OT: juridik, ägande och giftermål

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Hej jurister och wannabe-jurister.

Jag äger en sjättedels tomt som nu ska säljas. Jag ägde min sjättedel innan jag gifte mig, och jag har inte gjort några skriftliga förbehåll gällande denna tomt. Måste min fru nu godkänna att jag säljer tomten, genom att godkänna köpebrevet?

Juridisk fråga, inte relationsfråga. Den senare delen har vi redan rett ut.

Kolla på forumet på byggahus.se där finns massor av sånt. Fast å andra sidan lär du få svar här också, förr eller senare. Happymtb är forum för allt.

Hej!

Utifrån vad du skriver så ska den 1/6 du ägde innan giftemålet numer ingå i det så kallade giftorättsgodset dvs det som vid bodelning delas mellan makarna.

Fan... ännu mer underskrifter...

Då ska alltså min fru godkänna försäljningen, liksom troligen även min svåger då min syster äger 1/6-del? Härligt, nya fullmakter att formulera.

skyhawk skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Utifrån vad du skriver så ska den 1/6 du ägde innan giftemålet numer ingå i det så kallade
> giftorättsgodset dvs det som vid bodelning delas mellan makarna.

Det behöver inte ingå som giftorättsgods. Detta då jag antar att du ärvt din del och lite vad som gällde då. Din del av tomten kan vara enskilld egendom och då ingår den inte. Egendom kan göras till enskild genom äktenskapsförord eller genom villkor vid gåva eller genom testamente.

http://jureka.eu/Jureka/jurisprudence.asp?Id=287

Äktenskapsbalken 7 kap. 5 § 2 st - "En make får inte heller utan den andra makens samtycke avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som inte utgör makarnas gemensamma bostad, om egendomen är giftorättsgods. Detta gäller dock ej, om mål om äktenskapsskillnad pågår och maken har förvärvat egendomen efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes."

Dvs. ja, din fru ska skriftligen samtycka till försäljningen.

Sakta vaknar juridiken till liv där i bakhuvudet. Skulle inte förvåna mig om min käre morfar skrev gåvobrev med villkor att tomten var enskild egendom. Frågan är bara var gåvobreven finns...

steel skrev:
> Äktenskapsbalken 7 kap. 5 § 2 st - "En make får
> inte heller utan den andra makens samtycke
> avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på
> annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast
> egendom som inte utgör makarnas gemensamma
> bostad, om egendomen är giftorättsgods. Detta
> gäller dock ej, om mål om äktenskapsskillnad
> pågår och maken har förvärvat egendomen efter
> det att talan om äktenskapsskillnad väcktes."
>
> Dvs. ja, din fru ska skriftligen samtycka till
> försäljningen.

Som sagt. Det beror helt på det. På vilket sätt äger han den. Om det är som enskild egendom genom t.ex. ett arv så ingår den, tomtandelen, inte som giftorättsgods och det oavsett om han gift eller ej.
Jag har ärvt och fått i gåva en massa som inte ingår som ”giftorättsgods” och detta då det är "enskild egendom" Sen får "frun" tycka vad hon vill om det. Hon får väl klaga hos farmor och farfar eller vem det nu var som man ärvde från när hon träffa dem.

Så frågan kvarstår. Vilken ägandeform råder. Är det enskilldegendom gör TS vad han vill med den.

oxr skrev:
> Sakta vaknar juridiken till liv där i bakhuvudet.
> Skulle inte förvåna mig om min käre morfar
> skrev gåvobrev med vill att tomten var enskild
> egendom. Frågan är bara var gåvobreven finns...

Leta efter bouppteckningar och arvskiften.

Om det finns gåvobrev eller andra villkor så kan du ev kolla upp detta hos inskrivningsmyndigheten det står nämligen där vilken typ av fång (fång=hur du fått din del av fastigheten t.ex. köp, gåva e.d.) de kan ha kvar papper från överlåtelsen där ev gåvobrev med villkor finns bifogade. Lycka till med allt.

Tillbaka
Topp