[OT] Kadens/steg per minut vid löpning

Kupa

Aktiv medlem
Har en liten biff på gång med Garmins support just nu. Jag var ute och sprang med min FR310XT i veckan och använde fotpoden som mäter kadens, eller löptakt som Garmin kallar det.

Nån slags eftersträvansvärd kadens sägs ju vara 180 steg per minut, räknat på båda fötterna; 3 steg per sekund alltså, eller 90/1.5 om man räknar ena foten.

Mitt aktuella pass hade jag tydligen undermåliga 81 spm - Garmin anger värdet för ena foten. Inget konstigt med det.

Maxkadensen påstår klockan var 102 spm. Ok, det är ganska snabbt jämfört med 90 men är det orimligt snabb kadens?

Jag frågar därför att Garmin Connect, websidan där man laddar upp passen, vägrar acceptera 102 spm som maxkadens - men 99 var tydligen ok, vilket jag tvingades ändra till efter att ha redigerat passet (noteringar, träningstyp osv).

Vad säger ni? Exploderar benen om man springer 102 steg per minut (204 med båda fötterna)? Usain Bolt tar ju 41 steg på 100 meter på under 10 sekunder, det är 123/246 i snittkadens.

[Redigerat: rubriken blev tydligen Batteriladdning av okänd anledning]

Senast ändrad:
De tyckte 1.7 spm var helt orimligt. Ungefär "är du dum i huvet grabben, så fort kan man inte röra på benen"

Om 90 är någon sorts "optimum" (vilket jag inte har någon aning om) känns det ju idiotiskt att sätta en maxgräns på 99 i programvaran. Det kan de inte gärna säga emot.

1.7 steg per minut låter däremot orimligt ;).

"Stegfrekvens" är iofs inte lika kort som "kadens", men svenskare... :D

Jag räknar med ett steg för en fotisättning, och brukar hamna på ca 180-190 steg/min. Max på 200 låter bra dumt, för det måste finnas många som svingar påkarna snabbare än mig.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Om 90 är någon sorts "optimum" (vilket jag inte
> har någon aning om) känns det ju idiotiskt att
> sätta en maxgräns på 99 i programvaran. Det kan
> de inte gärna säga emot.

Min poäng också.

> 1.7 steg per minut låter däremot orimligt ;).

Ja, där skrev jag förstås fel. 1.7 per sekund, självklart.

Tillbaka
Topp