrkeskategorier.
Håller med. Obekväma händelser har fördelen att folk lyfter blicken mot nya lösningar.

Absolut! Samma här. Själv är jag flexibel och har suttit hemma sen i Mars. Min fru däremot jobbar på förskola, och trivs väldigt bra där hon är. Mest den biten som är avgörande huruvida det här är ett lyckat projekt eller inte. (Sen är det ju tre barn med i bilden också, vilket lämnar mindre flexibilitet per default)

Tillbaka
Topp