OT: Kaffe

old pi Skrev:
-------------------------------------------------------
> =David Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är ju typiskt. Här sitter man och
> förväntar
> > sig att läsa om cyklar och så dyker trådar
> som
> > denna upp och gör mig helt övertygad om att
> jag
> > behöver en espressomaskin.. ;) Jag som trodde
> att
> > min moccabryggare gjorde ok espressos.
> >
> > Mvh David
> Kaffet blir som sagt ok men pga lägre tryck får
> man ingen bra kräm på espresson med moccakokare.
> Rubusta bönan ger bra kräm dock är den lite
> beskare än arabica bönan.
>

Jag är nästan helt övertygad att jag knappt skulle märka någon skillnad på moccabryggarens och espressomaskinens kaffe. :-) Helst vill jag inte prova heller, då kan man lägga slantarna på cykeldelar istället. :-D

/Leo

Markus F Skrev:
> Tack för tipsen. Kan du förklara lite utförligare
> varför jag inte ska ta en Gaggia?
> (Rancilion ser ju klart mer förtroendeingivande ut
> iofs)
>

Klart du kan köpa en Gaggia, de gör bra saker. Silvia är sock bättre på de allra flesta sätt, förutom priset då...En klassisk Gaggia som den nedan duger till mkt. Den har helt OK filterhållare, gör helt OK espresso. Nackdelen är att delarna inte är lika robusta som på en Silvia, pumpen kan sacka efter några år (dock bytbar), samt att den ofta (finns i flera varianter) har ett innandöme med aluminium, vilket inte är helt optimalt ur vare sig teknisk eller häslomässig synpunkt.
gaggiacoffee.jpg

Dock: köper du en bra kvarn (satsa på kvarnen!!! kan inte understrykas nog mkt), kör med någorlunda färska bönor, maler fint just innan bryggning samt pressar kaffet hårt i filterhållaren - så lär du få bättre espresso än de flesta caféer serverar. Kan kanske bero på att den tuggummituggande donnan bakom disken är fullkomligt ointresserad av hur kaffe ska smaka, om hon ens dricker dylikt. (Ej sexistiskt menat, bara en stereotypbeskrivning)

Gaggia har tillräcklgit med tryck, 15 bar, mer behöver du inte. Och sen var det herr Gaggia som uppfann espressomaskinen! Sen är Gaggias logga mycket snyggare. Och 4-faldigt bäst i test http://www.adesso.se/

Och återigen till alla: det får ur en moccakanna är INTE espresso. Som old pi säger, inte tillräcklig crema. Och där är pudelsn kärna: ingen crema = ingen espresso. Det du får ur en moccakanna är just mocca. Precis som du får en espresso ur en en espressomaskin. Det är lixom därför de heter som de gör lixom typ ba va eller lixom?

Leo Skrev:
> Jag är nästan helt övertygad att jag knappt skulle
> märka någon skillnad på moccabryggarens och
> espressomaskinens kaffe. :-)

Är det så illa? Då ser du väl inte skillnad på en heldämpad mtb eller en landsvägscykel?

=David Skrev:
> bruse: Menar du att jag dricker landsvägscykel nu?

Ja, tyvärr...

Inget fel på moccakanna, det har (nästan) alla italienare i sitt hem. Och du får ett utmärkt kaffe av den, bättre än många arbetsplatskaffemaskiner (älskar sammansatta ord). Brukar köra en moccakanna då å då på jobbet. Men som sagt, det är absolut inte inte en espressokanna! Vad är alla idioter i affärerna försöker lura i er.

greendevil Skrev:
> Bruse> f.ö. är arbetstrycket genom kaffet 9 bar
> i en espresso... ;)

Då borde det väl vara en espresso som är landsvägscykel medan mocca är fullgung? Iaf. om man jämför koktryck och däcktryck...

the_TnT Skrev:
> greendevil Skrev:
> -----
> > Bruse> f.ö. är arbetstrycket genom kaffet
> 9 bar
> > i en espresso... ;)
>
> Då borde det väl vara en espresso som är
> landsvägscykel medan mocca är fullgung? Iaf. om
> man jämför koktryck och däcktryck...

Äntligen så spårade denna tråd åxå ur. Jag ahr väntat.

bruse Skrev:
> Leo Skrev:
> -----
> > Jag är nästan helt övertygad att jag knappt
> skulle
> > märka någon skillnad på moccabryggarens och
> > espressomaskinens kaffe. :-)
>
> Är det så illa? Då ser du väl inte skillnad på en
> heldämpad mtb eller en landsvägscykel?
>
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Hmm...tänker efter... Jo, är det inte smalare däck på en racer? Jomenvisst måste det vara så?

/Leo

Nu så, här är ju den "perfekta" hemmakokaren? Man kan få _allt_(kaffe, choklad, espresso, kaffekask, té m.m) från den, visst är den fin? :-)

/Leo

Tacka vet jag min bryggare. Den har allt det viktigaste som timer så kaffet är nybryggt när klockan ringer på morgonen. Sen får espressotalibanerna säga vad de vill :))
DCC-1200_b.jpg

edit: snyggade till lite...

Senast redigerad av en moderator:
Markus F Skrev:
> Tack för tipsen. Kan du förklara lite utförligare
> varför jag inte ska ta en Gaggia?
> (Rancilion ser ju klart mer förtroendeingivande ut
> iofs)

Precis som greendevil skriver, mässingsbehållare = bättre - hållbarare, hälsosammare & jämnare värme & tryck

Jämt och korrekt tryck. Andra apparater i klassen skryter med 15 bar osv men 15 bar tex är = dåligt kaffe. Den ska hålla 9 bar, varken mer eller mindre och framför allt inte pendla mellan mer eller mindre. Silvia/Lucy håller ett jämt tryck på 9 bar och är vad jag har förstått ganska ensamma om det i den klassen.

Den går bra att "snabbstarta" - se länk till Cheating Miss Silvia

& sist men inte minst; kvalitet

Rancilio = Moots

Gaggia = Yosemite

(okej, kanske inte riktigt så, men ni förstår poängen)

Sen håller jag oxå helt och hållet med om att en BRA kvarn är HELT oundgänglig för en seriös koffeinist - oavsett hur han eller hon gör sitt kaffe. Rocky ÄR den bästa/mest prisvärda så det finns ingen anledning att gå omvägar kring honom. KÖP!

Vad jag skulle behöva lite input på är en bra/prisvärd kafferostare och några bra kranar på högkvalitativt råkaffe. Nån som har en ingång?

F ö ang det här med att jämföra mokabryggare med seriösa espressomaskiner, ursäkta men jag förstår inte frågan. Har det med Äpplen & Päron att göra eller? Ge mig en ledtråd!

Leo Skrev:
> Nu så, här är ju den "perfekta" hemmakokaren?

Var gång man tömmer myntfacket kan man köpa något kul till cykeln, måste vara hur bra som helst :)

Vänta nu. Här är nåt som inte stämmer. Köpa cykeldelar för kaffepengar? Nä, man kan inte ställa kaffe MOT cykling. Det går inte. Kaffe & cykling är oskiljaktliga entiteter. Kvalitativt kaffe & kvalitativ cykling är oskiljaktliga entiteter. Det man försakar på det ena förlorar man på det andra. eller nåt...

Va skönt, nu fick man en rätsida på det här oxå!

fairtrade_logo.gif

"Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad och bananer finns att köpa i din vanliga livsmedelsbutik. Vivo, Hemköp, Ica och COOP säljer Rättvisemärkt. Det gör även en del av de fristående livsmedelsbutikerna och Världsbutikerna. Sportbollar finns idag hos Sackeus AB i Göteborg. Ris och honung hittas idag lättast i Världsbutikerna eller hos Sackeus AB."

Källa: http://www.rattvisemarkt.se/

OK, bra argument. Tack för goda råd. Framför allt om aluminium, jag använder inte aluminum i köket annars. Men frågan är hur mycket som hinner fällas ut på den korta stund vattnet passerar?
Sen vill jag även ha pengar kvar att köpa en ordentlig kvarn, malningen är som nämnts viktigare än pressningen. Hellre nymalda bönor med mokabryggare eller Bodum än en bra espressomaskin med avslaget Lavazza-damm. Fråga Bob Roll.
Och hur ska jag få plats med ett helt Ranciliokit i mitt lilla kök? Jag förmodar att jag får hänga maskinerna över sängen, nu när jag inte har nån landsvägshoj som ockuperar den platsen.

(Sen finns det en jättebra anledning att köpa en Gaggia:
Den förekommer nämligen i Colin Macinnes roman " Absolute Beginners" från 1959, på svenska heter den "Fullständiga färskingar"
i översättning av Einar Heckscher och Love Kellberg.

" Den här sommaren håller inte i sej länge", sa raggaren bakom Gaggian och torkade sin svettiga panna med sin svettiga arm.
"Jodå, det kan den polarn", svarade jag. " Den kan hålla i sig tills almanackan säger stopp.
" Nej..." sa raggaren, och tittade lömskt upp mot den fullt mörkblå junihimlen.
" Solen kan fortsätta skina i alla evighet", väste jag åt honom, framåtlutad och insvept i ångan från hans Gaggia. Sen vände jag mig bort från honom för att gå och prata affärer med Suze. " Berätta mer om den här kunden", bad jag henne och satte mig ner. " Berätta, vem, när och, om du vet det, varför också.")

Edit: erbe gör ett utmärkt jobb som stand-in för Per Löwdin, men jag tycker ändå den här tråden saknar en bild från Colorado ;-)

Senast redigerad av en moderator:
> OK, bra argument. Tack för goda råd. Framför allt
> om aluminium, jag använder inte aluminum i köket
> annars. Men frågan är hur mycket som hinner
> fällas ut på den korta stund vattnet passerar?

Vattnet står ju stilla i tanken/innanmätet en hel del, det går inte från kran direkt till kopp...
Hur farligt det egentligen är vete dock f*n.

> Sen vill jag även ha pengar kvar att köpa en
> ordentlig kvarn, malningen är som nämnts viktigare
> än pressningen.

Dricker du inte bara espresso, utan kör tex en del "bodum" också, så kan ett tips på en lite billigare men väl ansedd kvarn vara Solis Maestro. 85 euro kostar den tex här, och liten är den också. Lär säkerligen duga bra för de flesta, särskilt parat med en billigare espressomaskin.
Solis har även gjort en espressomaksin som fått rätt bra cred på sidor som coffegeek, vilken för övrigt är lite väl navelskådande och teknikfixerad imho. Maskinen heter SL 70, kan fås för 219 euro på samma ställe som ovan

> Och hur ska jag få plats med ett helt Ranciliokit
> i mitt lilla kök? Jag förmodar att jag får hänga
> maskinerna över sängen, nu när jag inte har nån
> landsvägshoj som ockuperar den platsen.

Ställ dem under sängen så har du nära till kaffe på morgonen.

Nu blev jag lite sugen på en kaffekvarn och ett paket Mut Vitz bönor till min Bodum. :)

Blir nog ingen ny kaffebryggare med melittafilter å en massa trams i alla fall.

Senast ändrad:
the_TnT Skrev:
> cal Skrev:
> -----
> > > Tnt skrev:
> >
> > "Vispa hit å vispa dit..."
> >
> > Skulle vilja se dig vispa ihop mixen till en
> sats
> > chokladbollar/negerbollar.
> > Du kanske råkade ha i lite för mycket kaffe?
> :)
>
> Som skrivet, kör med elvispen och de vanliga
> visparna. Funkar hur bra som helst. I med fett och
> socker i bunken, dela eventuellt upp flottet lite
> med en kniv först eller låt det stå framme en
> stund. Sen är det bara att gå loss.
>
> Med handvisp tänker jag inte försöka :)
>
> Dags för ett bildreportage hör jag, mmm...

http://thetnt.no-ip.org/2004/10-12/041103 Chokladbollar/

:-D

the_TnT Skrev:
> the_TnT Skrev:
> -----
> > cal Skrev:
> >
>
> > -----
> > > > Tnt skrev:
> > >
> > > "Vispa hit å vispa dit..."
> > >
> > > Skulle vilja se dig vispa ihop mixen
> till en
> > sats
> > > chokladbollar/negerbollar.
> > > Du kanske råkade ha i lite för mycket
> kaffe?
> > :)
> >
> > Som skrivet, kör med elvispen och de vanliga
> > visparna. Funkar hur bra som helst. I med
> fett och
> > socker i bunken, dela eventuellt upp flottet
> lite
> > med en kniv först eller låt det stå framme
> en
> > stund. Sen är det bara att gå loss.
> >
> > Med handvisp tänker jag inte försöka :)
> >
> > Dags för ett bildreportage hör jag, mmm...
>
>
>
> :-D

LOL! :D

När får man provsmaka då? Ser smarrigt ut... *mums* :)

steen Skrev:
> Varför inte ta det bästa av två världar! Kaffe OCH
> whiskey! Blanda dessa ingredienser till en ljuv
> Irish Coffe! Fiiiiint!

Det där är underligt, jag gillar inte kaffe, whiskey eller grädde. Men blandar man dem... Måste vara farinsockret som gör det :)

steen Skrev:
> Varför inte ta det bästa av två världar! Kaffe OCH
> whiskey! Blanda dessa ingredienser till en ljuv
> Irish Coffe! Fiiiiint!

Hädelse! Blanda två goda drycker och förstöra dom sådär! De ska ju avnjutas separat! Tänk om man skulle blanda altl man gilalr till en stor gröt, hur skulle det smaka?!

Tur att grabbarna i magen inte har kontakt med yttervärlden, annars skulle vi allt få höra vad de tycker därnere. Det blir ju sådan röra där att de får be om förstärkning och kalla upp folk från knäna, det är då balansen börjar bli kass då alla är i magen och pumpar rent... ;-)

/Leo

Ok, nu när happy har spårat iväg på kaffespåret vill jag göra ett försök att sluta cirkeln. Med min Saeco Aroma gör jag två flugor på smällen.
För det första: Med rätt malning via Clabbe i sjöns handjagare o lite mörkare italiensk rost = perfekt espresso
För det andra: Med en Saeco känner man sig som ett cykelproffs även i köket.
Fattar inte en hur ni kan fundera över andra kaffevarienter
(;-)scar

Fjärdebrunn Skrev:
> Ok, nu när happy har spårat iväg på kaffespåret
> vill jag göra ett försök att sluta cirkeln. Med
> min Saeco Aroma gör jag två flugor på smällen.
> För det första: Med rätt malning via Clabbe i
> sjöns handjagare o lite mörkare italiensk rost =
> perfekt espresso
> För det andra: Med en Saeco känner man sig som ett
> cykelproffs även i köket.
> Fattar inte en hur ni kan fundera över andra
> kaffevarienter
> (;-)scar

Du börjar bli sexistisk. Akta dig så inte Gudrun kommer å ringer på en mörk kväll.

bruse Skrev:

> Du börjar bli sexistisk. Akta dig så inte Gudrun
> kommer å ringer på en mörk kväll.

Vaddå sexistisk? -för att jag skrev:
> Med
> > min Saeco Aroma gör jag två flugor på
> smällen.
??
- Din messerschmit!

å vem e Gudrun??

(;-o)scar

>> (Sen finns det en jättebra anledning att köpa en Gaggia:
Den förekommer nämligen i Colin Macinnes roman " Absolute Beginners" från 1959

Alltå, tokpackad egentligen o´ch just utslängd från kvarnen så bode jag väl inte eregentligen men ändå. Man måste ju svara mot ett SÅ kvalitativt inlägg.

Gaggia, näe.

Absoulute beginners i all ära och framförallt all är citatet - kanon! Men litteratur och kaffe i kombination kan vara riktigt lömskt. Saker och ting får lätt få helt fel proportioner och den dryck som egentligen avsågs kan få kläda namn av ett gängse marknsdsföringsmaäreke för att tillfredstaälla publiken.

Jag säger: hys inga tvivel om att Rancilio tillverkar bättre kaffeapparater än Gaggia och om du vill ha bevis så är min Lucy varm och väntar på en avprovning anytime!

Bilder från Colorado och Utah kommer nog i sinom tid... om jag får tummen úr & skaffar en kamera vill säga.

Förresten, vem är Per Löwdin?

bruse Skrev:

> Du börjar bli sexistisk. Akta dig så inte Gudrun
> kommer å ringer på en mörk kväll.

Gillar hon Kaffe?

/rikard

erbe Skrev:

>
> Alltå, tokpackad egentligen o´ch just utslängd
> från kvarnen så bode jag väl inte eregentligen men
> ändå. Man måste ju svara mot ett SÅ kvalitativt
> inlägg.
Jag bugar mig för engagemanget vid denna sena tidpunkt. Jag antar att Ranciliomaskinen kommer att få jobba hårt idag?
Glöm inte att kolla om det ligger en kebab i jackfickan...

> Absoulute beginners i all ära och framförallt all
> är citatet - kanon! Men litteratur och kaffe i
> kombination kan vara riktigt lömskt.
Ja visst, det behöver inte ens vara en Gaggia som avsågs i texten. Vilken espressomaskin som helst hade ju dugit.

> Jag säger: hys inga tvivel om att Rancilio
> tillverkar bättre kaffeapparater än Gaggia och om
> du vill ha bevis så är min Lucy varm och väntar på
> en avprovning anytime!
Tack, men i dag vill du nog vara ifred?

> Bilder från Colorado och Utah kommer nog i sinom
> tid...
> Förresten, vem är Per Löwdin?
AKA Per.
Gör en sökning på Colorado, Titus eller Chris King på det här forumet så blir du snart varse vilka både Per Löwdin och hans hustru Elisabeth är...;-)

Aha, UppsalaPer. Tack för komplimangen! Det behövs lite temperaturhöjare här på forumet emellanåt. Helst skulle man ju se att forumet höll ett jämt tryck på 9 bar och konstant levererade heta, starka & uppiggande grejer...

staffan Skrev:
> vad är det för melodi till Elvis trudilutt?

Jag försökte med Ted Gärdestads Satellit men det funkar bara så där...

rikard Skrev:
> Prova gollums fisklåt ur LOTR.....

Å hur går den då? Kan du nynna för mig... på nästa tur typ?

Åhåhå! Kaffe, en av singlespeedarens två livselixir (öl är naturligtvis det andra). Som boende i nordvästra Skåne är man ofta och snurrar i Helsingborg, och precis där E4:an går in i de centrala delarna ligger Zoegas. Svårt att motstå det då...kaffet är oftast Illykaffe i mochakannan, eller Zoegas (starkt!) på favoritfiket (Fenix i Klippan; mörkt trä, motivtapeter och gratis påtår. Gotta love it...). Dricker alldeles för sällan espresso hos McOla eller medsläpad av tidigare nämnd broder till Nesta i Malmö.

Längesedan det var kaffesnack här så jag lyfter lite.. Snön på gatorna har lett till mer fikatid och beroendet har mig numera i ett järngrepp. Espresson eller macchiaton avnuter jag på Alfons som ligger på Scheelegatan sex.

k_espresso-macchiato.jpg

En negativ sida med javapundandet för mig som är rookie är att jag inte fixar att somna trots att jag ska upp kvart över fyra och jobba imorgon. Ska försöka träna bort det..

Tillbaka
Topp