[OT] Jogga med pulsklocka = det går att stå ut med

Carl R

Medlem
* Bakgrunds-blaj *
Jag har alltid avskytt att jogga. Det har aldrig funkat för mig. Jag har försökt att börja jogga säg en gång var tredje år och aldrig kommit ut mer än en gång i rad. Det brukar funka så att jag sätter fart (jogga ska man väl i normal cykelfart eller?), jag får blodsmak i munnen inom ett par minuter, stegen är tunga, 4 steg per andhämtning. Andas in dunk dunk, Flåsa ut dunk dunk... Jag tar mig runt de 3 eller 5 kilometrarna och det känns som att jag har tagit en bastu under turen.
Alltid undrat hur fan folk kan hålla på med sån skit.

Började förra veckan igen, fast tänkte att nu ska jag minsann ta det jättelugnt. Joggade hela 2 km varav 40% var gång istället. Blodsmak efter 500 meter, men eftersom det var så kort och på vintern så kändes det inte för jävligt iallafall. Nästa vända 2 dar senare funkade bättre, jag gick kanske bara 25% och det kändes liite lättare.

* Huvud-svamlet *
Idag fick jag snilleblixten att leta fram mitt pulsband och ta cykeldatorn i handen. Sökte runt här på happy och wikipedia och hittade lite pulsinformation. Kom fram till att jag skulle *försöka* hålla mig under 130. Det gick inte alls, men runt 140 funkade faktiskt. Jag har en liten gps till windsurfingen för att logga farten med som jag tog med också. Det visade sig att jag fick jogga så långsamt som 3-4 km/h för att inte pulsen skulle sticka upp i 150. Alltså långsam promenadtakt. Jag trodde nästan att stegen var kortare än en fot ibland, men spåren bakom i snön visade att det såg ut som vanliga promenadsteg. Efter 2 km så började farten sakta ökas till 5km/h. I slutet av passet så var jag uppe i 7 km/h med pulsen kvar på 140. Då hade jag varit ute en timme och joggat. Jag har aldrig joggat längre än 20 minuter sen jag gjorde lumpen och nu är jag 35. Det kändes helt otroligt.
Oavsett om det var hopplöst långsamt så var att jogga nu faktiskt uthärdligt. På slutet provade jag också att jogga lite smal stig och det var rätt trivsamt. Benen kändes rätt klumpiga efter en timmes joggande så nästa gång sticker jag nog av från grusvägen tidigare. En timme och 10 minuter totalt och 5 km.

* Inte ens korrekt formulerade frågor *
Jag laborerade lite med steglängd på andra halvan av passet och fick lite funderingar. Nån som kan säga vad som är rätt sätt att landa på och hur långt fram framfoten ska vara?
Jag tog mycket mjukare steg än vanligt nu när jag så totalt fokuserade på att hålla ner pulsen. Väldigt böjda knän för att vara mig.
Nu när jag är helt färsk i dom här muskelgrupperna och uppenbarligen har en lätt bristande kondis, vad för typ av träning blir det av det jag gjorde idag, både sett till muskler och flås + hjärta? Nu är jag alltså ute efter ett riktigt djuplodande svar. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Carl R skrev:
-------------------------------------------------------
> * Bakgrunds-blaj *
> Jag har alltid avskytt att jogga. Det har aldrig
> funkat för mig. Jag har försökt att börja
> jogga säg en gång var tredje år och aldrig
> kommit ut mer än en gång i rad. Det brukar funka
> så att jag sätter fart (jogga ska man väl i
> normal cykelfart eller?), jag får blodsmak i
> munnen inom ett par minuter, stegen är tunga, 4
> steg per andhämtning. Andas in dunk dunk, Flåsa
> ut dunk dunk... Jag tar mig runt de 3 eller 5
> kilometrarna och det känns som att jag har tagit
> en bastu under turen.
> Alltid undrat hur fan folk kan hålla på med sån
> skit.

+1

> Började förra veckan igen, fast tänkte att nu
> ska jag minsann ta det jättelugnt. Joggade hela 2
> km varav 40% var gång istället. Blodsmak efter
> 500 meter, men eftersom det var så kort och på
> vintern så kändes det inte för jävligt
> iallafall. Nästa vända 2 dar senare funkade
> bättre, jag gick kanske bara 25% och det kändes
> liite lättare.

Känns igen från i höstas... Kom ca 300 meter i varje joggingintervall så var jag tvungen att mer eller mindre stanna.

>
> * Huvud-svamlet *
> Idag fick jag snilleblixten att leta fram mitt
> pulsband och ta cykeldatorn i handen. Sökte runt
> här på happy och wikipedia och hittade lite
> pulsinformation. Kom fram till att jag skulle
> *försöka* hålla mig under 130. Det gick inte
> alls, men runt 140 funkade faktiskt.

Orättvist, jag hamnade på 150-170 hur jag än bar mig åt.

Jag har en
> Jag har aldrig joggat längre än 20 minuter sen jag gjorde
> lumpen och nu är jag 35. Det kändes helt
> otroligt.

+1 på den med.. Personligt rekord var för mig 1 km innan benen vek sig och det var i åttonde klass..

> Oavsett om det var hopplöst långsamt så var att
> jogga nu faktiskt uthärdligt. På slutet provade
> jag också att jogga lite smal stig och det var
> rätt trivsamt. Benen kändes rätt klumpiga efter
> en timmes joggande så nästa gång sticker jag
> nog av från grusvägen tidigare. En timme och 10
> minuter totalt och 5 km.

Gjorde en runda på 3.5 km idag med mina två grabbar som sällskap. De cyklade och jag joggade/gick efter bästa förmåga. Skitkul!

> * Inte ens korrekt formulerade frågor *
> Jag laborerade lite med steglängd på andra
> halvan av passet och fick lite funderingar. Nån
> som kan säga vad som är rätt sätt att landa
> på och hur långt fram framfoten ska vara?
> Jag tog mycket mjukare steg än vanligt nu när
> jag så totalt fokuserade på att hålla ner
> pulsen. Väldigt böjda knän för att vara mig.
> Nu när jag är helt färsk i dom här
> muskelgrupperna och uppenbarligen har en lätt
> bristande kondis, vad för typ av träning blir
> det av det jag gjorde idag, både sett till
> muskler och flås + hjärta? Nu är jag alltså
> ute efter ett riktigt djuplodande svar. ;)

Ingen aning på dina frågor men ta det för fasen LUGNT! Jag fick löparknä efter knappt 2 månader och problem med slitage på knäskålen (patella-femur syndrom). Orsak: Överpronation, dåliga skor, felaktig streching samt att jag inte gick i nerförsbackar.

andematt skrev:
>
> Ingen aning på dina frågor men ta det för fasen
> LUGNT! Jag fick löparknä efter knappt 2 månader
> och problem med slitage på knäskålen
> (patella-femur syndrom). Orsak: Överpronation,
> dåliga skor, felaktig streching samt att jag inte
> gick i nerförsbackar.

Så vad är jogging bra för? Verkar mycket bättre att cykla!

Carl R skrev:
vad för typ av träning blir
> det av det jag gjorde idag, både sett till
> muskler och flås + hjärta? Nu är jag alltså

om vi bortser från att du sprang så långsamt att du lika gärna kunde promenerat så har du väl uppnåt motorisk träning, viss stötbelastningsträning (ger ökad bentäthet tex). sen om du är extremt otränad så visst får du fördelar inom konditionsområdet också. Djupodlade förklaringar vet jag inte om det behövs. läs en bok. för personer som tränar kallas ditt pass oftas som "aktiv vila". Dvs vila fast optimerad sådan pga mer blodgenomströmning i muskulatur.

andematt skrev:
> Ingen aning på dina frågor men ta det för fasen
> LUGNT! Jag fick löparknä efter knappt 2 månader
> och problem med slitage på knäskålen
> (patella-femur syndrom). Orsak: Överpronation,
> dåliga skor, felaktig streching samt att jag inte
> gick i nerförsbackar.

Tack! :)

Jag hade ingen aning om att nerförsbackar var farligt. Hur brant ska det vara för att man ska börja gå? (Kanske svår fråga..) Stretchat har jag inte heller gjort, det ska jag göra på en gång!

Micke S hur är det med cyklingen? Inte mycket till stötdämpning för skelettet, så jag antar att det inte är den bästa sporten om man vill förebygga benskörhet. Eller?

smiley skrev:
> Micke S hur är det med cyklingen? Inte mycket
> till stötdämpning för skelettet, så jag antar
> att det inte är den bästa sporten om man vill
> förebygga benskörhet. Eller?

precis. men jag sätter ett frågetecken för extremt stötig cykling, jag misstänker att de studier gjorda på området har likställt cykel med landsvägscykling.

Micke S skrev:
> precis. men jag sätter ett frågetecken för
> extremt stötig cykling, jag misstänker att de
> studier gjorda på området har likställt cykel
> med landsvägscykling.

Jag med. Misstänkte att det var så. Jag tar ju inte ens en promenad då och då. Cyklar från dörr till dörr vart än jag ska och till råga på allt så bor vi i ett solfattigt land där kroppen inte direkt blir bortskämd med en massa d-vitaminer. Känns ju lovande.

Pulszoner ska användas på korrekt sätt, det är ingen regel utan undantag. Jag har en maxpuls runt 190 men kan inte jogga saktare än snabb gång utan att ligga över 150 i puls. Jag har också sett siffror på att runt 125-130 i puls skulle vara "optimalt" ur konditionsynpunkt men då får jag hålla mig till rask gång, max, i så fall. När jag tränade för maran och sprang 20km på knappt två timmar som ganska vanligt pass så hade jag en snittpuls på runt 155. Långsammare än så var knappt styrfart och kändes bara kontruerat, upplevdes det som. Ett annat tempo än ditt nuvarande visst, men att det finns en undre gräns (i puls) för vad kroppen kan "springa" i tror jag vi delar, och det kan mycket väl vara högre än t.ex. någon fitnesstidnings råd.

Vad jag egentligen vill säga är att stirra dig inte blind på pulsklockans "max 140" så du hämmar joggningen. Kör istället ett tempo som känns som lite lagom ansträngande men du kan hålla ett tag och varva med gång. Om sen pulsen under jogg-delarna drar upp i en 150+ eller mer än så är nog ingen fara. Alla gånger jag dragit igång och joggat efter uppehåll så känns det väldigt mycket jobbigare de fyra-sex första gångerna, sen vänjer sig kroppen vid arbetet.

Det där med att hålla pulsen låg när man springer är fan hopplöst. Jag springer ganska mycket men jag får nästan krypa fram om jag ska hålla pulsen under 80% av max, min snittpuls på lidingöloppet var t ex 88% och jag tog mig runt på strax över 3 timmar.

Det går fint så länge man håller sig på platten, men så fort det bär av uppför sticker pulsen iväg och springer man där det är lite kuperat så är det lögn att få ner pulsen igen (det krävs i alla fall en ganska bra bit plattmark).

Hursomhelst är det, som du upptäckt, betydligt behagligare att springa i lugn takt (alltså hålla lungorna på insidan av bröstkorgen) och springa långt. När du har gjort det ett tag och kommit in i det så kan du lägga in några sk fartlekspass i löpningen, det innebär helt enkelt att du springer lite fortare under 1-4 minuter och sedan lite långsammare under 1-4 minuter. Efterhand kommer du märka att du kan springa längre sträckor fortare och det är då det är dags att gå in på riktiga intervallpass. Intervallpass har jag skitsvårt att motivera mig till för det är inge skoj att springa som en tok och sen stå och flåsa ett tag. jag brukar köra en variant ist och kuta på för allt vad tygen håller i uppförsbackarna och sedan ta det lungt nerför och på platten.

nisseson skrev:
> Vad jag egentligen vill säga är att stirra dig
> inte blind på pulsklockans "max 140" så du
> hämmar joggningen. Kör istället ett tempo som
> känns som lite lagom ansträngande men du kan
> hålla ett tag och varva med gång. Om sen pulsen
> under jogg-delarna drar upp i en 150+ eller mer
> än så är nog ingen fara. Alla gånger jag
> dragit igång och joggat efter uppehåll så
> känns det väldigt mycket jobbigare de fyra-sex
> första gångerna, sen vänjer sig kroppen vid
> arbetet.

En stor anledning till att jag letade upp en låg "tröskel" och försökte hålla den (egentligen 130 men det gick bara inte) var för att jag hade en teori om att det är pulsen som är det som gör jogging outhärdligt. Det visade sig stämma väldigt bra för mig. Troligtvis har jag helt enkelt skitdålig kondis eller vad man kallar det. (Jag kan hålla på med låg ansträngning hur länge som helst och även rätt ok på spurter och styrka, men det mitt emellan saknas totalt.)

När jag närmade mig 150 i puls så kändes det i mitt fall klart annorlunda än runt 140. Det började bulta mer i kroppen och jag blev varmare. Det kändes direkt att det var 140 som var min sweetspot för att vara ute så länge som jag kände för. Jag är väldigt fascinerad av hur tydligt och direkt det var relaterat till pulsen i mitt fall.
I min tankevärld så måste jag ha massor att tjäna på att (i lugn takt) träna upp min pulstålighet eller vad det kallas.

Om du orkar hålla på ett tag kommer du automagiskt att kunna hålla låg puls och jogga i bekväm takt, det kallas kondis :)

Om det är för viktminskning så vill man ju hålla pulsen nere men jag tycker att det blir för tråkigt. Vikten kommer med tiden, kondisen kommer först. Kondisen gör dessutom joggingen roligare och det är lättare att hålla rutinen.

Så ta det lungt och försök hålla dina pass på 45 min eller mera så kommer du om två månader kunna laborera med hastigheter, intervaller, längder och puls hur mycket som helst utan att ta ut dig fullständigt. Fördelen med bra kondis ligger ju oxå i att återhämtningen går extremt mycket snabbare.

Carl R skrev:
> * Bakgrunds-blaj *.................
jada jada...........Nu är jag alltså

Vad härligt att du har kommit över den där första tröskeln!
Kan inte annat än hålla med Atlas, fortsätt köra dina långa lugna pass och vänj kroppen vid sitt nya element! Efterhand kommer du säkert höjja tempot något när du börjar bli lite bekant med ditt löpsteg. Men fram till dess tycker jag att det mer ska handla om att hitta ett sätt som gör att du faktiskt sticker ut och springer, så om det innebär att ta med sig gps för att i efterhand nöjt kunna sitta framför datorn och studera var man sprungit är det ju kalasbra.
Och det där med fotisättningen tycker jag lite du kan skita i, men en bra tumregel är att foten ska träffa marken rakt under dig. Dundrar du i foten med hälen först allt för långt fram stannar du upp dig själv lite i varje steg, vilket är jobbigare och väldigt påfrestande för benhinnorna.
Lycka till!

Carl R skrev:
> Tack! :)
>
> Jag hade ingen aning om att nerförsbackar var
> farligt. Hur brant ska det vara för att man ska
> börja gå? (Kanske svår fråga..) Stretchat har
> jag inte heller gjort, det ska jag göra på en
> gång!

Jag tillhör kategorin extremt otränad eftersom jag i modern tid inte tagit speciellt många löpsteg. För mig räckte det med nerförsbackarna i ett motionsspår för att göra slut på knäna. Lårmusklerna var för starka från cyklingen i förhållande till hamstrings och övriga stabiliserande muskler.

När man springer i nerförsbackar blir väl inbromsningen lite extra tydlig speciellt om man som jag troligtvis har fel teknik(?). Lårmuskeln jobbade hårt och explosivt och (antar jag) ryckte till i knäskålen som pga pronation och underbensrotation inte låg rätt i "rännan" vilket medförde slitage. Hade jag vetat bättre skulle jag tagit det lugnare tills alla musklerna var i balans styrkemässigt samt haft bättre skor som minimerade underbensrotationen.
http://www.sports-injury-info.com/patella-femoral-syndrome.html

Gällande löparknä finns en hyfsad artikel här: http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Att mala på i lugnt tempo kan vara riktigt trevligt. Någon gång ibland kan man ta med sig multisportryggsäck och fika och köra en halv dag eller något.
Man upplever naturen på ett annat sätt än när man cyklar tycker jag, och det är väldigt mycket mer vägvinnande än att vandra.
Jag funderade för några år sedan, på att helt enkelt köra någon tvådagars-tur efter lämplig vandringsled. Sen dess har dock cyklingen tagit över för mycket så flerdagarsturer med lätt packning är nog för mastigt idag.

andematt skrev:
> Carl R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack! :)
> >
> > Jag hade ingen aning om att nerförsbackar var
> > farligt. Hur brant ska det vara för att man
> ska
> > börja gå? (Kanske svår fråga..) Stretchat
> har
> > jag inte heller gjort, det ska jag göra på en
> > gång!
>
> Jag tillhör kategorin extremt otränad eftersom
> jag i modern tid inte tagit speciellt många
> löpsteg. För mig räckte det med
> nerförsbackarna i ett motionsspår för att göra
> slut på knäna. Lårmusklerna var för starka
> från cyklingen i förhållande till hamstrings
> och övriga stabiliserande muskler.
>
> När man springer i nerförsbackar blir väl
> inbromsningen lite extra tydlig speciellt om man
> som jag troligtvis har fel teknik(?). Lårmuskeln
> jobbade hårt och explosivt och (antar jag) ryckte
> till i knäskålen som pga pronation och
> underbensrotation inte låg rätt i "rännan"
> vilket medförde slitage. Hade jag vetat bättre
> skulle jag tagit det lugnare tills alla musklerna
> var i balans styrkemässigt samt haft bättre skor
> som minimerade underbensrotationen.
> http://www.sports-injury-info.com/patella-femoral-
> syndrome.html
>
>
> Gällande löparknä finns en hyfsad artikel här:
> http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbarti
> kel.htm

Jag trodde att det var träningsvärk jag kände på utsidan av knät.
Det som dom beskriver i artikeln känner jag precis igen, särskilt ifrån när jag åker slalom eller puckel. Då blir det till att vänta en vecka tills nästa pass och vara ute kortare tid då.

Tack igen! :)

Carl, om det är joggingen som ger det så kan du promenera istället. Det är viktigt som attan att inte ta chansen att lata sig nu när du kommit igång.

Och om du dessutom tar stavar till hjälp så lär du kroppen ett utmärkt löpsteg. Utöver att du höjer energiuttaget med 20-30 procent och fixar arm och bröstmuskler på köpet. Men stavarna skall användas, inte släpas runt på.

Självklart ska det promeneras. :)
Jag försöker promenera en timma vid lunchtid varje dag om det går. Jag jobbar som programmerare och oftast hemifrån, så missar jag det så känns det i ryggen väldigt snabbt. Joggingen är väl en naturlig utveckling av promenaderna (och komplement till dem). Det känns enkelt och tidseffektivt.

Sen igår har jag träningsvärk på utsidan av höfterna och liknande känsla på framsidan av knät. Insida lår känns om man sträcker på det men inte mer än så. Det borde indikera vad jag saknar för muskler va?

Atlas skrev:
> Carl, om det är joggingen som ger det så kan du
> promenera istället. Det är viktigt som attan att
> inte ta chansen att lata sig nu när du kommit
> igång.
>
> Och om du dessutom tar stavar till hjälp så lär
> du kroppen ett utmärkt löpsteg. Utöver att du
> höjer energiuttaget med 20-30 procent och fixar
> arm och bröstmuskler på köpet. Men stavarna
> skall användas, inte släpas runt på.

+1

Edit: Lägger in en vettig bild att studera om du har "träningsvärk" på utsidan höfterna..
itbs.jpg ht=328

Något som jag tycker fungerar bra vid löpning är att lyssna på sin andning istället för att använda en pulsklocka.
Hur andningen låter är ju en ganska bra indikering på hur jobbigt kroppen tycker att det är.
På ett längre löp-pass försöker jag hålla andningen så lugn att jag inte hör mig själv flåsa, alternativt andas så lugnt att du klarar av att prata samtidigt som du springer.

Fotisteget är väldigt individuellt, generellt kan man väl säga att ju fortare du springer, desto längre fram på foten kommer fotisteget, titta t ex på 10 000 m-löpare på TV, de landar nästan på tårna, men jag tror inte det är ngt du behöver fundera över i början.

Om du inte sprungit mkt tidigare och är rädd om lederna så tycker jag du ska promenera i nerförsbackarna och springa resten. Undvik även att springa på asfalt om du kan, barkmatta är bra (men jobbigt), sandstrand är oxå bra träning att springa på.

Smiley: Det krävs kraftiga stötar för att stimulera skelettet att öka bentätheten, och självklart adekvat tillförsel av kalcium om D vitamin + övrig kost. Forskningen har visat att badminton är den bästa sporten för att förebygga benskörhet eller stärka skelettet. Ju kraftigare belastning desto bättre. Och det räcker med att göra få upprepningar - typ 5-10 nedhopp från en stol. Styrketräning ger visst stimuli, men litet, detsamma gäller cykling då musklernas aktivering ger lite belastning på skelettet. Promenader ger inte heller så mycket, men löpning är bra gärna med hög fart emellanåt.

(har en kollega som doktorerar på området).

/Magnus

Magnus79 skrev:
> Forskningen har visat att
> badminton är den bästa sporten för att
> förebygga benskörhet eller stärka skelettet.

Men att börja med badminton som otränad ger väl mer som regel än undantag avsliten hälsena =)

Jag springer utan pulsklocka, men skulle vilja köpa mig en riktigt nice med GPS-funktion. På tal om löpkänsla så finns det inte många saker som slår känslan när man springer utan att bli trött. Man kan springa uppför den där långa backen i skogen, eller bara komma hem igen efter löpturen och känna sig lycklig. Visst kan benen kännas lite stumma, men känslan av lycka är underbar. Det är inte det som beskrivs som Runners High som jag beskriver, då det tydligen är lite mer sällsynt. Man kan nog inte förklara för en som inte springer. Fast jag kan få samma känsla i skogen på min cykel.

För att svara på din fråga om vad du gjorde, så kan jag bara säga "ta det lugnt". Risken för att dra på sig någonting när man är otränad är stor. Kör dina pass regelbundet. Öka sakta men säkert. Jag har skadat mig ett par gånger då jag ökat dosen för snabbt. Klantigt, men lätt hänt.

Blir man riktigt biten så är det omöjligt att sluta springa. Kroppen mår så bra av det. 100 km har jag kommit upp i på tävling. Tiden var inte vidare, 13:54:28, men jag tog mig runt. I år är det 119 km nonstop i skogen som är ett av delmålen. Ett annat mål är ett etapplopp där ma springer flera dagar efter varandra.

Jag började springa som 12-åring och fyller 42 i år.

Ett tips från Rune Larsson (www.loparlarsson.se) är att alltid springa så långt/hårt/länge vid varje pass att du är sugen på att träna igen dagen efter.

Om man följer det rådet menar han att ALLA kan komma igång med regelbunden löpträning.

/johan

Jag startade året lite väl hårt och gav mig själv dubbelsidig hälseneinflammation. Det gjorde omt och var onödigt.

Såhär efter en veckas naproxen och voltarengel är allt ok igen och jag har simmat under tiden men rådet att börja försiktigt är otroligt bra....

Pulsklocka försöker jag undvika. Jag är helt enkelt rädd för att det skulle kunna få mig att träna mindre hårt och ta bort en del av träningsglädjen.

Jag alternerar en del mellan bland annat löpning och cykling.

Personligen föredrar jag terräng vilket är bra mycket tuffare träningsform än flaklöpning (nästan som två olika sporter) men roligare och mer utmananade.

Löpningar ger kanske den högsta "må bra" känslan (endorfiner) och är en skön träningsform. Däremot är väl knappast regelbunden långlöpning en sport som ger hyfsat atletiska benmuskler... glöm det. ;-) Smala ben får man, helt enkelt. Regelbunden löpning på turer över 60 minuter är också oerhört effektivt för viktminskning.

Jag blir lika irriterad varje gång när man läser artiklar om att snabb gång är den effektivaste metoden för fettförbränning, det är en illa formulerad myt som alltför många människor köpt. Möjligtvis förbränner man en högre procentandel fett jämfört med kolhydrater när man går men där stannar också alla jämförelser. Gå tänker jag börja med när jag är pensionär.

En annan nackdel med löpning är att det är en ganska slitsam träningsform för benen... hälsenor... vader.. behinnor... knän... etc... det är ofta en balansgång att försöka hålla sig hyfsat symtpomfri. Viken spelar också stor roll, en tyngre kropp ger lättare skador, så man får ta det lugnt innan man kommit ner i "match vikt".

Atlas skrev:
> Jag startade året lite väl hårt och gav mig
> själv dubbelsidig hälseneinflammation. Det
> gjorde omt och var onödigt.

+1 på det. Fast jag fick plantar fasciit istället. Har vilat två veckor nu och det känns faktiskt ganska bra nu. Får gjutna inlägg nästa vecka.

MrSthlm skrev:
> Jag blir lika irriterad varje gång när man
> läser artiklar om att snabb gång är den
> effektivaste metoden för fettförbränning, det
> är en illa formulerad myt som alltför många
> människor köpt. Möjligtvis förbränner man en
> högre procentandel fett jämfört med kolhydrater
> när man går men där stannar också alla
> jämförelser.

Dito.

Jag känner igen mig i din berättelse. För drygt tio år sedan började jag löpträna och fick då blodsmak i munnen och enormt hög puls var gång jag sprang. Efter ett par månaders träning lyckades springa så långt som 5 km men sedan tog det tvärstopp. Det kändes verkligen helt hopplöst.

Men så fick jag en pulsklocka i present. En Polar med OwnIndex vilket innebar att den räknade ut vilket pulsintervall jag skulle springa i annars tjöt den som fan. Efter ett par pass med pulsklockan höll jag på att slänga den i marken. Det kändes hopplöst att hålla sig inom intervallerna utan att springa (!?) i en takt som kändes som rask promenadtakt. Men så märkte jag efter ett tag att det gick att springa snabbare utan att pulsen ökade och det gick även att springa längre. Ett år senare sprang jag Göteborgsvarvet och därefter har jag sprungit ett par halvmaror till, tre Lidingölopp samt genomfört två Kalmar Triathlon (Ironmandistans).

Så det är precis som många har nämnt ovan. Håll ut och så kommer konditionen och uthålligheten och ta det lugnt så slipper du skador.

Lycka till med löpningen!
/Mathias

En tanke som slår mig är varför jumpaläraren när man var liten alltid stod med tidtagningsklocka när det var löpning i skolan. Jag kan inte minnas att vi nånsin blev ombedda att springa långsamt.
Jag har nog alltid haft en inre bild av att löpning ska gå så fort som möjligt, annars är det dåligt.
Därför är det roligt att läsa av er andra som har hållit på länge att det är lugnt man ska börja. Det känns inspirerande. :)

Jag vet med mig att vi någon gång blev visade grafer (antagligen förenklade men ändå) på dels andelen fett/kolhydrater/ATP som bränns vid olika intensiteter och dels "absoluta" mängder av de olika ämnena som bränns vid olika intensiteter.

Är det ingen som sitter och håller på liknande grafer? Eller någon som är tillräckligt insatt i ämnet för att sketcha ihop lite grafer. Jag har googlat men det närmsta jag kommer är bilden i den här artikeln http://www.biochemsoctrans.org/bst/031/1270/0311270.pdf

nisseson skrev:
> MrSthlm skrev:
> -----
> > Jag blir lika irriterad varje gång när man
> > läser artiklar om att snabb gång är den
> > effektivaste metoden för fettförbränning,
> det
> > är en illa formulerad myt som alltför många
> > människor köpt. Möjligtvis förbränner man
> en
> > högre procentandel fett jämfört med
> kolhydrater
> > när man går men där stannar också alla
> > jämförelser.
>
> Dito.

det är för att det flesta otränade människor har ett för lågt vo2max för att kunna ha en effektiv fettförbränning vid löpning. en rask promenad är för vissa även det för hårt för att vara det bästa momentant. du som vältränad får läsa litteratur som är riktad mot din målgrupp istället.

Carl r: beroende på ålder är olika saker olika intressanta att träna. uthållighet innan pubertet är tex meningslöst, och vid "pubertet" är det centrala faktorer som bör förbättras. vuxna människor har en annan kroppsuppbyggnad, träningsbehov och möjligheter.

Prinsen: Sök vidare på artikelförfataen Jeukendrup. han är vass på metabola frågor och har forskat mycket på kolhydratsuplementering. Alla grafer du hittar som innefattar rörelseekonomi kommer ändå vara personliga. vad exakt vill du veta? vad som bränns vid vilken hastighet är väldigt individuellt.

Ta en hyfsat tränad person, en genomsnitts-happy säg. Den relativa andelen fett som förbränns sjunker såklart med intensiteten. Är den strikt avtagande som i figuren. Det känns som det borde vara så.

Men hur blir det med den "absoluta" förbränningen. Om man lägger kolhydratförbränningen ovanpå fettförbränningen så figuren visar summan. Blir det en maxpunkt i fettförbränningen (vänster figur) eller fortsätter den öka hela vägen ut (höger figur)? Och om det finns ett maximum ligger det isf såpass långt ut åt höger att man inte behöver bry sig om det vid konditionsträning?

kurvor.GIF ht=512

Bra kämpat Carl R. Ge inte upp nu bara utan gör som så många här redan har skrivit - ta det lugnt i början och spring inte för långt. Snart kommer du känna att du både kommer att kunna öka både tempo och sträcka. Det finns inget bättre än när man, som Totteman också beskriver, knappt hör andningen och får känslan av att man kan springa hur långt som helst. För mig blir det meditativt.

/Sanna

PrinsValium skrev:
> Ta en hyfsat tränad person, en genomsnitts-happy
> säg. Den relativa andelen fett som förbränns
> sjunker såklart med intensiteten. Är den strikt
> avtagande som i figuren. Det känns som det borde
> vara så.
>

se diagram i den artikeln du själv länkar till.

> Men hur blir det med den "absoluta"
> förbränningen. Om man lägger
> kolhydratförbränningen ovanpå
> fettförbränningen så figuren visar summan. Blir
> det en maxpunkt i fettförbränningen (vänster
> figur) eller fortsätter den öka hela vägen ut
> (höger figur)? Och om det finns ett maximum
> ligger det isf såpass långt ut åt höger att
> man inte behöver bry sig om det vid
> konditionsträning?
>
>

sorry. alla diagram är mer eller mindre fel. det nedre vänstra ligger närmast sanningen. men utan belastning, intensitet eller tid på x-axeln är det svårt att säga någonting alls. dte påverkar mycket.

Micke S skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > MrSthlm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag blir lika irriterad varje gång när man
> > > läser artiklar om att snabb gång är den
> > > effektivaste metoden för fettförbränning,
> > det
> > > är en illa formulerad myt som alltför
> många
> > > människor köpt. Möjligtvis förbränner
> man
> > en
> > > högre procentandel fett jämfört med
> > kolhydrater
> > > när man går men där stannar också alla
> > > jämförelser.
> >
> > Dito.
>
> det är för att det flesta otränade människor
> har ett för lågt vo2max för att kunna ha en
> effektiv fettförbränning vid löpning. en rask
> promenad är för vissa även det för hårt för
> att vara det bästa momentant. du som vältränad
> får läsa litteratur som är riktad mot din
> målgrupp istället.

Du har självklart rätt när det gäller otränade människor. Det var dock inte riktigt dessa jag syftade på mitt inlägg. Känns ju som att det mestadels hänger hyfsat vältränade personer här på happymtb. Det är inte bara att de har för lågt vo2max utan om de är överviktiga eller börjar från noll kan det vara rent skadligt att ge sig ut att springa. Väldiga påfrestningar för tex hjärta, lungor samt tex benen.

Sedan är artiklar som prisar snabb gång ofta väldigt luddigt skrivna. Det är MYCKET lätt att tro att snabb gång generellt är den absolut bästa och effektivaste metoden för viktnedgång och fettförbränning (för ALLA). Många blir vilseledda av detta och jag tror ofta att de som formulerar sig så inte ens vet vad de snackar om.

Visst, bodybuilders gillar snabb gång eftersom de kan förbränna fett utan att förlora så mycket muskelmassa. Men bodybuilders skiter ju oftast i deras konditionsnivå, de tänker väldigt, väldigt mycket på utseendet. De ser ofta otroligt atletiska ut men man skulle springa cirklar runt dem i motionsspåret. För mig är inte detta en särskilt vältränad person, inget som skulle hålla i kriget direkt. ;-)

Men jag hoppas ändå det dröjer innan jag själv ser gång som en effektiv motionsform, jag hoppas det dröjer länge. Det är trevligt att vara ute och gå med sin flickvän, men jag loggar det inte som träningspass.

Varför inte slå två flugor i en smäll??? Både skaffa sig god kondition samt förbränna fett????

> Sedan är artiklar som prisar snabb gång ofta
> väldigt luddigt skrivna. Det är MYCKET lätt att
> tro att snabb gång generellt är den absolut
> bästa och effektivaste metoden för viktnedgång
> och fettförbränning (för ALLA). Många blir
> vilseledda av detta och jag tror ofta att de som
> formulerar sig så inte ens vet vad de snackar
> om.

”tala med bönder på bönders vis och med lärde på latin". blir en text för abstrakt kommer den inte vara till någon nytta. en enkel text som skapar mersmak däremot kan göra skillnad.

Micke S skrev:
> se diagram i den artikeln du själv länkar till.

Ja, det har du ju rätt i förstås :P

> sorry. alla diagram är mer eller mindre fel. det
> nedre vänstra ligger närmast sanningen. men utan
> belastning, intensitet eller tid på x-axeln är
> det svårt att säga någonting alls. dte
> påverkar mycket.

Det var ju lite med flit jag inte satte ut några värden eftersom jag ändå inte har nån vidare koll. Frågor som snurrade i mitt huvud: Ökar totala energiåtgången linjärt eller mer exponentiellt, var finns det lokala max- och minvärden i graferna tex. Sen gissar jag att det beror lite på vad man äter och många andra faktorer såklart.

PrinsValium skrev:

Frågor som snurrade i mitt huvud: Ökar
> totala energiåtgången linjärt eller mer
> exponentiellt, var finns det lokala max- och
> minvärden i graferna tex. Sen gissar jag att det
> beror lite på vad man äter och många andra
> faktorer såklart.

energiåtgången är i princip linjär i förhållande till motståndet/belastningen/intensiteten eller vad du vill kalla det. belastning är det vanliga. eftesom kroppen har en vilometabolism är 0 i effekt inte lika med 0 i energiutgift. grafen får allså inte startpunkt (x=0, y=0). olika substrat genererar olika hög uteffekt. cho är effektivare än fett och protein. lokal kapacitet och uthållighet kommer avgöra grafens krökning. Vi slutet på grafen (hög intensitet) gör sig aeroba processer mer viktiga. dessa "omsätter" energi fort, men skapar ett ytterligare syrebehov (vo2 deficit).

substratnyttjande kan du se i testprotokoll. detta anges som RQ eller RER-värde.

vad du äter spelar roll. se din artikel igen. table 1 eller vad den hette.

Micke S skrev:
> bra saker

Tack nu har jag fått lite fler termer och namn att googla på =)

Jag hade aldrig sprungit när jag på grund av en utmaning bland kollegor anmälde mig till Maran i Stockholm förra året. Med kondisen från cyklingen tyckte jag att 3,5 h var ett rimligt mål. Jag följde i ganska stor utsträckning (drygt hälften av passen) Anders Salkais träningsprogram på marathon.se. Det fungerade klockrent. Jag blev aldrig skadad, klarade Maran, utan att pressa mig, på 3,33, fick smak för löpning och sprang sedemera midnattsloppet 10km på 40 min och Lidingöloppet 30km på 2,25.

Slutsatsen är att är man någorlunda cykeltränad går det att börja löpträna efter ett välplanerat program, snabbt nå inte helt puckelryggiga resultat och få ett tidseffektivt komplement till cyklingen.

Frågan är när någon följer Salkais exempel och lägger upp program för långlopp på cykel? Jag har nämnt det för Micke S som ju liksom Salkai är tränarutbildad. Haken är väl att vår lilla nischidrott cykel inte skulle dra tillräcklig trafik för att finansiera det hela. Sajten Maraton.se däremot bär sig sannolikt ganka bra.

Calle

Daddy D.Lux skrev:
> Slutsatsen är att är man någorlunda
> cykeltränad går det att börja löpträna efter
> ett välplanerat program, snabbt nå inte helt
> puckelryggiga resultat och få ett tidseffektivt
> komplement till cyklingen.

Nej.

Slutsatsen är att en gång när Daddy D.Lux var någorlunda
cykeltränad gick det för honom att börja löpträna efter
ett välplanerat program, snabbt nå inte helt
puckelryggiga resultat och få ett tidseffektivt
komplement till cyklingen.

Det gäller säkert fler pesroner och vid fler tillfällen, men ett enstaka tillfälle är inget allmängiltigt bevis.

F.ö., imponerande resultat! Hur mycket cyklade du under tiden? Hur långt innan loppet drog du igång marathonprogrammet?

Instämmer i att ett sample inte bevisar något, så jag kunde ha uttryckt mig annorlunda, men detta är ju ett forum och ingen vetenskaplig tidskrift.

Till frågan:
Under vintersäsongen i princip ingen cykling eftersom löpningen upptog den tid jag hade att träna. Efter Maran och under sommaren desto mer. En glädjande sidoeffekt av löpningen var att jag kunde köra Lida Loop (helgen efter Maran) på nytt PB 2.56. Visar också att det tar många år att byta gren. Som cyklist var jag, utan cykelträning på hela vintern, klart närmare täten i Lida Loop än i Maran trots att jag löptränat 2-3 ggr per vecka det föregående halvåret.

crallan skrev:
> Och det där med fotisättningen tycker jag lite
> du kan skita i, men en bra tumregel är att foten
> ska träffa marken rakt under dig. Dundrar du i
> foten med hälen först allt för långt fram
> stannar du upp dig själv lite i varje steg,
> vilket är jobbigare och väldigt påfrestande
> för benhinnorna.
> Lycka till!

Jag sökte lite på joggingskor efter att ha fått lite skäll för att jag springer i gamla skor och hittade snabbt några trådar om några skor som heter Newton som promotar att springa på framfoten. Efter lite ytterligande googlande och blogg-kommentarsläsande så verkar det som att alla håller med dig om det du säger, oavsett om de springer på framfot eller ej. Jag ditt råd i bakhuvudet ett tag och nu fattar jag ännu bättre varför ett kortare steg är att föredra. :)

Tillbaka
Topp