[OT] Kaffekapseldjungeln.

DIRAVI

Ny medlem
Då jag förbrukar relativt pyttelite kaffe hemma, dricker mycket kaffe på jobbet, så hinner ofta mer än hälften av kaffet i ett paket bli dåligt innan jag förbrukat det. Och det smakar inte så bra.

Nu funderar jag på att skaffa en såndär kapselbryggare, men har upptekt att det finns olika format för kapslarna.

Vilket system/format är det med störst utbud? Bäst utbud? Lägsta pris? Bäst smak?

För och nackdelar med de olika typerna?

För och nackdelar med kapslar överhuvudtaget?

Skall jag helt enkelt skippa iden och fortsätta kasta en massa kaffe eller dricka gammalt?

Jag kanske skall tillägga att jag föredrar kaffe starkt, svart och stort, en kvadrupel espresso är ganska vanlig om jag dricker kaffe på lokal.

Är kaffet prioriterat så är nog Nespresso bäst, valde nyligen mellan Nespresso, Tassimo och Nescafe Dolce Gusto och då smakade espresson i Nespresso klart bäst, störst urval av kaffesorter dessutom, just nu!

Däremot gör ju Nespresso endast espresso och Lungo så är du intresserad av andra drycker + vanligt kaffe så är väl nån av de andra maskinerna att föredra.

De största fördelarna med Tassimo och Dolce Gusto är väl att kapslarna finns på så många ställen, typ ICA osv. Nespressos kapslar finns endast hos Nespresso (butik i Sthlm + webb) så det krävs att man är lite förutseende så man slipper stå utan :(. Jag har beställt en laddning via webben och varit till deras butik. Webben funkade helt ok, beställning torsd, lev. måndag. Butiken är lite exklusiv, ligger ju på Biblioteksgatan men de bjussar på kaffe om man handlar. Och det är väl hela tänket med Nespresso - att det ska vara lite exklusivt! (Men så länge deras kaffe smakar bäst så är det väl ok!)

Vad gäller fördelar/nackdelar med kapslar så är fördelarna enkelhet och smidigt, snabbt, inget slabb. Nackdelar är ju att sortimentet på olika kaffesorter blir något snävt, jämfört med att köpa och mala bönor.

Prismässigt så skiljer det inte så mycket, Nespresso är väl något dyrare maskinmässigt men priset per kapsel är likvärdigt. Sen känns Nespresso gedignare där de andra känns lite plastigare.

...Sen finns ju en ständig diskussion runt det miljömässiga med kapslarna, Nespressos aluminiumkapslar bl.a.

Funderar lite på samma som DIRAVI, just nu har de en Lavazza maskin (SAECO)(tror det är denna http://storese.lavazza.com/amodomio/machines/machines/prod10003086.html) för bra pris (ca en tusing har jag för mig) på lokala ICA Maxi-butiken.
Någon som har nån erfarenhet av denna maskin? Finns kapslarna någon annanstans att få tag på än här, http://storese.lavazza.com/amodomio/capsules/cAMODOMIO_SE-cAMODOMIO_CIALDE_SE-p1.html?

/CJ

Edit: Misstänker att även kapslarna finns på ICA och eventuellt på MediaMarkt...

Senast redigerad av en moderator:
Kapselkaffe är inte ens hälften så gott som en bra vanlig espresso. Det säger jag inte för att vara snobbig utan efter ha druckit ett par hundra nespresso hos min kund.
Bönor är förstås bäst om man kan mala då det behövs annars rekommenderar jag burk med gummikants lock och att man förvarar kaffet i kylskåp.
Tycker man att Kapselkaffe är tillräckligt bra så är det ju bra, men man får mycket kaffe för kostnaden av en maskin.

brunopasso.jpg

Denna kör jag, Padsen finns i många felr varianter än nespresso, smakar bättre och är lättare att få tag på.

SÅ kan man ju göra latteart med....Är inte det ett måste?

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Kapselkaffe är inte ens hälften så gott som en
> bra vanlig espresso. Det säger jag inte för att
> vara snobbig utan efter ha druckit ett par hundra
> nespresso hos min kund.
> Bönor är förstås bäst om man kan mala då det
> behövs annars rekommenderar jag burk med
> gummikants lock och att man förvarar kaffet i
> kylskåp.
> Tycker man att Kapselkaffe är tillräckligt bra
> så är det ju bra, men man får mycket kaffe för
> kostnaden av en maskin.

Jo jo, men då skall man köpa en "manuell" espressomaskin (och kvarnar å jag vet inte vad...) och vad kostar inte en sån... (för det går väl inte med nått billigt "skräp" i så fall för då blir det väl ändå inte bra)

Mina behov är att jag vill kunna få en espresso snabbt, enkelt, men kanske inte allt för ofta för en liten investering. Det känns som att kapsel borde uppfylla detta...
Jag är inte heller förtjust i bryggkaffe och har i övrigt en helt nördbefriad inställning till kaffe.

Förövrigt var det denna enklare variant som fanns för tusenlappen på ICA, http://storeit.lavazza.com/a-modo-mio/macchine/a-modo-mio-piccina-white/prod2046.html, en maskin som inte ens finns på Lavazzas svenska sida? Samma watt-antal och tryck som den jag länkade till först men saknar lite finesser såsom Ställbar spillbricka i höjdled, Automatisk utmatning av förbrukade kapslar, Valfri kaffevolym och Rostfritt kokelement, varav jag möjligtvis bara kommer att sakna de två sista...
Fortfarande ingen som har testat någon av Lavazza-maskinerna?

Moccabryggare har vi redan 2-3st hemma men det är ju inget man drar igång om man vill ha en espresso på relativt kort tid.

/CJ

Martina skrev:
> Mer miljövänligt utan kapslar. Blir en hel del
> skräp på sophögen.

Ännu mer mijö-ovänligt att kasta 60-70% av det kaffe man bär hem.

Förr var Gevalia Ebony paketerat i 2X250g det gillade jag, men även den är ju förpakad på halvkilot nu.

Ville skrev:

>
> SÅ kan man ju göra latteart med....Är inte det
> ett måste?

Kräver inte det föroreningar i kaffet??

Själv föredrar jag kaffe utan tillsatser! (mjölk socker eller liknande, alkoholhaltiga tillsatser kan vara ok ;) )

emilvikingstrand skrev:
> Kapselkaffe är som att cykla på en biltema mtb.

Skulle mer säga att det är som att cykla fultysk, typ Cube å Radon.
Biltema motsvarar väl snarare pulverkaffe... :-)

/CJ

Mathias skrev:

Mathias skrev:

Jag håller med, men en riktig espressomaskin kostar ju som flera kapselbryggare(och kräver en duktig barista att sköta), och problemet med att kaffet åldras kvarstår.

Det jag tänkte ersätta var bryggkaffe, som sällan görs på färskt kaffe, eftersom det hinner bli gammalt innan jag förbrukat ens halva paketet.

Frågan är om kapselkaffet är godare än taskigt bryggkaffe.

Självklart så förstår jag att jag får bästa resultatet om jag köper bönor och skaffar en kvarn, men det känns som om det är lite för mycket meck med det.

DIRAVI skrev:
> Martina skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...förr var Gevalia Ebony paketerat i 2X250g det
> gillade jag, men även den är ju förpakad på
> halvkilot nu.

Köp Kopi Luwak, finns förpackat i 100g påsar. Billigt är det också, bara 280 spänn per hekto! Min sambo har provat det och hon tyckte (bajs)kaffet var grymt överskattat...

DIRAVI skrev:
> Ville skrev:
> -----
> http://www.belowtheclouds.com/uploads/2008/07/bru
> nopasso.jpg
> >
> > Denna kör jag, Padsen finns i många felr
> > varianter än nespresso, smakar bättre och är
> > lättare att få tag på.
>
> Nån som kan berätta vad det är för slag.

http://www.brunopasso.se/produkter.htm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313792

kan bara inte vara värt det, Ville din jävla snobb! :-)

/CJ

Tänker inte ge mig. Någon måste ta striden för riktigt kaffe!

Mokabryggare. Finns både elektriska och ställa på platta.

A007Header.jpg

Eller Pressobryggare. Bara att hälla på vatten.
Pressobryggare-Chambord-192.jpg

Smart kaffeburk:
09_AirScape_Lg_moc_WEB500.jpg

"Airscape" från Planetary Design med dubbla lock, varav det inre pressar ur luften ur burken för att bevara innehållet i burken så bra som möjligt.

Så väljer man Arvid Nordqvist Franskrost så blir det bra. Inte mycket miljöförstöring och du får supergott kaffe även efter två månader.

Förvara kaffet i fryset förutom lite som du kommer att använda de närmsta dagarna. En stor påsklämma på förpackning och så in i frysen.

Mathias skrev:
> Tänker inte ge mig. Någon måste ta striden för
> riktigt kaffe!
>
> Mokabryggare. Finns både elektriska och ställa
> på platta.
>

Moccabryggare är inte alls tokig, har en som följer med på cykelsemestern. Ger riktigt gott kaffe och är väldigt billig, köpte min på loppis för en tjuga :)

actionbent skrev:
> Mathias skrev:
> -----
> > Tänker inte ge mig. Någon måste ta striden
> för
> > riktigt kaffe!
> >
> > Mokabryggare. Finns både elektriska och
> ställa
> > på platta.
> >
>
> Moccabryggare är inte alls tokig, har en som
> följer med på cykelsemestern. Ger riktigt gott
> kaffe och är väldigt billig, köpte min på
> loppis för en tjuga :)

Har ett gäng moccabryggare men har bara kört med färdigmalet (både från vanliga livsmedelsaffären och från kaffebutik) men tycker det blir en ganska besk smak. Är det egenrostat och/eller egenmalet som gäller?

Om kaffet tar för lång tid på sig att komma upp i mokabryggaren så kan det bero på att kaffet är för finmalet och då kan det bli beskt. Om man har för mycket kaffe i insatsen kan det också bli beskt. Om det inte är urgo-purgo-kaffe som bara är genuint äckligt. Det brukar stå på kaffepaketet om det passar för moka eller pressobryggare. Pröva också att ta ett kaffe utan Robustabönor. Det kan bli lite beskt med de bönorna i en mokabryggare.

Jag har både mocca-, press- och en espressomaskin hemma. Skall skaffa en perkulator för de tillfällena kaffet behöver serveras i bulk. Förstår inte varför kaffebryggare finns att köpa när det finns perkulator.
Självklart är det nymalda bönor i espresson och mocca-bryggaren men Zoegas mörkrost blir klart över förväntan i pressbryggaren. De har alla sitt berättigande men godast blir förstås espresson (när man väl lärt sig och hittat rätt bönor etc).

Men åter till ursprungsfrågan!
Poddar blir helt ok för den nörderi-fria kaffeälskaren enligt min mening.

Mathias skrev:
> Bönor är förstås bäst om man kan mala då det
> behövs annars rekommenderar jag burk med
> gummikants lock och att man förvarar kaffet i
> kylskåp.

Håller delvis med!
Möjligheten att få bättre espresso av en "riktig" manuell maskin är ju naturligtvis större men dubbelt så bra? Nä!
De espresso jag får ut av Nespresson är lika bra som väldigt många av de "manuella" espresso jag smakat på espressobarer runt om i Huvudstaden. Men det är klart, allt bygger ju på smak o tycke och är egentligen lönlöst att diskutera för att ge råd till någon som funderar på inköp - det bästa är väl att åka till nån butik och be att få provsmaka.
För en snabb och god espresso utan krusiduller så är en kapselmaskin i mitt tycke bra, och då är jag ändå en aning espressonörd....

Det jag saknar med Nespresso är den långa eftersmaken som kan finnas kvar i en kvart på en bra espresso. Det smakar helt enkelt som om vattnet hade runnit igenom kaffet för snabbt, lite blaskigt. Men sen är det ju kanske bara en fjärdedel så mycket kaffe i podden som i en vanlig espresso.

Läser man lite på kaffenördsforumen så går det att trixa med Nespressomaskinen så att kaffet rinner igenom långsammare. Men som nån skrev, jag tycker det smakar bättre än det mesta på stan och man fixar sig en kopp på några minuter.

På jobbet har vi en helautomatisk Jura-maskin som också är helt OK, men om den är så mycket bättre än Nespressokapslarna vet jag inte.

Mathias skrev:
> Tänker inte ge mig. Någon måste ta striden för
> riktigt kaffe!
>
> Mokabryggare. Finns både elektriska och ställa
> på platta.
>
> http://www.espressomaskiner.se/resources/images/ar
> ticles/A007Header.jpg

+1
+1
+1

Oslagbart till det priset! 150 kr för bryggaren sen tillkommer kaffe. Jag förvarar kaffet (malet) i frysen och tar fram 1-2 hekto som förvaras i kylen.

Edit. Viktigt att malningen är för Moka. Inte så finmalet som för espresso och inte så grovt som för brygg. Mittemellan.

Om man inte har ett genuint intresse för kaffe (eller är tokig i kul apparater till hemmet) kommer man otroligt långt med en Nespressomaskin jämfört med att köpa halvautomat, kvarn, tamper och annat bös. Visst, kaffet peakar inte riiiiktigt lika högt som en ordentligt välgjord "riktig", men lägstanivån är otroligt mycket högre och resultatet är jämnt och högt.

Är man en smålänsk snålkuk kan man ju dessutom meka egna pods (och därmed minska den rörliga kostnaden en hel del) om man har gott om fritid och gillar att pyssla.

/M

Hur bråttom har man? Med Aeropress:en tar det 2 minuter 40 sekunder, för det är tiden det tar för vattnet att bli varmt i mikron, medans vattnet värms upp maler man kaffet och häller det i pressen.

När vattnet är klart fyller man på med det och rör om och beroende på hur länge man väntar med att pressa får man olika beskt kaffe, jag gillar inte det beska så jag pressar nästan genast och man får starkt kaffe utan beska!

Sedan pressar man ut 'pucken' sköljer av filtret och pressen och man kan njuta en kopp perfekt kaffe!

Enkelt, relativt billigt, hyffsat miljövänligt men framförallt gott! :)

Jag tycker det verkar mysko att köpa en stor maskin för en massa pengar när man nästan aldrig dricker kaffe med motiveringen att kaffet blir gammalt.

Fast en nespresso-maskin är ju varken stor eller särskilt dyr (antagligen räknar de med att plocka in massa pengar på kaffe-pods, dom är ju inte billiga..) jämfört med en seriös maskin.

Om man som vi bara dricker kaffe på helgerna så är det en helt OK lösning, lägstanivån är som sagt ok.

skillnaden är väl också att nespressokapslarna är vakumförpackade och inte blir gammalt lika fort som bönor..

sen är det väl en intressefråga också, kaffesnobbar som ska försvara det goda kaffet verkar njuta av att mecka länge med sitt kaffe och anser det värt det. någon som vill ha sin espresso utan massa fixande kan tänka sig trycka på en knapp och vara nöjd med det.

en nespressokapsel kostar mellan 3 och 3:50 typ.

Singular skrev:
> Om man inte har ett genuint intresse för kaffe
> (eller är tokig i kul apparater till hemmet)
> kommer man otroligt långt med en Nespressomaskin
> jämfört med att köpa halvautomat, kvarn, tamper
> och annat bös. Visst, kaffet peakar inte
> riiiiktigt lika högt som en ordentligt välgjord
> "riktig", men lägstanivån är otroligt mycket
> högre och resultatet är jämnt och högt
.

Otroligt bra sammanfattat!

TBone skrev:
> Nespresso är helt enkelt kaffets iphone.

Otroligt bra formulerat!

Mathias skrev:
> Det jag saknar med Nespresso är den långa
> eftersmaken som kan finnas kvar i en kvart på en
> bra espresso. Det smakar helt enkelt som om
> vattnet hade runnit igenom kaffet för snabbt,
> lite blaskigt. Men sen är det ju kanske bara en
> fjärdedel så mycket kaffe i podden som i en
> vanlig espresso.

Med brunopasson och ESE kappaslar har du rätt mängd kaffe, Du ställer själv hur hårt du vill pressa det och kan på så vis välja hur nsabbt vattnet går igenom.

Självklart är det ingen manuell maskin, Men den kostar mindre, mindre slabb, jämnare skott osv osv...

TBone skrev:
> Nespresso är helt enkelt kaffets iphone.

Iphone på Biltema?

Jag tycker iallafall att min Nespresso funkar skitbra. Sådeså!

Fast på fjället blir det svårt att släpa med den, dit har jag med en mini-moccabryggare istället.

Oskar skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Nespresso är helt enkelt kaffets iphone.
>
>
> Otroligt bra formulerat!

+2

Inlåsning, begränsningar, snygg förpackning, minsta möjliga motstånd. Allt stämmer. Jobs ligger nog bakom Nespresso.

Mathias skrev:
> Om kaffet tar för lång tid på sig att komma upp
> i mokabryggaren så kan det bero på att kaffet
> är för finmalet och då kan det bli beskt. Om
> man har för mycket kaffe i insatsen kan det
> också bli beskt. Om det inte är urgo-purgo-kaffe
> som bara är genuint äckligt. Det brukar stå på
> kaffepaketet om det passar för moka eller
> pressobryggare. Pröva också att ta ett kaffe
> utan Robustabönor. Det kan bli lite beskt med de
> bönorna i en mokabryggare.

Ska nog nörda ner mig i denna tråd:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26029-Hur-anv%E4nder-man-en-mokabryggare

Skulle vara kul att få ut en riktigt god kopp moccakaffe. Har förpassat alla dessa bryggare till landet.

Annars kör jag Nespresso både hemma och på jobbet. Känns som en bra lösning så länge jag inte har råd med en barista hemmavid.

Jämförelsen med iPhone stämmer ju så till vida att man är inlåst i Nespressos AppStore.

Vad barristan gör är att ta två skopor kaffe, trycker till med en stomp och sätter fast handtaget. Det är ju inte direkt rocket-science. Just det, trycker på knappen för vatten också.

Tillbaka
Topp